Самолет на американската компания "Боинг", предназначен за китайска авиокомпания, в неделя се приземи обратно в производствения център на самолетостроителя в САЩ, след като измина 8000 км. Причината най-вероятно е свързана с решението на президента Доналд Тръмп да повиши до 145 на сто митата върху вноса в САЩ на китайски стоки, в отговор на което Китай обложи вноса на американски стоки с мита от 125 на сто, предаде Ройтерс.
Самолетът 737 МАКС, който е бил предназначен за китайската авиокомпания "Сямън еърлайнс" (Xiamen Airlines), се е приземил на "Боинг фийлд" (Boeing Field) в Сиатъл в 01:11 ч. по Гринуич. Това е поредният знак за сътресения при доставките на нови самолети, като причината е нарушаването на десетилетния безмитен статут на авиокосмическата индустрия, коментира Ройтерс. Митническата война между САЩ и Китай и обратът, свързан с доставките на "Боинг", настъпват в момент, в който американската компания се възстановява от почти петгодишното замразяване на вноса на самолети 737 МАКС, допълва британската агенция.
По данни на авиационната информационна служба "Еър кърънт" (Air Current) в средата на този месец в САЩ са били върнати три самолета 737 МАКС, които първоначално са били подготвяни за доставка на две китайски авиокомпании в центъра на "Боинг" в Чжоушан, предаде телевизия "Фокс нюз". Според официални данни на "Боинг", публикувани от сп. "Еъруейз", към края на март е имало планирани доставки на 130 самолета за китайски компании.
Китай е най-големият пазар в света за закупуване на самолети, като според неотдавнашен анализ на "Боинг" през следващите 20 години се очаква китайски авиокомпании да закупят 8830 нови самолета, допълва американският новинарски сайт "Бизнес инсайдър".
Миналата седмица "Блумбърг" разпространи информацията, че властите в Пекин са наредили на китайските авиокомпании да спрат доставките на самолети "Боинг" и части за тях.
Китайците "току-що се отказаха от голямата сделка с "Боинг", заявявайки, че "няма да влязат във владение" на напълно готовите за предаване самолети", написа малко по-късно Тръмп в социалната мрежа "Трут соушъл".
Тези мерки на китайското правителство идват в отговор на решението на Вашингтон да повиши до 145 на сто митата върху вноса в САЩ на китайски стоки, посочва Ройтерс. В отговор на новите тарифни ставки, въведени от САЩ, Китай обложи вноса на американски стоки с мита от 125 на сто. Междувременно Тръмп смекчи своята митническа политика, като предостави временни изключения върху обмитяването на някои електронни устройства, сред които смартфони, компютри и др. Голяма част от тези уреди се произвеждат в Китай, припомня британската агенция.
Китай е важен пазар за "Боинг", който през последната година се възстановява от поредица от финансови загуби и репутационни сътресения, отбелязва "Бизнес инсайдър" . Всяко ограничаване на доставките ще се отрази на пазарния дял на компанията, която се конкурира с европейския гигант "Еърбъс" (Airbus) и с някои нови играчи на пазара, пише още медията.
Спирането на доставките на американските самолети за Китай ще бъде удар не само за "Боинг", но и за цялата американската икономика, коментира Си Ен Ен. За разлика от много мултинационални компании, "Боинг" произвежда всички свои самолети в заводи в САЩ и продава зад граница почти две трети от пътническите си самолети. Приносът на "Боинг" към американската икономика се оценява на 79 млрд. долара. Компанията има близо 150 000 собствени служители в САЩ и също така непряко осигурява още 1,6 млн. работни места, допълва американската телевизия.
"Боинг" изпитва затруднения от шест години насам, като от 2018 г. – последната година, в която отчете годишна печалба, компанията е натрупала оперативни загуби в размер на 51 млрд. долара. Тази година акциите на компанията са се понижили с 8,5 процента.
За да предложи на своите авиокомпании алтернативен доставчик, китайското правителство инвестира десетки милиарди долари в базирания в Шанхай производител на самолети "Къмършъл еъркрафт корпорейшън ъв Чайна" (Commercial Aircraft Corporation of China - "Комак"), отбелязва американският в. "Уолстрийт джърнъл". Ако Китай продължи да спира покупките на самолети на "Боинг", това може да се отрази негативно и на "Комак", преди компанията да стане конкурентоспособна в световен мащаб, прогнозира изданието.
По данни на Международната търговска администрация през миналата година САЩ са изнесли за Китай самолети, космически апарати и части на стойност близо 12 млрд. долара, а не са внесли почти нищо.
В условията на бързо влошаващи се отношения между САЩ и Китай и налагането на нови високи мита в многомилиардния авиационен сектор може да доведе до сериозни проблеми и за двете икономики, заключава "Уолстрийт джърнъл".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА