18 Юни, 2024 09:00 3 062 34

Бъдещето на водородния електрически транспорт? Проф. Дария Владикова пред ФАКТИ

  • дария-
  • великова-
  • автобуси-
  • водород-
  • транспорт-
  • програма

Тези автобуси са с нулеви емисии, казва тя

Бъдещето на водородния електрически транспорт? Проф. Дария Владикова пред ФАКТИ - 1
Снимка: Факти.бг
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Дните на водородната електромобилност са организирани от най-големия европейски проект JIVE, който внедри 300 автобуса в 6 Европейски държави. Демонстрациите у нас започнаха от София, а до 20 юни, включително, всеки един столичанин или гост на града ще може да се вози на водородния автобус по тролейбусна линия № 9 от 12 до 20 часа - безплатно. Говорим за т.н. зелен водород, който се получава от електролиза на вода като се използва възобновяема енергия. Водородният автобус на горивна клетка работи с електромотор. Необходимата електроенергия идва от водорода, който в устройство (т.н. горивна клетка) на борда на автобуса генерира електроенергия чрез електрохимична реакция между подавания от резервоара водород и кислорода от въздуха, която захранва мотора. Отпадъчният продукт от тази електрохимична реакция е вода, т.е. енергийният цикъл следва естествения кръговрат на водата. По темата пред ФАКТИ говори проф. Дария Владикова - ръководител направление „Водородни технологии и енергийни системи“ в Институт за устойчив преход и развитие към Тракийския университет в Стара Загора и председател на Българската асоциация по водород, горивни клетки и съхранение на енергия.


- Проф. Владикова, вие сте ръководител направление „Водородни технологии и енергийни системи“ в Тракийския университет. Как се позиционира България, когато говорим за водород?
- В „Института за устойчив преход и развитие“ имаме много ясна визия за развитието на водородните технологии с акцент върху спецификата на региона предвид Енергийния комплекс Марица. През 2018 година създадохме Българската асоциация за водород, горивни клетки и съхранение на енергия с цел да обедини усилията на наука, индустрия, политици, държавна и регионална администрация. Ще се радваме, ако България ускори приемането на концепцията за декарбонизация и чрез водород, подчертавам „и“, защото в енергийния микс нито една технология не бива да се абсолютизира, нито да се пренебрегва.

- Къде най-добре се развива водородната програма в Европа?
- Като цяло програмата за водород в транспорта на Европа се развива много добре в страните в западната част на континента. Може би Германия и Великобритания са водещи. Едни от първите водородни автобуси бяха закупени от кметството на Абърдийн, Шотландия, което оперира с водородни автобуси от 2014 година , а сега – и с коли за събиране на боклук. Говоря за комерсиален продукт, а не е за научно-приложно развитие и за наука. В Лондон - по време на предишните Олимпийски игри, имаше водородни таксита и водородни автобуси, такива имаше и в Япония - над 100 водородни електрически автобуса обслужваха Олимпийските игри. В Германия водородният градски електротранспорт е доста добре разпространен. Само в Кьолн има над 50 автобуса, така е в Нидерландия, Белгия и т.н.

- Каква е тенденцията, за да стигнат и до нас?
- Тенденцията е ясна, това е чист транспорт – с нулево замърсяване. Виждам, че хората го искат. Има възможности за закупуването на водородни автобуси за градския транспорт. Оперативните програми, Планът за Възстановяване и устойчивост трябва да се използват за това. В момента водородният електротранспорт не фигурира в тях. С дните на водородната електромобилност този вид транспорт дойде при хората, те виждат, че това е реалност, а не екзотика. Този транспорт вече го има в много европейски градове, защо да не го има и у нас, където въздухът е толкова замърсен? Този транспорт е не само реалност, той е необходимост.


- За да се движат тези превозни средства, трябва инфраструктура за зареждане с водород. Ние къде сме?
- В Германия вече има над 100 водородни зарядни станции. В България от един месец имаме първата водородна зарядна станция и тя е подвижна, което е много разумно, защото, когато сме в началото, е добре да сме мобилни. Например, сега станцията ще отиде в Стара Загора, където ще зарежда този водороден автобус, който показваме, защото целта на инициативата ни е да запознаем хората с водородната електромобилност- ще минем през няколко града. А сега ще ви разкажа нещо интересно. Идеята за подвижна зарядна водородна станция беше генерирана от професор Здравко Стойнов още през 2012 година. Той имаше прекрасно чувства за хумор и я наричаше „талигата“. Ние над 10 години се опитвахме да убедим националните научни програми, че това е иновация, която трябва да се финансира. Е, накрая успяхме. Но през 2016 година една европейска фирма (Еър Ликид) направи такава подвижна станция… А нашата идея бе от 2012-а. Ако ние бяхме започнали през 2012-а, щяхме вероятно да бъдем иноватори в Европа в една нова зона – водородна електромобилност. Ние – българите, сме невероятно иновативни, имаме идеи. Това, което искаме като учени, е да ни вярват, да ни подкрепят, особено политиците.

- И някой да ви чуе, разбира се…
- Да, разбира се, да ни чуят. А не, когато ние казваме нещо, то да попада някъде в небитието. Искаме да има малко повече вяра в учените. Сега една група български учени се занимаваме с разработване на Европейската политика по водород. Нашата асоциация в момента участва като един от 8-те Европейски партньори от Германия, Италия, Португалия, Белгия и Австрия в изграждането на Водородна работна група към Европейския стратегически план за енергийни технологии, т.н. СЕТ план, така че ние работим за водородната стратегия на европейско ниво, но преди всичко искаме да работим за България. Искаме да ни чуят.

- Колко струва един такъв автобус на водород?
- Около 600 000 евро. Но в проекта JIVE цената беше с 25% по-ниска. Просто трябва работа и институционална подкрепа, за да участваме в големи инфраструктурни проекти. Трябва да се разбере за програмата, да се прояви инициатива и да се работи с обединени усилия.

- С едно зареждане какво разстояние се изминава?
- Около 400 км.

- Къде се произвеждат автобусите?
- В Португалия. Там вече има сериозна база. Това е кооперация между Тойота и португалската Каетано.

- Значи в ЕС, а няма да ги внасяме от далеч?
- В Португалия вече е затворен кръгът, защото знаете, че автомобилната индустрия не е само да сглобяваш. Тя е комплексна, но производството е европейско.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 самата идея е глуповата

    21 5 Отговор
    кой ще смени влакове , самолети , рейсове , кораби , камьони , ами струва колкото имотите на софия и варна заедно . елементарни сметки показаха и глупавината с подмяната с електромобили . Да .

    Коментиран от #12, #17

  • 2 Бмх

    24 5 Отговор
    Само в празните ви глави има такова бъдеще! Колко енергия ще изхабиш за да получиш този зелен водород мисирката незнаен!
  • 3 Някой

    15 3 Отговор
    И като гръмне, ще падат и по два блока отстрани.
  • 4 Шегобиец

    13 3 Отговор
    Бъдещето е едно: бууум!
  • 5 Миризлив пор

    23 1 Отговор
    Водорода е хубаво нещо, но пък най-скъпият водород се получава от електролиза на вода с ток. Най-евтиния в пъти се получава от природен газ. То автобуси на природен газ си имаме и сега.
  • 6 Политкоректен

    17 1 Отговор
    Когато бъдещето е в ръцете на прости хора, а не на учените...
  • 7 Вчера по ТВ

    14 1 Отговор
    с революционен възторг имаше репортаж за тези автобуси и не повярвах на ушите си, че за цял ЕДИН ден ще могат да се заредят само 2 броя. Предполагам и заради това май ще бръмчим само с един?
  • 8 Госあ

    8 9 Отговор
    Предложението на ПП за батерии, наистина беше добро ! Можеха да се изградят няколко парка за производство на водород от солари. Действително. Профаните от герб саботираха и това. Асфалтовата мафия си е утъпкала път и не иска да чува за нищо друго, особено ако не е угодно на турчаците. Между другото, Якудза днес се занимават с бетон. Само като вметка ;)

    Коментиран от #20

  • 9 поживём увидим

    7 1 Отговор
    Не знам колко дълго ще продължи развитието в тази посока, но по вероятно е преходно, защото тепърва се внедряват нов тип двигатели, които докато се усъвършенстват ще минат много години, а това ще коства много капитали. Най новата технология, първата инсталация на която вече е факт в пустинна местност на африканския континент и е 100% без въглеродни замърсявания, е производство на течно гориво от получения зелен водород с електричество от фотоволтаици и използването му в традиционните много по евтини двигатели с вътрешно горене. Водорода произведен от разлагането на водата с ток от слънцето се свързва с въглерод извлечен от въздуха, а при изгарянето му количеството въглерод връщано в атмосферата е точно толкова, колкото преди това е извлечено за да се свърже с водорода. Ако най важната цел е наистина нулеви емисии, то от това по нулево няма, а и се използва в отдавна известни и с масово внедрена технология за производство двигатели

    Коментиран от #13, #19

  • 10 Трол

    3 2 Отговор
    Тролейбусите не са екологичен транспорт.
  • 11 Питам:

    12 2 Отговор
    Уважаемата професорка: Колко единици енергия от конвенционални източници ще се изразходват да да бъде получена 1 единица енергия от водород ?
  • 12 Град Козлодуй

    7 0 Отговор

    До коментар #1 от "самата идея е глуповата":

    Вярно
  • 13 Госあ

    3 1 Отговор

    До коментар #9 от "поживём увидим":

    Всъщност, първата такава беше японска - във Фукушима. Освен това много отдавна, още началото на две хилядната в Япония работи и експериментална централа с първия реактор в света на газово охлаждане, като охлаждащия газ излиза с над 900 градуса температура и може директно са разлага водата и да се получава водород. Така, освен произведеното електричество, от охлаждането може да се произвежда и водород. В Китай със сигурност вече работи такъв реактор за промишлени нужди, вторият не съм сигурен дали е завършен. Удобството на такъв тип реактори е, че могат да бъдат малки и модулни. За мен това е бъдещето. Разбира се, руската технология с бързи неутрони добавя само бенефит !
  • 14 спиро

    5 2 Отговор
    Председател на Българската водородна асоциация е Ахмед Доган. Ще има водород за всички.

    Коментиран от #16

  • 15 баджанака

    4 2 Отговор
    Опита да се прави авиация с водород не свършиха добре.Опекоха се група евроатлантици в "Хинденбург" и амбиците секнаха.
  • 16 спиро

    4 1 Отговор

    До коментар #14 от "спиро":

    Нарича се Българско водородно общество.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 АВТОМОБИЛЕН ИНЖ.

    8 1 Отговор

    До коментар #9 от "поживём увидим":

    Тук не говорим за изгаряне на водорода - технологията в статията изобщо не е обяснена - тук говорим за т.н. Горивна клетка това е електрохимично устройство което генерира електрическтво - приблизително 2,5Волта на клетка. Иначе има и технология на използване на горенето на водорода но тя е неприложима за ДВГ т.к скоростта на разширение /на изгаряне/на газовете е много висока и не съответства на кинематиката - на ДВГ трябва добавяне на флегматизатори на горенето което е скъпо,канцерогенно и безмислено.

    Коментиран от #22

  • 20 ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ

    5 4 Отговор

    До коментар #8 от "Госあ":

    ЗА ДА ПРАВИШ ВОДОРОД ОТ СОЛАРИ НЕ ТИ ТРЯБВА БАТЕРИЯ
    САМИЯТ РЕЗЕРВОАР С ВОДОРОД Е БАТЕРИЯТА
    АМА АСПИРИНЕСТИ ПП КРАТУНА КАК ДА ГО ПРОУМЕЕ

    Коментиран от #29, #30

  • 21 в българия инжинерната мисъл в близкото

    5 1 Отговор
    бъдеще е със см стъпка на 100 века . Приятно , ама по-малко, леко, посоката . Измама . За милиарди . Космонавтика , Водород в транспорта . Евтино парно , Ток без пари . Явно наркотици влияат на инженерите .
  • 22 Айде бе

    2 1 Отговор

    До коментар #19 от "АВТОМОБИЛЕН ИНЖ.":

    Още преди повече от 10 години BMW Серия 7 пуснаха за тестово изпитание няколко десетки автомобила, използващи за гориво само водород, в продължение на цяла година в Калифорния. Причината да бъдат тествани в САЩ беше, че по него време единствено там бяха изградили достатъчно на брой водородни зарядни станции за такъв тип автомобили. Продължителността на теста си продължи от край до край точно както беше по план.

    Коментиран от #28

  • 23 Анонимен

    1 2 Отговор
    Тази професорка дали се е съветвала с Митьо Бустеров?
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Кую

    2 2 Отговор
    Всичко е далавера. Парашута за елгей технологията не се отвори и се започва със друга приказка.

    Коментиран от #32

  • 26 селтак

    3 1 Отговор
    Абе и я да питам нещо.Таа професорка знае ли колко уши има на главъта си? Колко ли такива като таа хрантутим???Да беше казала какво са измислили а таа ми вади статистика какво другите били направили!
  • 27 Читател

    2 2 Отговор
    Колко ще струва билетче за един такъв водороден автобус? Колко ще ти искат на километър, ако се возиш с водородно такси? На тези въпроси отговор никога не се дава...
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Госあ

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ":

    Абе ей, я не ми лай, а земи се скрий. Смешник.
  • 30 Госあ

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ":

    Прости сте, тикви сте, ама сте нахални , А ?
  • 31 Фантаст

    2 0 Отговор
    1. Не разбрах мобилната водородна зарядна станция на водород ли се движи?
    2. Призовавам за подкрепа на всички учени, които работят в областта на създаването на синтетични въглеводородни горива. Погледнете навън, вижте зеленината и слънцето, просто следвайте пътя на природата.
  • 32 Мую

    0 1 Отговор

    До коментар #25 от "Кую":

    По-скоро, парите отидоха, където трябва.
  • 33 Зелен Екоталибан

    4 0 Отговор
    Производството и съхранението на водорода е скъпо, заради високото налягане и високата му флуидност. И по-малко известно е, че заради високата му температура на горене, освен вода като вторична химична реакция се окислява и азотът, при което се получава азотна киселина. Това вече го установиха при самолетните двигатели.
    Въобще настоящите зелени технологии са пагубни за природата. Никой не залесява и не пази океаните от замърсяване. А това е което елиминира най-много въглероден диоксид от атмосферата - фотосинтезата. И разбира се никой не се опитва да ограничи безобразната консумация на все повече и повече и все по-некачествени вещи, които се чупят, ние хвърляме където ни падне и веднъж разхищаваме природни ресурси, второ замърсяваме и трето обедняваме.
    Грета Тунберг на матура!
  • 34 ДАСКАЛ ГЕНЧО

    3 0 Отговор
    "Бъдещето на водородния електрически транспорт? " ТОВА СА МЕЧТИ И МЕТОД ЗА ХАРЧЕНЕ НА ПАРИ БЕЗ ДА СЕ ЗНАЕ КАКВО ЩЕ СТАНЕ. ТОВА Е СЪЩОТО КАТО ЕЛЕКТРИЧЕСКИТЕ АВТОМОБИЛИ И БИОГОРИВАТА. МНОГО ПАРИ БЕЗ СЪЩЕСТВЕНА РЕАЛИЗАЦИЯ ПОРАДИ СКЪПОТО ПРЕУСТРОЙСТВО ПРИ БИОГОРИВАТА , А ЗА ЕЛЕКТРИЧЕСКИТЕ СКЪПИ И МНОГО СКЪПА ИНФРАСТРУКТУРА. НО ЕС СЕ ОТКАЗА ОТ ЗАБРАНАТА ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА КОНВЕНЦИОНАЛНИ ДВГ И ЗЕЛЕНАТ СДЕЛКА. ТАКА ЩЕ СТАНЕ И С ВОДОРОДА. НО НЯКОЙ ЩЕ НАПЪЛНИ ГУШКАТА.