3 Ноември, 2021 19:00 4 123 12

Как кризата в Шкода дърпа надолу цялата икономика на Чехия

  • чехия-
  • шкода-
  • икономика-
  • пандемия

Излиза, че най-големият концерн в Чехия ще трябва да иска държавни помощи, вместо да внася сериозни суми в данъчната хазна

Как кризата в Шкода дърпа надолу цялата икономика на Чехия - 1
Снимка: DW
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Първо ограниченията заради Ковид-19, а сега недостиг на микрочипове и суровини: автомобилопроизводителите в Чехия са изправени пред тежка криза. Това е фатално за икономиката - секторът произвежда 10% от БВП на страната.

Автомобилната индустрия е една от най-сериозните опори на чешката икономика. При максимална натовареност заводите на Шкода (част от концерна Фолксваген), на Тойота и Хюндай произвеждат над 1,3 милиона автомобила годишно. В Чехия - страна с население от десетина милиона - близо 120 000 души са заети в бранша, а износът на автомобили съставлява повече от половината от целия чешки износ. Логично: производителите на автомобили са сред най-сериозните данъкоплатци в страната.

Удар след удар за автомобилопроизводството

Месеци наред Чехия беше сред държавите, пострадали най-сериозно от пандемията. А тя засегна и автомобилостроенето. Мнозина се надяваха, че една година след появата на коронавируса производството ще се възстанови и ще достигне старото си равнище. Но още през лятото секторът беше изправен пред ново предизвикателство: стигна се до остър недостиг на микрочипове, нужни за производството. Преди две седмици, на 18 октомври, флагманът на чешкото автомобилостроене, заводите на Шкода, от чиито поточни линии през 2019 година слязоха близо един милион автомобила, беше принуден изцяло да прекрати работа. Работниците бяха отпратени по домовете. Сега те получават 80% от заплатата спрямо средната им заработка в миналото. Вярно, че производството беше отчасти подновено в неделя благодарение на пратка чипове от Малайзия, трудности обаче все още има предостатъчно - поради дефицит на други компоненти. Нека не забравяме, че заводите на Шкода допринасят за цели 5% от чешкия БВП.

Излиза, че най-големият концерн в Чехия ще трябва да иска държавни помощи, вместо да внася сериозни суми в данъчната хазна. И не само заводите на Шкода, но и стотиците малки фирми, които произвеждат съответните компоненти. Според Зденек Петцъл, изпълнителен директор на чешкия Съюз на автомобилната индустрия, през тази година в чешките заводи ще бъдат произведени едва около 1 милион автомобила, което означава, че оборотът ще спадне с цели 10,2 милиарда евро. Недостигът на микрочипове ще засегне най-сериозно производителите на отделните компоненти - сегмент, в който работят шест пъти повече хора, отколкото в самите автозаводи, смята Петцъл.

На тристранна среща между все още действащото правителство, работодателите и синдикатите през октомври беше решено, че държавата ще окаже временна финансова помощ на автоиндустрията. "Ще окажем помощ на бранша и на подизпълнителите", каза Андрей Бабиш, който все още изпълняваше длъжността премиер. А министърът на промишлеността и транспорта Карел Хавличек добави, че държавната подкрепа ще възлиза на 60% от досега изплащаните заплати на работниците. "Това е честно, защото става дума за ключов икономически сектор, който произвежда 10% от чешкия БВП. Ако няма помощи, 100 000 работни места ще бъдат застрашени", каза още Хавличек. Идния понеделник чешкото правителство ще вземе окончателно решение за помощите за бранша.

Задава се нов проблем

Сегашната криза с чиповете изглежда само като предвестник на големите проблеми, пред които тепърва ще се изправя чешката автоиндустрия. Защото в рамките на Зелената сделка на ЕС чешките автомобилостроители постепенно трябва да преминат от производство на автомобили с двигатели с вътрешно горене към електромобили.

"От наша гледна точка за съжаление няма друг път освен електрификацията, за да постигнем нужното снижаване на равнищата на въглероден двуокис", признава Михал Кадера, завеждащ отдел "Международни връзки" в Шкода. "Но това ще бъде едно голямо и скъпо предизвикателство", добавя той и обяснява, че до 2030 година Шкода смята да доставя на европейските пазари повече електрически автомобили, отколкото коли с двигатели с вътрешно горене.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 8 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 105 ЕЛ

    35 4 Отговор
    Да им дръпнат цените надолу , защото не струват толкова !
  • 2 Митю

    22 4 Отговор
    Добре,че не произвеждаме нищо
  • 3 ттттт

    22 6 Отговор
    Никога повече Шкода!! Никога,никога,никога, това е автомобил еднодневка не сме толко богати за да им караме некачествените трошляци

    Коментиран от #5

  • 4 Аааа

    10 4 Отговор
    Не е така! Ние сме най-големите култиватори на идиоти в света.
  • 5 Олееее

    8 6 Отговор

    До коментар #3 от "ттттт":

    Ама ти никога не си и имал Шкода ,а от сега нататъка още по малко
  • 6 Зелен Терано-завър 2.7 ТД

    11 1 Отговор
    Не карам Шкода и проблеми с чиповете нямам. Моя дизел се нуждае само от +12V на клапана за гасене на мотора. Подавам ги през це-ка ключе. Даже и цената на дизела не ме бърка. Карам на старо олио, трансформаторно или горело масло.
  • 7 Българин

    12 2 Отговор
    Как да няма криза с чиповете, като са всички във ваксините бе
  • 8 ТЪПА МУТРА

    9 0 Отговор
    ПРИ НАС КРИЗА ЗАТОВА НЯМА , ЩОТО НИЩО НЯМА КОЕТО ДА Я ДЪРПА НИТО НАГОРЕ НИТО НАДОЛУ - ПОРАДИ МЪДРОТО РЪКОВОДСТВО НА ГЕРБ И ТИКВАТА !
  • 9 ПРЕДАТЕЛСТВО

    4 0 Отговор
    НАШАТА КРИЗА СЕ ЗАДЪЛБОЧАВА - В МОМЕНТА НА КАНАЛ 1 ТЕЧАТ НОВИНИ НА ТУРСКИ - В 16 Ч ПАК ЩЕ ИМАМЕ ТОВА УДОВОЛСТВИЕ !
  • 10 не може да бъде

    2 0 Отговор
    Недостигът на микрочипове е само една от компонентите на проблема.Заради развалените отношения с Русия секва притокът на евтина стомана и алуминий,и чехите сега ще трябва да ги купуват по международни цени,както газа.Трябва да добавим и високата цена на електроенергията и кръгът се затвори.Сега чехите трябва да мислят на каква цена ще трябва да продават шкодите и дали тази цена е конкурентна.Но всъщност заводите Шкода са собственост на Фолксваген,и тези чешки проблеми са също така германски!?И затова не бива да се изключва вероятността германците да закрият част от производството в Чехия и да изнесат оборудването другаде!?Пазарна икономика!?...Апропо ,производството на коли с ДВГ ,особено дизелови,в Западна Европа и без тия проблеми е проблематично !?
  • 11 Сандо

    2 0 Отговор
    Не зная дали си спомняте,но Шкода беше първото голямо приватизирано предприятие от Източна Европа.И то от германците - те явно не са забравили заслугите на заводите Шкода за тях през ВСВ.
  • 12 безпартиен

    3 0 Отговор
    Имат проблеми защото имат производство!Ние производство нямаме и нямаме проблеми!На световните пазари сме конкурентни единствено с производството на зърнени храни,работата на ишлеме в леката промишленост и все още евтината работна ръка!От държава която можеше да се изхранва сама,станахме страна която внася хранителни стоки от първа необходимост!А и кой остана да работи?Нали в момента има около 2-3 млн.пенсионери,около 750 хил.чакащи заплати от бюджета/държавен или общински/около 650 хил.малолетни и непълнолетни,около 1.2 млн.ци.гани без образование,без професионална подготовка и без трудови навици!Само заеми се взимат,а кой ще ги плаща и как?