“Проблемът с пътищата в България е от много години. Той не е от днес. Всички ние сме свидетели на некачествено ремонтиране и поддържане на пътищата от много години. След 2018 година (б.р. катастрофата край Своге) всичко това стана много явно”.
Това заяви в интервю за ФАКТИ инж. д-р Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност. Вчера Институтът излезе с призив да бъде създаден Консултативен съвет към министър-председателя на Република България Кирил Петков, който съвет да извърши последващ контрол върху договорите между строителните фирми и българското правителство. Според ИПБ тези договори са “спорни”.
"Служебното правителство започна промяна - осветли договорите, показа какво се случва. Министър Комитова имаше силно желание, а заедно с нея и министър Рашков имаше голямото желание да осветлят и покажат всички проблеми и недъзи при строежа и ремонта на пътища.
Изведнъж в редовното правителство тази линия не се продължи. От една страна, редовното правителство дойде с идеята, че ще продължат промяната, от друга страна, сега сме свидетели как всичко трябва да се плати на строителните фирми, които да продължат да строят постарому. От страна на “Продължаваме промяната” има желание това да се промени, но те не могат да го променят, докато Министерството на регионалното развитие и благоустройството няма желание да го промени, а те нямат влияние върху това министерство. В момента всички ние сме заложници на политическа разправия между “Има такъв народ” и останалите коалиционни партньори. Макар и тази разправия още да не е ескалирала, ескалация предстои. За никого не е тайна, че ИТН са Троянски кон в тази коалиция. Рано или късно те ще разтурят тази коалиция, защото са подвластни на други сили. Понеже г-н Трифонов много често казва: “Дайте доказателства”, най-голямото доказателство е поведението на неговия министър (б.р. Гроздан Караджов)”, каза още Богдан Милчев.
“Този министър, вместо да организира нови обществени поръчки, вместо да е приключил с ревизиите и с всичко останало, четири месеца той говори само за ревизии. Преди това девет месеца служебното правителство също правеше ревизии, само че на настоящия министър ревизиите на служебното правителство не му харесаха и реши да прави нови ревизии, които да изперат проблемите, създадени от ГЕРБ в миналото. Това е ясно за всички хора, които сме в този бранш - нарисувано ни е. На всичко отгоре, те спекулират с пътната безопасност, защото казват, че не ремонтираме пътищата и пътната безопасност е застрашена от това. Пътищата бяха ремонтирани толкова мърляво, че България десет години е на последно място по пътна безопасност. Заявявам следното - долу ръцете от пътната безопасност на политиците, които искат да напълнят сметки на разни строители и политически партии, под предлога, че ще оправят пътната безопасност”, категоричен е той.
“Това, което трябва да се направи и което за мен е най-важно, е българският министър-председател, ако той наистина иска да продължи промяната, нека допусне извънсистемния контрол. Министър Караджов отказва да допусне извънсистемния контрол. Това означава независимите експерти законово да имат достъп до информация, до договори, до случващото се, включително и до самите строителни площадки, на които предстоят да се правят ремонти. През 2019 година преобличахме експерти на Института за пътна безопасност като работници, нощно време те влизаха на площадките и констатираха нередности по ремонтите. Когато разбраха какво правим, наеха охранителни фирми, които да пазят строежите. Разбирате ли колко безумна е цялата история? А министър Караджов отказа да работи с Института за пътна безопасност и изобщо с неправителствения сектор”, посочи още Богдан Милчев.
На фона на това, след като ГЕРБ, ДПС и ИТН гласуваха “против”, Народното събрание вчера отхвърли Проекта на решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенция “Пътна инфраструктура” за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа. Сред действията се предвиждаше АПИ да изплати от бюджета си за 2022 година 50% от задълженията си към строителните фирми, които имат сключени договори за ремонт и поддръжка на републикански пътища. Премиерът Петков съобщи, че предлагат да бъдат разплатени над 600 милиона лева на пътностроителните фирми, като предложението беше внесено от група народни представители от “Продължаваме промяната”. Както стана ясно, то беше отхвърлено.
Попитан за коментар, Богдан Милчев посочи: “Не беше гласувано, защото ИТН саботират процесите, тъй като поведението им се осветли прекалено много - стана ясно, че ИТН се явяват адвокати на строителните фирми. Нямам нищо против строителните фирми, те не са виновни - те са работили в такава политическа среда, само че не съм съгласен политическата среда да продължава да бъде същата. Нали затова дойдоха новите управляващи - за да променят политическата среда? Не става въпрос дали трябва да им се плати или не. Става въпрос, че след като имаме спор между държавата и строителите по отношение как строят строителите, какво пречи на държавата, докато се реши този спор, да организира други обществени поръчки? В бюджета за тази година има достатъчно пари да се ремонтира. След като договорите са спорни, след като са надвишавани, след като има проблем, защо поставяме обществото в изпитание в продължение на 4 месеца? Според мен - съвсем умишлено, за да ни изнудят да бъдат платени над 1 млрд. лева на строителните фирми.
Ако строителните фирми за година и няколко месеца действително бяха похарчили над 1 млрд. лева за поддръжка на нашите пътища, нашите пътища щяха да са станали като германските. Никой не вярва на това. За да бъде доказано това, което всички вече знаем, настояваме премиерът Петков да създаде Консултативен съвет по темата към себе си, за да даде възможност на неправителствени организации, на граждани, на независими експерти - включително българи, които работят в чужбина, са готови да се включат в този съвет, за да може за няколко седмици наистина да стане ясно какво се случва. Министър Караджов няма да е човекът, който ще осветли порочните практики на ГЕРБ”.
Както от ФАКТИ съобщихме вчера, Министерство на вътрешните работи публикува и обяви за обществено обсъждане своя проект за промени в Закона за движението по пътищата. Попитан за коментар по проекта, преди Институтът за пътна безопасност да излезе с подробно становище, Богдан Милчев отговори следното: “Посоката е вярна. Личи си, че държавните експерти, които са работили по проекта, са следили медиите, защото това са неща, които от Института за пътна безопасност сме казвали - и за намаляване на скоростта на магистралите, за повишаване на глобите, и то не толкова повишаване, колкото регулиране на санкционния режим. Тези промени сами по себе си обаче няма да допринесат да се подобрят проблемите по пътищата. Необходимо е да се извършат още много промени, тези не са достатъчни”.
“В момента искат да ремонтират отново стария компрометиран Закон за движението по пътищата, докато ни е нужен изцяло нов закон - с нова философия и ново разбиране за пътната безопасност. Това означава не толкова да мислят как да санкционират шофьора, а как да създадат механизми, с които институциите, които са отговорни да управляват пътната система, да я управляват по-качествено”, завържи Богдан Милчев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 дедо
Коментиран от #13
16:28 15.04.2022
2 кои сте
16:30 15.04.2022
3 7,62
16:30 15.04.2022
4 ГРАД КОЗЛОДУЙ
16:32 15.04.2022
5 5577
16:33 15.04.2022
6 Истината
Коментиран от #8
16:36 15.04.2022
7 Ицо
Коментиран от #24
16:37 15.04.2022
8 Дежа ву
До коментар #6 от "Истината":
ИТН са мутрите на Бойко и Доган!16:39 15.04.2022
9 Богдан Милчев?? Този бивш Катаджия??
16:48 15.04.2022
10 Специален
16:51 15.04.2022
11 Защо
Коментиран от #39
16:56 15.04.2022
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 ФАКТ Е
До коментар #1 от "дедо":
Русия е опозорена!Когато змията умира,
тогава най-силно хапе!
Флагманският кораб "Москва" на Русия в Черно море,
потъна!
На борда си е носил ядрени бойни глави!
Анализатори и експерти,
призоваха за спешно разследване
на заплахата от ядрен Апокалипсис,
съобщава „Дейли Мейл“, предаде БГНЕС.
Флагманският кораб "Москва" на Русия в Черно море
е бил поразен с две крилати ракети "Нептун",
изстреляни от брегова батарея,
които са ударили левия борд
на Флагманският кораб "Москва" на Русия в Черно море.
Руски военни източници потвърдиха,
че Флагманският кораб "Москва" на Русия в Черно море
се е преобърнал настрани след взрива.
Фашистът Путин се е опитал
да го изтеглят обратно към Севастопол,
но Флагманският кораб "Москва" на Русия в Черно море е потънал.
Точното местоположение на потъналия Флагманският кораб "Москва" на Русия в Черно море
не е известно.
Путин призна, че 44-годишният капитан първи ранг Антон Куприн
е загинал при експлозия на борда на Флагманският кораб "Москва" на Русия в Черно море,
поразен от украинската брегова артилерия.
Путин не казва нищо за 510-те екипаж!
Дълъг 186 метра и с водоизместимост 12 000 тона, „Москва“ беше един от най-големите кораби на руския флот
и флагманът му в Черно море.
Загубата на кораба „Москва“ струва на Русия 750 милиона долара,
което е най-скъпата ѝ военна загуба до момента
във варварската война на варварина Путин срещу Украйна!
С варварските си
Коментиран от #20, #28, #29
17:14 15.04.2022
14 Рупорът на "пътищарите"
Ах ах ИТН колко лъснахте ,колко лъснахте
17:16 15.04.2022
15 Извънреден коментар
Вероятно тези хора са изгубили човещината в себе си !
Аз на никого няма да създавам проблеми !
Аз съм СВЕТИЯТ ДУХ, запознайте се с мен и ме опознайте !
17:17 15.04.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Богдане,
17:34 15.04.2022
18 baiti
17:37 15.04.2022
19 Богдан Милчев!! Схвана ми се ръката,
17:56 15.04.2022
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Коалиция
Слави защо ги търпш още?
Това са демагози готови да продадат и майка си за пари!
18:21 15.04.2022
24 Аха
До коментар #7 от "Ицо":
А кой знае, освен платените и природно изваяните тъпанаре! Тази опорка между другото е с интелект къди първи клас! Може и малко надоле! 😂18:23 15.04.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Цензурата е признак
18:46 15.04.2022
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 отворко
До коментар #13 от "ФАКТ Е":
Той капитана бил набор на кораба ! Какво му е модерното на кораб от 1979г?19:54 15.04.2022
30 Ники
19:58 15.04.2022
31 Я Я Я Я ДА
20:46 15.04.2022
32 Когато ходеше в 7/8
Айде у лево.
20:55 15.04.2022
33 Пак мишките
04:09 16.04.2022
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Богдан Милчев!! Разскарайте го тоя
07:03 16.04.2022
36 Стършел
07:16 16.04.2022
37 Джон 3 Волта
И същите Те сега искат на преориентират историята на българския народ.
Двама души партия не правят !
07:28 16.04.2022
38 Общество.
08:23 16.04.2022
39 Този коментар е премахнат от модератор.