В дигиталния свят, в който сякаш и емоциите са декомпозирани на нули и единици, амбицията да създадеш екип, в който човешката част е водеща, напомня носталгията по времето, когато в телефонната слушалка не ти отговаря автомат ("натиснете 1", "натиснете 2"), а оператор, който е готов да те изслуша и да не те прекъсва.
Създаването на такъв екип предполага осъзнаването на потребност от хуманизиране на отношенията - особено в среда, която спокойно може да просперира в стерилната лабораторност на роботизиран автоматизъм. Има такъв екип и в гравитационното поле на неговия център стои образованието.
От тук започва разговора ни с Георги Малчев - дигитален експерт и преподавател, един от тримата съдружници на екипа Xplora, който изучава зависимостта на хората едни от други, пристрастеността им към социалните мрежи и зависимостта на времето от знания.
Изкуственият интелект ще промени из основи образованието
Нарича екипа, с който работи - superhumans ("свръххора") и казва, че това е негова сбъдната мечта. Но не за състезанието човек-робот ще стане дума, а за образованието, което предшества намирането на хора, които да отговарят на идеята за human digital ("дигитален човек"). Както и за очакваните промени в методите на преподаване в една динамична среда. Защото част от професиите, които ще определят бъдещето, още не съществуват и дефицитите в образователната система се компенсират или от пророчески преподавателски експерименти, или от изкуствения интелект(AI).
"Изкуственият интелект ще промени толкова много средата, че всяка прогноза има голяма вероятност да не се сбъдне, а да е по-скоро субективно усещане на база на личен фокус в момента", казва Георги Малчев. И продължава: "Първото и може би най-важно нещо е персонализиране на образованието. Който не е опитвал да отчете нуждите на всеки един от хората, които обучава, и в същото време да спазва график и обхват, едва ли знае за какво предизвикателство става дума."
AI вече ни "разпознава", вече улавя спецификите ни, а в скоро време ще позволява да има отлично профилиране на всеки от обучаваните в зависимост от индивидуалния му стил на възприемане, неговите знания и умения.
Полезен опит за следващите
"Моят опит показва, че студентите попадат в няколко групи. И че за съжаление е трудно темпото и вниманието им да се поддържа през целия семестър. Разчитам на AI да подпомага както създаването на персонализирано съдържание, така и проследяване напредъка на студентите и учениците, и опростяване или надграждане според темпото на обучаваните. Важно е също така и каква професия избираме. В книгата "Задълбочена работа" Кал Нюпорт съветва да не се специализираме в нещо, което студент, завършил току-що университет, може да научи за седмица, а да станем добри в нещата, които изискват натрупване на такива умения, които добавят стойност", обяснява Малчев.
"Учениците" му от superhumans екипа са завършили своето образование "вчера", регистрирали са плюсовете и минусите от натрупания университетски багаж и са се научили да се адаптират към реалностите на работната среда. Интересува ги как ще се променят условията за труд утре и вярват, че постигнатото от тях, както и несполуките им могат да бъдат полезен споделен опит с добавена стойност за тези след тях.
"Тотален асинхрон с темпото и очакванията"
Рая Кирилова от Xplora казва, че образователната система е "застинала в 20 век", а Пламена Христова добавя, че "промяната в държавните учебни заведения се случва много бавно. В тях все още се изучават теми, които отдавна не са актуални".
Според Мария Сиракова "няма установени механизми за високата скорост, с която нахлуват иновациите и изкуственият интелект, и системата не е в състояние да ги интегрира в учебния процес, а методиката на преподаване е в тотален асинхрон с темпото и очакванията на съвременния студент, за когото хилядите страници теория са отживелица, а слайдовете, изпълнени с текст и безсмислени снимки, губят интереса му на 15-ата секунда".
"В училище се учат предмети, които не те учат на "живот", споделя Катерина Ценкуловска. "Липсва развитие на социалните умения на децата, на тяхната способност за общуване и емоционална интелигентност. Отсъства работата с ръце, което е пряко свързано със социално-емоционалното учене. Важно е да има повече междупредметни връзки и повече учители да бъдат обучени и подпомагани как да използват технологиите на днешното време, за да отговорят на нуждите на учениците. Преподаването продължава по наложения начин на фронтално предаване на знания, а е добре да се работи в "обърната класна стая", която поставя учениците в центъра на всеки един учебен час."
Познанието има първостепенно значение за успеха
Тази кратка анкета не ни казва нищо, което не знаем. И това е най-големият проблем на образованието днес. То се движи инерционно върху релси, трасирани през миналото столетие. А успехите? Те се дължат на пророчески преподавателски експерименти и на superhumans, които продължават да печелят в състезанието човек-робот.
Даваш си сметка за това, когато приемеш, че в скалата на ценностите познанието, но не само алгоритмичното познание, а и онова разпростряно върху целия спектър на човешкото - от Хераклит до Евклид и от Сафо до Софокъл, заема първостепенно значение за успеха, за удържането на цивилизованост в турбуленциите на днешния ден.
Автор: Еми Барух
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ
ДИФЕРЕНЦИАЛНИ УРАВНЕНИЯ НА РЪКА
И ЧЕТЯХ КНИЖКИТЕ НА ВАЗОВ, КАРАВЕЛОВ, ЕЛИН ПЕЛИН , ЙОВКОВ ,ГОГОЛ, ДОСТОЕВСКИ , ЮГО , ДЮМА И СИН, ЧЕХОВ , СЕРВАНТЕС И ТОЛСТОЙ :))
...
САМО ЖИВО СЪЩЕСТВО МОЖЕ ДА РАЗБЕРЕ ЖИВОТА И НА ЗЕМЯТА И ВЪВ ВСЕЛЕНАТА :))
06:29 26.06.2024
5 Германец
06:33 26.06.2024
6 Исторически парк
До коментар #3 от "Град Козлодуй":
Атлантически ценности06:33 26.06.2024
7 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ
До коментар #1 от "В бегето няма образование":
СМИСЪЛА НА ЖИВОТА НА ВИСШИТЕ ФОРМИВЪВ ВСЕЛЕНАТА Е ДА РАЖДАТ ЖИВОТ И
ДА ГО ЗАЩИЩАВАТ В ЦЯЛОТО МУ МНОГООБРАЗИЕ
КЪДЕТО И ДА Е
.....
С ТВОИТЕ ПАРИ ТИ НЕ СЕ РАЗЛИЧАВАШ ОТ МАЙМУНАТА В ГОРАТА КОЯТО БЕРЕ БАНАНИ ЗА ДА СЕ НАХРАНИ :))
06:33 26.06.2024
8 Русофил
06:34 26.06.2024
9 Руснак
До коментар #1 от "В бегето няма образование":
Викаш под турско робство бяхте по добре.. ми айде марш в анадола бе раи! Затова ли дадохме 200 хиляди жертви?!06:35 26.06.2024
10 Фурор
06:42 26.06.2024
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 DW, И Еми Барух
06:52 26.06.2024
13 -4°
07:22 26.06.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Училищата са безмилени
08:12 26.06.2024
16 Имаш +
До коментар #11 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":
От мен колега08:13 26.06.2024
17 Истини
08:38 26.06.2024
18 Иван
По трудово обучение имахме един учител - първо - "раш" пила, второ - менгеме, трето - обработка на метал, на струг. Струговали сме. Контакт "Шуко" - все още се използва, как се завиват клемите.
Физическо възпитание, хватателни умения, лост, прескок, айде да не продължавам.
Това е стандартно училище. Кой е умен - умният или училият.
08:49 26.06.2024
19 Вечен ученик
Трябва да се синтезира важното и актуалното, което да прави подрастващите адекватни за пазара на труда или за следване. Система спрЕла през 90-те на миналия век, натоварване на максимум, ефективност клоняща към нулата, затова всички ходят на курсове и частни уроци след всичко това 12 години, нямам думи!
08:54 26.06.2024
20 Артилерист
Коментиран от #31
09:30 26.06.2024
21 редник
Не знам защо е публикуван този "странен" текст, но да попитам авторката - поради что се срамите от българския език?...
09:33 26.06.2024
22 Грантаджиев соросоид
Не можели да наказват и да гонят от час. Де дърво...
09:39 26.06.2024
23 Масонска ложа "Ориент НАТО"
09:43 26.06.2024
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 ромче..
10:30 26.06.2024
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 ИМПЕРИАЛИСТ
Поклон пред Българските учители, за всеотдайността която проявяват в името на България!
15:49 26.06.2024
30 Абе
10:55 27.06.2024
31 Бай Ху (By Who)
До коментар #20 от "Артилерист":
Здраве желая другарю Артилерист.10:59 27.06.2024
32 Бай Ху (By Who)
11:00 27.06.2024