Президентският телевизионен и радиокомплекс на Казахстан е в процес на дълбока трансформация вече повече от 2 години. Раушан Кажибаева - генерален директор на президентската телевизионна компания, разказва пред Tengrinews.kz за промените настъпили през това време.
Раушан Жанабергеновна, преди повече от две години вие ни казахте в интервю, че президентският телевизионен и радиокомплекс е в процес на трансформация. Кажете ни какво се е променило през това време.
Промените са, че ТВ и радиокомплексът се превърнаха във вертикално интегрирана телевизионна и радиокомпания с пълен цикъл на производство и доставка на съдържание до казахстанската и чуждестранна аудитория. Това ни позволява да решим задачата, която ни постави държавният глава, а именно да се превърнем в ефективна медийна компания.
Днес Телевизионният и радиокомплекс включва телевизионни канали, международна информационна агенция и собствена продуцентска база, осигуряваща висококачествено телевизионно забавление за цялото семейство, обективно информационно отразяване на актуални събития и популяризиране на националните интереси в международната информация. поле.
Разполагайки със собствен медиен ресурс, висок творчески и технически потенциал, включително екип от професионалисти, ТВ и радиокомплексът се превърна в основна фабрика за съдържание за президента.
Продължавайки да изпълняваме поетапното прилагане на цялостна стратегия, ние не действаме спорадично и не се опитваме да заменим всичко, а стриктно следваме заплануваното.
Как този подход се отразява в работата на вашата медия? Например, какво в крайна сметка се случи с казахстанската телевизия?
През 2022 г., след като оценихме състоянието и перспективите за развитие на медиите, включени в структурата на Телевизионния и радиокомплекса, ние радикално преразгледахме подходите на казахстанската телевизия за работа с местна и чуждестранна аудитория, чиито нужди и очаквания са коренно различни. На 1 септември 2022 г. излъчването на канала беше разделено на вътрешно и международно и всеки от клоновете на излъчването получи ново име.
Международното излъчване се реализира под марката Silk Way и продължи традициите на излъчване на казахстанската телевизия, която беше на почти 20 години по време на прехода си към структурата на телевизионния и радиокомплекс. Съдържание за казахстанци започна да се излъчва по новия телевизионен канал Jibek Joly. Предлагахме съдържание на чуждестранни и местни зрители въз основа на основните им предпочитания.
Накратко, за първи път за последните 10 години казахстанците имат нов семеен телевизионен канал. Анимация за деца, филми и телевизионни сериали, концерти, токшоута и, разбира се, информационни и аналитични програми. Днес зрителите знаят и гледат всичко това в ефира на Jibek Joly.
Международните предавания започнаха да се излъчват под марката Silk Way, което отразява неразривната връзка между ефирните версии на някогашния един канал с повече от 20-годишна история.
Телевизионният канал Jibek Joly е известен на вътрешния пазар, но как се развива международното излъчване на Silk Way?
Международното излъчване на канала, както вече казах, се пуска под марката Silk Way и се излъчва в над 120 страни на 4 континента. Днес каналът има над 200 партньора „на място“, осигуряващи излъчването му, както и цяла мрежа от официални дистрибутори.
Възстановихме всичко това за 2 години, като едновременно завладяхме нови пазари и среди за излъчване. Когато казахстанският телевизионен канал се премести в ТВ и радиокомплекса през 2022 г., неговата наземна мрежа за излъчване на практика отсъстваше.
Защо обърнахме толкова много внимание на това? Стратегическа задача на Silk Way – да се превърне в регионален медиен център, чийто глас Централна Азия ще говори с целия свят.
И днес каналът работи за създаване на единно информационно пространство за петте страни от региона. Имаме всичко необходимо за това: национално и регионално съдържание, широка мрежа за излъчване, набор от национални и международни езици и, разбира се, надеждни партньори от страните от региона.
Общо информационно пространство на страните от Централна Азия - какво е това? Освен ако не е тайна, разбира се.
В нашата работа нямаше и няма тайна. Ние изграждаме нашия проект за централноазиатски канал на принципите на откритост, равенство, доверие и взаимно уважение.
Партньорите ни работят с нас, защото това е от полза за всички. Телевизионният и радиокомплекс на президента на Република Казахстан предоставя готова медийна платформа с реално присъствие и аудитория в чужбина за ефективно прокарване на национални и регионални интереси.
Нашето Lifestyle съдържание е насочено към популяризиране на туризма, бизнеса, историята, културата, традициите и привличане на инвестиции в региона. В тази връзка името на канала, което се отнася до дълбоката история на големия търговски път, който свързва народите и цивилизациите на Изтока и Запада в сърцето на Евразия – Централна Азия, е много символично.
Колеги от Туркменистан и Таджикистан вече активно си сътрудничат с нас. Silk Way излъчва световни новини, подготвени от водещите национални радио- и телевизионни оператори на тези страни, и се подготвят програми за излъчване, които могат да осигурят на Туркменистан и Таджикистан популяризация на страната.
Надяваме се, че нашите колеги от Узбекистан и Киргизстан скоро ще се присъединят към проекта, след което ще можем напълно да се наричаме Silk Way Central Asia.
На мястото на една казахска телевизия създадохте два нови канала, две нови марки. Как се отрази това на позицията на канала в страната и на пазара като цяло?
Това е историческа промяна за канала. Jibek Joly намери своето място в родното медийно пространство и се конкурира с канали, които работят на пазара от десетилетия.
Мисля, че появата му има само положително въздействие върху пазара, тъй като поставяме специален акцент върху собствените си оригинални продукти.
Разбира се, днес основният принос за рейтингите на телевизионните канали имат чуждестранните телевизионни сериали и филми. Да, има смисъл от търговска гледна точка. Но това изобщо не допринася за развитието на собственото си, казахстанско производство и насърчаването на съвременната национална култура. Възнамеряваме да променим тази тенденция. Конкуренцията винаги стимулира, кара те да вървиш напред, да правиш по-добре и повече, да се бориш за зрителя.
Тази година за първи път Jibek Joly излъчи основното световно спортно събитие – XXXIII летни олимпийски игри. Излъчването на канала зарадва народа на Казахстан с предавания на състезания с участието на нашите спортисти.
Пореден празник на спорта, който ТВ и радиокомплексът подари на своите зрители – Това е предаване на Световните игри на номадите по каналите Jibek Joly и Silk Way. Наш екип засне и церемониите по откриването и закриването.
Нашият млад канал донесе допълнителен рекламен инвентар на пазара и успя да привлече вниманието на рекламодателите. Това несъмнено има положителен ефект върху казахстанския рекламен пазар и очертаващите се тенденции в него.
Кажете ни какви са бъдещите ви планове за развитие на телевизионните канали?
Ние разработваме водещата марка Jibek Joly/Silk Way. Като част от този проект, през 2023 г., през септември, Телевизионният и радиокомплекс стартира канала Silk Way Cinema. Това е международен канал, посланик на казахстанското кино и творческата индустрия в чужбина. Излъчването му се състои от казахстанско кино и телевизионни сериали.
Каналът вече е достъпен в 16 страни, предимно съседни, излъчва на казахски и руски език и действа като своеобразна витрина на постиженията на съвременното казахско кино.
Казахстан днес разполага с огромна библиотека от филмова и сериална продукция, разпръсната в различни медийни компании и не реализира напълно своя потенциал.
С моите колеги агрегирахме в платформата ТВ и радиокомплекс по-голямата част от филмовото и сериално съдържание, произведено от държавата или по нейна поръчка през различни години. Сега разполагаме с библиотека от хиляди часове съдържание, което ще осигури уникално излъчване на канала Silk Way Cinema за дълъг период от време.
Аз, разбира се, помня, че не сте тайни агенти, но наистина водим много подробен разговор...
Да, да, все още не сме тайни агенти, но правим филми за тях. През 2023 г. нашият Център за документални филми засне уникален проект за работата на Държавна сигурност – хора, охраняващи президента и висши държавни служители.
Тази година подготвяме специален проект – 100 Сърбаз. Това е риалити шоу, в което най-добрите бойци от правоприлагащите органи на страната ще се състезават в сила, бързина, ловкост, издръжливост и изобретателност.
Оригиналните проекти на ТВ и радиокомплекса се излъчват не само по нашите телевизионни канали. Високият интерес към тях както от регионални, така и от републикански телевизионни канали се дължи на тяхната актуалност, уникалност и, разбира се, качество на изпълнение.
Освен това тази година ТВ и радиокомплексът работи по първите си три сериала - "111" Джуз на бир", "Тамаша" и "Диван батир" - с обща продължителност 66 епизода. Традиционно за филмовата индустрия, нашите сериали отразяват основните интереси на казахстанското общество, а на места са и негово огледало.
Тази година президентът подписа закон, насочен към затягане на отговорността и наказанията за домашно насилие. Премиерният сериал "111", планиран за новия телевизионен сезон на Джибек Джоли "Juz on bir" повдига този остър за казахстанското общество въпрос.
Неслучайно сериалът носи това име „111“ – това е актуалният номер на контактния център на Службата за оказване на цялостна помощ по въпросите на семейството, жените и защитата на правата на детето.
"Казинформ" е на повече от 100 години. Какви ключови промени настъпиха в агенцията през последните години?
Международна информационна агенция "Казинформ" беше и остава собственост на страната. Догодина агенцията става на 105 години. В продължение на повече от век история, той е преживял много моменти, възходи и падения. Спомнете си как беше изгубена марката KazTAG – много досадно обстоятелство, между другото…
Въпреки това, в продължение на повече от век Kazinform остава в челните редици на информационното отразяване на събитията от живота на Казахстан и целия свят, запазвайки привързаността към вековните традиции.
Всеки ден редакторите на агенцията създават над 1000 новини съдържание на 5 езика в новинарски емисии и други платформи. Нашият чуждестранен канал, вече представен в 12 страни от такива региони на света като Централна Азия, Кавказ, Близкия изток, Европа и Северна Америка, помага за това.
За кратък период от време възстановихме нашата партньорска мрежа с 30 от водещите световни медии, укрепихме персонала си, увеличихме обема на новинарската продукция, подобрихме качеството на информацията и коренно променихме нашата редакционна политика, фокусирайки се върху английската версия на уебсайта и социалните мрежи.
"Казинформ" има амбициозна, но много реалистична цел – да се превърне в една от водещите видео новинарски агенции на континента.
Успяхте ли да постигнете всичко, което планирахте през последните няколко години?
Не всички, защото нашият хоризонт на планиране далеч не е ограничен до 3-годишен период.
Възможно е да се превърне в пълен комплекс TeleRADIO, но не толкова бързо поради спецификата на законодателството. Този проблем го решаваме съвместно с Министерството на културата и информацията. Що се отнася до оперативното ниво, то вероятно няма крайни срокове. Няма ограничение за съвършенството, нали?
Миналата година президентската телевизионна компания стартира своята международна школа по журналистика на базата на MNU. Тази година той доведе екип от професионални обучители на Al Jazeera. С какво, според вас, новото поколение казахстански журналисти се различава от „старата школа“?
Да, през 2023 г. Телевизионният и радиокомплекс, заедно с университета Максут Нарикбаев, стартира единственото Международно училище по журналистика в Централна Азия. И това е само един от онези проекти, при които хоризонтът на планиране е много по-дълъг от 3-5 години.
Ние възнамеряваме да отгледаме ново поколение висококачествени медийни работници за казахстанските медии, способни да работят свободно на казахски, руски и английски. Медийните работници, а не само журналистите, са тези, които ще придвижат нашата индустрия и творческата икономика напред.
20-те най-добри ученици на училището учат безплатно благодарение на субсидиите, осигурени от Телевизионния и радиокомплекс и Фондация за президентски инициативи Дара.
По отношение на случая с Ал Джазира е постигнато взаимно споразумение за бъдещото партньорство. Обученията, провеждани в Астана за студенти и професионалисти от индустрията, са само една от точките в програмата за взаимодействие с Al Jazeera и Al Jazeera Media Institute, предстоят ни много съвместни проекти.
Що се отнася до развитието на журналистиката в Казахстан, телевизионният и радиокомплексът, използвайки напредналия международен опит, включи в програмата си за трансформация проект за въвеждане на принципите на конвергентната журналистика, базирана на компактна редакция.
Вземайки най-доброто от класическата журналистика и най-добрите практики на съвременните медии, ние превръщаме нашите медийни журналисти в професионалисти с много задачи, способни да бъдат едновременно кореспондент, оператор, редактор и мобилограф.
Раушан Жанабергеновна, благодаря за интересния разговор.
Това е новина, публикувана на база споразумение за обмен на новини между Fakti.bg и Kazinform
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Град Козлодуй
11:28 20.09.2024
2 Чекмедже бабаит
11:51 20.09.2024