Коментар на Емилия Милчева:
България не може едно правителство да сглоби, камо ли цял автомобил. Но това не пречи да се мечтае за булгаркола, която да литне по пътищата въпреки досегашните провали с френската Renault 8 в социализма, с британския Maestro в разгара на прехода и с китайската марка Great Wall отпреди десетина години. От конвейерите слязоха няколко хиляди коли и всичко приключи със скандал или фалит. Или и с двете.
В същото време съседна Румъния се бори за шестото място в Европа като производител на автомобили, а Турция с нейните 12 завода и близо 4000 доставчици на оборудване също е сред лидерите в автомобилостроенето. Притисната между тази силна конкуренция, за България е непосилно да се пребори за дял от този бизнес. Сглобяване на автомобили обаче звучи престижно - освен че носи висока добавена стойност. И ето, че служебният кабинет на президента Радев също се отчете с авто-мото-начинание.
Нова формула за Доброславци
Първа профилирана икономическа зона, свързана с автомобилната индустрия, ще израсне край София, на терена на бившето военно летище Доброславци - чиста, зелена, на 15 км от центъра на столицата, с площ от 290 хектара. Режимът на разговорите е "напреднал диалог" и "на финалната права", инвеститорът е "голям, международен и стратегически", всъщност дори е повече от един, ролята на президента е изтъкната - работна група "под егидата на президентството".
Министърът на иновациите Александър Пулев смята, че така България ще привлече ключови инвеститори за голямо производство в размер на 1.5 млрд. до 3 млрд. евро. Нито той, нито колегата му - министърът на икономиката Николай Стоянов, обаче не посмяха да назоват инвестицията като "завод за автомобили".
Теренът на Доброславци отдавна привлича апетити. През 2018 един министър на икономиката в кабинет на ГЕРБ - Емил Караниколов, го виждаше като хъб за азиатски стоки и го рекламираше на китайски инвеститори. В първия кабинет на ГЕРБ пък Борисов беше увещаван държавата да внесе като апортна вноска терена на Доброславци, за да направи един шейх писта на Формула 1, молове, хотели, завод за гуми и какво ли още не. Люпилня за инвестиции, ако се вярва.
Инвестиционен скрининг
Ако питаме министъра на иновациите, инвеститорите финалисти са избрали България заради стратегическото позициониране. "Виждат България като портата си към Европа", каза той. Това значи, че шансът да са от Близкия Изток и Азия е по-голям от този да са европейци.
България обаче така и не е предприела конкретни действия за прилагане на директивата на ЕС от април 2019 относно инвестиционния скрининг. В контекста на войната в Украйна и санкциите срещу Русия и руски капитали, такъв тип инструменти са полезни заради потенциалните рискове за националната сигурност. В българското законодателство те липсват. Навременното идентифициране на заплахи би помогнало да се избегнат случаи като меморандума с "Джемкорп". Въпреки констатациите на ДАНС, изразени в засекретен доклад от април 2022, правителството прекрати меморандума три месеца по-късно.
В България кандидат-инвеститори не винаги се проверяват от службите, освен чрез Закона за мерките срещу изпирането на пари или при хипотетични заплахи. В доклад на Центъра за изследване на демокрацията от края на м.г. се препоръчва въвеждане на скрининг на чуждестранните инвестиции в България. Целта е да "гарантира, че икономиката ѝ няма да се превърне в инструмент за заобикаляне на санкциите (срещу Русия, б.а.) или в магнит за корозивни капитали, което би подкопало инвестиционния авторитет и перспективите за растеж на страната сред евроатлантическите ѝ партньори".
Всичко става на финалната права
Политическата нестабилност, която люлее държавата от 2021 насам, редуването на президентски кабинети и един редовен, управлявал половин година, е лоша реклама. Няма как да се привлекат инвеститори с констатации като в докладите на Държавния департамент на САЩ за "ендемична корупция", загриженост за върховенството на закона, честите регулаторни и законодателни промени и бавна съдебна система. Вредни за бизнес климата са миграцията на икономически активни хора, застаряващо население, лоша инфраструктура, ниска производителност на труда. Нищо от това не може да компенсират ниските данъци, които присъстват във всяка българска презентация на роудшоу.
Индустриални зони от типа на бъдещата в Доброславци обаче ще могат да усвоят 212 милиона лева общ ресурс от Плана за възстановяване и устойчивост. Макар инвеститорите още да са неясни, министрите на президента ще създадат поредната държавна фирма, която да управлява зоната в Доброславци и да я подготвя за азиатските тигри. Работата по разчистването на терена и инфраструктурата ще отнеме от една до две години.
Преди четири години България промотираше на Volkswagen терените на "Кремиковци" в опит да привлече най-големия автомобилен гигант, но не успя. По предварителни планове пък до края на 2023 трябваше да бъде произведена първата серия електромобили на германската компания Nеxt.е.GО, излезли от завод до Ловеч. Инвестицията беше обявена за първи път от Кирил Петков като министър на икономиката. Първата копка на завода още не е направена.
Булгарколата още я няма.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #24, #50
21:02 18.04.2023
2 Русофил
Москвич-Опел, Лада-Фиат, ЗиЛ - Судебекер.
Коментиран от #5, #40, #42
21:03 18.04.2023
3 АВАТАРКА СЕРБЛУ ОТ РУМЪНСКО
21:04 18.04.2023
4 киру тъпуту
Коментиран от #33
21:04 18.04.2023
5 ОГЛЕДАЛЕН ОБРАЗ
До коментар #2 от "Русофил":
ОТНОСИТЕЛНО Е ЗАВИСИ ,ЧЕРВЕНИТЕ В БЪЛГАРИЯ СА ЛЕВИТЕ КРАВАРСКИ ЯНКИ ПОДЛОГИ НА АМЕРИКАНЦИТЕ ,СИНИТЕ СА ИСТИНСКИТЕ БЪЛГАРИ21:06 18.04.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 KурюEлектричката
21:08 18.04.2023
8 Мда
21:10 18.04.2023
9 хххх
Коментиран от #26, #28, #36
21:14 18.04.2023
10 мунчо
21:22 18.04.2023
11 редник
На този терен трябва да се премести летището на София - сега денонощно над града прелитат стотици самолети, изгарят тонове керосин, издават силен шум, а има намерение за още една писта! Ами, не дай, Боже, аварира самолет и падне върху блокове - жертвите ще са хиляди...
Коментиран от #54
21:26 18.04.2023
12 истина е
21:31 18.04.2023
13 Уса
21:33 18.04.2023
14 Пианист
Много ми харесва тази приказка от едно време, явно като манталитет, простотия и безкраен преход се стигна дотук да няма нищо! Едно голямо НИЩО! И един пресен пример, забраняваме вноса на други хора, които въпреки че са във война са съумяли да правят нещо, но Ганю не им харесва цената! С тази култура толкоз. И какво? Като млад човек кое да ме задържи тук? Обявите за работа по хотелите и ресторантите ли? Бетонирания квартал, в който живея ли?
Едни твърдят, че виновна е Русия, за други вината е в САЩ, явно от твърде дългия си нос не виждат, че проблемът е точно пред тях или те самите са част от проблема!
Европа може да е всякаква, но май на Запад и в ден днешен е далеч по-добре, по всички показатели!
Коментиран от #19
21:34 18.04.2023
15 ХАРОН
21:39 18.04.2023
16 Булгарчушкопек
21:42 18.04.2023
17 Брат Румен Ралчев
21:47 18.04.2023
18 Адам Хилтън
21:51 18.04.2023
19 Е, и кво като на Запад е по-добре?
До коментар #14 от "Пианист":
Значи като са по-добре могат да правят какво си искат по света?Щото са демокрации и могат да нападат и бомбят когото си искат?
С това елементарно мислене си само за пианист, да знаеш.
В някоя кръчма в Люлин или Обеля.
21:52 18.04.2023
20 Зевзек
21:54 18.04.2023
21 Дойче веле
22:01 18.04.2023
22 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ
Мотосиклети БАЛКАН бАЛКАНЧЕТА
33 Години погубена Икономика и Държава
22:06 18.04.2023
23 Гъбарко
Коментиран от #41
22:06 18.04.2023
24 Стамат
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Русофили сър.22:07 18.04.2023
25 1302
Няма български автомобил, защото съгласно Противопожарната Наредба разстоянието от резервоара до двигателя на автомобила трябва да е минимум 50 метра.
Коментиран от #27
22:16 18.04.2023
26 бай Даньо
До коментар #9 от "хххх":
Не можеш да разбереш защото не разбираш как работи руско-турската пропаганда която трови духа на тоя обудален народ от 30 години ... по скоро разбираш.22:17 18.04.2023
27 Ми да правиме 51-метрови
До коментар #25 от "1302":
автомобили бе господине!Ама и това не можеме.
22:18 18.04.2023
28 Брей
До коментар #9 от "хххх":
Един интелигентен коментар на фона на простолюдието и троловете. Но червените чугуни не приемат, само предават, няма да разберат какво казваш22:19 18.04.2023
29 Стас
22:20 18.04.2023
30 Не само
22:23 18.04.2023
31 Даже и едно заглавие на статия...
,,Защо булгарколата още я няма"
Оставаме с впечатлението,че защо още българската кока-кола я няма...!
Защото правилното щеше да е...-.
Защо българският автомобил още го няма...!
Къде сте учили журналистика...не знам...?!
Може би в Афганистан,или в Танганай...?!Но всеки случай,това не е правилен граматически израз,пък ако щете ме трийте ...!!!
22:26 18.04.2023
32 кво стана с Киро гела
22:27 18.04.2023
33 Хахаха
До коментар #4 от "киру тъпуту":
Теб Коцето те е обезчестил отдавна бе.Ко се правиш на честен путьофил.22:27 18.04.2023
34 Хххххххх
Коментиран от #35
22:28 18.04.2023
35 Хе,хе...!
До коментар #34 от "Хххххххх":
Защото взехме да правим...,,Маестро"...,което пък бе пълна порнография и хептен нямаше клиенти...!Коментиран от #37
22:37 18.04.2023
36 Овчар
До коментар #9 от "хххх":
Ти къдя живейш ве IT-то?22:43 18.04.2023
37 Ххххххх
До коментар #35 от "Хе,хе...!":
И вместо да го подобрите и усъвършенствате, вие спряхте да го произвеждате. И вместо да браните българския пазар, ние допуснахте да ни заливат с чужди стоки. Нищо чудно, че сега всичко се внася - но това ни се пада. Ще виждате парите ви да хранят чужденци и ще ставате все повече зависими от чужбина.22:46 18.04.2023
38 Съдията Дред
22:58 18.04.2023
39 ХЪМ...?!
Какво ли е това- ,,Конвейер"...не знам...,🤔😔😪😌🙄🤐😔🙄...!
22:59 18.04.2023
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Атлантист
До коментар #2 от "Русофил":
При Соца винаги сме имали булгаркола, но тогава имахме и индустрия и промишлено-развито селско стопанство, което хранеше не само България и СССР, но и изнасяхме на Запад. Имахме си Булгаррено, Москвич - Алеко и др. За да има булгар-кола, в страната трябва да има развита поне малко индустрия/машиностроене, а сега няма такива.23:56 18.04.2023
43 Ерор 404
Ето ви кратък пример от демократична Америка :
Законодателите в Калифорния предлагат отнемане на деца от родители, които не признават избора на ЛГБТ.
Законопроект AB 655 предвижда: ако децата искат да изберат нов пол или сексуална ориентация и родителите им не ги подкрепят, тогава деца над 12 години ще могат да се преместят в обществени общежития.
В същото време се уточнява, че такова дете може да бъде отделено от семейството си без съгласието и уведомяването на родителите.
Ние може и да не произвеждаме коли, може да живеем и по-бедно, но ще го преживеем и ще ви надживеем, за да видим вашето самоунищожение.
01:20 19.04.2023
44 Уса
01:57 19.04.2023
45 пояснение
04:41 19.04.2023
46 Име
Дори да сложим работниците - като в концлагери да ги подвикваме по 10 часа на ден, което - е факт в някои предприятия - то - пак ще стане нищото на нищото, трябва да има дизайнер, освен това е губеща работа това - няма да продадем и 1 автомобил, това е сложно - както Линукс не е модерен продукт, всеки е с Уиндоус, това е.
Трезвият анализ подсказва - евентуално - каквото и да е - сега не е епохата на Форд - ние да сме - примерно един вид наравно с фабриките на останалият свят, ще ни се изсмеят, трябва нещо - което - при цялото отвращение към социализма, ама - правехме иновации, лекарства, космическа храна, всякакви работи.
05:16 19.04.2023
47 Ван дер Любе
05:20 19.04.2023
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 МИУИ ВАНИУИ
06:01 19.04.2023
50 кукуленд
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Няма значение кой те управлява,просто сме некадърни, защото и по време на тоталитаризма не успяхме в автомобилостроенето06:33 19.04.2023
51 Чугун
08:35 19.04.2023
52 Никой
09:43 19.04.2023
53 Алооооооо
14:34 19.04.2023
54 иван4о
До коментар #11 от "редник":
Нека стане гражданско летище, но да остане и враждебна. Редица европейски столици имат по две летща, като се почне от Брюксел (заветен и шалероа).16:21 19.04.2023
55 Шаран БГ
Обаче скоро няма да има автомобил сглобин в България ! Много и алчни чиновници, силещи се ,че работят в "полза роду" просто " разкалЯт терена" !! При всички случаи – някога поради груба политическа намеса, в по-ново време , поради неразумна държавна политика и винаги ниските комисионни за Н.В. Чиновниса. Корупцията, в нейната най-висша и уродлива форма, властва в страната ни !! пОСЛЕ НЕ АЗ ПРОГОНИХ близо 3 милиона знаещи и можещи български граждани извън страната !!!
Никога не трябва да се прави сравнение с Румъния - една от най-богатите страни в Европа на природни богатства и енергийни ресурси на глава от населението !! Само за сведение / за който не знае/ – Седем /7/ години преди да станем самостоятелна държава /1871 г./ в Решице румънците правят ПЪРВИЯ си парен локомотив !! В момента имат два завода за електролокомотиви - в Букурещ и в Крайова ! За сглобяването на "Дачия=-та голяма част от детайлите се произвеждат в Руемъния. Просто защото имат възможност и ресурси да го правят И френците с охота инвестират там. Горе-долу същото е положението и с Турция, кояго произвежда по лиценз доста западни изделия -перални, бойлери, телевизори плюс автомоб
01:12 20.04.2023
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Гошо
13:58 30.12.2023