От гражданската платформа Изправи се.БГ внесоха още 3000 страници доказателства към заведените колективни искове срещу неравноправните клаузи в договорите на мобилните оператори в Софийския градски съд. Защо се налага, какво следва…. Пред ФАКТИ говори председателят на Изправи се.БГ Мая Манолова.
- Г-жо Манолова, след поредната индексация на тарифите планове на мобилните оператори заведохте няколко иска. Какво се случва?
- От Изправи се.БГ заведохме колективни искове срещу трите мобилни оператора с искане да бъдат отменени неравноправните клаузи в договорите и общите условия. Това са едностранните индексации на цените всяка година, но и всевъзможни неустойки при предсрочно прекратяване на договор - за връщане на отстъпки за абонаментни планове, за купуване на устройства, за предоставяне на оборудване, включително 8% такса за принудително събиране - т.е. за да те дадат на колектор. Внесохме и още три хиляди страници доказателства, а съдебната битка продължава.
- Споразумението, което сключиха мобилните оператори с Комисията за защита на потребителите не реши ли проблема в полза на гражданите?
- Споразумението е прах в очите на хората, бутафория. То дава възможност на потребител да се откаже от договор без неустойки при едностранно увеличение на цените на мобилните услуги, но, питаме - къде ще отидат гражданите? При кой мобилен оператор, при положение, че и трите телекома вдигат цените по едно и също време, с едни и същи проценти? Ние сме в условията на олигопол, действията на телекомите изглеждат синхронизирани. Няма как в 21 век да живеем без телефони, да си пращаме съобщения с пощенски гълъби ли…
- Тогава какво е решението?
- За пореден път призовах депутатите да защитят потребителите чрез промяна в закона - да забранят едностранната индексация при срочни договори. Тъй като и трите телекома сключват двугодишни договори с потребителите, редно е за този срок да не пипат цените - да са си преценили търговския риск.
- Кои неустойки в договорите падат и кои остават?
- Споразумението, подписано между мобилните оператори и КЗП, отменя само неустойката при прекратяване на договор от потребителя при едностранна индексация. Всички други неустойки остават - за плащане на три месечни такси при едностранно прекратяване на договора преди изтичане на срока или при неплащане на дължими суми, като в този случай потребителят е длъжен да възстанови всички отстъпки от абонаментни планове и от цената на мобилни устройства, да възстанови цялата сума за предоставено оборудване, което не е върнато в “търговски” вид и пр . Всички тези неустойки сме оспорили в колективните искове и настояваме съдът да ги отмени като неравноправни клаузи. Това е единственият начин гражданите да бъдат защитени, защото институциите нехаят. Всъщност и самото споразумение, подписано от мобилните оператори с КЗП, беше под натиска на съдебното дело, което заведохме от Изправи се. БГ, за да създадат впечатление, че се съобразяват с потребителите и клаузите за индексация и неустойки да останат в договорите. Само че ние ще се борим докрай, единственото решение е съдебна отмяна на неравноправните клаузи, защото институциите защитават икономически силните.
- В какъв срок трябва да влязат промените в договорите?
- Договорените с КЗП промени - от 1 януари 2025г. Но, както казах, те няма да променят нищо за потребителите. Гражданите ще бъдат защитени само ако съдът обяви клаузите им за неравноправни, или ако депутатите променят закона така, че да забранят изцяло едностранните индексации по срочни договори, каквито са всички договори на телекомите. Всеки от трите телекома генерира около и над 1 млрд . лв. годишен оборот. Оперативната им печалба е 30-40%. Нямат никакво основание да оправдават индексациите с увеличени разходи, когато генерират такива грабителски печалби. Реално индексациите за последните три години им носят 30% увеличение - или, сметнете сами, между 200 и 300 милиона допълнителна печалба.
- Очаквате ли да има разделение между самите мобилни оператори, защото сега бягайки от един, потребителят отива при друг, който прилага същите условия...
- Ние сме в очевиден и доказан олигопол. На пазара на телекомуникационни услуги няма реална конкуренция. Трите телекома вдигат цените си по едно и също време всяка година и то със сходен процент. Не можем да очакваме, че те сами ще се откажат от спекулативните си печалби. Затова трябва активна намеса на регулаторите и държавата, за да подкрепят потребителите. Всички депутати, които призоваваха за колективни искове и присъдружните им потребителски организации - никой от тях в крайна сметка не заведе такива дела. Единствено от Изправи се.БГ заведохме исковете си и се борим за отмяна на неравноправните клаузи в договорите. Ако депутатите искат да са полезни, нека да внесат законови промени и да забранят едностранните индексации със закон.
- Къде останаха регулаторите в държавата, които трябва да защитават правата на потребителите?
- Докато на регулаторите се гледа като на баница, която се чудим дали да я поделим по равно или по братски, то те няма как да работят. Защото от тях не се очаква да защитават потребителите, а да изпълняват партийните поръчки на тези, които са ги пратили там. В КЗП видяхме, че механичната смяна на един председател с друг не води до нищо. Откакто започнаха едностранните индексации на цените се смениха 3-ма председатели на КЗП и от никого не видяхме да защити потребителите. Затова и амбициите на „сглобката“ за механична смяна на регулатори няма да доведе до нищо, докато продължават да слагат партийни послушковци и „калинки“ вместо независими граждански експерти.
- Защо КЗП отказа да се възползва от законовите си правомощия и да застане на страната на потребителите и не обяви клаузите за нищожни?
- Защото очевидно не са на страната на потребителите, а са подставени лакеи на монополистите, мултинационалните компании и силните на деня. Не може в писмо преди три години председателят на КЗП да опише защо клаузите за едностранни индексации са неравноправни и след това три години комисията да не направи нищо, за да ги отмени. Да не заведат нито един колективен иск, да не открият и спрат неравноправните клаузи и да не защитят потребителите не само при телекомите, но и при потребителите на ток, вода, парно, при фирмите за бързи кредити, при колекторите и т.н.
3 Април, 2024 09:02 5 789 27
Какво се променя при договорите с мобилните оператори… Мая Манолова пред ФАКТИ
Споразумението, подписано между мобилните оператори и КЗП, отменя само неустойката при прекратяване на договор от потребителя при едностранна индексация, казва председателят на Изправи се.БГ
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 36 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 маьо бре
09:08 03.04.2024
2 Изправи си и скочи
09:13 03.04.2024
3 плюс минус
Като погледнеш, чиновници бол, а няма необходимите институции за хората!
Коментиран от #10, #14
09:18 03.04.2024
4 Гари
09:28 03.04.2024
5 Пешо
09:39 03.04.2024
6 асдасдс
Какво е неустойка? Плащам за нещо, което не искам да ползвам?
Ако съм купил нещо на изплащане - ОК, нека ме накарат да си го платя. Но от какъв зор - ще плащам за услуга, която няма да ползвам?
Коментиран от #15, #19, #21
09:41 03.04.2024
7 Омбудсмая
09:41 03.04.2024
8 дедо йоцо гледа
09:47 03.04.2024
9 монополи и лобизъм
09:53 03.04.2024
10 няма държава
До коментар #3 от "плюс минус":
Крайно време е да имаме ДЪРЖАВНОСТ в държавата! Сега държавата е в плен на мафиотски кръгове и партии-ОПГ! А правосъдието - също!09:55 03.04.2024
11 Катерица
09:59 03.04.2024
12 Защо
10:08 03.04.2024
13 БАБА ВУНА
10:16 03.04.2024
14 герги
До коментар #3 от "плюс минус":
правилно, да се национализира м-тел ,а виваком и хензел и гретел да плащат отгоре по 10% над корпоративния та да им дойде акъла. и задължително да са на постоянен одит щото си мисля,че може да правят някви мушенгии. ако не искат така да национализираме и тях и имуществото им , а те да ходят да се оплакват където си искат10:18 03.04.2024
15 избирател
До коментар #6 от "асдасдс":
ми от такъв зор ,че са мушенници и искат задължително да ти вземат паричките.10:23 03.04.2024
16 ЗАЩО ЗАЩО
страшно е странно е защо омбоцмана Манолова не реши част от проблемите ни и не станаха държавни всичи тия крадци!!!
Коментиран от #20
10:51 03.04.2024
17 Виктор
11:47 03.04.2024
18 Кольо
Единствения изход за нас обикновените хора е пълна и тотална национализация съща така и конфискация на имуществото на собственика.......
12:21 03.04.2024
19 вседрфтгъхуи
До коментар #6 от "асдасдс":
Надали ще схванеш, но да ти го обясня... Съвсем просто казано:Когато фирма Х има дългосрочен договор с клиента тя си знае предварително голям % от приходите за годината и спокойно си планира разходи и инвестиции... Клиента като се откаже "щото така реших" прецаква сметките на фирмата и логично следва неустойка...
Вместо да квичите за тея неустойки изисквайте от операторите (и не само) да ви предлагат читави тарифи... Дъщеря ми е на тарифа за 750 рубли (няма и 15лв.) от МТС и какво получава:
- 400 минути
- 20ГБ нет
- 50 смс-а
- неограничен трафик към месинджъри
- неограничен трафик към тубата и тик-ток
- няколко вътрешни услуги на МТС които не са важни...
Трябва ли ви нещо повече от това? Едва ли... Искайте си подобни тарифи...
12:50 03.04.2024
20 "омбоцмана"
До коментар #16 от "ЗАЩО ЗАЩО":
напълно съответства на останалите глупости изписани от Вас и идеално показва завидното ви интелектуално ниво. По-добре не пишете нищо публично, няма нужда да показвате глупостта си на всички.14:55 03.04.2024
21 Велизар
До коментар #6 от "асдасдс":
Тя точно това обжалва в съда18:47 04.04.2024
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.