Срещата на президента Байдън със Си Дзинпин на срещата на Азиатско-тихоокеанското икономическо сътрудничество (APEC) миналия месец в Сан Франциско, съчетана с вниманието, отделено на войната в Газа и други въпроси, може да успокои краткосрочните опасения относно китайско-американските отношения. Но както наскоро отбеляза посланикът на САЩ в Китай Никълъс Бърнс, надеждата за отношенията е различна от оптимизъм. Връзките между Китай и САЩ все още са подготвени за проблеми. САЩ трябва да предприемат допълнителни стъпки за справяне с критичните китайски предизвикателства пред националната сигурност на САЩ, пише за The Hill Ричард Вайц, старши научен сътрудник и директор на Центъра за военно-политически анализи на института Хъдсън.
Срещата на APEC не успя да постигне незабавен напредък по темите, които доминираха в дневния ред на САЩ за разговорите; повечето китайски ангажименти бяха дългосрочни или просто изявления за разглеждане на проблеми, вместо за разрешаването им. Например, въпреки че китайската делегация се съгласи да създаде работна група на високо ниво за борба с наркотиците, която да разгледа кризата с фентанила в САЩ, китайските власти все още не са предприели цялостни действия за спиране на потока от произведени в Китай химически прекурсори към базирани производители на наркотици в Северна Америка.
Въпреки че напредъкът по подновяването на китайско-американския отбранителен диалог изглежда даде конкретни резултати, последните новини показват, че това може да не е вярно. Във всеки случай, заетостта на САЩ с изграждането на нови военни комуникационни механизми с Китай изглеждат прекомерни, тъй като съществуващите мерки за изграждане на доверие и прозрачност са с ограничена стойност. Повече от две десетилетия - от случайната американска бомбардировка на китайското посолство в Белград през 1999 г., през сблъсъка на китайски и американски военен самолет през 2001 г. и до прелитането на китайски шпионски балон през февруари - китайските военни власти отказват да отговорят на усилията на Пентагона за комуникация по време на криза.
Полезността на новите разговори по проблемите на риска и безопасността, свързани с изкуствения интелект (AI), също са несигурни. Безпокойството за това как китайските агенции ще използват AI технологиите у дома и в чужбина е оправдано. Китай декларира намерението си да стане световен лидер в ИИ и съответно харчи за това. Междувременно учените подчертаха опасностите, произтичащи от склонността на китайските власти към поемане на риск, потискане на нежелана информация, омаловажаване на съображенията за безопасност, неадекватни процедури за реакция при кризи и злоупотреба със съществуващата технология за наблюдение с AI. Миналите усилия Пекин да се превърне в по-отговорен кибер участник не са дали положителни резултати.
САЩ все пак ще трябва да дават приоритет на националната сигурност пред търговските съображения, когато оценяват какви технологии с потенциални военни приложения, като AI, да продават на Китай. Освен това трябва да преструктурират своите политики и механизми за контрол на износа. Обратно, правителството на САЩ трябва да приложи този разумен подход по-всеобхватно за тези свързани с Китай продукти и услуги, които закупува.
Правителствените агенции на САЩ все още разчитат на фирми, подложени на китайско влияние, за критични ИТ функции, въпреки че китайските разпоредби налагат чуждестранните компании, опериращи в Китай, да съхраняват данни на местно ниво и да предоставят пълен достъп до своите данни на правителствени следователи. През последните години хакери, базирани в Китай, използваха уязвимости в базирани на облак системи, за да проникнат в електронната поща и други мрежи на десетки частни компании и правителствени агенции на САЩ.
Служителите на САЩ трябва да отговорят на опасенията на Конгреса, че Министерството на отбраната и други федерални агенции и програми сключват договори с ИТ доставчици с широка търговска дейност в Китай. Компании като SAP Concur, които съхраняват данните за облачните продукти, които предлагат - в Китай, са твърде рискови за използване. Приоритет за следващата година трябва да бъде ограничаването на връзките на правителството на САЩ с компании, свързани с Китай, в допълнение към подобряването на федералните протоколи за киберсигурност и политиките за защита на данните.
Освен това някои американски правителствени агенции и програми все още зависят от китайски компании за дронове, като Da Jiang Innovations и Autel Robotics, въпреки че Китай може лесно да има достъп до данните на тези фирми. Ето защо Конгресът трябва да обмисли законодателство като двупартийния американски закон за дронове за сигурност, който би забранил на федералното правителство да закупува дронове, произведени в страни, идентифицирани като заплахи за националната сигурност, като Китай.
Докато интересът на САЩ към ограничаване на износа на наркотици от Китай, милитаризацията на ИИ и тормоза на американските военни кораби и военни самолети е разбираем, не е толкова ясно защо САЩ не са превърнали ограничаването на дестабилизиращото натрупване на ядрени оръжия на Китай в по-висок приоритет.
Китай разширява размера, разнообразието, точността, готовността и други възможности на своите ядрени сили по-бързо от всяка друга страна. Китайската армия вече удвои запасите си от бойни глави през последните няколко години и изгражда стотици допълнителни ракетни силози. Китай също така модернизира стратегическите си подводници и бомбардировачи, за да носят повече бойни глави на по-големи разстояния.
В същото време комунистическите лидери на Китай се противопоставиха на световните призиви да преговарят за ограничаване на тяхното натрупване или да направят ядрените си способности и намерения по-прозрачни. Китайците не са обяснили причините зад ядрената си експанзия - или нейната крайна точка.
През новата година и след това официалните лица на САЩ трябва да положат по-големи усилия, за да ограничат това натрупване, което намалява стратегическата предвидимост, стабилността при кризи и ограничават по-нататъшното разпространение на ядрени оръжия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Българин
19:12 30.12.2023
3 Вредни вредители
19:33 30.12.2023
4 Защо Си
Той не знае ли че догодина
американците ще гледат филма
БАЙ БАЙ БАЙДЪН
20:27 30.12.2023
5 Мишел
В близко бъдеще това прави САЩ второкласна ядрена сила .
Коментиран от #6, #9
20:30 30.12.2023
6 Клоунче
До коментар #5 от "Мишел":
Смешен си , по добре замълчи .21:27 30.12.2023
7 Хайли лайкли
Коментиран от #8
00:47 31.12.2023
8 Експерт
До коментар #7 от "Хайли лайкли":
Най-много американски ДЦК държи ЯЦБ, - двойно повече от КЦБ! Айфоните, произвеждани в Китай са закитайския пазар и Азия, а за САЩ и Европа се доставят вече от Тайван, Индия и Виетнам.02:51 31.12.2023
9 Дедо ти казва:
До коментар #5 от "Мишел":
САЩ, глу.пако имат СТЕЛТ-БОМБАНДИРОВАЧ 5-то поколение, което нямат и руснаците, а китайчетата ще трябва да се трудят поне още 10г, за да го създадат. То и Ердо се фукаше с изтребител, но сега се моли на САЩ да купува F16/V70 като нашите поръчани преди 2г. Военната безаналогова т-ка не е като да правиш леки автомобили, автобуси и влакове!!!Коментиран от #10
02:59 31.12.2023
10 Дупничанин
До коментар #9 от "Дедо ти казва:":
Ми направо Ердо да ни дава парите за еф-ките и да ги зима. За кво са ни нас да ги мислим? Или па той некъв богаташ ше излезе, че не му стигат?04:20 31.12.2023