Доц. д.н. Вилиян Кръстев
От елитарна дейност в миналото до масова практика днес туризмът неотменно съпътства поведението на градския, жадуващ за мимолетно удоволствие индивид. Неистово подхранващи желанието за пътуване и потребление на милиони хора са днешните достъпни и сравнително евтини комуникации и информационната мултимедийност, които втъкани в туристическото предлагане, „иконизират“ туристическия имидж на редица дестинации.
Рим, Париж, Венеция, Барселона… са малка част от онези ярки за туризма точки, чиито впечатлителни образи възбуждат съзнанието на милиони хора да се отправят на пътуване. Тази възбуда, разбира се, е подвластна на днешната неолиберална тенденция в масовия пазар, масовия транспорт, масовото производство, масовата култура – всички, свеждащи се до вкусове за масово потребление.
Стандартизиран в организацията, особено чрез използване на дигитални технологии, туризмът е твърдо изравнен в поведението на потребителите. Опростеното и канализирано туристическо търсене се установява като силно зависимо от също толкова опростеното в пазарна матрица туристическо предлагане. Стереотипното поведение на масовия турист притъпява съзнанието му, израждайки туризма в тъпизъм. Туристът-зрител, подвластен на масов потребителски вкус, в повечето от случаите не се интересува от историята, съдържанието или стойността на видяното.
Дали това ще е фонтанът „Треви“, Триумфалната арка, площад „Сан Марко“ или „Саграда Фамилия“ има значение дотолкова, доколкото той да е „тагнал“ мястото в телефона си, „захранил“ социалните мрежи, напълнил шкембето и купил си за спомен онзи туристически дефицит (магнит-картинка, ключодържател или нокторезачка), който средно интелигентен и осъзнаващ ценността от присъствието на мястото човек дори няма да забележи.
По такъв начин съдържанието на туризма кореспондира с тъпизъм, който намира потвърждение в навалицата от аморфна човешка маса, плъзнала по света в търсене на масово потребление. Тъпизъм, обладан от баналната потребност да консумираш впечатления на базата на първични инстинкти, продиктувани от „ценностите“ на масовата култура.
Концентрацията на масови пътувания в определени точки разкрива още агресивно лице на туризма, системно рушащ устоите и хармонията на средата, от богатствата на която се е развил. Туристическата инвазия насища нейния капацитет до предел, граничещ с идиотизъм. Подчинен на масово потребление туризмът от обществено благо и желана стопанска потребност се трансформира в източник на социална сегрегация, „галопираща“ инфлация, културна перверзия, криминално присъствие, екологична деградация на мястото…
Изпаднали в хронична от проявлението им зависимост много дестинации са вече в напреднал стадий на подмяна на своята идентичност. От центрове на културния блясък те се превръщат все повече в места за стандартизирано обществено спане и хранене, задоволяване на полов нагон, разпространение на престъпна дейност, ширеща се мръсотия.
Постоянно се множат местата, където „невидимата ръка“ на масовия туристически пазар е довела дори до етническа сегрегация на резидентите. Изпаднали в неравностойно положение са милиони емигранти от Азия и от Африка, които запълват нископлатените и непрестижни дейности (чистачи, миячи, прислуга) по ресторанти, хотели, сергии или като амбулантни търговци по улиците. Те са днешните черноработници на европейските чорбаджии, чието подчинено положение изражда идиотското лице на туризма като отговорен за подобен етнически кетъринг.
Туризмът, граничещ с тъпизъм и идиотизъм, поражда ответна обществена реакция – антитуризъм. Последният е вече масово явление, насочено срещу туризма, което се радикализира до степен на презрение, нетърпимост и омраза към тълпите, дошли „на лов за хедонизъм“. Може да се види под формата на неприкрити от местните пренебрежение, сарказъм и нападки; като обидни графити по стените на улиците; като маршови протестни шествия в Рим, Париж, Венеция, Барселона.
------------------------------------
Авторът е Доктор по география, доцент в катедра „Икономика и организация на туризма“ на Икономическия университет – Варна
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сталин
Коментиран от #34
13:09 22.02.2025
2 Ами да
13:10 22.02.2025
3 Софиянец
Коментиран от #8
13:12 22.02.2025
4 факт
Туриста идва и си отива
Идентичността се разрушава от емигрантите с право на пребиваване
13:14 22.02.2025
5 Сила
13:23 22.02.2025
6 Германец
Коментиран от #11
13:23 22.02.2025
7 Програмист
13:24 22.02.2025
8 По времето
До коментар #3 от "Софиянец":
на соца им викахме преносимци . От града с празен багажник на москвича към село . А от село към града с туршии , компоти , зарзават , дори съм виждал с полу отворени багажници завързани със сезал …13:28 22.02.2025
9 Порно
Коментиран от #12, #13
13:31 22.02.2025
10 Рузки цирк
13:49 22.02.2025
11 Българин
До коментар #6 от "Германец":
Някои българи не пътуват защото имат имоти в чужбина.Имат имоти и в България и 96% от населението са собственици на поне една стая или гарсониера.Германските собственици на къща или апартамент са 3% от населението на богата германия и пътува за да забравят че дължат наем,дали са в хотел или под наем те са пришелци дори и в Германия.13:52 22.02.2025
12 Пич
До коментар #9 от "Порно":
Ето ти още ! Каркасон , Петра , Мохенджо Даро , Баалбек ! Но ако едно трябва да те смае - иди и виж камъните на Баалбек !Коментиран от #15
13:53 22.02.2025
13 родолюбец
До коментар #9 от "Порно":
То ти нямаш дух искал да усети на духа на мястото.13:54 22.02.2025
14 Ало
13:56 22.02.2025
15 Кдкфккф
До коментар #12 от "Пич":
Антарктида, Амазонка, син кит на живо в океана!14:12 22.02.2025
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Гунчо
А истината е проста: искаш ли туристи да идват и да ти носят пари? Ще търпиш. Ако не искаш - няма пари. Хората са най-различни, възпитанието и мислите им - също. Но ако това не ти харесва и тръгнеш да се възмущаваш срещу тях - пак ще си без пари.
14:27 22.02.2025
18 Пасквил
А на доцента би трябвало да му е ясно, че "социална сегрегация" не съществува като термин, може би е имал предвид "джентрификация"?!?!
14:55 22.02.2025
19 Това страдание на автора, че
Коментиран от #33
14:56 22.02.2025
20 Златните и слънчака
Коментиран от #21
14:59 22.02.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Ха сега де...
Най са ми смешни такива, дето най напред бързат да си напишат табелките с титли и звания и да ги закачат на .входната врата или даже още на портата, дори и да живеят в жилищен блок. С това се гордеят единствено тези с подарени по милост или купени дипломи. Защото нямат други качества с които да направят впечатление на околните, а много им се иска.
Тоя май само живее за да поддържа в редовна експлоатация кухнята и тоалетната. Изглежда в неговото село никой не познава понятие означаващо духовно и културно развитие.
15:13 22.02.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Край
15:51 22.02.2025
27 Тъпунгер
Интересно, че този мушморок се вживява за корифей в псевдоанализа си за други хора, други изживявания на пътуващи просвета и други обекти, освен неговия, очевидно твърде стеснен, мироглед.
И защо се изживява в посока, която му е твърде далечна, а именно да анализира чужди емоции и чувства...
16:03 22.02.2025
28 Калашников
16:24 22.02.2025
29 Баба Вуна
17:22 22.02.2025
30 Учените мизантропи днес
18:09 22.02.2025
31 Пантов
18:26 22.02.2025
32 Йес Акинг
19:24 22.02.2025
33 Ами
До коментар #19 от "Това страдание на автора, че":
то между овцете и съвременния турист май няма голяма разлика.20:57 22.02.2025
34 Госあ
До коментар #1 от "Сталин":
Йес ! Затова приветствам плановата икономика и регулации на потреблението !22:38 22.02.2025