Къде точно са сбъркали автопроизводителите при картелните си договорки?
Както стана ясно от доклада на информационното издание „Шпигел“, германските автоконцерни са съгласували помежду си всички възможни аспекти на производството – включително и размера на Adblue-резервоарите, които трябва да са вградени в дизеловите им превозни средства. По този начин обаче те са се забили в техническа задънена улица, което впоследствие е довело до сериозни проблеми, коментира седмичното списание.
Какво точно представлява Adblue-резервоарът?
AdBlue е 32.5% нетоксичен и незапалим уреен разтвор. Разработен е специално за дизелови двигатели, чиято изпускателна тръба е снабдена със селективна каталитична редукция (система SCR). Впръсква се в отработените газове в каталитичния конвертор на дизеловия двигател за намаляване на вредните емисии на азотни оксиди. С помощта на получения от впръскването амоняк, който реагира с азотните оксиди, от ауспуха излизат безвреден азот и водна пара. Понеже урея (карбамид) не е особено атрактивно име, е въведен терминът Adblue, с който се пълни така нареченият Adblue-резервоар.
Защо малките Adblue-резервоари са проблем?
В какъв размер ще бъдат редуцирани азотните оксиди зависи директно от количеството впръскан Adblue (воден разтвор на карбамида). Респективно от големината на Adblue-резервоара се определя и разстоянието, което превозното средство може да измине с намалени вредни емисии: При реален разход от 7 литра/100 км един 8-литров Adblue-резервоар би бил празен след 2 300 километра.
Това означава, че при всяко четвърто зареждане на гориво трябва да се зарежда и Adblue-резервоарът. Това е един неприятен процес, защото отнема повече време и изисква по-дълъг престой на бензиностанцията особено при товарните автомобили.
Избора на автопроизводителите: Повече вредни емисии, по-малко дискомфорт за клиентите им?
За да намалят разхода на уреен разтвор и нуждата от зареждането му, германските автоконцерни са решили да намалят и отстраняването на азотните оксиди. При първоначалните тестове автомобилите отговарят на всички критерии, но при движението им в реални условия надхвърлят до десет пъти граничните стойности за вредни емисии. Някои автопроизводители се оправдават с твърдението, че с цел предпазване на двигателя, системите им за отстраняване на вредни емисии работят само в така наречения „термопрозорец“ - температурния диапазон, в който азотните оксиди се филтрират най-ефикасно. В резултат на това „улесняване“ на собствениците на дизелови превозни средства градовете са в пъти по замърсени от позволеното и се обмислят радикални мерки като забрана за движението автомобилите им.
Защо автопроизводителите не са вградили по-големи Adblue-резервоари?
В случай, че някой автопроизводител вгради по-голям Adblue-резервоар, ще събуди много съмнения при контролните органи за отделянето на вредни емисии. В крайна сметка, според обвинението на информационното издание „Шпигел“, тази тема е била съгласувана между германските автоконцерни, които са решили, че спестеното място от по-голям резервоар може да се използва например за инсталиране на по-скъпа аудио уредба. С оглед на последните събития тази „грешка“ ще излезе скъпо на автопроизводителите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ГоУст
До сега винаги се чудех какво е адблу...виждал съм го само на бензиностанции ПЕТРОЛ и никъде другаде.
Коментиран от #5
13:01 25.07.2017
2 Ник
Коментиран от #3
13:02 25.07.2017
3 Иван
До коментар #2 от "Ник":
За Адблу прочетох за първи път преди 10-на години в Аутобилд.Не толкова назад във времето.Освен ако имаш нещо друго предвид.Не съм съгласен,че отнема много време пълненето.Времето е горе долу същото колкото зареждането на течност за чистачки.Може би просто някои шофьори си го спестяват като разход и не го купуват и от там се повишават вредните емисии!?Коментиран от #6
13:15 25.07.2017
4 Touareg
Коментиран от #25
13:47 25.07.2017
5 Гадина
До коментар #1 от "ГоУст":
Виждал си чушки в бензиностанциите на Петрол. Бъркаш AdBlue с Blue Force, както са си кръстили газта Петрол.14:56 25.07.2017
6 гост
До коментар #3 от "Иван":
Карбамида е минерален тор който се използва широко в селското стопанство като по-добър (но и по-скъп) заместител на амониевата селитра и се произвеждаше в бившото Химко Враца , а тук става въпрос воден разтвор с определен процент .14:57 25.07.2017
7 бах
Е това само гении могат да го измислят...
Коментиран от #8
15:01 25.07.2017
8 гост
До коментар #7 от "бах":
Защо изобщо да слагаме дизел , който вече "спомагателните" му системи са повече и по-скъпи от двигателя и въпреки това и с още толкова НЕ МОЖЕ да изпълни следващото Евро 7 , което чука на вратата ?15:08 25.07.2017
9 висок
Коментиран от #20
15:26 25.07.2017
10 Майтап
17:38 25.07.2017
11 ba4kator
18:02 25.07.2017
12 Курчатов
Коментиран от #13
18:44 25.07.2017
13 Гадина
До коментар #12 от "Курчатов":
Абе Курчатов, той пише че САМО там бил виждал, а AdBlue го има на много бензиностанции. Обаче САМО на Петролските има BlueForce. Капиш?19:22 25.07.2017
14 Shmeker
19:36 25.07.2017
15 Гост читател
Коментиран от #16, #27
19:42 25.07.2017
16 Shmeker
До коментар #15 от "Гост читател":
Може, ама не и TDI.Коментиран от #18
19:49 25.07.2017
17 Зелено човече
20:28 25.07.2017
18 гост
До коментар #16 от "Shmeker":
Особено пък "TDI" ще го гледаш само на стари снимки след 3-4 г.22:05 25.07.2017
19 Антонн
Това гориво е за автобуси,локомотиви и камиони.
В Швейцария карат бензинови мотори предимно голяма кубатура,явно са балъци вместо нафта с UREA.
Коментиран от #22
23:15 25.07.2017
20 Бате любо
До коментар #9 от "висок":
Всички вие сте вредни За година замърсявате с 53 тона СО2 въздуха всеки един. За това ще ни унищожат.Да могат градоветеда дишат чист въздух. Всичко е мижи да те лажим.Добър начин да се печелят много пари. Къде отива сярата от пропан бутан? Добрия дизел не е толкова опасен от износения бензин.Някой да каже какво е замърсяването от военните полигони и войните? Каква топлина се освобождава при ядрен взрив и какво се носи в атмосферата ?Д ишайте спокойно!Коментиран от #21
13:38 26.07.2017
21 ЕБС
До коментар #20 от "Бате любо":
Виж за това си абсолютно прав , Земята е отдавна пренаселена и единствения изход е контрол на раждаемостта , което в развитите държави става по-естествен начин и без принуда , но някой трябва да "обясни" и на останалите , че има други начини за растеж на икономиката , без да се плодят като зайци , даже напротив , това води до повече проблеми , вместо предимства . И проблема даже не е Китай , където от години има закон за едно дете , а такива като Индия и Африка , но скоро ще "разберат" и те .14:04 26.07.2017
22 Morski
До коментар #19 от "Антонн":
Тончо ,много знаеш,но не достатъчно. Прочети повече ,изучи се и тогава коментирай,както и всички разбирковци тук.Има една диаграма ,казва се цикъл на Карно-идеалния случай за ДВГ.Но е недостижима практически ,а е само за теоретично използване.Следващия най- близо до него е на Рудолф Дизел -най високото КПД и мощност за единица обем,при равна порция гориво до ДВГ. Бензинчето на Карл Бенц е много по -неефективно и съответно голяма част от енергията на горивото не се използва ,а се изхвърля с изгорелите газове.Даже и инжекциона не подобрява много положението.По простата причина , че PV диаграмата на този ДВГ не може да достигне повече от 38 %-даже и това е много. А факта , че камиони , автобуси, катери кораби използват дизелови двигатели говори много.По високо КПД за еденица обем и гориво и то при по ниски обороти(по ниско температурно натоварване и изнасване) .За мощноста и въртящия момент да не споменавам.
Цялата шумотевица е , че петролните компании започнаха да губят от масовизиране то на дизела.За въздуха граници няма и как като се забрани дизел за леки коли на едно място ,замърсения въздух от друго ще го спреш-ала бала за деца.
Истината е в двигатели с по високо КПД и това са електрическите-98%.Но петролните императори все още стопи рат процеса.
За щастие има светлина в тунела.
Коментиран от #24
15:29 26.07.2017
23 Антонн
И пускат дизеловите самолети,мотоциклети и формула 1.
Луксозните и бегачките,говорим висок клас автомобили.
Вероятно заради приянтия звук на агрегат,не ги правят дизели.
А монтират не ефективни и вредни бензинови мотори.
19:00 26.07.2017
24 МАК
До коментар #22 от "Morski":
Морски моля те недей хаби думите си тука има страшно посредствени хора който хем са неграмотни хем си вярват и философстват!!! Безмислено е !! Особенно има един гост се е нарекъл леле какви простотий пише и пълни излишно коментарите18:44 29.07.2017
25 СТЕФАНОВ
До коментар #4 от "Touareg":
Реалната цена на Adblue е около 0,70лв.Цена на дребно по бензиностанциите е около 1 лев,......но да плащаш 2,5лв./л. за същото нещо е меко казано наивно
Коментиран от #26
11:01 24.07.2018
26 котьо
До коментар #25 от "СТЕФАНОВ":
наивно е да си купиш кола за 2000 лв и да казваш че е като нова! Наивно е да караш с крадена нафта и да мислиш, че е като в бензиностанцията. Другото е друго. Даваш повече за да си сигурен в някакво качество. Малко е начин на мислене и може да не разбереш. И Ракия продават по 4-5 лв килото по пазарите, но от нея купуват предимно едни хора, които нямат доходи. Другите купуват от магазина, за да се събудят на другата сутрин в къщи а не в болницата22:22 16.02.2019
27 Ханаздраве
До коментар #15 от "Гост читател":
Спорно е кой двигател е по вреден дизеловия или бензиновия. Дори втория излиза да е по вреден заради оловните съединения които отделят. Смятам че за "дизелгейт" има и друга причина-би трябвало (едно време беше)дизела да е по евтин защото се "добива" по лесно и евтино, от тук повече коли на дизел, заради по евтиното гориво. Идва момента след това за"изравняване" и резултата е ВИДЕН.10:55 21.05.2019