Коментар на Веселин Стойнев:
Според последното национално представително проучване на агенция "Маркет линкс", проведено на старта на предизборната кампания, 48% от българите са обезсърчени да гласуват заради купения и контролиран вот. А 55% смятат, че на изборите на 27 октомври ще има повече опити за манипулации с гласовете, отколкото досега.
От рационална гледна точка това е парадокс. В България заплахата от купен и контролиран вот вместо да буди желание за гласуване, за да намали неговата тежест, обратно, намалява избирателната активност. Социолозите явно трябва да навлязат в дълбочинни изследвания, за да разберат какво се крие зад тези нагласи. Без тях можем само да правим предположения, надявайки се на достоверност.
Допълнителното оправдание "откъде накъде да им гласувам"
Изглежда много хора си търсят оправдание защо няма да гласуват. Още повече, че така или иначе доста над половината избиратели няма да отидат пред урните, а в изследването попадат и те. И явно си намират още една причина за въздържане от вот – освен че няма за кого да гласувам, партиите, които участват в изборите, масово пазаруват гласове, откъде накъде тогава "да им" гласувам. Така липсата на позитивен избор получава втора легитимация – "да не се омърся". Изборният терен е толкова окалян, защо изобщо да си цапам ръцете, като и без това нямам свое "камъче в калта".
Само че и сериозни дялове от избирателите на сегашните парламентарни партии се чувстват обезсърчени да гласуват заради очакванията за масиран купен и контролиран вот – по около 40 на сто от поддръжниците на ПП-ДБ, ГЕРБ, БСП, ИТН и "Величие". Парадоксално, най-висок е този дял сред избирателите на ДПС-Ново начало (57%), а най-малък - сред очакваните най-големи потърпевши от купен и контролиран вот - ДПС-Доган (21%). Данните за избирателите на двете ДПС-та трудно могат изобщо да бъдат рационализирани в турбулентната ситуация на разцеплението, защото не е ясно доколко стабилни са техните нагласи и каква изобщо е достоверността на декларациите "кой от кои е".
Симптом за топене на електорални ядра и периферии
За избирателите на останалите партии пък вероятно водещо обяснение би било фрустрацията от купуване на гласове от противникови формации. Това обаче също, както и при негласуващите, може да е търсене на оправдание за отдалечаване от собствената партия, т.е. да е симптом за топене на електорални ядра и изтъняване на електорална периферия.
И в двата случая обаче – и при негласуващите, търсещи допълнително оправдание за пасивността си, и при партийните електорати, които се свиват, бягството от гласуване на основание очакване за масиран купен и контролиран вот е проява на гражданска безотговорност. Защото отговорното гражданско поведение означава следното: първо, гражданинът да се възмути и да оказва граждански натиск върху институциите да противодействат на търговията с гласове, второ, да гласува, макар и с отвращение, за най-малко нежеланата от него формация, за да обезсили купения и контролиран вот (гласуване с "не подкрепям никого" е вот нахалост, защото не участва в разпределението на местата в парламента).
Може ли нещо да се промени, ако има гражданско, политическо и институционално противодействие на търговията с гласове? Един политик огласи над 50 имена с прякори като от мутренските времена на 1990-те години на купувачи на гласове в цялата страна. Неформалната група на Българските елфи – BG Elves, публикува във Фейсбук истинските имена, набъбнали до 200, стоящи зад тези прякори и за кого те работят. Нямаше институционална реакция на тези публични сигнали. Прокуратурата в Габрово най-сетне се самосезира (дано не е само "от кумова срама") и възложи на ДАНС проверка по огласените от въпросния политик и кандидат-депутат твърдения за търговци на гласове с прякори. А МВР отчита акции в Бургас и в столичния кв. "Христо Ботев" за търговия с гласове чрез вересии и цена на глас от 100-150 лв. на някакви "солови" играчи.
МВР знае най-добре кой къде и за кого купува
МВР знае много добре по места кой и как купува и контролира гласове. И ако има централизирана политическа воля, може много лесно да ги пресече. Проблемът е, че купуването на гласове далеч не е занимание за солови играчи, а също е плод на политическа воля, която прониква в институциите и на която може да се противодейства единствено с по-мощна политическа воля и/или гражданско действие. И ако и когато тя започне да дава резултат, може да започне да се топи и изборната абстиненция на избирателите. Защото те ще загубят вторичното си оправдание да не гласуват и ще видят, че има смисъл сами да положат усилия със свободния си вот да обезсилят зависимия вот. Простичко казано, избирателната активност на 27 октомври зависи на първо място от МВР и ДАНС.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Хахах
06:26 09.10.2024
7 дфрсе
06:26 09.10.2024
8 Един
06:33 09.10.2024
9 Само
До коментар #5 от "копейката":
наказателно с 12 и то за без пари !Коментиран от #11
06:33 09.10.2024
10 Уха
До коментар #2 от "Веселяка":
И после , ей така на майтап ще ти вдигнат данъците.06:36 09.10.2024
11 гост
До коментар #9 от "Само":
12 е Шиши,стига си подвеждал06:41 09.10.2024
12 е как какво
06:50 09.10.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Уса
07:14 09.10.2024
15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Това не са КУПУВАЧИ, това са прекупвачи‼️
Хванете един КУПУВАЧ на когото тези прекупвачи ги носят‼️‼️‼️
07:41 09.10.2024
16 Галя от посолството
07:49 09.10.2024
17 ОЛАНД
Коментиран от #33
07:57 09.10.2024
18 Георги
Коментиран от #36, #42
08:09 09.10.2024
19 Провинциалист от провинция Тракия
Коментиран от #21
08:10 09.10.2024
20 Негласуващ
08:17 09.10.2024
21 Георги
До коментар #19 от "Провинциалист от провинция Тракия":
"не подкрепям никого" е опция за наивници. Тези гласове участват само за изчисление на избирателната активност, но не и за изборните резултати. Иначе казано, изглежда, че са гласували повече хора, а всъщност не е така.Коментиран от #25, #27
08:17 09.10.2024
22 Тодоров
Не бива с купени гласове
да ни откраднат държавата!
Коментиран от #23, #24
08:17 09.10.2024
23 Георги
До коментар #22 от "Тодоров":
с подарени, защото трябва е по-добре, така ли? Или смяташ, пе гласувайки за някой в който не вярваш той автоматично става честен и почтен?08:21 09.10.2024
24 провинциалист
До коментар #22 от "Тодоров":
"Не бива с купени гласове да ни откраднат държавата!" - държавата ни я откраднаха с бухалки. Ти си развявай бюлетини колкото искаш.08:22 09.10.2024
25 провинциалист
До коментар #21 от "Георги":
То цялото гласуване е за наивници, ама това вече е друга тема.Коментиран от #32
08:23 09.10.2024
26 Солов играч
08:24 09.10.2024
27 Чети изборния кодекс, Георги
До коментар #21 от "Георги":
Да не се окаже, че средното образование са ти го подарили?Коментиран от #29, #30, #49
08:25 09.10.2024
28 Точен
08:56 09.10.2024
29 Точен
До коментар #27 от "Чети изборния кодекс, Георги":
Точно Вие не сте разбрали какво пише в Изборния кодекс.08:57 09.10.2024
30 Георги
До коментар #27 от "Чети изборния кодекс, Георги":
да не се окаже, че четене с разбиране е прекалено сложно за теб.08:58 09.10.2024
31 Георги
Коментиран от #34
09:01 09.10.2024
32 Избирател
До коментар #25 от "провинциалист":
То че ако чрез гласуване можеше да се промени нещо щяха да го забранят е вярно но все пак понякога правилото не важи и се получават изненади. По-добре гласувай "наказателен" вот срещу статуквото за някоя от малките партии - така "големите" играчи няма да получат абсолютната власт и ще трябва да се съобразяват с другите.Коментиран от #52, #53
09:08 09.10.2024
33 Толкова е просто!
До коментар #17 от "ОЛАНД":
Казваш, тия с торбите са ГЕРБ, ДПС -Пеевски, ПП. Значи, трябва да гласуваме масово за останалите. 70% негласуващи могат да направят чудеса. Да знаят, че гъбите на 27-ми ще са отровни.09:12 09.10.2024
34 Учуден
До коментар #31 от "Георги":
"И ТОВА ЩЕ МИНЕ, ВИЖДА МУ СЕ КРАЯТ!"И как ще мине според теб и как ще му дойде краят - смяна на статуквото става единствено с революция или избори - революция в България няма да стане скоро. Като не гласуваш реално ти вдигаш процентите на тези които купуват най-много гласове - така да се каже подпомагаш ги.
09:12 09.10.2024
35 Българин
Така че не слушайте призивите за негласуване а отидете до урните защото от това зависи бъдещето ви.
09:22 09.10.2024
36 Напротив
До коментар #18 от "Георги":
трябва масово да се гласува, инак подпомагаш точно тези, които не желаеш да са във властта.Коментиран от #39, #40, #50
09:26 09.10.2024
37 провинциалист
09:41 09.10.2024
38 Авторе
09:41 09.10.2024
39 По точно
До коментар #36 от "Напротив":
И да гласуваш, и да не гласуваш, правителство няма да има. Все едни и същи са и не могат да се гледат.Коментиран от #43
09:45 09.10.2024
40 Георги
До коментар #36 от "Напротив":
можеш ли да обясниш защо, да вкарам един който не харесвам във властта е "по-правилно" от това, без моя помощ властта да вземе друг, който не харесва? .Коментиран от #44
09:45 09.10.2024
41 Демократ
10:01 09.10.2024
42 Не е така
До коментар #18 от "Георги":
Още по-тъпо е твоето "обяснение"! Да не гласуваш означава, че си съгласен прости, нергамотни и ограничени хора, живеещи на помощи или от дребни кражби да определят как ще живееш(живеем), избирайки корумпирани, некомпетентни и зависими пионки! И от избора на простаците, вкарвайки във властта крадци лъжци и мошеници, очакваш всички да заживеем по-добре, нали?!То е като да си гладен, обаче в магазина има само развалена и застояла храна или изкуствена ГМО...
И питаш продавача кога ще докарат нещо по-добро, а той вика Ами ела пак след. 3-4 дена, пък може и да докарат.
И сега какво? Ще гладуваш 4 дена, без да е сигурно, че ще докарат или ще си купиш нещо каквото и да е?
Коментиран от #46, #57
10:04 09.10.2024
43 дедо..
До коментар #39 от "По точно":
Трябва да се гласува..иначе печели корпоративния,фирми приблежени към св.троиица-тиквунь,дебель османь,и киртакь кириль-масово агитирать със средства да се гласува за техната партия..пример мариците,там се изсекоха над 240 декара дървета за бъдещите фотоволтаници-след както се закрият тецовете,а играчите за тях са от гореспоменатите вождове..двама от тях ако са в тройката-мариците заминават.10:05 09.10.2024
44 Избор
До коментар #40 от "Георги":
Ти като си се женил да не би да си избирал между Мис Свят или Дева Мария? Това има на пазара, ако щеш..Ако не щеш иди живей в гората в някоя пещера и ще зависиш напълно и единствено само от себе си!
Коментиран от #45, #47, #58
10:13 09.10.2024
45 провинциалист
До коментар #44 от "Избор":
С това мислене освен до диктатура няма до какво друго да стигнем.10:17 09.10.2024
46 Георги
До коментар #42 от "Не е така":
а да храниш детето си с развалена храна, просто защото няма друга е много остро?Коментиран от #55
10:18 09.10.2024
47 Георги
До коментар #44 от "Избор":
Ожених се, когато намерих моята мис свят.10:19 09.10.2024
48 Тома
10:27 09.10.2024
49 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #27 от "Чети изборния кодекс, Георги":
Освен четене си трябва и разбиране, което явно не ти се отдава‼️"Не подкрепям никого" бе въведено като опция заради ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО гласуване‼️
След отпадането му , то е нужно точно колкото ти е нужен апендикса‼️ Ако знаеш какви е апендикс де 😉
10:28 09.10.2024
50 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #36 от "Напротив":
Държава открадната с БУХАЛКИ, с листчета няма да си я върнем😒😒😒😒😒
10:34 09.10.2024
51 9554
10:39 09.10.2024
52 провинциалист
До коментар #32 от "Избирател":
"така "големите" играчи няма да получат абсолютната власт и ще трябва да се съобразяват с другите" - на теория е така, на практика не се случва нищо подобно по ред причини.10:45 09.10.2024
53 Георги
До коментар #32 от "Избирател":
само дето ако наказателния вот не прехвърли 4% то той се прелива точно в големите играчи. Случва се при преразпределението на гласовете за партии непрехвърлили 4% и на практика само се плащат субсидии на повече партии, а управляващите са същите, че даже може да си докарат и повече депутати.11:00 09.10.2024
54 Изповед на един глупак
И така 35 г., ден след ден продължавам да настъпвам мотиката!
Защо се случва това? Много просто - защото съм тъп!
Коментиран от #56
13:10 09.10.2024
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Георги
До коментар #54 от "Изповед на един глупак":
Защото е задължително да идеш на ресторант и да си платиш, а дали ще поръчаш и какво си е твоя работа, но така останалите се чувстват по-малко прее--ни!13:45 09.10.2024
57 Тъпчев
До коментар #42 от "Не е така":
Ето ти и още едно обяснение . 40 години гласуваш на всякакви избори . Виждаш резултата от това . Ако си от "блажещите " би отишъл пак ,нали ? Логично ,защото си доволен от съвестното участие в ползване на Правото на глас . Ако не си доволен и отварям скоба - както са масово хората извън властта и са само данъкострадащи , още по - логично е да спреш да затриваш остатъка от държава. Питам само едно -къде са децата Ни и внуците Ни ? Къде е Народът Ни и виждам само едни процъфтяващи махали на безработни ? Защо сме все на първо място по бедност ,нещастни , болни и измиращи най-млади в тая пуста Европа ? Къде са зъбите на старци и дърва или пари за ток да се стоплят зимата ? До кога ще глед малкото роднини по телефоните си без да могат да отидат да ги видят или те да дойдат. Всичко това ,ако си го прочел би трябвало да обясни защо хората след толкова гласуване сега спират - страх от нови грешки и лъжи.20:33 09.10.2024
58 Сдружението
До коментар #44 от "Избор":
Закъснял си с предложението. Отдавна хората казаха " Адио Гергино ... " Нямаш си на представа колко свободни и успели да се измъкнат от Системата има в територията. За успеха им нямат нищо общо тези всички които са свързани с думи започващи с " полит " . Политици ,политиканти ,политолози и разни други показвани по медиите с доходи далеч над измислените средни за страната. Няма да ти казвам точно как и защо ,но общо взето е тези изобщо да не те интересуват и да не могат да те ограбят вършейки работата си . Дори детето си може да изучиш до най-горно стъпало без да платиш един лев за "Частни уроци " без касов апарат или каквито и да е други рекети. Работи , не плащай и бой в мутрата на рекетьорите инкасатори и нека се оплаче ,че не си му дал рекета.20:46 09.10.2024
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Шаран БГ
Срамно е за цялата ни страна !! Де факто,това е КОРУПЦИЯ на висше държавно ниво !!
04:06 10.10.2024