Единадесет часа вечерта. Наближавам ГКПП „Кулата“, връщайки се от професионален ангажимент в Атина обратно към България. Автомобили почти няма. Опашката за коли е има-няма общо седем-осем возила. Опашката за камиони обаче е километрична. Буквално минават пет-шест километра, в които подминаваме ТИР след ТИР. Камиони, които ще изгубят половин денонощие, ако не и повече, за да преминат българо-гръцката граница. Изнервени водачи си изпускат нервите и блокират и платното за автомобили като попадам в близо едночасово задръстване. Без да има автомобили, искащи да преминат границата. Яд ме е на шофьора на камион, блокирал пътя. Но го разбирам. Той ще чака часове. Десетки часове.
От другата страна на България, край Видин, откъдето съм родом, мои близки ми разказват какво виждат там в същия ден. Отново километрична опашка, дори по-голяма от тази на „Кулата“. Опашката от камиони стига след Дунавци, от първия до последния камион сигурно има над десет километра. Целият Видин е блокиран. Камиони на местни фирми не могат да се приберат, не могат да доставят стоки, включително храни и лекарства. Пътят е тесен, включително леки автомобили попадат в няколкочасови задръствания. Видин на практика отсъства от картата на света, когато се появи такава опашка. Целият областен град остава изолиран.
Кажи-речи по същото време получавам обаждане от бизнес-партньор от Румъния. Човекът почти плаче по телефона, търси съвет. Негови камиони се налага да минават ежедневно между румънския Тимишоара и унгарския Сегед. Разстоянието от има-няма 120 километра се взимало за средно 12 часа. Опашките с камиони били главозамайващи. И през Арад е същото, на горе - също. Всички камиони за Западна Европа през мостовете на Видин и Русе, но и през фериботите на Оряхово, Свищов и Никопол се струпват на румънско-унгарската граница и преминаването е кошмар. Знае, че имам логистична експертиза и ме пита какво да прави. Отговарям просто - няма какво да се направи, пускай камионите с двойка шофьори, за да не им свършат часовете за шофиране на опашката и да седят там с дни, вместо с часове.
Преди близо година обясних от страниците на „Труд news“, че казусът с Шенген се дължи основно на евентуалната конкуренция, която ще се появи на холандците и техния флагман Ротердам. В кратце тезата е следната - при влизане на България и Румъния в Шенген стоките от Китай и Индия ще влизат най-лесно и бързо през пристанище Пирея в Атина. Ако сме в Шенген, тогава от Пирея стоките ще пътуват безпрепятствено до цяла Централна, а защо не и Западна Европа на камиони. Да не говорим, че с достъпът ни до Дунав и с малко повече държавническо усилие бихме могли да натоварим стоките по реката и оттам на много ниска себестойност да ги закараме навсякъде от Будапеща до Амстердам.
Но, ето че мина година и Нидерландия продължава да ни спира за Шенген. Приглася u Австрия, чиято столица Виена интензивно доставя и изнася стоки до Световния океан, използвайки каналите между Дунав, Майн и Рейн, за да стигне до АРАГ (както се означава пристанищата зона на Амстердам, Ротердам, Антверп и Гент). От тези четири порта Ротердам е перлата в короната. Едно от най-натоварените пристанища на планетата. Пристанище, което поставя Нидерландия на световната икономическа карта. Ако него го няма, то страната ще бъде едно средностатистическо икономическо джудже.
Това е причината България да не е в Шенген. Не слушайте говорещите глави, които ви обясняват врели-некипели за мигрантски вълни и прочие глупотевини. Само който не е бил в Нидерландия, може да реши, че там имат проблем с българската граница. Глупости на търкалета. Цял Амстердам е пълен с мигранти от цял свят. Почти същото важи и за Виена.
Въобще не е вярно, че причината за спирането ни към Шенген се корени в някакви проблеми на българо-турската граница. Дори и такива да има, не е в това проблемът. Следвай парите, както се казваше във вечната класика „Цялото президентско войнство“. В случая парите показват нещо съвсем простичко - Нидерландия няма интерес Пирея да стане нейн конкурент. При влизане на България и Румъния в Шенген, стоките от Индия и Китай ще преминават Суецкия канал и ще акостират на най-близкото голямо пристанище - Пирея. Оттам би било въпрос на броени часове стоките да стигнат до Централна и Западна Европа.
В момента какво се случва? Ако стока бъде разтоварена на Пирея, тя има два възможни пътя. Вариант едно - с камион през Гърция, десетки часове на „Кулата“, през България, десетки часове на „Дунав мост 2“, през Румъния, десетки часове на румънско-унгарската граница. Вариант две - с камион през Гърция до фериботите на Патра или Игуменица и после в Италия - я Венеция, я Бари, я Анкона. После през цяла Италия, през скъпите тунели под Алпите, та до „обетованата“ Западна Европа. При вариант едно имаме значително оскъпяване, заради десетките изклишки човекочасове шофиране. При вариант две имаме значително оскъпяване, заради безумно скъпите фериботи. Резултатът е такъв, че в момента на превозвачите им е по-евтино корабите да минат през цяло Средиземно море, през Гибралтар, покрай Франция, Ламанша, та да акостират в Ротердам, откъдето вече няма оскъпяване до зона „Шенген“.
Това е причината да не ни пускат в Шенген. Пари. Нищо повече, нищо по-малко. И тук големият въпрос е какъв е изходът? Според говорещите телевизионни глави ние трябва да сме се справели с миграцията. Мигар, ако го направим ще ни пуснат, а? Вярвате ли го това? Ама честно? Това са приказки за наивници. В случая става въпрос за бизнес и политика. И ние трябва да подходим като хора, които разбират от бизнес и политика, а не като лаладжии. Както, впрочем, постъпваме обикновено.
Какво може да се направи? Трябва да търсим съюзници. Естествените ни съюзници са Румъния и Гърция. И доколкото с Румъния нямаме проблем, то Гърция умело пасува до момента. Причината е проста и се корени в гръцкия национален интерес. След кризата от 2008 г. т. нар. „Тройка“ принуди Гърция да разпродава на безценица национални активи. Един от тях се оказа пристанище „Пирея“, което попадна (като собствено, а не концесия!) в ръцете на Китай. Гърция няма интерес Пирея да се развие, защото Гърция не печели от Пирея, печели Китай. Виж, ако ние подкрепим Гърция при бъдещ техен ход по национализиране и/или ограничаване на Китай в Пирея, тогава Атина би била много по-разговорчива. Те имат нужда някой да им пази гърба, ако предприемат такъв ход, а ние имаме нужда някой да ни помогне за Шенген. Бихме могли да сме естествени съюзници по въпроса.
Необходима е обаче дипломация. Национално отговорна, дългосрочна, далновидна, умна дипломация. Нима нямаме хора, които да могат да изработят такъв про-български фронт за Шенген? Имаме, разбира се. Въпросът е защо българската държава продължава да действа наивно и дилетантски по този тъй важен казус. Лаладжии ли сме или просто ни е угодно да се правим на глупави? И в двата случая е ясно едно - докато политиците се вземат в ръце и осъзнаят отговорностите си, ще страдаме всички.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
19:02 19.11.2023
2 Делю Хайдутин
19:03 19.11.2023
3 ес втора ръка
19:06 19.11.2023
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Какъв Шенген, какви 5 лева?
Има няколко банки, които в нарушение на европейските санкции отварят сметки на руснаци!
Кои са тези банки, тук няма да казвам, ДАНС лесно може да ги намери, руснаците сами си ги казват в ютюб каналите за България!
Коментиран от #11, #34
19:20 19.11.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 ПСР
ликуването й.
19:24 19.11.2023
11 Едната банка е на
До коментар #5 от "Какъв Шенген, какви 5 лева?":
бившата приятелка на Бойко!19:24 19.11.2023
12 ИМПЕРИАЛИСТ
19:50 19.11.2023
13 Бай той Толстой
До коментар #8 от "400 000 имота":
А бе ти да не сиебан от руски полковник?Е как е,боли ли много?Коментиран от #48
19:56 19.11.2023
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 МАЙ
Създадоха го 12-13 държави,но сегасе превръща в балон и нещата са добре ца централно европейските държави,за периферията -буфер...ще чакан.
Пък да не говорим за едни украинци, които станаха шенгенци преди други членове..
20:14 19.11.2023
16 Хорхе Сантер
Няма как да оценя по друг начин това бълнуване за Пирея, фериботите, Кулата и тунелите под Алпите.
.
България няма да бъде допусната в Шенген, защото след 14 години управление на Банкянската Мутра с харема му, Дянков, Прасето от ДПС и компания от "съдии" и "прокурори", името на страната навсякъде по света, не само в ЕС, е синоним на КОРУПЦИЯ!!!
Коментиран от #46
20:37 19.11.2023
17 Кирил
Пазарите са в Европа, където е населението. За чий им е да тътрят камиони от Пирея до западна Европа, като морския транспорт е до 14 пъти по евтин . Естествено, че ще разтоварват на Ротердам. Контейнер от Китай до Ротердам е 6000 долара. Контейнер от Китай до Пирея е пак толкова плюс 2500 долара за камионен превоз до централна Европа
Коментиран от #20
20:42 19.11.2023
18 Ти си
20:42 19.11.2023
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 000013
До коментар #17 от "Кирил":
С бе умник за колко време се стига от Суетския канал до Ротердам , колко време корабите висят на външният рейд ? Времето е пари а от Суетския канал до Пирея времето е много кратко от там контейнерите могат да се натоварят на влакове , камионите също , хем по-бързо , хем по-евтиноКоментиран от #22, #35
20:50 19.11.2023
21 да допълня
20:54 19.11.2023
22 Иван
До коментар #20 от "000013":
Не зацепвам.Мигар във Франция и Испания няма пристаница, та са останали само до Ротердам?
Ако влизаме в Шенген единствено, за да транспортираме по-бързо китайските стоки до Западна Европа, тогава по-добре да влезем в... Китай - ще имаме гарантирано и стоки и транспорт.
Нещастници!
Коментиран от #24, #25
20:56 19.11.2023
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 ха, ха, ха...
До коментар #22 от "Иван":
Ами то и в Бургас и Варна има пристанища, ни нито един кораб не си разтоварва стоки предназначени за Eвропа. Те дори да дойдат три кораба наведнъж има да ги разтоварваме три седмици. Какво ли да ти обяснява човек, като сам казваш, че не зацепваш на горния етаж.21:11 19.11.2023
25 000013
До коментар #22 от "Иван":
Франция и Италия си имат пристанища но капацитета и инфраструктурата им не е с капацитет който може да поеме целия трафик . А ползата за нас ще е увеличаване на товаропотока което означава повече пътни такси , повече приходи за хазната21:20 19.11.2023
26 Име
А и никак не ни харесват някак си. Считат ни за трето качество.
21:40 19.11.2023
27 Баце
22:04 19.11.2023
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Русороб
22:14 19.11.2023
30 Руски еничари, мекерета
Коментиран от #36
22:15 19.11.2023
31 Ван дер Любе
22:34 19.11.2023
32 Браво
22:49 19.11.2023
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Ъхъ, ъхъ
До коментар #5 от "Какъв Шенген, какви 5 лева?":
Ти гледай, какво ще стане като падне КиiФ!!! Ще задаваш въпроси на елените в тундрата, а чукчетата ще те смазват отзаДи с китова мас!Полярен гейпарад, без тротинетки, само шейни, елени и чукчета!
23:19 19.11.2023
35 Знайко
До коментар #20 от "000013":
Ако карам стока за Париж,Брюксел,Стразбург или Кьолн,Дюселдорф и други по Рейн за чии ми е да разтоварвам на Пирея?И после да се клатя с тира през цяла Европа.Най бързо и евтино е с кораб.А ако много се бърза разтоварвам в марсилия и от там за нула време съм в Париж или Брюксел или в Рурската област.Само се чудите какви интриги и конспирации да мислите.И на крива ракета...........23:44 19.11.2023
36 Русофил
До коментар #30 от "Руски еничари, мекерета":
Ще бъдеш излекуван от евроатлантическият си ФАЛШИВ, патриотизъм! Ще се лекуваш и ще учиш история, ще се лекуваш и ще учиш история!Ще боли много, но ще станеш като нов! Като бонус ще ти бъде върнат оригиналния пол!
Коментиран от #39, #51
00:05 20.11.2023
37 Ком
00:30 20.11.2023
38 бай Даньо
Коментиран от #43
03:23 20.11.2023
39 Доктор Рачо Петров
До коментар #36 от "Русофил":
Лекувам русофили от патологична омраза и българофобия по стара и изпитана рецепта. Гарантирани резултати.06:13 20.11.2023
40 Събеседник
Всичко написано е точно така
06:56 20.11.2023
41 ежко
06:59 20.11.2023
42 A на мен не ми пука. Защо ли?
07:16 20.11.2023
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 1020
07:46 20.11.2023
45 Шаран БГ
Като няма елементарни условия за живот на населението, само Шенген ни липсва, че и търсим съюзници........!?
09:10 20.11.2023
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Хохохо
До коментар #36 от "Русофил":
На тебе така ли ти върнаха оригиналния пол?14:56 11.12.2023