8 Февруари, 2024 13:28 10 691 25

Богомил Николов пред ФАКТИ: При индексацията на мобилните услуги има силно усещане за несправедливост

  • богомил-
  • николов-
  • активни потребители-
  • мобилните оператори-
  • индексация

Във Великобритания регулаторът, който отговаря за моблните услуги, започна процедура с цел забрана на индексация на срочни договори, казва той

Богомил Николов пред ФАКТИ: При индексацията на мобилните услуги има силно усещане за несправедливост - 1
Снимка: Факти.бг/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Клаузата за индексацията не е индивидуално договорена, а така оформена не дава никаква възможност на потребителя при сключването на договора да прецени икономическите последици от този акт в бъдеще. Тоест, той единствено е уведомен, че е възможно цената да се повиши с неизвестен процент при настъпването на определено обстоятелство, над което той няма власт, така както не може да влияе върху общите условия на телекома. Какви решения има… Пред ФАКТИ говори Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители".

- Г-н Николов, защо за поредна година темата с индексацията на цените на мобилните оператори така много придоби обществен отзвук…
- Защото има много силно усещане за несправедливост от страна на хората, на потребителите.

- В какво се изразява тя…
- За да ползваме мобилни услуги, подписваме договор. С този договор, който обикновено е за 2 години, потребителят приема, че две години няма да си сменя държавата или няма да се откаже, или няма да приема по-евтина оферта и да се премества. Потребителят поема ангажимент да плаща определена такса за две години. Ако реши да се откаже, все пак, плаща неустойки, които са много солени. С договора мобилният оператор пък си поема рисковете на бизнес средата. Той трябва да си е направил сметка на каква цена може да предлага услугата за следващите две години. Но също така мобилният оператор казва, че ако има инфлация, тогава рискът му ще бъде застрахован и ще се повиши таксата. А житейският риск на потребителя не е застрахован. Това не е справедливо. Да, не става дума за някаква голяма сума, а за 2-3 лева, но просто подходът е несправедлив, усещането за несправедливост горчи.

- Какво е решението. Държавата да натисне мобилните оператори да си променят договорите ли…
- Има много възможности. Може ли регулаторна намеса да реши нещата… Аз съм песимист. Настоящата правна рамка е такава, че възможностите на КЗК, КЗП и КРС не са много. Във Великобритания регулаторът, който отговаря за мобилните услуги, започна процедура с цел забрана на индексация на срочни договори. Сега ще следим как ще се развиват нещата.

- И там ли има същият проблем?
- Когато имате инфлация, бизнесът си индексира цените. Но едно да си на пазара и да си увеличиш цената, защото има инфлация, а друго е да увеличиш цената на действащи договори. Същата аналогия може да видим и при банките. Имате кредит за 30 години и ако банката променя условията, когато си иска, вие ставате крепостен селянин. Скоро лидерът на БСП Корнелия Нинова даде пример с човек от Пловдив, който е завел дело. Но в едно дело човек трябва да инвестира поне 500-600 на една инстанция, за да му върне операторът 20, 30, 50 лева, примерно.

- А опцията колективен иск…
- Има я, но трябва да се съберат хора, да наемат адвокат. Само тези, които се запишат в иска, ще се ползват от резултата накрая. И не се знае какво ще стане. Такива са действащите правила сега. Но. Има голямо но… В парламента е внесен Закон за представителните искове. Но вече отлежава цяла година. А България трябваше да го приеме още през 2022 година, защото така се изпълнява европейска директива. Ако имахме такъв закон, организации като нашата можеше да водят колективни искове от името на всички. Но нямаме приет такъв закон. Има и опция депутатите да приемат конкретни специални правила за индексацията и опция "отказ от договор", за да ограничат това. Това може да стане и за един месец с поправки в Закона за съобщенията, но това ще се ползва занапред.

- И каква очаквате да е развръзката?
- Да кажа и последната опция, която може би е най-добра. В България е редно да се отвори бизнесът с мобилни услуги и да се допуснат на пазара виртуални мобилни оператори. Само в България няма!

- Какво е виртуален оператор?
- Това е оператор, който няма собствена мрежа, а използва под наем мрежата на вече съществуващите оператори. Плаща наем за трафика, вади номерационен план и си работи. Така ще има повече конкуренция. Ще могат да се предлагат и срочно необвързващи договори. В Северна Македония има виртуални оператори, в олигархична Русия има 24 виртуални оператора. Във Франция и Германия делът на виртуалните оператори е почти 20%. При конкуренция ще има и друг тип договори. Най-много това зависи от КРС, за да се заложат механизми, които да накарат мобилните оператори да си отворят мрежите за други.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 31 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 УРА,,УРА

    56 0 Отговор
    България и справедливост????? Това са две противоположни неща.
  • 2 силно усещане за грабеж

    55 1 Отговор
    и дебел картел
  • 3 никой не е за 20 лева

    14 1 Отговор
    та къде ли не ги даваме . в турска си късат галошите заради земетръсите , ама сега няма земетръси . При нас нито земетръси , нито урагани .
  • 4 Тома

    41 0 Отговор
    Сега да ти кажа батко че всеки българин ще си плати като попче понеже държава няма
  • 5 Мразя А1 и другите

    31 0 Отговор
    Македония както винаги ни изпреварва. Дайте виртуални мобилни оператори. Сегашните ни скубят безобразно.
  • 6 катран

    32 1 Отговор
    извода е един...никакви регулатори няма..кзк..бзк мзк...все тая...само кимат с главите и казват ..аз съм песимист..и вземат си заплатата..гледаме ви вече 30 и кусур години..
  • 7 Племето се дзвери по цял ден

    5 4 Отговор
    в екрана на телефона!
    Трябва да му се вдигне цената !
  • 8 С.Маринов

    9 0 Отговор
    Защо не им изискат средно потребление на минути и данни на общия брой договори?
    Лично аз с всяко подновяване към Виваком плащам все повече,при дори намалено потребление.Интернет вкъщи,в офиса,разговори до 1000 минути месечно,останалото през приложения.Повечето са така.

    Коментиран от #25

  • 9 ККК

    1 0 Отговор
    Ай стига уе, верно!?
  • 10 72620

    12 0 Отговор
    НИКАКВИ РЕГУЛАТОРИ НЯМА И ТЕ СА СВЪРЗАНИ С КОМИСИОНКИ! ПЛАДНЕШКИ ГРАБЕЖИ ОТ ВСИЧКИ ТЕЛЕФОНИ ,ТОК,ВОДА А НАРОДА ПОКОРНО МЪЛЧИ И НЕ МЪРДА ЗА ДА НЕ ИМ ПРАВИМ КЕФ НА ОПЕРАТОРИТЕ ТИЯ ВСИЧКИТЕ НЕ СЕ НАЯДОХА ПЕЧЕЛЯТ НА ДЕН ВСИЧКИТЕ ПО ОТДЕЛНО ПО ОКОЛО ДВА МИЛИОНА
  • 11 пери

    22 0 Отговор
    Потребителят на мобилни услуги у нас има само и единствено властта да се съгласи безусловно и да подпише договора. Не може да прави промени, да има претенции и да си търси правата, ако нещо не е както трябва. Операторите винаги са прави, потребителят никога. При следващ договор цената на услугата задължително е по-висока, като почва едно омайване каква нова услуга е включена или колко много канали предлагат, без значение, че на клиента изобщо може да не му трябва и половината от това. Никаква гъвкавост според нуждите на клиента - например, на мен може да ми трябва само интернет и телефон, но трябва задължително да си платя и за телевизия, искам или не. На баба Гинка вероятно не и трябва интернет, но трябва да го плаща, щото е в пакета. За пенсионери няма други тарифи и планове, но това е друга тема. Да не говорим за левчета, прибавени към сметката уж за благотворителност, която обаче е по желание, а свършен факт във фактурата.
    Изобщо не само има картел, но има и удобен чадър от страна на държавата и удобни закони, които не са в полза на потребителите, а на операторите. Това е положението. И вместо да ни говорят очевидни неща, политиците да вземат да направят нещо.
  • 12 браво бе

    20 0 Отговор
    НА ВЛАСТА И ДРЕМЕ АКО ЩЕ ОПЕРАТОРИТЕ ДА НАПРАВЯТ ПО 50% УВЕЛИЧЕНИЯ ВЛАСТА ГОВОРИ БЕЗПЛАТНО ВИНАГИ ОТ СЛУЖЕБНИТЕ СИ ТЕЛЕФОНИ НИЕ ГИ ПЛАЩАМЕ И ТЯХ
  • 13 унуфри

    14 0 Отговор
    ако ще да ги увеличар с по 20% власта няма да направи нищо регулаторите са на яслата им както е всички в народното събрание са безплатни дреме им на шлиферо за народа!
  • 14 яко много яко

    16 0 Отговор
    ни грабят от всякъде и власта мълчаливо гледа....
  • 15 извод

    16 0 Отговор
    Регулаторите са купени от операторите. Да се закрият. От тях полза няма. Хрантутници.
  • 16 И кво от тва

    4 0 Отговор
    Някой все едно ви пита КАРТЕЛИТЕ И МАФИЯТА СИ ДЕЙСТВАТ БЕЗНАКАЗАНО.ОСВЕН ТАКСИТЕ ЗА СМЕТКИТЕ ЦИГАРИТЕ И АЛКОХОЛА ПОСКЪПНАХА БЕЗ ДОРИ ДА КАЖАТ ДАЖЕ!!! ЦЕНИТЕ НИ СА 1:1С НЕМСИКИТЕ МАГАЗИНИ, А ЗАПЛАТИТЕ В ПЪТИ ПО МАЛКИ!
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Иванов

    5 0 Отговор
    В България отдавна няма конкуренция на нищо нито по пазарите нито в услугите нито в телевизиите,не можеш да се конкурираш в нещо което е едно и също от същото че и по зле за жалост все за сметка на обикновените хора
  • 19 Доктора

    7 0 Отговор
    При повишаване на цените операторите трябва да дават възможност на клиентите си право на прекратяване на договора без неустойка. Не всеки може да плаща по новите цени и няма как да знае при подписване на договора каква ще е инфлацията през следващите 2 години и съответно поскъпване на услугата. Така е най-справедливо. Ама като знам какви институции имаме, едва ли някоя ще защити правата на клетия народ. Монополите си жънат, корупцията се вихри.
  • 20 Доктора

    4 0 Отговор
    По-добре да си вземем карти от испански мобилни оператори. За 10 € неограничени минути, СМС-и и мегабайти в целия свят!
  • 21 Запознат

    1 0 Отговор
    Всеки си индексира цени еднолично в картелно сътрудничество, тогава е редно да се промени трудовото законодателство като се приеме че всеки работещ на трудов договор може да индексира заплатата съобразена с реалната инфлация. Трудовите договори да се променят на 3години и тогава да се преподписват .Така е справедливо
  • 22 Всички оператори действат еднакво

    1 0 Отговор
    Операторите масово казват "Колко са десетина лв" ... Но десет лв.умножени по няколко милиона абонати правят 30-40 милиона...и то всеки месец...Така че дори 2-3 лв.да дигнат ,никак не са малко-3лв.на сметка са около 6 милиона лева..отгоре за "горките" мобилни оператори...
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Красимир Трайков

    2 0 Отговор
    Ние знаеме че има несправедливост ами направете нещо вие представлявате закона а не да си чешете само езиците.
  • 25 Бях

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "С.Маринов":

    На 53лв...вече 108лв...