7 Октомври, 2022 16:20 4 864 25

МО подготвя съмнителна поръчка за храна на армията за 12 млн. лв.

  • армия-
  • военни-
  • храна

Военнослужещите останаха без доставчик насред течаща война

МО подготвя съмнителна поръчка за храна на армията за 12 млн. лв. - 1
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Месеци след началото на войната в Украйна българската армия се оказва без храна и напитки. Това не е новост за армията ни – години наред за българското Министерство на отбраната провеждането на обществена поръчка за доставка на хранителни продукти се оказва непосилна задача. Това пише Таня Петрова за в. "Сега".

Заради тези системни провали законът бе променен и вместо храна армията ни има право да получава левовата ѝ равностойност. В ситуация на повишен риск за сигурността и нуждата от провеждане на много повече учения обаче схемата пари вместо храна не работи. В момента МО се опитва спешно да намери решение, но за пореден път е организирало силно съмнителна процедура, която е отхвърлена като недопустима от Агенцията за обществени поръчки. Това показват документи, с които „Сега“ разполага.

Как се е стигнало дотук?

Според информация на „Сега“ процедурата за намиране на спешен доставчик на хранителни продукти и напитки за въоръжените сили е била подготвена още при министър Драгомир Заков. Заради липсата на време юристите в МО са решили да се възползват от изключение в Закона за обществените поръчки, което позволява процедурите по ЗОП да не се прилагат в поръчки за нуждите на отбраната, ако изпълнението им е свързано със специални мерки за сигурност с оглед защита на основни интереси на страната. За възлагането на такива дейности се прилага специална наредба, която изисква мотивиране на изключението и решение на МС.

В изпълнение на тази наредба от МО са представили доставката на храни като въпрос от основен интерес на България. В доклада до МС се изтъква, че в момента няма действащ договор, а обстановката е променена и неосигуряването на храни и напитки създава риск за частично и неефективно изпълнение на задачите. С тези аргументи в МО са преценили, че може да не прилагат Закона за обществени поръчки и да започнат директно разговори с четири големи компании, доставчици на хранителни продукти – „Лидъл България“, „Метро Кеш ен кери България“, „БИЛЛА България“ и „Кауфланд България“. С фирмите са проведени работни срещи. От „Лидъл“ са отказали с аргумента, че нямат практика да изпълняват договори за снабдяване на публични възложители. От „Кауфланд България“ също са се оттеглили след проведена първа среща с аргумента, че предметът им на дейност е търговия на дребно и не могат да изпълняват договори за доставки. От „БИЛЛА България“ пък отговорили, че не разполагат със собствен транспорт, нямат възможност за малки разфасовки и имат ограничен складов капацитет. Така цялата процедура на преговори финишира с един подходящ изпълнител – „МЕТРО Кеш енд кери България“, която разполага със собствен транспорт и се наема да изпълни дейностите. Предвидено е с нея да бъде сключен 12-месечен договор на стойност 12 млн. лв.

Всичко това поражда купища въпроси

Самата идея да се преговаря с големи хранителни вериги е много странна. Те наистина снабдяват на едро, но за свои цели, и е странно да се очаква да покрият цялата логистика на МО.

Странна е и идеята за централизиране на доставките в една фирма – досега всички обществени поръчки за храни и напитки на армията са били разделени на обособени позиции. Обстоятелствата стават още по-съмнителни, ако се отчетат данните за наличен собствен транспорт на избрания изпълнител. Според Националния регистър на транспортните средства за превоз на храни компанията разполага с общо 5 регистрирани собствени автомобила.

Освен с логиката всичко това е в разрез и със закона, става ясно от становище на Агенцията за обществени поръчки. Според АОП при доставките на храни за въоръжените сили не може да се говори за защита на основен интерес на България и Министерство на отбраната следва да приложи някой от обичайните режими за възлагане на обществени поръчки по ЗОП. „Според насоките на ЕК по прилагане на изключенията използването на думата “основни” подчертава изключителния характер на това основание, поради което то касае само поръчки от първостепенно значение за сигурността на държавите членки... Следва да се отбележи, че в ЗОП са предвидени и уредени множество възможни решения за случаите, при които е от значение своевременното възлагане на поръчките /каквито мотиви се посочват в проекта на доклада/, включително и когато е налице изключителна спешност. Тези възможности са в съответствие с приложимите европейски директиви“, пише в становището на АОП. Оттам изтъкват, че няма проблем при такива спешни поръчки да се заложат и изрични условия за поверителност на информацията, ако има съображения за секретност. От агенцията посочват конкретните законови текстове, регламентиращи възлагане на поръчки по спешност, включително и процедурата договаряне без обявление.

Казусът с прехраната на армията насред война идва след

поредица от провалени крупни обществени поръчки

Прегледът назад във времето показва, че редовните процедури, обявявани по ЗОП, по правило се прекратяват със съмнителни мотиви. А храните и напитките за армията се осигуряват или при нарушаване на закона, или в паричната им себестойност.

Последната провалена обществена поръчка е от 2021 г. Тя е обявена на 29 март 2021 г. – броени дни преди третият кабинет на Бойко Борисов да подаде оставка. Прогнозната стойност на доставките е 26,3 млн. лв. без ДДС, като договорите следва да са тригодишни и да покрият 13 конкретни региона на страната. 17 участници са подали оферти, като на 26 април МО е изискало част от тях да предоставят допълнителни документи. След получаването им на заседание, проведено на 12 ноември 2021 г., комисията решава, че 6 участника не отговарят на изискванията и ги отстранява. Вместо да продължат с класирането на останалите обаче, комисията решава, че процедурата следва да се прекрати изцяло. Основната причина за прекратяването на поръчката са изменения в закона за отбраната и въоръжените сили, влезли в сила от 1 септември 2021 г. С тях към състава на въоръжените сили са добавени две нови командвания – за логистична поддръжка и за комуникационно-информационна поддръжка. Няма как поръчката да се съобрази с нововъзникналите нужди за осигуряване на храна и напитки и за тези структури, защото е стартирала преди тези изменения, се изтъква в решението за прекратяване на комисията.

Щеше да е хубаво това твърдение да отговаря на истината, но не

Текстовете за създаване на нови структури в армията наистина влизат в сила от 1 септември, но са приети с изменения в закона, обнародвани на 19 март 2021 г. Още тогава се е знаело, че такива структури в армията ще има, а поръчката е стартирана след тази дата. Нещо повече – двете нови командвания са всъщност правоприемници на вече съществували структури и не се създават от нулата, т.е. нуждите им до голяма степен би следвало да са били покрити. Освен това по поръчката е осигурена възможност за надхвърляне при необходимост с до 20% на заложените количества, т.е. има гъвкавост. Всичко това навежда на мисълта, че в МО е търсена благовидна причина за прекратяване на поръчката. Това става в края на служебния кабинет, при министър Георги Панайотов.

Този развой на събитията е стопроцентово де жа вю. По сходна траектория през административно бавене, шикалкавене и в крайна сметка – прекратяване, се разви и предходният опит на МО да сключи тригодишни договори за доставка на храни и напитки на армията – от края на 2015 г. И тази поръчка бе с прогнозна цена от близо 26 млн. лв. (25,8 млн. лв. ), като тя мина през процедура по обжалване и последвало нежелание на МО да изпълни съдебно решение и да продължи състезанието. В крайна сметка и този търг бе прекратен през 2018 г. – три години след откриването му, а официалната причина отново бе – настъпила реорганизация на армията, промяна в състава на въоръжените сили и междувременно променен ЗОП (нищо, че той не касае заварени случаи). Тези действия на МО доведоха до голям скандал и обвинения в нарушаване на закона към бившия военен министър в кабинета на ГЕРБ Красимир Каракачанов. Разследване на bTV от това време показа, че за да се осигуряват все пак храни, в продължение на три години са платени 30 млн. лв. по малки търгове за до 30 000 лв. При този нисък праг по ЗОП не се изисква състезание. Това на практика представлява неправомерно разбиване на поръчката и липса на гаранции за качеството на храните. До последно обаче тогавашният министър Красимир Каракачанов твърдеше, че в действията на МО няма нищо нередно. Драмата с договора за храните се изостри и заради въведена през 2016 г. законова забрана полагаемото да се дава в левовата му равностойност. През 2019 г. тази възможност бе върната в закона.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 11 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 МО да не забравя!

    16 14 Отговор
    Алоу МО, в НАТО сме, не сме във варшавския договор, никой няма да ви даде да крадете като в рушлямия
  • 2 Последния Софиянец

    11 6 Отговор
    В Метро е страшно скъпо.
  • 3 гост

    17 1 Отговор
    От към главата се е вмирисало!
  • 4 Бамбука

    26 2 Отговор
    В НАТО храната на армията се осигурява на база калории, а не на база останала от времето на соца. Всички военни министри в последните 12 години по време на управлението на Герб са за затвора.
  • 5 долест

    10 11 Отговор
    Готвят ни порциона за фронта но го крият от нас.Да се стягат мешките.Стягайте се,никой от нас не се е клел пред натовски или европейски байрак,а само пред лъва и българското знаме.
  • 6 Който не храни

    15 9 Отговор
    своя армия,рано или късно ще храни чужда!

    Коментиран от #13, #15, #20

  • 7 Знайко

    17 0 Отговор
    Според мен ИЗНАЧАЛНО е порочна и сбъркана самата идея да се прави обществена поръчка за доставка на храна. Вероятно умишлено е сбъркан в основата си самият ЗАКОН за изхранване на армията и за доставка на храни на МО. Особено що се отнася до дълготрайни храни като олио, брашно, боб, ориз, захар, сухари ...

    Доколкото знам, в България има БОРСИ за храните и плодове и зеленчуци. МО е достаъчно голям купувач за да може самостоятелно да участва на борсата за храни и да купува храни по най-ниски борсови цени откъдедо купува МЕТРО. А не да плаща на посредници да купуват олио, брашно, захар, минералнма вода, леща, ориз, боб ... от борсата за МО. Дори зеленчуци меже да се купуват 3 пъти в седмицата седмица на българската борса за храни, месе от борсата всяка седмица. Не трябва да е проблем МО да може да купува на борсови цени, ако е проблем, то ЗАКОНА за МО е МНОГО СБЪРКАН и писан от корупционери.

    Коментиран от #25

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Орел

    4 9 Отговор
    Вестник "Сега" не за пръв път "разследва" поръчково, когато не се е класирал "подходящия" кандидат.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Генерал без армия

    15 5 Отговор
    Защо министерството има юристи, а няма готвачи? И войници няма, де...

    Коментиран от #18

  • 13 Армеец

    16 5 Отговор

    До коментар #6 от "Който не храни":

    Ние, брато, армия нямаме! От 30 години насам!
  • 14 Сатана Z

    4 7 Отговор
    Даааа,ще се наложи да храним чужда армия,както изхранвахме и обличахме Германския Вермахт на източния фронт.

    Z

    Z
  • 15 Знайко

    8 9 Отговор

    До коментар #6 от "Който не храни":

    "Който не храни своя армия, рано или късно ще храни чужда!"

    Ти вероятно си някой съветски фатмак като Радев, добре охранен от и рано пенсиониран от бг армията щом повтаряш тази невярна опорка. Държата да ми даде право да притежавам пушка и не ви ща армията, която служи само за да пази върхушките от гнева на народа и върхушките на войнствени съседи. Всичко е толкова просто, всеки тиранин иска да завоюва не само повече територия, но и повече население, което да му плаща данъци. При едно поражение във война, най-много губи ВЪРХУШКАТА на загубилата държава. За народа в повечето случаи е все тая. Ще го видети в Украйна, независимо дали ще спечели Путин и ли Зеленски, жителите на крим ще живеят еднакво зле и ще плащат едмнакви данъци. Разлика е само в това коя хазна ще пълнят данъците Московската или Киевската.


    Ние от 78 години не храним своя армия, говоря за периода след 1944 г.. До тогава през 1944 г. сме хранили своя армия, но тя е била смешна армия, която почти не е дала отпор и червената армия я е прегазила само за 3 дена и е окуопирала България за 45 години. И така избили са най-високопоставените български офицери и са сложили съветски офицери на тяхно място да оглавят останките от българската царска армия и са я пратили да се бие за съветските интереси срещу германците. Та от 1944 г. нямаме българска армия, защото "българската" армията от 1944 до 1990 г. е служила на интересите на Москва, а не на интересте на българския народ. А пък след 1990 г.

    Коментиран от #16, #21

  • 16 Знайко

    5 4 Отговор

    До коментар #15 от "Знайко":

    А пък след 1990 г. та почти до 2007 г. не можехме да изхранваме народа си какво остава да изхранваме и армия, а за купуване на съвремнни оръжия и дума не може и да става.

    И на тези, които ще ме ми опонират, че сме имали армия. Искам да им кажа, че аз съм от задължително ходещите в казармата и съм видял с очите си БГ АРМИЯТА ОТВЪТРЕ през 1990-те години какво предствалява. Глад за войниците и кражби от старшини и офцери на каквото се сетите. Всички кухненски работници и готвачи крадяха храна за вкъщи от войнишките дажби, като почнеш от сол и захар и свърши с пържоли, че и даваха храна за вкъщи на някои от офицерите. Никой от работещите в кухнята не си купуваше храна от магазина за вкъщи. Крадяха всичко необходимо от войнишките дажби.

    Старшини и офицери крадяха бензин и дизел за личните си автомобили.

    Цялата техника джипове, камиони ... беше над 20-30 годишна, от техниката над половината беше повередна и не беше в движение, за нищо не ставаше, нямаше и акумулатори. Другата половин от техниката, която беше технически годна и се движеше нямаше гориво в резервоарите защото старшини и офицери са го откраднали за автомобилите си. Резервоарите бяха пълни почти догоре с вода, защото горивото е по-леко и изплува отгоре. Така в един резервоар от 150 литра 99% беше вода и само 1% гориво, та като минава проверка и отворят капачката на резервоата да се види, че има гориво най-отгоре и да се отчете, че резервоара е пълен догоре.

    Коментиран от #17

  • 17 Знайко

    3 5 Отговор

    До коментар #16 от "Знайко":

    Сградите и спалните помещенията, в които беше нашето поделение бяха строени от строителни войски преди само десетина години и се тотално се разпадаха. Покривите много течаха, Врати и прозорци не се затваряха изпочупените стъкла бяха заковани с плоскоси. Имаша огромни дупки по 3-4 см между каси и врати и прозорци откъдето духаше студ зимата, а лятото влизаха врабчета. Дупките уплътнявахме с нагънати на рола вестниции за да не измръзнем ... Единствената здрава сграда в поделението беше една останала от царско време, която е била строена от германци по времето на Хитлер.

    Та не ми говорете за българска армия и за български офицери иза това, че ако не я ханя ще храня друга армия. Не ми дреме кой е начело на бг армията дали Джо, дали е Ханс, дали е Реджеп, дали е Караманлис или Вучи ... стига да не Володя от Москва. Не ми дреме как ще се казва и кой щше е РОБОВЛАДЕЛЕЦА НИ. Дреме ми да се грижи по-добре за РОБИТЕ СИ КАТО МЕН, отколкото Волода от Москва се грижи за своите РОБИ. Дреме ми за това робовладелеца да не ме праща никъде на вокйна, това ми стига за другото/да се изхранвам, да се отоплявам и да плащам 50% данък на робовладелеца/ се справям и сам.

    Видял съм ги с очите си бг офицерите през 1990-те какво представляват. 70% от офицерите бяха пародия на човек не само умствено, но и физически, 10% от офицерите шишковци, имаха формата на почти идеално кълбо, бяха по-широки отколкото високи. Да не говорим, че няколко процента от старшините не изтрезняваха и
  • 18 КИРо ТРАлаЛАДЖИЯТА

    6 3 Отговор

    До коментар #12 от "Генерал без армия":

    "Защо министерството има юристи, а няма готвачи? И войници няма, де..."


    И освен това е пълно със секретарки като Деси Радева-Трифонова.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 танкист

    3 0 Отговор
    С левовата равностойност на храната за деня-тоест с даден хартиен купон не се ходи на занятия и на учения. Военните хартия и трева не ядат. Или шишарки в гората. В НАТО сме били. В НАТО не правят така,а си хранят добре хората. В НАТО сме само на хартия. За ваучери.
  • 23 Дневален

    4 0 Отговор
    Армията,генералитета да назначат МОЛ артелчици от дебелите полковници,които дремят по разни канцеларии заети с нищоправене.
    Верно,че в началото и средата на 90 те покрадваха,но не сме стояли гладни,както описва набора по отгоре.Говоря за Плевен,Ивайловград и Хасково,последните две бойни поделения на кашимерията.
  • 24 Винкело

    0 2 Отговор
    Ма тез ги и хранят ли?
  • 25 Винкело

    2 0 Отговор

    До коментар #7 от "Знайко":

    Бе тя охраната на военните обекти е дадена на частни охранителни фирми, ти за боба се се закахърил.