Дните на водородната електромобилност са организирани от най-големия европейски проект JIVE, който внедри 300 автобуса в 6 Европейски държави. Демонстрациите у нас започнаха от София, а до 20 юни, включително, всеки един столичанин или гост на града ще може да се вози на водородния автобус по тролейбусна линия № 9 от 12 до 20 часа - безплатно. Говорим за т.н. зелен водород, който се получава от електролиза на вода като се използва възобновяема енергия. Водородният автобус на горивна клетка работи с електромотор. Необходимата електроенергия идва от водорода, който в устройство (т.н. горивна клетка) на борда на автобуса генерира електроенергия чрез електрохимична реакция между подавания от резервоара водород и кислорода от въздуха, която захранва мотора. Отпадъчният продукт от тази електрохимична реакция е вода, т.е. енергийният цикъл следва естествения кръговрат на водата. По темата пред ФАКТИ говори проф. Дария Владикова - ръководител направление „Водородни технологии и енергийни системи“ в Институт за устойчив преход и развитие към Тракийския университет в Стара Загора и председател на Българската асоциация по водород, горивни клетки и съхранение на енергия.
- Проф. Владикова, вие сте ръководител направление „Водородни технологии и енергийни системи“ в Тракийския университет. Как се позиционира България, когато говорим за водород?
- В „Института за устойчив преход и развитие“ имаме много ясна визия за развитието на водородните технологии с акцент върху спецификата на региона предвид Енергийния комплекс Марица. През 2018 година създадохме Българската асоциация за водород, горивни клетки и съхранение на енергия с цел да обедини усилията на наука, индустрия, политици, държавна и регионална администрация. Ще се радваме, ако България ускори приемането на концепцията за декарбонизация и чрез водород, подчертавам „и“, защото в енергийния микс нито една технология не бива да се абсолютизира, нито да се пренебрегва.
- Къде най-добре се развива водородната програма в Европа?
- Като цяло програмата за водород в транспорта на Европа се развива много добре в страните в западната част на континента. Може би Германия и Великобритания са водещи. Едни от първите водородни автобуси бяха закупени от кметството на Абърдийн, Шотландия, което оперира с водородни автобуси от 2014 година , а сега – и с коли за събиране на боклук. Говоря за комерсиален продукт, а не е за научно-приложно развитие и за наука. В Лондон - по време на предишните Олимпийски игри, имаше водородни таксита и водородни автобуси, такива имаше и в Япония - над 100 водородни електрически автобуса обслужваха Олимпийските игри. В Германия водородният градски електротранспорт е доста добре разпространен. Само в Кьолн има над 50 автобуса, така е в Нидерландия, Белгия и т.н.
- Каква е тенденцията, за да стигнат и до нас?
- Тенденцията е ясна, това е чист транспорт – с нулево замърсяване. Виждам, че хората го искат. Има възможности за закупуването на водородни автобуси за градския транспорт. Оперативните програми, Планът за Възстановяване и устойчивост трябва да се използват за това. В момента водородният електротранспорт не фигурира в тях. С дните на водородната електромобилност този вид транспорт дойде при хората, те виждат, че това е реалност, а не екзотика. Този транспорт вече го има в много европейски градове, защо да не го има и у нас, където въздухът е толкова замърсен? Този транспорт е не само реалност, той е необходимост.
- За да се движат тези превозни средства, трябва инфраструктура за зареждане с водород. Ние къде сме?
- В Германия вече има над 100 водородни зарядни станции. В България от един месец имаме първата водородна зарядна станция и тя е подвижна, което е много разумно, защото, когато сме в началото, е добре да сме мобилни. Например, сега станцията ще отиде в Стара Загора, където ще зарежда този водороден автобус, който показваме, защото целта на инициативата ни е да запознаем хората с водородната електромобилност- ще минем през няколко града. А сега ще ви разкажа нещо интересно. Идеята за подвижна зарядна водородна станция беше генерирана от професор Здравко Стойнов още през 2012 година. Той имаше прекрасно чувства за хумор и я наричаше „талигата“. Ние над 10 години се опитвахме да убедим националните научни програми, че това е иновация, която трябва да се финансира. Е, накрая успяхме. Но през 2016 година една европейска фирма (Еър Ликид) направи такава подвижна станция… А нашата идея бе от 2012-а. Ако ние бяхме започнали през 2012-а, щяхме вероятно да бъдем иноватори в Европа в една нова зона – водородна електромобилност. Ние – българите, сме невероятно иновативни, имаме идеи. Това, което искаме като учени, е да ни вярват, да ни подкрепят, особено политиците.
- И някой да ви чуе, разбира се…
- Да, разбира се, да ни чуят. А не, когато ние казваме нещо, то да попада някъде в небитието. Искаме да има малко повече вяра в учените. Сега една група български учени се занимаваме с разработване на Европейската политика по водород. Нашата асоциация в момента участва като един от 8-те Европейски партньори от Германия, Италия, Португалия, Белгия и Австрия в изграждането на Водородна работна група към Европейския стратегически план за енергийни технологии, т.н. СЕТ план, така че ние работим за водородната стратегия на европейско ниво, но преди всичко искаме да работим за България. Искаме да ни чуят.
- Колко струва един такъв автобус на водород?
- Около 600 000 евро. Но в проекта JIVE цената беше с 25% по-ниска. Просто трябва работа и институционална подкрепа, за да участваме в големи инфраструктурни проекти. Трябва да се разбере за програмата, да се прояви инициатива и да се работи с обединени усилия.
- С едно зареждане какво разстояние се изминава?
- Около 400 км.
- Къде се произвеждат автобусите?
- В Португалия. Там вече има сериозна база. Това е кооперация между Тойота и португалската Каетано.
- Значи в ЕС, а няма да ги внасяме от далеч?
- В Португалия вече е затворен кръгът, защото знаете, че автомобилната индустрия не е само да сглобяваш. Тя е комплексна, но производството е европейско.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 самата идея е глуповата
Коментиран от #12, #17
09:06 18.06.2024
2 Бмх
09:07 18.06.2024
3 Някой
09:07 18.06.2024
4 Шегобиец
09:08 18.06.2024
5 Миризлив пор
09:09 18.06.2024
6 Политкоректен
09:09 18.06.2024
7 Вчера по ТВ
09:11 18.06.2024
8 Госあ
Коментиран от #20
09:15 18.06.2024
9 поживём увидим
Коментиран от #13, #19
09:21 18.06.2024
10 Трол
09:22 18.06.2024
11 Питам:
09:23 18.06.2024
12 Град Козлодуй
До коментар #1 от "самата идея е глуповата":
Вярно09:26 18.06.2024
13 Госあ
До коментар #9 от "поживём увидим":
Всъщност, първата такава беше японска - във Фукушима. Освен това много отдавна, още началото на две хилядната в Япония работи и експериментална централа с първия реактор в света на газово охлаждане, като охлаждащия газ излиза с над 900 градуса температура и може директно са разлага водата и да се получава водород. Така, освен произведеното електричество, от охлаждането може да се произвежда и водород. В Китай със сигурност вече работи такъв реактор за промишлени нужди, вторият не съм сигурен дали е завършен. Удобството на такъв тип реактори е, че могат да бъдат малки и модулни. За мен това е бъдещето. Разбира се, руската технология с бързи неутрони добавя само бенефит !09:28 18.06.2024
14 спиро
Коментиран от #16
09:38 18.06.2024
15 баджанака
09:48 18.06.2024
16 спиро
До коментар #14 от "спиро":
Нарича се Българско водородно общество.09:54 18.06.2024
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 АВТОМОБИЛЕН ИНЖ.
До коментар #9 от "поживём увидим":
Тук не говорим за изгаряне на водорода - технологията в статията изобщо не е обяснена - тук говорим за т.н. Горивна клетка това е електрохимично устройство което генерира електрическтво - приблизително 2,5Волта на клетка. Иначе има и технология на използване на горенето на водорода но тя е неприложима за ДВГ т.к скоростта на разширение /на изгаряне/на газовете е много висока и не съответства на кинематиката - на ДВГ трябва добавяне на флегматизатори на горенето което е скъпо,канцерогенно и безмислено.Коментиран от #22
10:07 18.06.2024
20 ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ
До коментар #8 от "Госあ":
ЗА ДА ПРАВИШ ВОДОРОД ОТ СОЛАРИ НЕ ТИ ТРЯБВА БАТЕРИЯСАМИЯТ РЕЗЕРВОАР С ВОДОРОД Е БАТЕРИЯТА
АМА АСПИРИНЕСТИ ПП КРАТУНА КАК ДА ГО ПРОУМЕЕ
Коментиран от #29, #30
10:07 18.06.2024
21 в българия инжинерната мисъл в близкото
10:17 18.06.2024
22 Айде бе
До коментар #19 от "АВТОМОБИЛЕН ИНЖ.":
Още преди повече от 10 години BMW Серия 7 пуснаха за тестово изпитание няколко десетки автомобила, използващи за гориво само водород, в продължение на цяла година в Калифорния. Причината да бъдат тествани в САЩ беше, че по него време единствено там бяха изградили достатъчно на брой водородни зарядни станции за такъв тип автомобили. Продължителността на теста си продължи от край до край точно както беше по план.Коментиран от #28
10:18 18.06.2024
23 Анонимен
10:21 18.06.2024
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Кую
Коментиран от #32
11:38 18.06.2024
26 селтак
11:41 18.06.2024
27 Читател
12:07 18.06.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Госあ
До коментар #20 от "ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ":
Абе ей, я не ми лай, а земи се скрий. Смешник.12:37 18.06.2024
30 Госあ
До коментар #20 от "ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ":
Прости сте, тикви сте, ама сте нахални , А ?12:39 18.06.2024
31 Фантаст
2. Призовавам за подкрепа на всички учени, които работят в областта на създаването на синтетични въглеводородни горива. Погледнете навън, вижте зеленината и слънцето, просто следвайте пътя на природата.
13:30 18.06.2024
32 Мую
До коментар #25 от "Кую":
По-скоро, парите отидоха, където трябва.15:01 18.06.2024
33 Зелен Екоталибан
Въобще настоящите зелени технологии са пагубни за природата. Никой не залесява и не пази океаните от замърсяване. А това е което елиминира най-много въглероден диоксид от атмосферата - фотосинтезата. И разбира се никой не се опитва да ограничи безобразната консумация на все повече и повече и все по-некачествени вещи, които се чупят, ние хвърляме където ни падне и веднъж разхищаваме природни ресурси, второ замърсяваме и трето обедняваме.
Грета Тунберг на матура!
15:02 18.06.2024
34 ДАСКАЛ ГЕНЧО
15:13 18.06.2024