Отговор на този въпрос ни дават експертите от ADAC, които са крайно несъгласни с общоприетата европейска норма, че грайферът трябва да не е по-малък от 1.6 мм. Обширните тестове, които германците правят с различни типове гуми (зимни, летни и всесезонни) показват, че при летните гуми дълбочината на протектора не трябва да е по-малка от три милиметра, а при зимните и всесезонните - четири милиметра.
От ADAC подкрепят твърдението си с редица нагледни тестове. Освен това те заявяват, че нова гума има средно грайфер от осем до девет милиметра не трябва да се кара до законовите 1.6 мм. Граничните законови норми са опасни за водача и пасажерите, защото именно тези седем мм, които вече са изтрити от гумата са слоя, който прави сцеплението с асфалта. Освен това германците са на мнение, че толкова малка дълбочина на протектора (1.6 мм) е сериозна предпоставка за аквапланинг.
За да проверите колко милиметра е грайферът на вашите гуми, то най-лесният начин е следният: Поставете монета от два лева в жлеба на протектора. Ако сребърният външен ръб остава видим над блока на протектора, е нужно да замените гумите. Сребърната част на монетата е 4 милиметра широка. Минималната дълбочина на протектора по закон в България също е 4 мм. Иначе може да се ползват специалните уреди от снимките, по-елементарните от които съвсем не са скъпи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
Коментиран от #14
10:57 14.05.2019
2 Специалист
Коментиран от #17
10:58 14.05.2019
3 Миризлив пор
Коментиран от #33
11:05 14.05.2019
4 НАТО ВЕЦ
Коментиран от #5
11:05 14.05.2019
5 Марто
До коментар #4 от "НАТО ВЕЦ":
Точно това е казано и в статията, че като се износи протекторът, заминава и сместа.Коментиран от #9
11:07 14.05.2019
6 Рамбо
Коментиран от #7
11:11 14.05.2019
7 Африканец
До коментар #6 от "Рамбо":
Прав си, за съжаление повечето български глави са кухи като хралупи.Нема управия, матриала не става.
11:17 14.05.2019
8 AUDI
11:17 14.05.2019
9 НАТО ВЕЦ
До коментар #5 от "Марто":
И на сликовете ли?!11:35 14.05.2019
10 За целта
11:35 14.05.2019
11 qwerty
Коментиран от #42
11:48 14.05.2019
12 Гумена глава
Коментиран от #18, #24
11:57 14.05.2019
13 егати
12:12 14.05.2019
14 asdasd
До коментар #1 от "Караиванов":
а дано ама на дали, те още карат със зимни гуми средата на май месец12:20 14.05.2019
15 Random
12:30 14.05.2019
16 Sofia
13:03 14.05.2019
17 БМВ
До коментар #2 от "Специалист":
БМВ върви настрани ако го кара некой измислен галфон , или келеш на 22 години...Коментиран от #21, #28
13:33 14.05.2019
18 Sancho
До коментар #12 от "Гумена глава":
Ти ако минаваш с 5 км.ч. по дупките,твоята ходова част ще е "вечна"16:00 14.05.2019
19 ЧЕФНЯТА
Коментиран от #20
17:23 14.05.2019
20 Миризлив пор
До коментар #19 от "ЧЕФНЯТА":
За да се стигне до аквапланинг си има куп условия - 1-во и най-важно е на пътя да има вода над определено ниво, 2-ро определена периферна скорост на гумата спрямо контактната повърхност, дълбочината на канала и нивото на водата. Точно тук е "заровено кучето" - производителите се съобразяват с изискванията за проектиране на пътищата т.е. за нивото на водата да не е над определена стойност (5мм по спомени) плюс някакъв запас, тук обаче пътищата са добре проектирани НО изпълнението е много зле, има локви, наноси и понякога водата тече като река, отделно горния износващ слой на асфалта не е от каквото трябва. Така че и 10 мм грайфер да имаш, при ниво на водата над 10-15 мм не можеш да караш с 90 км/ч за колкото са разчетени гумите. Така, че не е важно колко ти е грайфера, важното е като видиш че вали да отнемеш скоростта, ако не познаваш пътя да не рискуваш, че не знаеш кой си е оставил ръцете. Така, че спрете да се правите на разбирачи и да обявате разни цифри нямащи нищо общо с действителността. Иначе колкото по-дълбок е грайфера толкова по-добре.Коментиран от #22
17:52 14.05.2019
21 Марони
До коментар #17 от "БМВ":
Върви с вратите напред,ако го кара някой,който си само мисли ,че е голям шофьор,но не е!А за пишман шофьори има ESP.19:17 14.05.2019
22 Сандокан
До коментар #20 от "Миризлив пор":
Правилната преценка е от голямо значение!19:28 14.05.2019
23 цар Крум
Коментиран от #25
21:50 14.05.2019
24 tyres
До коментар #12 от "Гумена глава":
19 годишна кола имам и я карам с нови Т001 EVO ,ако разбираш от гуми,след 3 сезон ги продавам на "луди" за който гумите не са от голямо значение,макар колата да се движи само и единствено върху гумите си.22:27 14.05.2019
25 АзГлупакът
До коментар #23 от "цар Крум":
Не е задължително да караш кола, като немаш пари...Коментиран от #37, #48
22:28 14.05.2019
26 Илиян
Гумите ни трябва да са поне 4 мм
Коментиран от #30, #31
22:55 14.05.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Анонимен
До коментар #17 от "БМВ":
Ако едно BMW не въви ма страни, значи ,,не върви,,23:08 14.05.2019
29 Рамбо
23:25 14.05.2019
30 Plameni
До коментар #26 от "Илиян":
Къде го прочете ? С новите поправки става 1,6 за зима и лято.Абсолютно безумие но факт00:18 15.05.2019
31 Миризлив пор
До коментар #26 от "Илиян":
А бре пич ти не можеш ли да четеш? в закона си пише - минимално 1.6мм ако караш през периода 15 ноември до 1 март и не си с гуми предвидени за зимни условия (зимни както им викаме) т.е. да имат съответната маркировка трябва да са с 4мм протектор. За справка член 139 алинея 4 от закон за движение по пътищата. Къде ги четете и сънувате тези милиметри не ви знам, друг е въпроса кой колко му е акъла и дали пада до тези стойности. Пък вземи покажи закона където го четеш.08:46 15.05.2019
32 фау ве
08:52 15.05.2019
33 Ммм да
До коментар #3 от "Миризлив пор":
Точно за това НЕ се позовава на закона...А на изследването на производителите....Коментиран от #35
12:44 15.05.2019
34 Проверяващ
12:48 15.05.2019
35 Миризлив пор
До коментар #33 от "Ммм да":
Производителите не са обявили какви гуми са тествали, при какви условия и какви са резултатите. Реално те имат най-големия интерес да смениш гумите на 2/3 от ресурса им. От друга страна си има минимални изисквания които трябва да покрива една гума с минималния грайфер от 1.6мм или не може да се продава в Европа. В случая не оспорвам че 4мм е по-добро от 1.6мм а това че статията е подвеждаща - дал съм къде се определя минималния грайфер и той не е за цялата година 4мм според закона.15:46 15.05.2019
36 Именно
Подобна е историята примерно и с мотоциклетните каски - законът те задължава да имаш такава, но не казва с какви качества трябва да е (някои идиоти карат даже само с метална "паница" на главата, с която при инцидент е също толкова опасно колкото и без нея).
Ако човек го интересува реалната безопасност трябва да търси други източници, както в случая ADAC примерно.
А дали законите трябва да са по-строги по отношение мерките за безопасност - смятам че да. Но преди това трябва да се инвестира и в по-подробни и по-точни тестове, за да се зададат после в закона адекватни параметри.
Проблемът е че и нашата (а и другите) държави ги мързи и не им се дават пари за такива изследвания и тестове (да не говорим че спирачният път освен от гумите зависи и от пътя, а явно наш'те "герои" не искат да акцентират в/у качеството на пътищата ни). Оттам после и не могат да дефинират този тип закони достатъчно точно, и слагат някакви параметри които да са само ориентировъчни или препоръчителни - демек повече да те накарат да се замислиш отколкото нещо друго.
Коментиран от #38
16:59 15.05.2019
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Миризлив пор
До коментар #36 от "Именно":
Във случая за да го има закона, има минимални изисквания (стандарти) към гумите съобразени със стандартите за изграждане на пътища и към спирачните системи на автомобилите. Никой не прави гуми и шарки "по стара домашна рецепта". И правителствата не се налага да тестват на поразия. Реално както казах, най-големия печаливш в случая са производителите да се сменят гуми и части преди да е изтекъл ресурса им. Колкото до каските тип "метална паница" зависи от акъла на собственика, реално от много години се произвеждат пластмасови такива каски с всички подплънки вътре и сертификат за качество, само отвън са "винтич".07:37 16.05.2019
39 100
09:22 16.05.2019
40 Един
Така че тези резултати са "относителни" за германските условия - не за нашите!
09:36 16.05.2019
41 гост
11:55 16.05.2019
42 132575
До коментар #11 от "qwerty":
ми аз какво да кажа задните ми гуми са pirelli p6000 от 2001 година 24 седмица и още се държат имат 5 6мм граифер да ги хвърлям лиКоментиран от #43
16:10 16.05.2019
43 Антонн
До коментар #42 от "132575":
В никакъв случай има още много хляб в тях,това че са по твърди от PVC тръба е нормално.Да не говорим че до теловете има много,ако ти се занимава с флекс да донарежеш грайфер ще искарат още толко.19:26 16.05.2019
44 Бай Шиле
00:14 17.05.2019
45 и как така
на пътищата,за какъв аквапланинг говорим?шахтите вместо в средата да бъдат в края на пътя,където е най-ниската точка.асфалта да е положен "по устав" а не както сега,с подръчни материали...и т.н.
когато се изпълнят тези изисквания,ще намалят и предпоставките за инциденти
09:11 17.05.2019
46 да допълня
09:13 17.05.2019
47 hienata
09:34 18.05.2019
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Който плаче за соца
15:33 04.03.2020