"Всички призиви за прекратяване на огъня са несериозни. Сключването на примирие в този момент би означавало да се признае една извършена несправедливост", каза германският президент Щайнмайер в ексклузивно интервю за ДВ.
В интервюто за ДВ германският президент Франк-Валтер Щайнмайер осъди атаките срещу критичната инфраструктура и цивилното население в Украйна като част от военната стратегия на Русия, нарече заплахите с ядрено оръжие неприемливи и обясни защо все още не могат да бъдат формулирани гаранции за сигурността на Украйна.
Г-н президент, това, на което сме свидетели в момента в Украйна, има твърде малко общо с конвенционалните методи за водене на война. Това, което се случва, е война срещу цивилни граждани. Защо Путин прави това и какво променя то за нас?
Франк-Валтер Щайнмайер: Не съм съвсем съгласен, че ставащото няма отношение към войната. Мисля, че това е част от военната стратегия на Русия. Това е не само брутална война, която се води срещу украинската армия, но и - това става все по-очевидно с наближаването на зимата - брутална атака срещу критичната инфраструктура и, разбира се, срещу цивилното население. Знаем, че разрушаването на инфраструктурата за отопление и електроснабдяване ще обрече хората в Украйна на студ и тъмнина. И това не е случаен страничен ефект, а изглежда е част от руската стратегия за поразяване на цивилното население с цел изтощаване на страната. Трябва да се противопоставим на това. Трябва да помогнем на украинците и да гарантираме оцеляването им през тази зима.
Германия помага на Украйна с оръжейни доставки, но Киев все още чака бойни танкове, които Берлин не изпраща. Не е ли тази атака срещу цивилни граждани причина за преосмисляне на германската политика по този въпрос?
Щайнмайер: Смятам, че позицията на Германия по този въпрос се е променила. И това се отнася не само за правителството, но и за цялото население на страната, което за няколко месеца осъзна, че онова, с което сме свикнали по отношение на сигурността в Европа, вече не е гарантирано. В резултат от това германското правителство взе решение за огромни допълнителни разходи за отбрана, включително за по-добро оборудване и екипировка на Бундесвера. И сега ние наистина подкрепяме Украйна не само хуманитарно, финансово и икономически, но и до голяма степен военно.
Освен това смятам, че германското правителство е избрало онзи вид подкрепа, от която се нуждае Украйна. Акцентът върху противовъздушната отбрана, защитата от безпилотни летателни апарати и особено от ракетни атаки беше точно това, което трябваше да се направи. 60-70% от руските ракети се унищожават успешно от украинската армия, също благодарение на германската военна подкрепа.
Г-н президент, Вие знаете кои са хората в Москва, които подстрекават към война. От години Путин говори открито за намеренията си спрямо Украйна. По-рано, подобно на германското правителство, вие не го приемахте на сериозно. А сега какво ще кажете за факта, че Путин заплашва да използва ядрени оръжия?
Щайнмайер: Първо, бих поспорил дали заплахата не е била възприемана сериозно. Ако погледнете периода след 2014 година, европейските правителства се опитаха не само да поддържат примирието, но и да го използват като пролог към мир. За тази цел бяха подписани споразуменията от Минск, които обсъдихме с тогавашния украински президент Порошенко.
Второ, що се отнася до руските заплахи за използване на ядрени оръжия, те са недопустими. В края на краищата сега се полагат усилия за това ядрените оръжия да станат излишни за целия свят. Заплахата за използване на ядрени оръжия е не само неоправдана, но и противоречи на целия ни историческия опит, тя е неприемлива. Това е следващият етап от ескалацията на тази война от страна на Русия. Ядрените оръжия не бива да се използват и мисля, че това е мнението на мнозинството по света. Това пролича и на Срещата на върха на Г-20 в Бали, където всички единодушно осъдиха дори заплахата за използване на ядрени оръжия, да не говорим за реалното им използване. Ясно послание, което, надявам се, ще бъде разбрано в Москва.
Какви начини за излизане от тази война виждате? Как може да изглежда решение, което е приемливо и за двете страни?
Щайнмайер: Всички призиви за прекратяване на огъня сега са несериозни. Защото сключването на примирие в този момент би било по същество признаване на вече извършена несправедливост. То би означавало Русия да запази окупираните територии. Това ще означава, че може да се нарушават граници, да се пренебрегва международното право и да се завзема суверенна земя – че всичко това е позволено. А това не може да бъде резултат от прекратяването на огъня. Затова, за съжаление, трябва да кажа, че в момента не виждам изход.
Във връзка с падналата наскоро ракета на полска територия, доколко се опасявате, че войната, която се води в Украйна, ще се прехвърли и вън от границите ѝ?
Щайнмайер: Силно се надявам, че това може да бъде избегнато. Надеждата ми се засилва и от изключително предпазливата реакция не само на САЩ, но и на НАТО като цяло. Непосредствено след случилото се в Източна Полша между американския и полския президент имаше най-тясна комуникация. Генералният секретар на НАТО реагира незабавно, като посочи, че първо трябва да се разследва ситуацията, а после да се оценяват реакциите. Мисля, че това свидетелства за благоразумието от страна на НАТО, както и за това, че съществуват минимални контакти с Москва на военно ниво. Там, където съществуват подобни контакти, те следва да се използват и от двете страни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Олигофрен
10:02 30.11.2022
2 Петров
10:03 30.11.2022
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Абе вие продължавайте в този дух.....
10:06 30.11.2022
5 1111
10:06 30.11.2022
6 Летописец
10:06 30.11.2022
7 Хари Потен
10:06 30.11.2022
8 Продължаване на огъня, значи
10:06 30.11.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Анева
10:07 30.11.2022
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Просто фашист !
10:09 30.11.2022
13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
- НИЩО ❗❗❗
Коментиран от #52
10:10 30.11.2022
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Хисторик
10:11 30.11.2022
16 И тоя катил
Не е по-далеч в акъла си от Зелето...
И без белото да шмърка, този си е прост, като фасул...
10:12 30.11.2022
17 Германия няма гориво да стигне до Москва
10:12 30.11.2022
18 Русия ТЕРОРИСТ И ФАШИСТ НОМЕР ЕДНО
Коментиран от #36
10:13 30.11.2022
19 !!!?
Коментиран от #27
10:13 30.11.2022
20 Просто фашист !
10:14 30.11.2022
21 Скапаняк е
10:15 30.11.2022
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 МММ
10:16 30.11.2022
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Няма мир, по лош от войната
10:20 30.11.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Сламката вижда, гредата не вижда
Коментиран от #32
10:22 30.11.2022
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 А как му вярват германците, не е истина
10:30 30.11.2022
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 ЩО ПРЕДИ 0СЕМ ГОДИНИ
До коментар #28 от "Сламката вижда, гредата не вижда":
Хората си живееха мирно и тихо....10:31 30.11.2022
33 Петров
Коментиран от #35, #44
10:32 30.11.2022
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 ВЕРВАМ ТИ ДРУГАРЮ
До коментар #33 от "Петров":
Ама друг пътКоментиран от #42
10:33 30.11.2022
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 ЧЕ ТЪРСИХА ЗЕЛЕНИТЕ ЧОВЕЧЕТА
До коментар #36 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
На Путин в украйна10:36 30.11.2022
39 НИКОЯ ВОЕННА АГРЕСИЯ
10:37 30.11.2022
40 Майнщайер
10:37 30.11.2022
41 Анева
10:39 30.11.2022
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 В ЧУЖБИНА
До коментар #42 от "То е факт бре умник":
ДругарюКоментиран от #50
10:48 30.11.2022
44 ТО ЗАТОВА В РУСИЯ
До коментар #33 от "Петров":
Е пълно с мерцедеси и беемвета...10:49 30.11.2022
45 Павел пенев
Коментиран от #46
10:51 30.11.2022
46 ВЪН РУСКИТЕ ПЪЛЧИЩА
До коментар #45 от "Павел пенев":
От Украйна...избиха хиляди мирни жени, деца, старци....Коментиран от #53
10:55 30.11.2022
47 ПРЕДИ 2014г. КАК СЕ ЖИВЕЕШЕ
10:57 30.11.2022
48 ОРЪЖИЕ ЗА УКРАЙНА
10:58 30.11.2022
49 Ами няма изненада
Още не мога да повярвам, украинците колко лекомислен народ се оказаха.
12:27 30.11.2022
50 Ами продължавай
До коментар #43 от "В ЧУЖБИНА":
Да миеш задните части на дъръацитв там. За друго май не ти стига умствения багаж ..Нещо да си забелязал в ЕС? Тези печатят и те пари като луди , подобно на сащиянската Фед.. отиват към як "удар в стената"! Финансово... Отделно фащ ги изяжда вече. Без немската индустрия и то разширено и на малките и средни предприятия, цяла Европа е банкрут. А как ще се запази тяхната конкурентоспособност, когато разни дебили там на власт, с "умни постъпки" качиха цените на е енергията И за бизнеса няколко пъти? Е, я се опитай след това да оцелееш на международния пазар , с каквото и да е? Цяла Азия отдавна "тича по петите" на Германия и дори само процентни разлики на цена/качество на продукцията може да изхвърли завинаги европейците от международните пазари на доста неща... И истинска трагедия са днешните управляващи в Европа... Пълни некадърници...
Не виждам реално, как Германия и Европа ще излязат от тази криза, като печелиши? По-скоро сащ и Азия ще ги смачкат. Сащ във високите технологии, Азия в средните и ниските сегменти на пазарите...
12:43 30.11.2022
51 Германия
08:43 01.12.2022
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Русофоб Антисемит
До коментар #46 от "ВЪН РУСКИТЕ ПЪЛЧИЩА":
Мен ако питаш и вън руските подложки от България!!!09:43 01.12.2022
54 БПФ
Не сме забравили как зеленясалият наркoман отказа да приеме ей-тоя същия мишкyняк, което е чудовищно нарушение на международният протокол, дипломацията и елементарното възпитание. Явно т.нар. "президент" на Германия е лишен от всякакво чувство за чест и достойнство, а също за достойнството на представляваната от него държава. Както казах, нищо добро не чака Германия, ако политическата и върхушка не намаже въжето.
19:47 01.12.2022