Проф. Пламен Павлов, историк, в интервю за Аудиокаста на "Фокус“ "Това е България“
Как Априлското въстание като връхна точка в българското националноосвободително движение довежда до освобождението на България?
Темата е много обширна, но без Априлското въстание нямаше да се състои българското Освобождение, колкото и въпросът "ако“ да се смята забранен в историята. Това е истината и тя е призната от всички съвременници, пък и от съвременната наука, тъй като на практика кулминацията на Източния въпрос е предизвикана точно от българите и тя е Априлското въстание. Но преди да се опитам, макар и накратко да отговаря, все пак да кажа, че аз, и не само аз, моите колеги историци от името на фондация "Васил Левски“ – дори пратихме писма през 2019-та година до всички институции, настояваме това огромно събитие да се отбелязва на 20-ти април, когато му е мястото, тъй като новият стил е техническа промяна, която засяга нас, но не и хората от XIX век и от предишните вековете.
Така че ние отново я докарваме дотам да отбелязваме събитията в някакво произволно време. Още повече, че вчерашните чествания, за които вие споменахте в началото, бяха извършени на 1-ви май, като пак се получи микс с празника на труда, а днес пък в други селища се отбелязва на 2-ри май. Т.е. по тоя начин се губи някак си самата значимост на въстанието, не че някой я отрича, и то преминава до голяма степен на местно равнище, което не е редно, тъй като става дума за огромно национално събитие.
Аз съм имал парадоксални, куриозни случаи – кметове на селища, които са свързани с въстанието, да ми отговарят, че са съгласни с мен, че 20-ти април е датата, но те били свикнали да бъде на 1-ви или на 2-ри май. Това просто звучи несериозно. Същият проблем го имаме с датата на гибелта на Васил Левски, с раждането на Христо Ботев. А от друга страна пък имаме случай, както Съединението и Независимостта, които са отбелязват по стар стил, както е правилно. Така че аз отново апелирам чрез вашия ефир към държавата, каквото и да значи това, да се сложи някакъв ред, защото така се объркват и хората, и се губи и значимостта на събитията.
Априлското въстание продължава около месец, но кръвта на избитите в него над 30 000 мъже, жени и деца влиза в основите на Пантеона на българското безсмъртие. Като продължение виждаме героизмът му 20 години по-късно в Илинденско-Преображенското-Кръстовденското въстание. Защо този героизъм и тази саможертва днес не са възможни?
Даже така ще направя една лека корекция, като ви моля за извинение, че още в Кресненско-Разложкото въстание, на практика преди да се е осъществило създаването на новата българска държава или на новите две български държави, защото те са: Княжество България и автономната област Източна Румелия, на практика духа на април изобщо не е отминал. Освен това, като погледнем партията на Стефан Стамболов или да речем пък и други политически формации, те са съставени в общи линии от същите хора или от техните наследници.
Защо го няма този дух днес е сложен въпрос, на който отговорът няма да бъде много приятен за нас. Но така или иначе въстанието си е факт, в него наистина са дадени изключително много жертви. То има ограничен обхват по обективни причини, тъй като става дума все пак за модерната епоха. Колкото и да са далече от нас 148 години, тогава вече има телеграф, има железница, т.е. до голяма степен модернизацията на света е започнала с бързи темпове, и докато някой пратеник от Панагюрище стигне с Кървавото писмо да речем до Горна Оряховица или до Враца, по телеграфа противникът отдавна е разбрал, че има въстание, взел е съответните мерки. Но то е изключително голямо усилие на нацията и не бива ни най-малко да се омаловажава и да се гледа на него само в минорни тонове. То всъщност това е донякъде обективно предпоставено още от участниците във въстанието, и от Захари Стоянов, и от другите, тъй като те чувстват някаква вина, че не са успели, след като е било ясно, че ние не можем да се справим с империя на три континента, с огромна армия, която затрудни и руската армия, както много добре знаем година-две по-късно.
Но става дума за проява на национално самосъзнание и на национална мобилизация, която рядко има аналог в нашата история. Тук е хубаво да се каже, че в основата на въстанието е средната класа, дори богатата класа. Т.е. марксистко-ленинските обяснения за въстаналия просто ей така народ са до голяма степен фойерверки в класово-партиен дух, но не отговарят на истината. Ние виждаме навсякъде, че в комитетите на Левски, пък и в организацията на въстанието са местната интелигенция, местната буржоазия, ако я наричам така, т.е. предприемачи, търговци, занаятчии, които имат обаче и дюкяни. И това важи и за абсолютно всички следващи. Има и други неща около въстанието, които не сме ги проумели и до днес, или ако да речем историческата колегия малко или много ги разбира, хората на масово равнище не ги проумяват достатъчно добре.
Ами това е, че на практика апостолите на Гюргевското събрание на апостолите - се нарича то, а не точно комитет, както го наричаме по традиция, но апостолите, те са просто хората, които са проводници на натрупалото се недоволство, но в основата са местните комитети. Дори Бенковски се явява в Панагюрище с един револвер на кръста. Той е така да се каже снабден и с оръжие, с пълномощия, с всичко от местните хора, а тези местни хора са местният елит. В тях влизат категорично и свещениците. И затова беше хубаво снощи в това отбелязване в Панагюрище, че специално беше поставен акцент на свещениците и монасите, които имат изключителна роля. Нека да припомня поп Харитон – монах от Преображенския манастир, който е водач на една от най-големите чети в Първи Търновски революционен окръг. Така че мобилизацията е много голяма.
Въстанието изобщо не е някаква наивна утопична история, то има много ясен план: да се освободи една територия и вече да се апелира към Великите сили. Така че нито апостолите, нито комитетските дейци са някакви фантазьори и някакви утописти, които не разбират, какво правят. Те знаят, че има натрупано огромно международно напрежение и че това така или иначе ще доведе до някакви преговори. То така и става. Но може би пък и затова въстанието толкова жестоко е потушено, за да няма с кого да се преговаря. Защото още в дните на въстанието има инициативи на част от Великите сили, без Великобритания за съжаление, които апелират да почнат преговори.
Те визират както България, така и Босна и Херцеговина, където напрежението също е много голямо, но така или иначе Бенковски, Волов, Стефан Стамболов, който е главният апостол на Първи окръг и по време на Гюргевските заседания всъщност е водещата фигура, те много добре знаят, за какво става дума, много добре знаят, каква е ситуацията, и както пише Ботев - знаем, че той даде една от кулминациите на въстанието със своята чета, но той пише: "да драснем кибрита на въстанието, защото ще изпуснем историческия момент“.
И всичките те са били много прави. Така че Димитър Страшимиров – най-последователният изследовател на въстанието, знаете неговата тритомна "История на Априлското въстание, Пловдив, 1907 година“, казва, че в крайна сметка това, което са направили, е фундаментално, и че е трябвало да го направят независимо от риска, от жертвите и от всичко останало.
Какви са посланията и изводите от Априлското въстание, валидни и днес?
Посланията са не едно и две. Едното е, че нашите хора ценят свободата, достойнството, че са склонни да подложат на риск и себе си, и своите семейства, и своите селища. Знаем, палят се къщите на селата около Панагюрище, и не само там. А всъщност ако ми позволите, не искам да прекалявам с говоренето, но вчера мен специално много ме подразни, че между героите на въстанието не бяха споменати Димитър Попгеоргиев Беровски и поп Стоян. Това са двамата водачи на Разловското въстание, с "в“, не Разлог, а Разловци. Разловци и Метошенци – това са селища, които се вдигат на въстание, те са от другата страна на днешната граница спрямо Кюстендилска област, в днешната Община Делчево или старото име е Царево, село в Македония.
Ами там се върши същото, което го виждаме в Четвърти окръг. И самият водач на въстаниците Димитър Попгеоргиев Беровски, той е участник в Първата легия на Георги Стойков Раковски, той очевидно има връзка с гюргевските дейци, защото там е следван абсолютно същия план, който го виждаме навсякъде. И въстанието на Димитър Попгеоргиев Беровски също е потушено много зверски, но то избухва на 7-ми май, по стар стил, малко със закъснение, но въпреки всичко там знамето пък е ушито от баба Неделя – българска учителка в Солун, която е родом от Сопот. Така че конспирацията, при която е подготвено въстанието, не ни е оставила достатъчно ясни следи в самата му системна организация, но очевидно такава има, и я виждаме даже в Македония. Затова тогава чуждите вестници пишат, че и Македония е въстанала.
Днес от Северна Македония се опитват да ни откраднат това въстание, защото на знамето пишело "Македония“. Ами думите "Македония“ ги е извезала баба Неделя от Сопот. Тъй че няма никакво национално виждане, както се говори за Панагюрско въстание, това е колорита на тогавашния български език и на тогавашните представи. Но ето, Македония също е била предвидена за Пети революционен окръг, там заради провал със залавянето на Никола Славков, определен за апостол, на практика това не се е случило. Но участниците в Гюргевската среща на апостолите, и Никола Обретенов, и някои други казват, че в начало са планирали пет окръга, като петият е София и Северна Македония – Северна Македония географски, не днешната държава Северна Македония. Но в плана на Димитър Попгеоргиев Беровски и поп Стоян е влизало то да обхване Осоговската планина, да стигне до Струмица, до Петрич.
Така че националното мислене е факт в онази епоха, въпреки тираничния режим в Османската империя, въпреки на практика пълното безразличие на Русия към това въстание. Тъй че опитите на някои да го свързват с Русия са абсолютно безплодни. Нито оръжието е дадено от Русия, нито нещо друго е направено от Русия, просто тя използва после момента, за да си реши своите геополитически проекти, и това за щастие все пак съвпадна със събитията и доведе до частичното Освобождение или както казва един съвременен наблюдател и анализатор д-р Живко Войников "полуосвобождението на България“. Това макар и да звучи на шега, е вярно, за съжаление.
Пак да ви върна на посланията и изводите от Априлското въстание, които и днес имат стойност?
Първото послание е, че трябва да имаме общество. Колкото и да звучи може би драстично от моя страна да го кажа и може би донякъде скандално, тогава е имало общество, а в момента обществото ни е страшно разбито, затънало в дребнотемие. Тогава виждаме, аз не казвам, че това е било на 100% от целия български народ, тъй като самото възрожденско развитие е неравномерно, но в тези градчета и селища, в които има бурен икономически възход в резултат на целия XIX век, там виждаме, че хората ценят свободата, против са притеснението на османската власт и беззаконието, което се шири навсякъде, корупцията, хиперинфлацията. Значи, едно от нещата тогава е, че има и хиперинфлация, което прави всички много борбено настроени. Но ето, такова единство се постига.
Знаем, на Събирането в Оборище, което трябва да бъде образец за нашия парламент, там се стига до жестоки спорове за тактиката, за едно или друго, но в крайна сметка всички се обединяват около една господстваща идея, и то го правят с вишегласие, т.е. по демократичен начин. Другото е прозападната ориентация. Може някои хора, които мислят първосигнално, да не ме разбират правилно, но нашето възрожденско общество е проевропейски настроено. Като гледаме портретите на водачите на въстанието: и на Волов, и на Бенковски, и на Петлешков, и на когото и да е, те са облечени в европейски дрехи, те не са с потури и калпаци, не че има нещо лошо в това, а става дума за градската класа, тя е водеща, за интелигенцията, за хората, които много добре знаят, какво искат.
Така че няма никакво съмнение в това проевропейско желание да бъдем равни с другите европейски народи, както е казал Левски, а Априлското въстание в някакъв смисъл е въстанието на Левски, то е подготвено от комитетите, които той е създал, и това се признава от самите апостоли. А друго послание е: да имаме достойнство. В смисъл да не се кланяме пред някакви чужди фактори независимо откъде са те, особено пък пред митичния дядо Иван, който напоследък така агресивно навлиза в българската среда чрез петата колона в редица медии, особено в Българското национално радио, казвам го с дълбоко огорчение. В крайна сметка нашия път е там, заедно с другите европейски народи, а не с евроазиатски тирании, които на практика типологически като поведение не се отличават от ретроградната Османска империя, срещу която са въстанали нашите предци.
И нещо друго много важно искам да ви попитам, проф. Павлов. Летописецът на въстанието Захари Стоянов нарича участниците в събранието на Оборище "безсребърници и първите ни депутати“, чиито единствени възнаграждения са "грозната бесилка и заптийският камшик“, и с горчива прозорливост писателят заключава: "подобни депутати българският народ няма да види вече докато свят пребъде“. Осъзнават ли съвременните ни политици с каква саможертва е положено началото на парламентарната ни демокрация?
Ами много се съмнявам, че го осъзнават. Той същият дух витае и по време на Общото събрание в Букурещ и на много други места. Но наистина Оборище е нещо уникално и затова аз много пъти съм протестирал, че "Записки по българските въстания“ на практика не се изучава в българското училище. Беше ми отговаряно преди години, даже от самото Министерство на образованието, че не съм бил прав, че можело учителите да го включат като допълнителен материал. Това според мене са несериозни неща. А какво се учеше от Захари Стоянов, от "Записките“ – тази книга, която би трябвало да знаем почти наизуст, хайде да не съм краен, но тя е една от най-характерологичните, тя дава нашата национална психология, не само самата история. Ами там се учеха навремето в училище Баташкото клане и събранието в Оборище.
Баташкото клане си е клане, и то е извършено под влиянието на хибридните манипулации, ако използваме съвременните термини, на бейовете от Пазарджик и от други места. Така че то е факт, и то не хвърля нито сянка върху българските мюсюлмани, а да не говорим, че има случаи на мюсюлмани да спасяват християнски деца, да припомня прекрасния роман "Калуня-каля“ на Георги Божинов, където фактически именно една такава история е развита, и тя е достоверна история. И другото нещо е Събранието в Оборище. То наистина дава много висока морална висота на това, какво трябва да бъде един народен представител. Как трябва да представлява своите избиратели, как трябва с цената на всичко да защитава техните интереси.
Така че отново апелирам чрез вас, да се надяваме, че все някой, то не съм само аз и други хора са го правили: Събранието в Оборище трябва да се изучава, трябва да се проумее духът на онази епоха. А тези безсребърници са на практика някои от най-богатите хора на тогавашна България. То това говори, че на практика една средна класа, една интелигенция съзнава, какво печели и какво губи един народ, когато стои под чужда власт. И какво означава свободата.
Самият Георги Бенковски всъщност се е занимавал с търговия, говорил е 11 езика, което дори за съвременния свят е трудно постижимо.
Марксистко-ленинският прочит на това въстание пък и на много други събития все още не е преодолян. В учебниците по история той отдавна вече не присъства, но в масовото съзнание си доминира. Предлагахме да бъде националния ни празник на 20-ти април. Аз бях и в другата група, която предлагаше, това беше по-късно, 24-ти май като един по-универсален ден. Така или иначе, 20-ти април трябва да има официален статут, а не да се празнува на 1-ви, на 2-ри май, на който когато му било удобно и както бил свикнал. Така че по този начин, всъщност да се осъзнаят нещата, да се види колко модерен е тогавашният български народ, нищо че няма Интернет или Фейсбук или мобилни телефони. Тези хора живеят много модерно. Да проумеем и на каква саможертва са готови хората от това въстание, които са възпети и от Иван Вазов особено, но и от много други съвременници.
Всъщност, това въстание със Събранието в Оборище постави началото на парламентарната демокрация, за което също не се говори много.
Подобни събрания са били предвидени за останалите революционни окръзи, така че мащабите са много по-големи. Но така се стичат нещата, че най-добре подготвен, най-мотивиран е революционният елемент в Четвърти окръг, който е бил подценяван, между другото, от другите окръзи. Но в никакъв случай не бива да забравяме проявите на героизъм и в Първи окръг, четите на поп Харитон и Бачо Киро, на Цанко Дюстабанов, на Христо Патрев и четата на Стоил войвода и подвига на Георги Обретенов в Трети окръг, пък и във Враца, където въстанието е смазано в самото начало, тъй като влизат редовни части и башибозук. Но и там има изключителни прояви. Виждаме, че и в Македония го има, това също в никакъв случай не бива да го забравяме, тъй като в крайна сметка Македония е част от България. И тогавашните чужди вестници като говорят за България, говорят и за Македония, че има въстание, и то наистина има, макар че не е така масово, но е факт. Така че посланията са много, въпросът е ние да ги осъзнаем и така да следваме най-доброто, което са ни завещали тези модерни за времето си хора - свободолюбиви истински българи.
Проф. Павлов, какво прави Априлското въстание уникално? То е уникално не само за България, то е уникално не само за Балканите, то е уникално и за Европа. Въпреки че в Европа в същия период или малко по-рано са характерни народно освободителните борби и т.н. Но Априлското въстание е уникално. С какво?
Една от тези прояви на уникалност е, че то ние го смятаме за потушено и за неуспяло, а то на практика успява. И това покойният академик Димитър Косев го написа няколко пъти много категорично, че това е на практика: че губим битката, но печелим войната. Именно това говори за гениалността и същевременно за трезвомислието на неговите организатори и на участниците в него. Те много добре знаят, какво рискуват, много добре знаят, че залагат съдбата си: своята и на своите близки и на своите градове и села. Но в крайна сметка го правят в името на голямата идея на свободна България.
И този пример именно е следван и в Македония, и в Одринска Тракия, това също не бива в никакъв случай да го забравяме, че то на практика не свършва през 1876 г. Да не говорим, че има случаи като четата на Димитър Попгерогиев, която действа на практика до идването на руските войски. И Стрелчанската чета, има една чета от Стрелча, от която се изтеглят част от въстаниците, крият се, разбира се, че това без подкрепата на местните хора е невъзможно. И фактически ако първата пушка е в Копривщица, последната пушка на въстанието е в Стрелча и Панагюрище, разбира се, тъй като те са много близо едно до друго и хората са свързани помежду си.
Самият Георги Бенковски като гледа от един баир горящото Панагюрище, казва: “Отворихме дълбока рана в Турската империя".
Да, той казва и “Нека Русия да заповяда" и това много често се използва тенденциозно, че той едва ли не е руски агент, или пък че той вярва сляпо на Русия. Нищо подобно! Георги Бенковски е от групата на Ботев, който много добре знае, какво значи Русия, че тя е не по-малък тиранин от Османската империя. И Ботев, и Левски, и Бенковски в случая, те знаят, че ще настъпи международна криза и този, който би действал най-активно в нашия регион, без съмнение е руският император. Но това още веднъж показва дълбочината на геополитическото мислене на тези учили, не доучили момчета, те са и много млади. И слепотата на голяма част от днешните ни политици, които в крайна сметка по геополитика могат да получат най-много някаква задоволителна оценка.
Така че водачите на въстанието са хора на своето време, те са в духа на тогавашните европейски и световни тенденции. Много добре знаят, какво става и в Америка, следят събитията в световен мащаб, така че и Бенковски е много прав. Същото го казва между другото и Цанко Дюстабанов, когато го съдят в Търново. Той казва: “Ние не сме някакви, перифразирам свободно, ние знаехме, че вие ще победите, защото нямахме нито вашата армия, нито вашите оръжия. Но знаехме, че ще постъпите като тирани, тоест вие загубихте. И че светът ще се издигне в наша защита." И това е така, ние за първи път ставаме обект на световна солидарност в цяла Европа, и в Руската империя, и зад океана...
И в Америка.
И даже в Нова Зеландия излязоха документи, че и там са събирани помощи, като част от Британската империя. Така че за първи път българската кауза категорично е поставена и в това вече няма никакво съмнение, че трябва да има свободна България. Руско-турската война е просто един елемент от тези събития. Така или иначе Цариградската конференция прокламира две автономни български области. Така че не бива да се спекулира с историята. Ние, разбира се, не сме някакви черногледци, да не признаваме хората, които са пролели кръв за нашата свобода. Но в никакъв случай това не може да бъде основата за съвременна политическа пропаганда и то в полза на режима на кръволока Путин и на други такива отречени от историята и от здравия разум явления, на които, за съжаление, сме съвременници и свидетели, и участници даже.
В какъв политически контекст България отбелязва тези 148 г. от Априлското въстание?
Той контекстът е белязан от тези избори, от разпадането на предишното правителство, което според мен беше доста хазартно заиграване със ситуацията. Като в никакъв случай не искам да търся, кой е виновен, кой не, макар за всички да е ясно как стана. В днешната геополитическа среда ние се нуждаем от стабилно управление и то от управление, което няма да робува на капризите на Путин и да фаворизира хора като Орбан, които предадоха на практика Унгарската революция от 1956-та година с поведението си. Да слушаме лидери на уж националистически формации, които агитират за Путин или за Орбан, и не само за това. Просто трябва да мислим трезво, както са мислили онези хора от дните на Априлското възстание. Те са били от една страна романтици, били са готови на саможертва и са я сторили. Същевременно обаче са трезвомислещи и са мислили за бъдещето не за своето лично, а на своите деца и внуци, въобще на цялото българско общество.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 професире
Коментиран от #50, #65, #344, #373
20:28 02.05.2024
2 az #СВО
Платен шут
Хахахаха!
Коментиран от #322
20:29 02.05.2024
3 Източна ромелия
Коментиран от #150
20:30 02.05.2024
4 Този е пълен
20:31 02.05.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 НИКО
20:32 02.05.2024
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Гал
Коментиран от #12
20:34 02.05.2024
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Бмх
До коментар #9 от "Гал":
Верно ама голем!20:37 02.05.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Бако
20:39 02.05.2024
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Дядо Йоцо
20:42 02.05.2024
19 проф Пламен Павлов!! Кух професор!
20:43 02.05.2024
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Кастриран откъм мислене
Коментиран от #30, #41, #46, #251
20:44 02.05.2024
22 Донки Хот и Сан Чопанса
Коментиран от #44, #217
20:46 02.05.2024
23 Тежък катарзис преживяват българите
20:47 02.05.2024
24 Госあ
Коментиран от #43
20:47 02.05.2024
25 Фейлетонът на Ботев
20:48 02.05.2024
26 Грант народ затрива
Ама за този изказ грантове не се полагат!
Коментиран от #307
20:48 02.05.2024
27 Поредния
Коментиран от #33
20:51 02.05.2024
28 Мда
20:52 02.05.2024
29 усс.ран русофил
20:54 02.05.2024
30 И защо тогава
До коментар #21 от "Кастриран откъм мислене":
са тези събирания в Русия , принудили /да, принудили!/ руския император да форсира събитията? А дали Тургенев и Достоевски са наясно с "концепциите" на този интелектуален извратеняк? А може би Вазов не е наясно с реалностите на своето време? Впрочем - защо Раковски ходи а аудиенция при руския император и какво се случва там и тогава2 Въпроси, въпроси... чиито отговори са над нивото на компетентност на очевидно девалвираната титла +професор"...Коментиран от #37
20:54 02.05.2024
31 М даа
Коментиран от #39
20:55 02.05.2024
32 Професори, сър!
20:56 02.05.2024
33 В грешка си
До коментар #27 от "Поредния":
Това поколение го обучава Дарина Григорова от Софийски университет!Учи децата на русофилия!
Има и други подобни "професори" като Вацев, например. Той дори открито казва, че подготвя русофилчета.
20:57 02.05.2024
34 Сравнявам сега
Значи излиза, че едните искат да ни освобождата поради някакви си техни задни мисли а другите НЕ искат да ни освобождават и помагат на Осмаснката империя, пак поради някакви си техни задни мисли.
МАй трябваше да го напиша в по-къси изречения белким "професора" разбере.
20:57 02.05.2024
35 А50
20:58 02.05.2024
36 Професорът да беше
20:59 02.05.2024
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Грант народ затрива
Яко.
Коментиран от #42
21:01 02.05.2024
39 Дика
До коментар #31 от "М даа":
Дрънкаш глупости.21:02 02.05.2024
40 Българин
21:02 02.05.2024
41 А50
До коментар #21 от "Кастриран откъм мислене":
Важна е мотивацията на войника, не на царя. Виждаш как без мотивация всушниците губят, дори на заклети азовци не им се мре за загубена кауза.21:03 02.05.2024
42 Путин тогава е бил все още тийнейджър
До коментар #38 от "Грант народ затрива":
и е малко вероятно да е имал някакво въздействие върху събитията.Плюс това няма исторически доказателства, че Ботев и Левски са г познавали.
21:03 02.05.2024
43 Дика
До коментар #24 от "Госあ":
И точно там са разбрали що за стока са в Московията.Коментиран от #168, #378
21:04 02.05.2024
44 Завърнал се
До коментар #22 от "Донки Хот и Сан Чопанса":
Некадърника си ти21:06 02.05.2024
45 Минувач
Да гледаме резултатите от нашата призма. Имали ли са интерес руснаците, нямали ли са, но въпрос номер 1 и без да дойдат да воюват с турците, нещо щеше ли да се промени за нас, българите?
Друга велика сила дойде ли да мре по нашите земи, дори да е било за нейните интереси?
Тоя професор дава угодно примери с някои революционери, но разбира се забравя да даде и примери с отношението на Вазов, примерно. Бих му задал въпрос на тоя професор - ако някои революционери или други българи са смятали, че Русия ще е същия тиранин, то защо тогава са се вдигнали да се бият рамо до рамо с тях? С бъдещия си тиранин???
Няма значение, кой какви интереси е имал, от нашата камбанария важен е резултата за нас!!!!!!!!!!!!!!!
А без руснаците да дойдат, нямаше никой да дойде!
Коментиран от #55, #225
21:07 02.05.2024
46 Завърнал се
До коментар #21 от "Кастриран откъм мислене":
След 45г. промиване на мозъци доста са малоумниците тука, същата работа като в Скопие относно сърбите21:08 02.05.2024
47 ЖЕКО
21:08 02.05.2024
48 Завърнал се
21:09 02.05.2024
49 Гацо Бацов
21:11 02.05.2024
50 Пламен Павлов от търновската магнаура
До коментар #1 от "професире":
Да се знае: ЗА КАКВОТО МИ ПЛАЩАТ ТОВА ЩЕ КАЗВАМ И ПИША!21:11 02.05.2024
51 Циник
Коментиран от #57
21:12 02.05.2024
52 Тургенев и Достоевски не са руснаци
До коментар #37 от "Ти като си толкова "умен"":
Русофила откъде да знае това? Те са неграмотни.Коментиран от #117
21:12 02.05.2024
53 Бате Георги
Коментиран от #120
21:12 02.05.2024
54 Грант професора
Аз мога да цирирам какво е писал против Запада. И това го е премълчал.
21:14 02.05.2024
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Ботев:
кой не е слушал за него?
Чорбаджия ли изедник,
или турските сердари?
Професор Пламен Павлов:
Богатите, богатите, средната класа, богатите...
Коментиран от #82
21:15 02.05.2024
57 Дика
До коментар #51 от "Циник":
Но не са искали да заменят турското робство с руско. Ама ти отде да знаеш.Коментиран от #321
21:16 02.05.2024
58 Калин
21:16 02.05.2024
59 Мдаа
21:17 02.05.2024
60 В.В.П.
21:17 02.05.2024
61 Ха ха ха
21:19 02.05.2024
62 Хе хе
Коментиран от #100
21:19 02.05.2024
63 Българин
Коментиран от #123, #268
21:20 02.05.2024
64 В.В.П.
21:21 02.05.2024
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Е тоя удари дъното
Баташкото клане не е единственото бе ....., и те ли са "хибридните манипулации" ?
21:23 02.05.2024
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 профемисир
21:25 02.05.2024
69 В.В.П.
21:29 02.05.2024
70 Гайдар
Коментиран от #108, #113, #119
21:29 02.05.2024
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 В.В.П.
21:33 02.05.2024
74 Софиянец
Срам и позор!!!
Коментиран от #76
21:37 02.05.2024
75 Малиййй
Коментиран от #78
21:38 02.05.2024
76 Русия никога не е обичала България
До коментар #74 от "Софиянец":
Та да я освобождава.Това е било преди "освобождението"
Социалистите са променили историческите факти за лични интереси.
21:39 02.05.2024
77 Варненец
Коментиран от #80
21:39 02.05.2024
78 Мдаа
До коментар #75 от "Малиййй":
Ти със сигурност не си прочел нито една книга през мизерният ти живот.21:39 02.05.2024
79 В.В.П.
21:40 02.05.2024
80 Русия никога не е обичала България
До коментар #77 от "Варненец":
Та да я освобождава.Това е било преди "освобождението"
Социалистите са променили историческите факти за лични интереси.
21:41 02.05.2024
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Ботев:
До коментар #56 от "Ботев:":
Водил бе Чавдар дружинатъкмо до двайсет години
и страшен беше хайдутин
за чорбаджии и турци;
ала за клети сюрмаси
крило бе Чавдар войвода!
Професор Пламен Павлов:
Богатите, богатите, средната класа, търговците...
21:42 02.05.2024
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Край
Коментиран от #87, #214
21:43 02.05.2024
85 В.В.П.
21:44 02.05.2024
86 Щом не сме достойни сами да се освободим
До коментар #72 от "Минувач":
значи не заслужаваме да сме свободни, а да сме роби. Независимо на кой.21:44 02.05.2024
87 Българин
До коментар #84 от "Край":
Точно! Но истината е за хора с мозък, не за тия дето гласуват за герб,дпс, ппдб....и попиват пропаганда като гъбиКоментиран от #94
21:46 02.05.2024
88 В.В.П.
21:47 02.05.2024
89 Анджо
Коментиран от #151
21:49 02.05.2024
90 Българите с руснаците са могли да
21:49 02.05.2024
91 Ангеларий
21:49 02.05.2024
92 Никой
Никоя ли?
Или запитано по друг начин: Коя от тези велики сили, ако ни беше освободила, нямаше да има интереси и претенции?
Никоя ли?
21:51 02.05.2024
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 Край
До коментар #87 от "Българин":
Действа се на пинципа за многократното повторение на лъжата дето ставала истина. Русия създава Третата българска държава с изключително демократична и прогресивна за времето си уредба. Русия си е давала сметка, че другите велики сили няма да допуснат да завладее Босвора и Дарданелите. Искала е чрез силна и ЛОЯЛНА към нея държава на българите да го постигне. Не уцелва обаче народа. Две световни войни сме срещу нея - очертава се и трета. Досага не прокопсахме от това - трети път - майка и баща... Много е вероятно проекта "държава на българите" да приключи.21:54 02.05.2024
95 След като ни освобождава Русия
Това става след 1944
21:54 02.05.2024
96 Наздраве!
21:55 02.05.2024
97 Копойките да замълчат говорят фактите
До коментар #83 от "КОТарАК":
"Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите“ е политически памфлет на Георги Раковски, издаден през 1861 г.Раковски остро критикува лъжливите обещания на руските агенти, опитващи се да привлекат български заселници. Той прави исторически обзор на българо-руските отношения от времето на Светослав Игоревич и заключава, че заробването на българите и завладяването на България е трайна руска цел, която сега се осъществява в съгласие и със съдействието на османските власти.3
„Преселение в Русия...“ предизвиква широк отзвук сред българската общественост и през следващите години редица публицисти, като Васил Попович, Любен Каравелов, Христо Ботев, пишат по тази тема и критикуват, макар и по-умерено, руската политика.
Коментиран от #171
21:56 02.05.2024
98 Директно:
21:57 02.05.2024
99 Наско
До коментар #72 от "Минувач":
Руските войници са писали в писмата си, че "угнетените" българи живеят много по-добре от самите тях в Русия. Раковски е предупреждавал, че Русия е наш враг и идва да ни зароби, а той е бащата на организираното революционно движение. Затова по комунизма не учехме почти нищо за него. Беше заглушен от руската пропаганда, която подмени историята ни и закърми няколко поколения българи с любов към новия поробител. Затова в националната анкета "Великите българи" през 2007 г. народът го сложи чак на 34-то място след такива като Живков, Азис, Костов, Сидеров, Слави и Бойко, вместо да е там горе до Левски, където му е мястото. Ние тук не си знаем историята. Ако я знаехме нямаше да имаме руски поклонници и градовете ни да са доминирани от руски паметници. По комунизма имахме извинение, защото нямахме свободен достъп до информация и бяхме подложени на брутална пропаганда. Днес извинение нямаме никакво.Коментиран от #103, #105, #118
21:57 02.05.2024
100 копейките освен, че са предатели и
До коментар #62 от "Хе хе":
продажници,са и неграмотни.Коментиран от #104, #116, #122
21:58 02.05.2024
101 Васко Делчев
22:00 02.05.2024
102 Край
Коментиран от #109
22:02 02.05.2024
103 Много добре казано.
До коментар #99 от "Наско":
++++22:02 02.05.2024
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Край
До коментар #99 от "Наско":
Петте кина на русофобията:1. що Русия не ни освободила по-рано.
2. що не ни освободила в пълните етнически граници;
3. що искала да контролира проливите;
4. що очаквала от нас лоялност после;
5. що въобще ни е освобождавала - под турско сме си били по-добре. - Не било робство/иго - било присъствие.
Русофобията е неблагодарност а всяка нелагодарност е гнусна.
22:05 02.05.2024
106 Факт!!!
Коментиран от #130
22:06 02.05.2024
107 да се знае и помни
Коментиран от #393
22:07 02.05.2024
108 Край
До коментар #70 от "Гайдар":
2 изречения - две лъжи. нито има такава фраза на Левски нито има такива тонове злато.22:08 02.05.2024
109 Абе окрайчения
До коментар #102 от "Край":
Чети какво е писал Раковски и тогава драскай неграмотните си словоизлеяния.22:08 02.05.2024
110 Този коментар е премахнат от модератор.
111 Ако не беше руско турската война
руснаците ни спасяват точно преди смяна на въоръжението на турската армия с ново модерно от запада скорострелно и ефективно
Турците не могат да отливат камбани следователно и да правят огнестрелно оръжие акъла им стига само до ятагани и коне да развъждат
Коментиран от #114
22:10 02.05.2024
112 Гост
22:12 02.05.2024
113 Гост
До коментар #70 от "Гайдар":
Остава да обясниш, откъде са се взели 32 тона злато от народ, който е ходел по цървули?Коментиран от #126
22:13 02.05.2024
114 Ако знаеше история
До коментар #111 от "Ако не беше руско турската война":
Нямаше да напишеш "ако не беше руско турската война".22:14 02.05.2024
115 Ганчев
Коментиран от #129
22:15 02.05.2024
116 Този коментар е премахнат от модератор.
117 Уважаеми всезнаещ,
До коментар #52 от "Тургенев и Достоевски не са руснаци":
И Достоевски, и Тургенев са руснаци. Ако се поровим в произхода им, ще открием и други етнически линии в произхода им - но въпросът е какви са се чувствали, как са възпитавани, какъв е техният обозрим /т.е. - според личния им поглед назад във времето/ хоризонт назад в родовата им история. И най-важното - на кой народ /не етнос, а народ!/ са принадлежали по манталитет , житейска реализация и убеждения. От тази гледна точка и двамата са ярки представители на РУСКОТО общество, което АКТИВНО отстоява идеята за необходимостта да се помогне на "пъшкащите под робство" /понеже си знаещ, няма да цитирам източника на този цитат, лесно ще го откриеш/ братя слявяни " /т.е. - българите/.22:16 02.05.2024
118 Гост
До коментар #99 от "Наско":
Големи глуп0сти си писал. Освен това, при к0муни3ма си учехме за Раковски. Това, че ти си бягал от часовете си е твой проблем.22:17 02.05.2024
119 Не споменавай Апостола!
До коментар #70 от "Гайдар":
Сега путинофили ще оплюят и Дякона.22:18 02.05.2024
120 Избутали сме повече от гимназия, че и
До коментар #53 от "Бате Георги":
имаме пресечни точки с въпросния професор Пламен еди-кой си. Че и помним какви бяха убежденията му до едно време... Досещате се до кое, нали?22:19 02.05.2024
121 Клането в село Бояджик където оцелява
Създателя на компютъра е било геноцид
22:19 02.05.2024
122 Този коментар е премахнат от модератор.
123 Хайде погледни
До коментар #63 от "Българин":
картата на Санстефанския мирен договор. Макар и с кратко съществуване, нейните очертания отговарят на националния идеал на българите от непосредствено преди началото и целия - до 178г. - 19.век. В тези очертания се крие и отговорът на въпроса ти "...Че какво толкоз и е било на Османската империя..."Коментиран от #135, #148
22:23 02.05.2024
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 Сега сме в Европейската империя
22:25 02.05.2024
126 Наско
До коментар #113 от "Гост":
Не си ли чувал за Вълчан Войвода? Българите са имали много злато, скрито по пещери и къде ли не. България лежи върху златни жили. Но ние не сме платили на руснаците в злато. Платили сме в пари, по точно 11 милиона рубли, които са били 90 милиона лева. По това време те са се равнявали на 32 тона злато. Използва се това сравнение, защото е най-доброто възможно предвид отдалечеността на времето и промяната в стойността на парите. То ако имаше малко акъл щеше да се сетиш сам, ама нали си руски поклонник, а вие не сте особено...Коментиран от #147
22:25 02.05.2024
127 Абе неграмотния
До коментар #122 от "Гост":
Като ще правиш забележки направи го без грешки.22:26 02.05.2024
128 Този коментар е премахнат от модератор.
129 Ако под "ватенки" разбираш
До коментар #115 от "Ганчев":
жители на Русия - да, там зимите са студени.Лично аз съм бил в Якутск при минус 42 градуса. За твое сведение - продавачите в магазините бяха по тениски, риболовът върху леда вървеше по обичайному, по улиците колите си се движеха, а децата си бяха на много топло в детските градини. Руснака със студ няма да го уплашиш, но започвам да се плаша от интелектуалността на някои нашенци съвременници...
Коментиран от #133
22:30 02.05.2024
130 Този коментар е премахнат от модератор.
131 В.В.П.
22:31 02.05.2024
132 Този коментар е премахнат от модератор.
133 Този коментар е премахнат от модератор.
134 Когато сме били съюзници с Русия
Сега също сме на два океана и седем морета ама не делим по братски или по равно
22:33 02.05.2024
135 Наско
До коментар #123 от "Хайде погледни":
Санстефанска България е една много умела руска манипулация. Това е предварителен договор. Русия вече се е разбрала с Австрия България да бъде накъсана на парчета, защото не могат да я оставят голяма и силна да контролира Балканите. Русия знае, че предстои окончателния договор, в който България ще бъде брутално окастрена. Тя нарочно създава илюзията Санстефанска България за да спечели, българите на своя страна и да ги подчини вътре в умовете вътре им. Това е много умен ход, който постига блестящ успех. Русия жъне реколти от него до ден днешен.Коментиран от #145, #153
22:33 02.05.2024
136 Този коментар е премахнат от модератор.
137 Този коментар е премахнат от модератор.
138 Този коментар е премахнат от модератор.
139 Отново
Коментиран от #141
22:37 02.05.2024
140 и тоя
22:39 02.05.2024
141 Секуритате
До коментар #139 от "Отново":
Всички българи са предатели. Не като румънци. Вие сте държава предател. Цялият свят знае това.Коментиран от #143
22:40 02.05.2024
142 Този коментар е премахнат от модератор.
143 Този коментар е премахнат от модератор.
144 Момчил
22:41 02.05.2024
145 Този коментар е премахнат от модератор.
146 Хе хе
До коментар #143 от "Секуритате":
Ми занимавай си в Румъния, чий го крепиш тука?Коментиран от #154
22:42 02.05.2024
147 Удобно , макар и невярно.
До коментар #126 от "Наско":
Впрочем - дали болшевиките не са опростили някои дългове на България към Русия? А ако почнем да пресмятаме - колко тона злато струват "трите синджира роби", данъците за немюсюлманите, насилната смяна на религията, опожарените села, избитите българи християни, жертвите от заверите, Баташкото клане...? Или и това са измислици на русофилите според теб? Ако искаш обективност - ето ти едно име - проф. В.Мутафчиева, приживе призната в света за един от най-добрите специалисти по османска история в света. Има няколко тома , да не говорим за нейните великолепни художествени текстове за /и не самотози период...Коментиран от #189
22:43 02.05.2024
148 Наско
До коментар #123 от "Хайде погледни":
Забравих нещо - Санстефанска България дори не отговаря на българския идеал. Липсва цяла Северна Добруджа, пък и други територии в Южна Тракия. Знаеш ли защо липсва Северна Добруджа? Защото Русия я дава на Румъния в замяна на Бесарабия. Така Русия си осигурява достъп до Дунава като взема северната й делта, а южната, която е била наша, дава на Румъния.Коментиран от #152, #160, #190
22:43 02.05.2024
149 САТЪРА НА ХАНА
.....
ЗАЩОТО СА БИЛИ КОМУНИСТИ РЕПУБЛИКАНЦИ :))
....
СИМВОЛ ВЕРУЮ НА КОМУНИСТИЧЕСКАТА КОМУНА НЕ Е НАПИСАНО ОТ ФИЛАНКИШИЯТА :))
22:43 02.05.2024
150 Хохо Бохо
До коментар #3 от "Източна ромелия":
Ако имахме закон за чуждестранните агенти тоя щеше да рови по кофите на ул. "Козак"22:44 02.05.2024
151 Белият
До коментар #89 от "Анджо":
Копейките ще бъдат предупредени и изловени.22:44 02.05.2024
152 Този коментар е премахнат от модератор.
153 Глупости, драги.
До коментар #135 от "Наско":
Би ли посочил поне един източник като доказателство за тези си твърдения?22:45 02.05.2024
154 Секуритате
До коментар #146 от "Хе хе":
В България се чувствам цар над всички българи. Хубаво е да си крал.Коментиран от #162
22:45 02.05.2024
155 Този коментар е премахнат от модератор.
156 В.В.П.
Коментиран от #185, #245
22:47 02.05.2024
157 Известна Сентенция
22:48 02.05.2024
158 Секуритате
До коментар #155 от "САТЪРА НА ХАНА":
Гей парадите не се провеждат. Те се провеждат в София.22:48 02.05.2024
159 Този коментар е премахнат от модератор.
160 Този коментар е премахнат от модератор.
161 Наско
До коментар #145 от "коя България бе наскоуууу":
Как да я няма на картата? Явно не си виждал карта на Българската екзархия в Османската империя. Всъщност, картата ли е по-важна или реалността? Преди "освобождението" България е 215 000 кв.км с излаз на Бяло Море - градове и села, населени с българи, говорещи български език, практикуващи български обичаи. Колко е България след "освобождението"? В градовете и селата, които изгубихме, днес живеят ли хора, които наричат себе си българи, говорят ли на български език, практикуват ли български обичаи? 500 години те оцеляха като такива в рамките на османската империя, а след "освобождението" за няколко десетилетия бяха заличени. То звучи странно, но истината е, че "освобождението" ни е нанесло много по-големи щети от робството. Използвай си главата и не ми говори за картата.Коментиран от #165, #172, #178, #311, #380
22:49 02.05.2024
162 Този коментар е премахнат от модератор.
163 Този коментар е премахнат от модератор.
164 САТЪРА НА ХАНА
....
А БЪЛГАРИЯ ОТ 1946 ГОДИНА
....
ЕСТЕСТВЕНО Е РЕПУБЛИКАНЦИТЕ КАТО МЕН ДА МРАЗИМ МОНАРХИЯТА :))
Коментиран от #188
22:51 02.05.2024
165 и от коя година е тази карта,
До коментар #161 от "Наско":
откога Българската екзархия е държава?!? Като ти казвам, че са лоши руснаците, че не са ни възстановили в границите на Симеонова България ти не вярваш!Коментиран от #167, #170, #174
22:53 02.05.2024
166 Този коментар е премахнат от модератор.
167 Секуритате
До коментар #165 от "и от коя година е тази карта,":
България беше Румъния в миналото.22:53 02.05.2024
168 Хайде да помислим -
До коментар #43 от "Дика":
в Русия са били В.Априлов, Б.Петков, Н.Геров, М.Дринов, Д.и Е.Мутеви ... по-късно - Ал.Константинов /пропускам доста имена,/ Кои от тях отговарят на твърденията ти? Впрочем - Русия е доста сложно образувание - и е естествено не всичко да е позитивно /за разлика например от САЩ, където всичко е цветя и рози/. И да се обобщава с предпоставеността, че Русия е въплъщение на всичко отрицателно, е патология. Впрочем - можеш да се просветиш и с текстовете на български книжовници от 18-19 век, където ПОЗИТИВНАТА ОЦЕНКА ЗА И НАДЕЖДИТЕ ,СВЪРЗАНИ С РУСИЯ, СА ЧУВСТВИТЕЛНО ПРЕОБЛАДАВАЩИ. И да се позамислиш дали те или ти познавате по-добре реалностите.22:56 02.05.2024
169 мдаа
22:59 02.05.2024
170 Наско
До коментар #165 от "и от коя година е тази карта,":
Какво значение има дали е държава или не? Там живеят хора, наричащи себе си българи и говорят на български език. Днес има ли такива в Северна Добруджа, Поморавието, Македония и Беломорска Тракия? Колко са? За теб какво е България - картата или хората, заедно с градовете и селата, в които живеят? С освобождението ние РЕАЛНО загубихме половин България, която беше накъсана на парчета и хвърлена на съседните Румъния, Сърбия, Македония, Гърция и Турция, където сънародниците ни бяха подложени на геноцид и съзнанието им беше подменено завинаги. Как това не се случи цели 5 века по турско, а след освобождението се случи толкова бързо?Коментиран от #177
23:01 02.05.2024
171 Гост
До коментар #97 от "Копойките да замълчат говорят фактите":
Имало е период в който Раковски, Ботев, Попович и Каравелов са критикували руската политика, спрямо българите преселници. Тази политика е била резултат от временните мирни отношения на Русия с Османската империя, в която Николай -1 е вземал решения, които не са били в интерес на българите. Не бива да се пропуска и фактът, че Раковски е приютяван в Одеса (Русия), след като е гонен от молдовският княз, под натискът на високата порта. Преди това, след избухването на Кримската война Раковски заедно с група българи създава в Свищов „Тайното общество“, което има за задача да събира пари за освобождението и сведения за османските войски, и да ги предава на руското военно командване. Новосъздаденото Тайно общество приема като знаме на бъдещата българска република трибагреника – бяло, зелено и червено. През юни 1854 година Раковски организира чета от дванадесет души и броди с нея из Източна Стара планина. Тогава прави опит да се свърже и с руските войски, които по това време са преминали на юг от река Дунав.23:02 02.05.2024
172 Край
До коментар #161 от "Наско":
Знаеш ли колко българи постоянно живеят в Турция към момента. Под 1000 човека. От стотиците хиляди и даже милион. Сам си отговори защо и какво щеше да стане с българите ако го нямаше ОСВОБОЖДЕНИЕТО. Турците са цивилизационно различни от нас.23:04 02.05.2024
173 Според теб какви са бе тъпак,
До коментар #37 от "Ти като си толкова "умен"":
Иван Тургенев , баща Николай Тургенев. Роден в гр. Орел , Русия. Фьодор Достоевски Роден в Москва , Русия. Починал в Санкт Петербург. Според критиката и двамата са между най-блестящите РУСКИ писателиКоментиран от #184
23:05 02.05.2024
174 Гост
До коментар #165 от "и от коя година е тази карта,":
Кое не са ти възстановили руснаците, като те правят Санстефанският мирен договор, въпреки задълженията си по Райхщадското споразумение и ни дават огромни граници, а после, Европа ни рапокъсва с Берлинският договор? Я се опомни, кой какво ти е издействал и кой докъде те е докарал!23:05 02.05.2024
175 В.В.П.
23:08 02.05.2024
176 Фантаст
Кой помага на това население след опожаряването на домовете им? Американски и английски мисии. Населението остава благодарно и по своеобразен начин продължава да изказва благодарността си дори и в началото на 60-те години на миналия век, на което съм свидетел.
Русия освобождава България. Най-важната последица от Освобождението е, че земята може да бъде частна собственост, и то на българите. Икономическата независимост води и до политическа.
Това са фактите.
23:08 02.05.2024
177 разбрах наско
До коментар #170 от "Наско":
Изобщо не е трябвало да ни освобождават, били сме си добре и така, а?!? Лоша работа ей, неблагодарна, няма как да заобиколиш факта, че в резултат на тая война се създава Третата Българска държава! Кофти,а?!? Няма как да го скрием тоя факт, ама давай хубаво да го окаляме! Как ви търпи земята не знам!Коментиран от #180
23:08 02.05.2024
178 Този коментар е премахнат от модератор.
179 САТЪРА НА ХАНА
....
КУБЕР ИДВА В МАКЕДОНИЯ , АСПАРУХ В ДОБРУДЖА
....
А ДРУГИТЕ БРАТЯ СЕ СЪВЪКУПЛЯВАТ СЪС СЛАВЯНИТЕ ОТ ДРУГАТА СТРАНА НА ДНЕСТЪР У БУГ :)
Коментиран от #182
23:10 02.05.2024
180 Гост
До коментар #177 от "разбрах наско":
Оставяй го тоя, Киряк Стефчов. Не го ли виждаш, че му харесва да е р0п?23:10 02.05.2024
181 проф.Х
23:11 02.05.2024
182 Гост
До коментар #179 от "САТЪРА НА ХАНА":
Алцек, най-малкият брат отива в Италия с хората си. Котраг...... не помня какво ставаше с него. Баян остава в бащината си стара Велика България и бива поробен с народа си.Коментиран от #191
23:12 02.05.2024
183 Иван
Има доста неизказани неща.
ГДР беше окупирано от СССР, да - но сега все още има бази на САЩ в Германия и впрочем и у нас, кое е един вид - истаната.
И не - няма какво да се връщаме назад, но просто е доста сложно и трябва да се гледа интереса на българите, даже съвсем битовите въпроси-
23:16 02.05.2024
184 Този коментар е премахнат от модератор.
185 Гост
До коментар #156 от "В.В.П.":
Раковски дори е намекнал на Никола Богориди (молдовският княз, който му е бил съученик) предложение да седне на българският престол, при евентуалното ни освобождение, като му пише в писмо от 1857 г: "Знайте добре, Ваше Сиятелство, че бъдещето на българите е много по-светло от бъдещето на молдавците. Възползвайте се от обстоятелствата! Божествената промисъл, която ви е издигнала на такова стъпало, на което се намирате, положително ви е предопределила и за нещо по-висше." - Самият Никола Богориди е бил българин, правнук на Софроний Врачански, родом от Яш, но е бил проосмански настроен и работи против обединението на двете Дунавски княжества - Влашко и Молдова, като дори фалшифицира избирателните списъци за изборите на така наречените дивани ад хок, които трябва да се занимаят с въпроса с обединението на двете румънски държави.23:28 02.05.2024
186 Този коментар е премахнат от модератор.
187 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #192
23:29 02.05.2024
188 Този коментар е премахнат от модератор.
189 Иван
До коментар #147 от "Удобно , макар и невярно.":
Кой ще ти чете Вера Мутафчиева и - "Алкивиад малки"/"Алкивиад големи".Аз съм социален работники и имам дете - което не иска да чете и да пише - в 5-ти клас.
А иска да стане - шофьор - как ще вземе листовките - не знам.
Много хора са на ниво - мобилен телефон, суетни са и т.н., но това са хората.
23:31 02.05.2024
190 Гост
До коментар #148 от "Наско":
Ти си голям пумпал, бе. Бива ли чак толкова да извърташ нещата? Значи, Русия ни била взела северна Добруджа при освобождението, а 0сманската империя ни била дала автономни земи, чак до Бяло море, разбираш ли?!?!?! Да та питам: Ти у ред ли си, ва?23:31 02.05.2024
191 Този коментар е премахнат от модератор.
192 Този коментар е премахнат от модератор.
193 Дедо
Коментиран от #195, #197
23:38 02.05.2024
194 Тервел
Коментиран от #198, #199
23:40 02.05.2024
195 САТЪРА НА ХАНА
До коментар #193 от "Дедо":
А НЕ Е ТОЧНО ТАКА ....ИСТИНАТА Е ЧЕ И ОТ ДРУГАТА СТРАНА НА ДНЕСТЪР И БУГ Е ИМАЛО ЯК СЕКС МЕЖДУ СЛАВЯНИ И БЪЛГАРИ.....
САМО ДЕТО ТЕ СА ПОЧНАЛИ ДА СЕ НАРИЧАТ РУСИ, А НИЕ ДУНАВСКИ БЪЛГАРИ:))
23:42 02.05.2024
196 Гедер
Коментиран от #200, #204
23:46 02.05.2024
197 Гост
До коментар #193 от "Дедо":
Хабер си нямаш, що е то рус0филия. Много погрешно си схванал нещата.23:46 02.05.2024
198 Гост
До коментар #194 от "Тервел":
Щяхме да съществуваме, но като османски поданици. И докога ли?23:47 02.05.2024
199 Кюрд
До коментар #194 от "Тервел":
оффф, момче, слез на земята..Коментиран от #208
23:49 02.05.2024
200 Гост
До коментар #196 от "Гедер":
За подобни страсти голяма заслуга имат политиците ни, които ни приведоха в позиция партер, за последните...... колко десетилетия станаха вече?23:49 02.05.2024
201 САТЪРА НА ХАНА
....
КИЙ - ЛЕГЕНДАРНИЯ БРАТ НА КУБРАТ ИСНОВАК КИЙВ
СВЕТИ БОЕИС И ГЛЕБ - МАЙКА БЪЛГАРКА
ПЕТЪР КУЧКА - НА КУЧКИНО ДНЕС МУ ВИКАТ МОСКВА
КНЯГИНЯ НАТАЛИЯ КИРИЛОВНА НАРИШКИНА ОТ РОДА НА НАРИШКО МОРДА ( МУТРА) КУБРАТОВА .МАЙКА НА ПВТЪР ВЕЛИКИ
ВОЕННИЯ МИНИСТЪР И КРЪСТНИК НА ПЕТЪР - ВАСИЛИЙ ШЕРЕМЕТЬИЕВ. ..
МИНИН И КНЯЗ ПОЖАРСКИ ( ПО МАЙКА БЕКЛЕМИШЕВ)
КУТУЗОВ, СУВОРОВ, УШАКОВ, КОРСАКОВ, ДЕРЖАВИН, АКСАКОВ, БУЛГАКОВ, ГОГОЛ И Т.Н И Т.Н
.....
НО ВСИЧКИ ТЕЗИ ЛЮДИ СА СЕ СЧИТАЛИ РУССКИЕ И СА УМИРАЛИ ЗА РУСИЯ КАТО РУССКИЕ :))
.
Коментиран от #206
23:51 02.05.2024
202 Цепеш
Коментиран от #203
23:52 02.05.2024
203 Този коментар е премахнат от модератор.
204 Този коментар е премахнат от модератор.
205 Иван
Що тогава му харесват българките един вид.
Постигнали сме много - след Освобождението се откриват първите фабрики за бира - което е достатъчно като достижение.
Но страстите никога няма да затихнат - но все пак - руснаците ни даряват свободата, те не ни поробват - с какво, че ин изграждат държавата - че думата "ищец", в съда е русизъм.
Коментиран от #220
23:56 02.05.2024
206 Шшшшшт
До коментар #201 от "САТЪРА НА ХАНА":
Имаш,ли подръка нещо като въже или сезал.23:57 02.05.2024
207 Този коментар е премахнат от модератор.
208 Този коментар е премахнат от модератор.
209 Този коментар е премахнат от модератор.
210 Джулиана
Коментиран от #212
00:02 03.05.2024
211 САТЪРА НА ХАНА
....
ИЗПЪЛНИ МЕЧТАТА НА БОТЕВ, РАКОВСКИ И ЛЕВСКИ И НАПРАВИ РУСКАТА РЕПУБЛИКА :))
....
00:02 03.05.2024
212 САТЪРА НА ХАНА
До коментар #210 от "Джулиана":
АМИ ХАН АСПАРУХ ОСНОВАВА БЪЛГАРИЯТОЧНО В МОЛДОВА И ОКУПИРАНАТА
ОТ РУМЪНЦИТЕ СЕВЕРНА ДОБРУДЖА
....
ЧАК ПРИ ШЕФА МИ ХАН КРУМ СТРАШНИ СЕ РАЗШИРЯВАМЕ ДО КРАКОВ И ОДРИН :))
00:04 03.05.2024
213 САТЪРА НА ХАНА
....
БЪЛГАРСКИТЕ ХАНОВЕ И ЦАРЕ СА ВЪРШЕЕЛИ
БАЛКАНИТЕ И ЦЯЛА ЮЖНА И ЦЕНТРАЛНА ЕВРОПА
....
НО НИКОГА НЕ СА МИНАВАЛИ САКРАЛНАТА ГРАНИЦА С ЕУСИЯ ДНЕСТЪР - БУГ
....
ПОНЕЖЕ ОТ ДРУГАТА СТРАНА НА ТИЯ РЕКИ СА ЖИВЕЕЛИ ТЕХНИТЕ РОДНИНИ :))
00:09 03.05.2024
214 Град Козлодуй
До коментар #84 от "Край":
Благодаря Ви за Точния Пост00:10 03.05.2024
215 Браво
00:13 03.05.2024
216 Наско
00:14 03.05.2024
217 Бай Тошо
До коментар #22 от "Донки Хот и Сан Чопанса":
Същият, който направи и ДенкоФ "академик".00:14 03.05.2024
218 САТЪРА НА ХАНА
....
КОФА БОРИЛ УБИЕЦА НА КАЛОЯНА ПОДГОНВА ЗАКОННИЯ ПРЕСТОЛОНАСЛЕДНИК БЪДЕЩИЯ НИ ВЕЛИК ЦАР ИВАН АСЕН ВТОРИ,
ТОЙ БЯГА В РУСИЯ, ЖЕНИ СЕ ЗА РУСКА ПРИНЦЕСА
И СЕ ВРЪЩА В ТЪРНОВ С 30 000 ЕУСКИ БОГАТИРИ
.... КЪДЕТО ОСЛЕПЯВА ЧИЧО СИ БОРИЛ :))
....
ДЕФАКТО РУСИЯ НИ ОСВОБОЖДАВА ПАК :))
00:14 03.05.2024
219 хари потър
00:17 03.05.2024
220 Не е вярно
До коментар #205 от "Иван":
Нищо не ни даряват руснаците. Стига с тия глупости. Платили сме 32 тона злато. Има решение на Народното събрание до княз Батемберг. И златото е платено. Нищо не дължим на Русия, но тя ни дължи азбуката на която пишат. Иначе щяха да пишат с иероглифи.Коментиран от #229, #244
00:18 03.05.2024
221 Дааа
00:18 03.05.2024
222 Този коментар е премахнат от модератор.
223 Доктор
00:21 03.05.2024
224 Дааа
До коментар #222 от "ЕС ТИРАНИ":
Тъпо00:23 03.05.2024
225 подслушвач
До коментар #45 от "Минувач":
та отговора който търсиш ти го е дала историята Знаеш ли кой е капитан ГЕОРГИ МАМАРЧЕВ Освен че е вуйчо на Раковски е освобождавал БЪЛГАРИЯ с 25 000 българи 1828г НОруснаците не са смятали така и са дали свобода само на румъния и сърбетата А турците са искали да дадат права и на българите като свободен народ НЯМАШЕ да има и априлско въстание и освободителна война 1878г която сме платили с 34тона злато на ВЪЛЧАН ВОЙВОДА и после още толкова И ТОВА ако е безплатно и безвъзмездно ЗДРАВЕКоментиран от #242
00:27 03.05.2024
226 САТЪРА НАКУРУ
00:30 03.05.2024
227 САТЪРА НА ХАНА
" НИКОГА НЯМА ДА НИ ПРОСТЯТ ЧЕ ПОБЕДИХМЕ"
....
В БЪЛГАРСКИ ВАРИАНТ
" НИКОГА НЯМА ДА НИ ПРОСТЯТ ЧЕ ГИ ОСВОБОДИХМЕ"
....
БЪЛГАРИ И СЛАВЯНИ ИМАТ 1400+ ГОДИНИ ОБЩА ИСТОРИЯ В СТЕПИТЕ БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ ДАЛИ ТОВА СЕ ХАРЕСВА ИЛИ НЕ СЕ ХАРЕСВА НА ЕДИН ДЯДКА :))
00:30 03.05.2024
228 ВЪЛЧАН ВОЙВОДА
Коментиран от #231, #234
00:32 03.05.2024
229 така де
До коментар #220 от "Не е вярно":
платено е два пъти със злато 34 тона на Вълчан войвода предварително И После с решение на новото правителство в продължение на 10 г и сумата е същата в злато ДРУГ е случая че изобщо са водили войната така че да я загубят И че след всичко са разпарчетосали САНСТЕФАНСКА БЪЛГАРИЯ на 4 части00:33 03.05.2024
230 Щатите
00:37 03.05.2024
231 така де
До коментар #228 от "ВЪЛЧАН ВОЙВОДА":
така де добре че додоха да убият директно БОТЕВ СТАМБОЛОВ ЗАХАРИ СТОЯНОВ ГЕОРГИ МАМАРЧЕВ и кого ли не например димитров И ЩО НЕ прочетеш какво казвают за рушнята ДИМИТЪР Благоев и г кирков Те поне са социалисти А за взривената църква 25 г в СОФИЯ пак от рушнята кво ще кажеш00:39 03.05.2024
232 Този коментар е премахнат от модератор.
233 САТЪРА НА ХАНА
....
ТУРЦИТЕ , КОИТО СА ТЮРКСКИ НАРОД КСТО НАД БЪЛГАРИТЕ ВЗИМАТ ИСЛЯМА ОТ ВЕЛИКИ БОЛГАР
ОТ ВОЛЖКИТЕ БЪЛГАРИ
....
НО ЗА РАЗЛИКА ОТ ИСЛЯМА НА ВОЛЖКИТЕ БЪЛГАРИ ПРИ КОЙТО Е ИМАЛО ЩЕДРА ОБМЯНА
НА ГЕНЕТИЧЕН МАТЕРИАЛ СЪС СЛАВЯНИТЕ И
КОНФЛИКТИТЕ СА ЗАВЪРШВАЛИ СЪС СОФРА
....
ПРИ ТУРЦИТЕ ИСЛЯМА СЕ ИЗРАЖДА В ИДЕЯТА ЗА ДОМИНАЦИЯТА НА ЕДНА РАСА И РЕЛИГИЯ
НАД ДРУГИТЕ - ОСМАНИЗЪМ ... И СЪОТВЕТНО
ТЕ ПОЧВАТ ДА ИЗБИВАТ ДРУГИТЕ НАРОДИ - ВКЛЮЧИТЕЛНО И ДУНАВСКИТЕ БЪЛГАРИ
00:46 03.05.2024
234 ти па
До коментар #228 от "ВЪЛЧАН ВОЙВОДА":
какво си прочел за този ВЕЛИК БЪЛГАРИН ОСВЕН всичко е първия меценат който е създал братя ГЕОРГИЕВИ и е платил 600 000 златни лева за българския университет ЕДНА къща е струвала 3 или е платил три села с къщи И такъв е построил в румъния и мамалигарите го събориха Да не говорим че по време на кримската воъна 56г е дал 34тона за освобождението ни а руснаците дойдоха със стари пушки ОПЪЛЧЕНЦИТЕ бяха по добре въоръжени и затова 5000 души на шипка извоюваха свободата ни А там руснаци я имаше 100 я немашеКоментиран от #243
00:49 03.05.2024
235 БАРС
01:31 03.05.2024
236 Непредизвикани и пълномащабно САЩисани
01:50 03.05.2024
237 Срам и позор за руските астронавти
Коментиран от #240, #246
01:54 03.05.2024
238 Факти
02:02 03.05.2024
239 Найденов
02:02 03.05.2024
240 Ха-ха-ха
До коментар #237 от "Срам и позор за руските астронавти":
Не бе, бъркаш се . Руснаците никога не са имали претенции че са ходили на Луната. Ама американците нали уж кацнаха. Кацнаха ама все още не смеят да повторят. Ха ха ха хииии02:27 03.05.2024
241 Ха-ха-ха
02:40 03.05.2024
242 Ха-ха-ха
До коментар #225 от "подслушвач":
Дай източник на информацията която даваш. Само да не е пак някой като Иван Тенев.02:43 03.05.2024
243 Ха-ха-ха
До коментар #234 от "ти па":
Кажи ти от къде си го прочел. Аз искам също да прочета.02:46 03.05.2024
244 Ха-ха-ха
До коментар #220 от "Не е вярно":
Даряват ни я, свободата. Когато правим съединението е трябвало да платим на Турция обезщетение. Русия ни го дава на заем и ние връщаме само част от този заем. Другата част ни я опрощава. Стига си лаял а вземи да прочетеш. И не кратката българска история на Сорос.02:52 03.05.2024
245 И аз да кажа
До коментар #156 от "В.В.П.":
Нищо подобно! Ако са "чакали" да ни освобождава Раша, защо за Бога, са тръгнали да рискуват живота, близките, имотите си за Освобождение?! И всеки, докоснал се на живо до руското огромно самочувствие, пренебрежението към по-малките страни, руската мърлящина, лъжливост и бездарие лесно схваща каква беля ще е да те освободи тиран от мизерстваща империя! Левски и Ботев, Раковски, Захари Стоянов, Стамболов- всички са били в Русия и са знаели какво ни чака след тяхното освобождение и СА писали по въпроса! НЕ се пренаписва историята, а се огласяват крити от нашите слагачи и руските демагози документи.Отдсвна, веднага след промените, са публикувани, но русофилите не обичат истинста- те си обичат ботуша на государя. А най-са ми сладки, като привиждат във всеки, който не точи лиги по руското, платен от САЩ и знойно му завиждат за центовете,Коментиран от #252
03:14 03.05.2024
246 Непредизвикани и пълномащабно САЩисани
До коментар #237 от "Срам и позор за руските астронавти":
Кога руснаци са казвали, че Гагарин е кацал на луната ве Йовчо.Хептем изтрещяхте от фобия. Благодарение на Русия все още имаме едни от първите в Европа и единствени до сега български астронавти...хайде, отречете и това.03:16 03.05.2024
247 Гориил
Коментиран от #323
03:41 03.05.2024
248 Иван
Това ли е поробителката Русия - да ти осигури питейна вода.
Отделно станаха доста неща в социалистическа България. Тук се приказва за Царска Русия, като че ли - да тогава е имало диктатура.
Има какво да се приказва. Аз съм социален работник и - в момента имам случай на неграмотност, 5-ти клас - едно дете - не иска нито да чете, нито да пише - това се случва в момента.
Това ни чака - неграмотност и - мобифоните, само като се разходиш в някой мол и ти става лошо. Само пазаруват.
05:11 03.05.2024
249 И Киев е Руски
05:39 03.05.2024
250 Шаран БГ
Професорът , като знае толкова много, защо не отвори страницата за Великата Британия ? Защо ли си мисля, че тя е истинският тиранин на това кълбо, по-голям от Турция и Русия взети заедно!!
Историците мълчат като нас.....ни ! И правилно........Отново ще ни бомбардират, както в 43-44 зимата !!
05:47 03.05.2024
251 Този коментар е премахнат от модератор.
252 Пешо
До коментар #245 от "И аз да кажа":
Всички държави на балканите са освободени от турско робство в резултат на руско-турски войни и въпреки английско-немските сладури. И в нито една от тези държави не е създадена руска военна база. В априлското въстание участват около 20хил. човека, докато 5мил. са си бъркали в носа. Та те тва са фактите, ама от къде акъл да ги схванете06:13 03.05.2024
253 щерев
В единия са описали как са убивани, бити, ограбвани и изнасилвани от руски казаци
06:18 03.05.2024
254 проф Пламен Павлов? Кух професор!
06:20 03.05.2024
255 Кирил
Коментиран от #257, #386
06:23 03.05.2024
256 Айде,бе
06:44 03.05.2024
257 Ами
До коментар #255 от "Кирил":
То може някои извратени да искат всички нац.катастрофи да се чевстват:)))Те на запад над 32 пола откриха, та нова история:)))Само,че като си прочетете само имената как звучат и ще разберете,че плюете на самите себе си всъщност:)))06:50 03.05.2024
258 Емил
За съжаление обаче много политкоректна, а това че в "Нова Зеландия събирали помощи" е малко несериозно! И много меко по отношение на Англия професорът казва само едно "за съжаление" и нищо по организирането на антибългарски банди в Родопите... който се интересува да потърси информация.
07:05 03.05.2024
259 00001
07:08 03.05.2024
260 Този коментар е премахнат от модератор.
261 умен и образован
Важно сега е учебниците в училищата да разказват истинската история. Това ще стане! Няма да има в бъдещите поколения съмнения за зловещата роля на руската кочина.
Руссоробите - в Россия! Чемодан, вокзал, Магадан! Казах.
Коментиран от #263, #265
07:25 03.05.2024
262 МОЛЯ ДОГАТКИТЕ И ПРЕДПОЛОЖЕНИЯ
До коментар #260 от "Историята не е точна наука":
ПУСКАЙТЕ ПО БИТИВИТО. А КАЖЕТЕ КОЛКО НАРОД Е ИЗКЛАН ОТ ОТОМАНЦИТЕ В БЪЛГАРИЯ И КОЛКО ПЪТИ ПЪТИ ПЪТИ ПО МАЛКО БЪЛГАРИ СА ЗАГИНАЛИ В РЕДКИТЕ КОНФЛИКТИ СРЕЩУ РЪСИЯ И ТОВА ЩЕ ПИКАЖЕ КОЙ Е ТИРАНИНА.ТОЧКА.07:27 03.05.2024
263 НЕ СЪМ ЧУЛ ЗАПАДНЯК ДА СИ Е
До коментар #261 от "умен и образован":
ПРОДАЛ ЗАМЪЦИТЕ И ИМЕНИЯТА КАТО БАРОНЕСА ВРЕВСКАЯ ЗА ДА КУПИ ПОЛЕВИ БОЛНИЦИ ОБСЛУЖВАЩИ ВОЙНИЦИТЕ ОСВИБОЖДАВАЩИ РОДИНАТА ТИ ОТ ОТОМАНЦИТЕ...07:30 03.05.2024
264 00001
07:33 03.05.2024
265 Този коментар е премахнат от модератор.
266 Крум
07:38 03.05.2024
267 Този коментар е премахнат от модератор.
268 Този коментар е премахнат от модератор.
269 мале, мале?!?
Ако спрат и Гугъла - край на средното и виШото ви образование!
07:48 03.05.2024
270 Този коментар е премахнат от модератор.
271 Грамотен
Малки хора с големи амбиции....
Отдавна професора е загубил своята тежест и като учен и като човек.....
07:55 03.05.2024
272 шааа
07:57 03.05.2024
273 Истината
08:12 03.05.2024
274 В.В.П.
Коментиран от #331
08:16 03.05.2024
275 В.В.П.
08:17 03.05.2024
276 В.В.П.
08:24 03.05.2024
277 Този коментар е премахнат от модератор.
278 В.В.П.
08:27 03.05.2024
279 Този коментар е премахнат от модератор.
280 Така е
08:31 03.05.2024
281 Като
08:34 03.05.2024
282 Каблешко
РОБИ?.
08:42 03.05.2024
283 Историк
Коментиран от #285
08:47 03.05.2024
284 Баба Вуна
ценности и Путин. Поредния платен боклук.
08:47 03.05.2024
285 Путин гол до кръста на кон
До коментар #283 от "Историк":
Аз като дойда да ви освободя, ще ви оавободя и от историците и от Историята.08:48 03.05.2024
286 Как не те е
08:50 03.05.2024
287 Буха ха
08:50 03.05.2024
288 Този коментар е премахнат от модератор.
289 Господа плювалници
09:00 03.05.2024
290 В.В.П.
09:07 03.05.2024
291 чичака
Коментиран от #381
09:10 03.05.2024
292 Този коментар е премахнат от модератор.
293 Този коментар е премахнат от модератор.
294 Този коментар е премахнат от модератор.
295 В.В.П.
Коментиран от #332
09:15 03.05.2024
296 Този коментар е премахнат от модератор.
297 Този коментар е премахнат от модератор.
298 Този коментар е премахнат от модератор.
299 очаквам
09:45 03.05.2024
300 и каква е целта
09:53 03.05.2024
301 Този коментар е премахнат от модератор.
302 Иван
Затруднения има при десанта на Дунава, после - има Плевен, едва при Тотлебен се "оправят" нещата.
Шипка е съвместно - българи и руснаци, ама има и картини на Верешчагин и на наши художници, има спомени - Димитър Петков е загубил ръката си на Шипка - сега е кръстен на него - пазара "Димитър Петков" в София.
Ма - отидете в Плевен, то си е видно какво е било, има Панорама.
Леле - като почнат - "наобратно".
Относно Априлското въстание - не сме имали пълководци - примерно - да се приложи тактиката на Крум - на Хан Крум, да се "прилъже" един силен противник, после да се заблуди, не може да излезеш с голи гърди и - напред.
10:13 03.05.2024
303 Ярък пример за усвояване на грантове
Коментиран от #334
10:17 03.05.2024
304 Точен
Коментиран от #362
10:18 03.05.2024
305 100% мекере
3 МАРТ да не е национален празник.
10:18 03.05.2024
306 В.В.П.
10:19 03.05.2024
307 Дон Корлеоне
До коментар #26 от "Грант народ затрива":
Има логика...Не знам защо професор Павлов се извъртя на 180 градуса, а и други професори във Великотърновският университет заеха тази позиция- кое го наложи?!?Историята е една, защо се тълкува по различен начин и в чия угода??????????????????Всички знаели, че руснаците са лоши, а всички чакаха Дядо Иван да дойте...колко сме гадни и неблагодарни.Има ли значение какви са им били амбициите на Русия, освободиха ли ни от 500 годишно робство- ДА освободиха ни, е какви глупости пишете и говорите?!?
10:19 03.05.2024
308 В.В.П.
10:34 03.05.2024
309 ЧУДНО МИ Е ТАЯ САТИИКА
ИЛИ ПО НЕЧИСТОПЛЪТНА
Коментиран от #349
10:34 03.05.2024
310 Механик
Ако Априлското въстание (според него) " губи битката, но печели войната за своята свобода", то кой ни е освободил тогава? Шести амарикански флот, нали?
Както и да е. А аз си записах още едно име в тефтерчето. Надявам се да дойде време да ползвам това тефтерче.
Коментиран от #389
10:35 03.05.2024
311 Дон Корлеоне
До коментар #161 от "Наско":
Този въпрос го задай на Бисмарк и Бенджамин Дизраели, те са хората представлявали новите ни братчеди на Берлинския конгрес, а също и Фердинанд- тяхното протеже как ни взеха земите!?!Руснаците нямат нищо общо с територията ни...10:41 03.05.2024
312 В.В.П.
Коментиран от #313
10:41 03.05.2024
313 стоян георгиев
До коментар #312 от "В.В.П.":
Кой е руския паметник?10:50 03.05.2024
314 На Черешово топче оръдията на Круп от
10:51 03.05.2024
315 В.В.П.
10:52 03.05.2024
316 Бегаи
10:55 03.05.2024
317 В.В.П.
10:55 03.05.2024
318 #идиоти вън
Коментиран от #382
10:59 03.05.2024
319 филип ейджи
11:02 03.05.2024
320 Този коментар е премахнат от модератор.
321 Циник
До коментар #57 от "Дика":
Бенковски сам казва "А Русия нека сега заповяда", цитиран от Захари Стоянов, който е присъствал там. От там знам. А то е ясно, че никой не иска тирания от никого, не е нужно да си пишман професор-грантаджия. Та така...Коментиран от #324
11:10 03.05.2024
322 да бее!
До коментар #2 от "az #СВО":
големо дрънкало.фуклю и некадърник.Пламен Цветков беше друго тесто,а!Лека му пръст на професора и мир на праха му!11:11 03.05.2024
323 Айде бе!
До коментар #247 от "Гориил":
Разбира се, че ме притеснява паметници, улици, площади и църкви да са наименовани на чужди исторически личности, някои от които със спорен принос за България, в такъв голям и непропорционален %! Винаги съм се чудил как русолюбите имат претенцията да са и патриоти?!Коментиран от #325
11:16 03.05.2024
324 Мнение
До коментар #321 от "Циник":
Браво! Точно така! Пишман професор,грснтаджия! Внушава нелепици!11:16 03.05.2024
325 Мнение
До коментар #323 от "Айде бе!":
И аз се чудя на глупостта ти! Но казано е: глупостта ходи по хората!11:18 03.05.2024
326 Исторически парк
11:18 03.05.2024
327 ОБИДНО Е
11:20 03.05.2024
328 Един не-трол
11:23 03.05.2024
329 Този коментар е премахнат от модератор.
330 Гост
11:39 03.05.2024
331 И аз да кажа
До коментар #274 от "В.В.П.":
Ти се махай- върви при крепостните, дето те освободили щото много ги било грижа за тебе! Баш те, дето раждали деца, за да им дадат помешчиците за ползване повече земя, неграмотните, се закахърили за българите, които по същото време можели да ходят да учат, търгуват или да живеят където намерят за добре11:40 03.05.2024
332 И аз да кажа
До коментар #295 от "В.В.П.":
Изглежда доста завиждаш на шопите, че си се запенил такъв? Да не си руснак, на който са отказали български паспорт? ?11:44 03.05.2024
333 Въпрос
Само няколко села са участвали в въстанието? Донякъде отговора го дава Хаджийски,но интересно какво мисли професора
11:47 03.05.2024
334 Мухаха
До коментар #303 от "Ярък пример за усвояване на грантове":
Не е американски - руско- Пирински е този закон и да се лъже е грях!11:48 03.05.2024
335 Иван
До коментар #329 от "Айде бе!":
Това хубаво ли е - да си под иго.Коментиран от #341
11:50 03.05.2024
336 Иван
Това, че сега сме съсипани, бедни - нищо - въпроса е - че мога да си говоря на български.
Красиви са турските жени - аз съм работил по Хасково - това е нещо много приятно, нищо против - съвременните турци.
Но имаме - бурен разцвет на културата, на всичко - след Освобождението.
11:52 03.05.2024
337 В.В.П.
11:53 03.05.2024
338 В.В.П.
11:57 03.05.2024
339 В.В.П.
12:00 03.05.2024
340 Хисторук
12:04 03.05.2024
341 Айде бе!
До коментар #335 от "Иван":
Разбира се, че не е хубаво и затова всички се обединяват през Възраждането под идеята за национално осъзнаване и борба за независимост, за своя църква, за образование- това с роби може ли да се случи? В Европа през цялата й история държавите са попадали под доминация на една или друга империя, но никой не разправя как бил роб- това ме вбесява, особено да ми го навират в очите руснаци, които по същото време са били крепостни и са ги продавали, били , местели, заменяли и проигравали като добичета! Това не е пренаписване на историята.Коментиран от #357
12:12 03.05.2024
342 Дълго_Име
12:13 03.05.2024
343 Този коментар е премахнат от модератор.
344 Този коментар е премахнат от модератор.
345 Този коментар е премахнат от модератор.
346 дико
Ама професормръсник, това си е вредно за българите.
12:22 03.05.2024
347 Този коментар е премахнат от модератор.
348 Проста логика
Единствената причина този господин да не е обрязан и да не плещи на турски са победите на руската армия.
12:33 03.05.2024
349 Чудя се на грамотността ти
До коментар #309 от "ЧУДНО МИ Е ТАЯ САТИИКА":
И че, за чистоплътност драскат тези на когото честитят баня !12:38 03.05.2024
350 НПО
12:44 03.05.2024
351 ВЪН циони$тит€ ОТ БЪЛГАРИЯ!
ИСТИНАТА Е ,ЧЕ БЕЗ РУСИЯ НЯМАШЕ ДА ИМА БЪЛГАРИЯ, А БЕЗ СССР, НЯМАШЕ ДА СМЕ В ТЕЗИ ГРАНИЦИ!
ДА СПЕКУЛИРА С ИМЕНАТА НА ХРИСТО БОТЕВ И ГЕОРГИ БЕНКОВСКИ ЗА ЦАРСКА РУСИЯ , КАКВО СА ЗНАЕЛИ..,, КАТО $€ ВНУШАВА ОМРАЗА КЪМ ДНЕШНА РУСИЯ € МНОГО -МНОГО ДОЛ€Н - €вр€й$ки подход! (А БОТЕВ И БЕНКОВСКИ НЕ СА ЗНАЕЛИ ,ЧЕ "българи" ЩЕ ГИ ПРЕДАДАТ)
12:53 03.05.2024
352 В.В.П.
12:57 03.05.2024
353 Путин гол до кръста на кон
12:59 03.05.2024
354 Западнали пропаднали
13:00 03.05.2024
355 Жириновски
13:02 03.05.2024
356 пълна скръб
13:05 03.05.2024
357 уйко калеко
До коментар #341 от "Айде бе!":
Имам няколко въпроса към ВАС.Защо ВАЗОВ е нарекал романа си ,,ПОД ИГОТО,,а не ПОД ДОМИНАЦИЯ,,.?Защо ЛЕВСКИ,БОТЕВ РАКОВСКИ,З.СТОЯНОВ и много други учени люде пишат за робство ,а не за доминация.?Песента Три синджира роби, сигурно трябва да се преименува на ,ТРИ СИНДЖИРА ХОРА ПОД ОСМАНСКА ДОМИНАЦИЯ,, И накрая какво право имаме ние съвременниците да променяме названието РОБСТВО С ДОМИНАЦИЯ, ВЛАДИЧЕСТВО И .ТН.СЛЕД КАТО ИМАМЕ ЩАСТИЕТО ,ЧЕ НЕ СМЕ ЖИВЕЛИ ПРЕЗ ТАЗИ ЕПОХА и за нея знаем от народни песни и спомени и писания на тогавашни съвременници.13:20 03.05.2024
358 ПЕНКО
13:20 03.05.2024
359 Този коментар е премахнат от модератор.
360 Факт
14:13 03.05.2024
361 ВАШТЕ СА БИЛИ ЧОРБАДЖИИ ИЗЕДНИЦИ
До коментар #329 от "Айде бе!":
По СТРЪВНИ И ОТ ФЕСОВЕТЕ.ВИЖ ИСТИНСКИ ПАТРООТИ ДА КОНКИЛЕВ ОТ ГАБРОВО И БРАТЯТА ПОСТРОИЛИ СУ В СОФИЯ ИНА И МНОГО ДРУГИ.Я КАЖИ ТВОЙТЕ ЧОРЖАДЖИУ КВО СА ОСТАВЯЛУ ЗА НАРОДА...ААААА14:32 03.05.2024
362 Просто питам
До коментар #304 от "Точен":
Интересно в Москва ходил ли си? Достоевски чел ли си? И последния също, Булгаков чел ли си?Коментиран от #368
14:34 03.05.2024
363 Този коментар е премахнат от модератор.
364 Този коментар е премахнат от модератор.
365 Този коментар е премахнат от модератор.
366 Този коментар е премахнат от модератор.
367 Путин гол до кръста на кон
14:56 03.05.2024
368 Просто отговори
До коментар #362 от "Просто питам":
Какво е общото на Достоевски и Булгаков с путлеристан и старовековните московско-имперски мечти?14:57 03.05.2024
369 Този коментар е премахнат от модератор.
370 456
Коментиран от #383
15:43 03.05.2024
371 Борба на професура за 30-те сребърника
Българската ПЕТА КОЛОНА е получила от ФАЩ над 47 милиона долара ($47,709,686) за анти руска и антипрезидентска пропаганда.
16:01 03.05.2024
372 гостгост
16:01 03.05.2024
373 въпросче
До коментар #1 от "професире":
Боли ли много платен руски боклуууук ?16:01 03.05.2024
374 Аз знам едно
16:04 03.05.2024
375 АБЕ ПРОФЕСОРЕ
ДА БЯХМЕ СИ СТОЯЛИ ПОД ТУРСКО
СЕГА ПОНЕ ЩЯХМЕ ДА СМЕ НАЙ РАЗВИТАТА ЧАСТ НА ТУРЦИЯ А НЕ НАЙ ИЗОСТАНАЛАТА НА ЕВРОПА
17:26 03.05.2024
376 Ювиги
17:46 03.05.2024
377 Този коментар е премахнат от модератор.
378 факуса
До коментар #43 от "Дика":
ами що тогаз не са се преместили дейноста си в западните държави и да събират от тях помощи,кат руснаците са толкоз лоши17:56 03.05.2024
379 За беден
18:35 03.05.2024
380 бай Даньо
До коментар #161 от "Наско":
Наско изгубихме българските села защото изгубихме войните на 20 век , питай гърците къде е гръцкия характер на Смирна ( днешния турски Измир) след като загубиха войната 19г. . Не са ни виновни руснаците за тая загуба, споко идва още по голяма загуба , толкова неадекватност има в българското общество че не вярват да оцелее и тая трета българска държава ...19:23 03.05.2024
381 Допълнение
До коментар #291 от "чичака":
Трябва да се каже също , че Ботевата чета хлопа по затворените български врати и прозорци. И не вдига нито един българин на бунт. След като виждат , че са обградени от всички страни , ботевите четници искат да се пръснат по балкана , който оцелее , оцелее. Но Ботев не им е позволил , и остава на геройска смърт. Тогава някой от четниците го гръмва от близо в челото , и се разбягват напосоки . Малцина се спасяват , и тези които са се спасили до смъртен одър мълчат за случилото се . Но все пак истината се промъква .19:33 03.05.2024
382 Предостатъчно
До коментар #318 от "#идиоти вън":
Ами Ботев е знаел предостатъчно и го е написал - Париж столицата на разврата... шпионството...21:15 03.05.2024
383 Абе номерацио
До коментар #370 от "456":
Щом се номирираш за нормален българин ли се считаш?22:15 03.05.2024
384 Този коментар е премахнат от модератор.
385 Емо
04:14 04.05.2024
386 Тошо
До коментар #255 от "Кирил":
Архивът на ВМС е откраднат от съветската армия от Варна при окупацията през 1945 г и никога не е върнат. Върнати са копия на оригиналите, а дали на всички документи, не е ясно.04:19 04.05.2024
387 Тошо
08:18 04.05.2024
388 Людмила
Коментиран от #394
09:18 04.05.2024
389 Людмила
До коментар #310 от "Механик":
До Механик- много си прав за тефтерчето13:40 04.05.2024
390 Наблюдател
19:17 04.05.2024
391 Българин
Коментиран от #392
19:20 04.05.2024
392 Якото турско "съжителство"
До коментар #391 от "Българин":
Не става с мислене, а с четене, много четене на наша и чужда литература.Звeрcкoтo рoбcтвo и кoлeнe e билo първитe 2-3 вeкa, пocлe се усeщaт, чe губят нaceлeниe кaтo рaбoтнa ръкa и нямa кoй дa oбcлужвa нивитe и живoтнoвъдcтвoтo, а проходите в хазната намалеят.
Зa тoвa се cъздaвaт някaкви мними привилeгии зa пoрoбeнитe, чoрбaджиитe се пoявявaт 18 вeк. Нo винaги, пo вcякo врeмe, вceки бългaрcки хриcтиянин e мoжeлo дa бъдe пoрoбeн или зaклaн кaтo прace. Цял живoт в cтрaх, пoкoлeния нaрeд. Пcихикaтa ни e вce oщe нa пихтия, нacлeдcтвeннo.
09:29 06.05.2024
393 Поп Андрей
До коментар #107 от "да се знае и помни":
Ваша милост, защо казвате Европа и Русия? Няма такава държава Европа. Има континент Европа. А държавите от Европа по това време са подкрепяли и са помагали на Османската империя включително и Англия. Справки дал Бог - много.19:03 06.05.2024
394 чуждастранен инвеститор
До коментар #388 от "Людмила":
Сбъркан е ! Има и такива индивиди,сбъркани изначално.20:51 06.05.2024