5 Октомври, 2021 11:04 9 814 38

„Шокиращо замитане“: Разследване на Генка Шикерова за действията и бездействията на властите с Vera Su

  • вера су-
  • камен бряг-
  • кораб

Движението на корабите се следи с навигационни системи в реално време

 „Шокиращо замитане“: Разследване на Генка Шикерова за действията и бездействията на властите с Vera Su - 1
Снимка: БНР
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Разследване на Генка Шикерова разкрива „шокиращо замитане“ по случая със заседналия край Камен бряг кораб Vera Su.
В „Свободна Европа“ журналистът проследява действията и бездействията на властите:

20 септември 2021 г. Час и половина след полунощ кораб, плаващ под панамски флаг в български териториални води, се отклонява от курса и в продължение на два часа се движи с пълен ход директно към брега.

На следващата сутрин в социалните мрежи се появява информацията, че товарен кораб Vera Su се е забил в скалите край природен резерват Яйлата. На борда му има 3300 тона азотен тор.

Ситуацията щеше да изглежда като морски инцидент, при който след подобно събитие има логична поредица от аварийно-спасителни действия. Но не и в този случай.

Служебният министър на транспорта Христо Алексиев обяви действията на Морска администрация като саботаж. Причината са серия от съмнителни действия и бездействия на институциите по наблюдение и контрол на морския трафик.

В събота ситуацията стана критична. Корабът започна да потъва. Той се наклони и в едната си част легна на дъното. В хамбара му започна да нахлува вода и според експерти вече има реална опасност плавателният съд да се пречупи.

Движението на корабите се следи с навигационни системи в реално време. Корабът Vera Su се е движел по направление от Украйна към Варна. В ранните часове на 20 септември той вече е в български териториални води. Корабът поема курс директно към брега и повече от два часа дежурният на вахта не предприема действия за промяната му.

Всичко това се вижда на екраните на дирекцията, която се занимава с ръководството на корабния трафик. Дежурните на брега би трябвало да са в контакт с дежурните на кораба. Известно е, че в случая също е започнало т.нар. викане на кораба.

“Когато се вижда, че няма комуникация, е нормално един катер на гранична полиция да отиде и да ги спре”, каза служебният министър на транспорта Христо Алексиев пред журналисти миналата седмица. Той определи действията на Морска администрация в кризата с кораба като саботаж.

Според ръководителя на дирекцията за ръководство на корабния трафик кап. Милен Тодоров обаче времето, в което е било категорично ясно, че корабът се движи на пълна скорост към брега, е било 20 минути. Това е забелязано, след като корабът е пропуснал да направи поворот.

“Дори и повече време да имахме, ако корабът не се управлява от човек на борда, той е неуправляем. Нашият оператор е уведомил гранична полиция и военните”, каза Тодоров.

Какво не е направено навреме

В поредицата от действия, които следват, се губят отговори на ключови въпроси, които вече не могат да бъдат дадени. Не е ясно кой е бил на вахта, къде е бил в този момент и в какво състояние се е намирал. Няма информация и за правоспособността на екипажа.

Това, което е известно, е, че никой от екипажа не е разпитан, както и че не са иззети документите на кораба. На 13-я ден от засядането на кораба служебният министър Христо Алексиев каза, че ще се предприемат действия за разпит на екипажа.

“Компетентните институции е трябвало да вземат проби на тези хора”, каза служебният министър на транспорта. Това обаче не е било направено веднага след инцидента. За първи път български представители са се качили на борда на Vera Su на третия ден след инцидента.

Проверката и вземането на проби е трябвало да бъде организирано от Гранична полиция в нощта на инцидента, казаха от Министерство на транспорта. За първи път български представители са се качили на борда на Vera Su на третия ден след инцидента. Свободна Европа не получи отговор на въпроса дали това е направено.

“Моряците са на плавателния съд и няма достъп до тях”, казаха на пресконференция в петък от Окръжна прокуратура – Добрич, които започнаха разследване. Документите също все още са на борда на Vera Su.

“Корабният дневник се взима незабавно в подобни ситуации”, каза за Свободна Европа адвокатът по морско право Владимир Владимиров.

“Най-странното е, че не са взели документите на кораба и не са разпитали капитана. Нека да помислим сега, дали корабният дневник не е пренаписан вече няколко пъти!,” каза Владимиров.

Според него това е трябвало да се случи на втория час.

“При риск за природата се действа незабавно. Кодексът на търговското корабоплаване описва правомощията на морска администрация в подобни ситуации”, каза адвокат Владимиров.

Той обясни, че след като заседне кораб на брега, се прилагат три конвенции - за спасяване, за защита на околната среда и за защита на екипажа. Освен това в конкретния случай е приложима и Конвенцията за защита на Черно море от замърсяване, в която е регламентирано, че “ако ти нямаш възможност да реагираш, се обръщаш към съседите”.

България не просто не се е обърнала за помощ към Турция или Румъния, а на 24 септември Морска администрация съобщава, че не приема предложения към онзи момент план на корабособственика за изтегляне на кораба.

Според информация на Maritime.bg собственикът е изпратил няколко предложения, които са били отхвърлени. Едно от тях е било активиране на плиткогазещи кораби от Турция и от Украйна.

Междувременно на корабособственика е даден срок от един месец да изтегли кораба. Всичко това на фона на прогнозите за лошо време и опасност от разбиване на кораба.

Разтоварване с каквото има

И ако бездействието на българските власти в продължение на седмица изглежда подозрително, то действията по разтоварване на товара на кораба се превърнаха във фарс.

В късните часове на седмия ден от засядането на кораба Maritime.bg публикува съобщение:

“В 21,34 ч. на 27 септември започна разтоварване на заседналия край Яйлата моторен кораб Vera Su с грайфер за инертни материали”. От разпространените кадри се вижда как, заради неподходящото оборудване, азотният тор се изсипва директно в морето.

Това се случва противно на одобрения план за пакетирането му в торби с вместимост от 1 тон.

“Те имаха една технология за разтоварване, но на своя глава са решили да приложат друга”, каза служебният министър на транспорта и последва уволнение на директора на “Морска администрация” Живко Попов.

На осмия ден от засядането на Vera Su за първи път беше направен опит за изтегляне на кораба. Неуспешен.

Ден по-късно всички дейности бяха преустановени заради лошото време.

От самото начало на кризата службите към Министерство на околната среда и водите (МОСВ) следят за качеството на водата в района. В деня след неуспешния опит за претоварване, когато голяма част от разтоварваното количество попадна във водата, от Басейнова дирекция "Черноморски район" отчетоха, че количеството на азотни съединения в района е четири пъти над нормата.

Служебният министър на околната среда Асен Личев издаде заповед за незабавно спиране на разтоварването "поради възникването на непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море".

В събота, пред потъващия кораб, Личев каза, че опасност няма.

"При наличието на вълнение и на течение съм сигурен, че няма да има измиране на живи организми".

Щетите са факт

“Чакаме този сезон цяла година - краят на септември, октомври и ноември. Това е времето, когато ловим риба. Съсипят ли морето сега, приключваме”, каза за Свободна Европа Емил Милев, който е председател на риболовно сдружение “Черноморски изгрев”.

“Риба има, а мястото, където е заседнал корабът, са най-добрите ни райони”, обяснява той. Негативните последици за рибарите обаче са факт.

“Вече всички знаят, че тук има заседнал кораб, натоварен с изкуствена тор”, казва Милев.

“Започнахме да даваме сигнали от самото начало, защото на това място, по това време на годината и с тази позиция на кораба трябва да се действа в рамките на два-три дни”, каза за Свободна Европа Георги Гавазов, който има фирма за риболов. По думите му много хора са предлагали безвъзмездна помощ по всички възможни начини.

“Морска администрация прояви шокираща незаинтересованост и нямам разумно обяснение защо. Те можеха да имат само позитиви от действията си”, каза Гавазов.

По думите му през цялото време е имало “шокиращо замитане на нещата”, което е необяснимо.

“Твърденията, че ние не можем да се справим с Vera Su, не са коректни. Ако всичко беше започнало веднага, щяхме да сме забравили за инцидента”, каза Александър Тодоров от Maritime.bg.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 41 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 КОРАБЪТ ПРИЗРАК

    24 53 Отговор
    СЕ ЗАБАТАЧИ С НЕГО И ...РАДЕВ

    Коментиран от #24, #25

  • 2 ГЕШТАПО

    62 7 Отговор
    ОПРЕДЕЛЕНО ИМА ГОЛЯМО ЗАМИТАНЕ НА СЛУЧЕЯ И ПРИКРИВАНЕ НА ЕДНИ НАРКОТИКИ ОТ ОКРАИНА. АРЕСТУВАНЕТО НА БРЕНДО В ОКРАИНА НЕ Е СЛУЧАЙНО СЛЕД ИЗДЪНКАТА С КОРАБА. НО ЯВНО ПОЛУЧАТЕЛЯ Е ПОЛУЧИЛ ПРАТКАТА И БРЕНДО Е ОСВОБОДЕН.
  • 3 случаен

    41 3 Отговор
    Лошо е ,че в България вина има,виновен няма и всеки си знае правата и никой задълженията!!!!!!!!!!!!!!
  • 4 Флаг Панам

    47 2 Отговор
    и турчин "капетан" давай Генке,теа лонгури карат "бело" затуй се крият кат мишки и не бягат от кораба!
  • 5 Морето

    58 5 Отговор
    Който и каквото да казва-тази конспирация лъха на трафик. Контрабанда. Дали на емигранти, наркотици или оръжии- досега е нямало такъв случай по крейбрежието на България. Всеки разумен човек ще си каже: тука има нещо! Но най-лошото е пълното безхаберие и безпомощност на властите-че то ако дойде един танкер с 200 000 тона суров нефт и го забият в скалите, половин България ще си отиде за час-два.
  • 6 Maг Илиян

    60 3 Отговор
    Този кораб е олицетворение на цялата ни държава.
  • 7 генкеее

    13 25 Отговор
    Ако потъне гемията ще умрете от глад. Няма да има за какво да дрънкате.
  • 8 Читател

    35 4 Отговор
    "Свободна Европа" обича да казва нещата, НО само тези неща, които устройват Саш и близките им военни съюзници : Един чаршаф статия, а е "пропуснато", че кораба е турски. 😯
  • 9 морски

    58 3 Отговор
    Морска администрация-София трябва незабавно да се закрие !! Това е една ненужна институция там ,поради простият факт ,4е там няма море !Отиват едни милиони за заплати за тоз де духа !!
  • 10 Хахаха

    19 38 Отговор
    радев и служебното правителство доведоха до невероятна екологична катастрофа.
    Остава и съмнението за трафик на наркотици в тонове !!!

    Коментиран от #26

  • 11 ФЕН

    39 12 Отговор
    Дали не далавера на забранени торове по линя Ердо-Бойко!?В тази администрация са 100% ГЕРБ кадри и има даста случай за контрабанда на хора ,наркотици ,и стоки ....и се при широко затворени очи на тези служители.....Спомнете сислучая с торбите с дрога дето изплаауваха по брега ами бежанците ......
  • 12 666

    40 4 Отговор
    В България почти никой не си гледа работата . България е като кораб без капитан .КОРУПЦИЯТА НИ СЪСИПА КАТО ДЪРЖАВА ,НИКОЙ НЕ МУ ПУКА ЗА НИЩО ! Малцина разследващи ЖУРНАЛИСТИ алармират за всякакви БЕЗЧИНСТВА в тая държавица .Българите седят и гледат ,други бягат и така държавата България се разпада. Не са виновни "политиците" в тая държава ,виновни сме ние хората ,първо избираме уроди и второ си мислим ,че с избори се решават бъдещето на държавата ...уви с избори нищо не се решава !

    Коментиран от #18

  • 13 Льохмани гербаджийски

    23 20 Отговор
    Радев ви навря огън под крадливите опашки и затова всяка тема,дори и ледената Антарктида свързвате него,хахахаха,с бял саван сте..
  • 14 user

    30 13 Отговор
    Свиквайте от сега нататък - пълно безхаберие и некомпетентност във всички сфери. Всичко ще се замрази. Гледайте какво става с корона кризата - изключително висока смъртност и нищо не се предприема. Гледайте катастрофите из страната - рекордна смъртност от катастрофи и контролът не само не се увеличава, а се занижава. За мен чужди сили са взели държавата на абордаж и ни намаляват умишлено като население. Наказват ни за нещо. Друго обяснение нямам на това което се случва в момента!
  • 15 Павел Пенев

    35 5 Отговор
    Ако кораба беше руски,щяхте да видите фашизираните действия на нашите "компетентни органи". Но понеже става въпрос за наши "партньори"–Турция и Украйна,действия няма или са безсмислени. Никой не е разпитан, никой не е виждал корабния дневник и капитана, и никой не направил проби за алкохол и наркотици на екипажа. Не става ли въпрос за голямо количество наркотици на прах омешани с торовете на прах. Такава беше едно време схемата на Доган на варненското пристанище –със захар и наркотици.
  • 16 Бамбука

    26 5 Отговор
    Да се попречи на кораба да заседне в рамките на 30 минути е илюзия. Да, корабния дневник и разпит на капитана на кораба още в първите часове след засядането е задължително, но не е направено. Защо, може само да се гадае. Опит за изтегляне с един/два влекача е също неуважитлно. Опитваш, не става, включват се три/четири, водолази готови при частично изтегляне да направят точкови заварки. Нищо, оправдяния лошото време. Все пак до момента не стана ясно застрахован ли е кораба и товара? Има ли с кого да се водят преговори и кой ще плаща !
  • 17 Иван Грозни

    22 6 Отговор
    Институциите отговорни за случая все още мислят, че ГЕРБ ще се върнат на власт и ще спасят от съд своите хора.
  • 18 Павел Пенев

    20 5 Отговор

    До коментар #12 от "666":

    Ако кораба беше руски,щяхте да видите фашизираните действия на нашите "компетентни органи". Но понеже става въпрос за наши "партньори"–Турция и Украйна,действия няма или са безсмислени. Никой не е разпитан, никой не е виждал корабния дневник и капитана, и никой не направил проби за алкохол и наркотици на екипажа. Не става ли въпрос за голямо количество наркотици на прах омешани с торовете на прах. Такава беше едно време схемата на Доган на варненското пристанище –със захар и наркотици.

    Коментиран от #19, #31

  • 19 666

    21 7 Отговор

    До коментар #18 от "Павел Пенев":

    Не ме интересува никой а само МОЯТА РОДИНА ! Мисловния процес ти куца ...нито руснаци са ни виновни нито амариканци а БОКЛУЦИТЕ КОИТО ИЗБИРА БЪЛГАРИНА .Българин 32 години избираше все ИЗМЕТ с изключение на ЖАН ВИДЕНОВ коъто кара таратайка и живее в панелка все още и това знаят ВСИЧКИ ОТ ФИЛИБЕТО !

    Коментиран от #22, #27

  • 20 Госあ

    13 3 Отговор
    Ужас и безумие
  • 21 РАДЕВ, КВО СТАА,,,

    11 15 Отговор
    Правителството безсилно, Радев си трае, народа гледа и се Мае има ли управляващи в тая държава....явно няма
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Стига!

    17 2 Отговор
    Всички безхаберници в затвора!
  • 24 Дедо ви

    25 3 Отговор

    До коментар #1 от "КОРАБЪТ ПРИЗРАК":

    За да потръгнат работите трябва да се разкарат калинките, завзели всички възлови служби (Морска администрация - София???, За по-лесна комуникация с морето). Всъщност това не са калинки, а кърлежи! Забили се веднъж - тялото можеш да откъснеш а главата остава и сее зараза.
  • 25 айде бе

    2 4 Отговор

    До коментар #1 от "КОРАБЪТ ПРИЗРАК":

    А КАКВА ВРЪЗКА ИМА ТОЙ С БЕЗДЕЙСТВИЕТО НА КАЛИНКИТЕ

    Коментиран от #32

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Павел Пенев

    4 4 Отговор

    До коментар #19 от "666":

    От отговора разбирам,че си голям патриот,но нали видя на предишните избори какъв е резултата на Жан Виденов,който е действително честен човек. Кой е този град Филибето? Такъв град сега в България няма. Съществувал е по време на турското робство, а може би си от тези патриоти със 130 годишна давност и напреднала склероза?

    Коментиран от #28

  • 28 666

    2 2 Отговор

    До коментар #27 от "Павел Пенев":

    Нищо не си разбрал !
  • 29 аооо

    1 3 Отговор
    Публикувано във факти.бг: В „Свободна Европа“ журналистът... Генка мЪж ли е/м.р./ или жена/ж.р./ та е "журналистът"???!!!
  • 30 бай Даньо

    9 5 Отговор
    Какво правят некадърниците на Радев от прехваленото служебно правителство !?
  • 31 КОЙ

    3 3 Отговор

    До коментар #18 от "Павел Пенев":

    Пак турките ни мъчат.Никакъв партньор не са ни тия те са най големият ни враг.
  • 32 ПРОСТО Е

    10 1 Отговор

    До коментар #25 от "айде бе":

    ВРЪЗКАТА ТИ Я КАЗА РЕВИЗОРО /ПРИ БОРИСОВ ЕКОМИНИСТЪРЪТ ЩЕШЕ ДА СПИ ТАМ НА ПАЛАТКА ДОКАТО КОРАБА НЕ СЕ МАХНЕ/ СХВАНА ЛИ ВРЪЗКАТА ШЕФА ОТГОВАРЯ ЩОТО Е ШЕФ АКО НЕ Е ПИНГВИН
  • 33 иво

    7 1 Отговор
    ЛИЧИ СИ ПЪЛНАТА НЕАДЕКВАТНОСТ НА сл.министри НА радефф ! НА ТОЯ КОРАБ МОЖЕШЕ ДА ИМА ТЕРОРИСТИ ИЛИ НЕЗАКОННИ МИГРАНТИ ! рашоф СПИ И СЕ НАЛИВА , КАТО ВЕЛИЧАЕ ПРЕЦЕДента СИ ! ПФУ ! ПЪЛЕН А Б С У Р Д !
  • 34 бакшиша

    1 6 Отговор
    абе тая шекерова не караше ли такси за да яде? какви кораби бълнува?
  • 35 А50

    4 1 Отговор
    С гумените лодки подарък от САЩ ли граница да пазим и трафиканти да гоним. №2 ГЕШТАПО е най-близо до истината.
  • 36 Сатаната

    2 1 Отговор
    Чичооо, то не било пудра захар, чичооо, защо кашляш?
  • 37 Морски 2

    1 0 Отговор
    Видя се колко са кадърни всички морски лица. Да контролираш и глобяваш е лесно, но когато трябва да се действа - ефективност НУЛА. Толкоз им е акъла. Сега ще почне да изтичат горивата и маслата които не могат да се изкачаят и да се залепят някъде по плажовете. Те не се абсорбират от водата , а просто се носят по повърхността докато се спрат било на пясък или камъни. Амониевия нитрат е бързо разтворим и ще се размие по крайбрежието. Накрая в хамбарите нищо няма да остане и кораба ще се килне наляво и ще се обърне. Може да стане водолазна дестинация и плажните концесионери да късат билетчета за посещение.
  • 38 Боже пази ни

    3 2 Отговор
    Колко време и колко хора трябват да се изчисли разтоварването на един кораб?Чували да бяха започнали да пълнят,да бяха забравили вече!