14 Май, 2019 10:53, обновена 15 Юни, 2022 14:39 163 461 50

Колко мм трябва да е грайферът на гумите?

  • съвети-
  • гуми-
  • протектор
Колко мм трябва да е грайферът на гумите? - 1
Снимки: Shutterstock

Отговор на този въпрос ни дават експертите от ADAC, които са крайно несъгласни с общоприетата европейска норма, че грайферът трябва да не е по-малък от 1.6 мм. Обширните тестове, които германците правят с различни типове гуми (зимни, летни и всесезонни) показват, че при летните гуми дълбочината на протектора не трябва да е по-малка от три милиметра, а при зимните и всесезонните - четири милиметра.

Колко мм трябва да е грайферът на гумите?

От ADAC подкрепят твърдението си с редица нагледни тестове. Освен това те заявяват, че нова гума има средно грайфер от осем до девет милиметра не трябва да се кара до законовите 1.6 мм. Граничните законови норми са опасни за водача и пасажерите, защото именно тези седем мм, които вече са изтрити от гумата са слоя, който прави сцеплението с асфалта. Освен това германците са на мнение, че толкова малка дълбочина на протектора (1.6 мм) е сериозна предпоставка за аквапланинг.

Колко мм трябва да е грайферът на гумите?

За да проверите колко милиметра е грайферът на вашите гуми, то най-лесният начин е следният: Поставете монета от два лева в жлеба на протектора. Ако сребърният външен ръб остава видим над блока на протектора, е нужно да замените гумите. Сребърната част на монетата е 4 милиметра широка. Минималната дълбочина на протектора по закон в България също е 4 мм. Иначе може да се ползват специалните уреди от снимките, по-елементарните от които съвсем не са скъпи.


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 38 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    121 16 Отговор
    Ясно е, че законотворците и тия от кат са пълни галфони. Съветът не е никак лош, а методът с двата лева - брилянтен. Сега осткава и повече хора да се вслушат в този съвет и да го спазват, защото един живот да бъде спасен чрез тази статия - ефектът ще е огромен.

    Коментиран от #14

  • 2 Специалист

    85 32 Отговор
    BMW върви все настрани. Няма значение колко мм е грайфера.

    Коментиран от #17

  • 3 Миризлив пор

    78 3 Отговор
    Публикувано във факти.бг: "Минималната дълбочина на протектора по закон в България също е 4 мм" - това не беше ли през периода от 15 ноември до 1 март. като гледам член 139 алинея 4... с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март. т.е. ако са зимни май може и грайфера да е по-малък има си "ИЛИ"

    Коментиран от #33

  • 4 НАТО ВЕЦ

    75 12 Отговор
    Размерът на грайфера има значение само на мокро и в сняг. От значение е и "шарката". За всички други условия е от значение "сместа" на гумата и структурата на армировката.

    Коментиран от #5

  • 5 Марто

    27 20 Отговор

    До коментар #4 от "НАТО ВЕЦ":

    Точно това е казано и в статията, че като се износи протекторът, заминава и сместа.

    Коментиран от #9

  • 6 Рамбо

    89 8 Отговор
    Задкормилното устройство е НАЙ ВАЖНО !!!

    Коментиран от #7

  • 7 Африканец

    65 10 Отговор

    До коментар #6 от "Рамбо":

    Прав си, за съжаление повечето български глави са кухи като хралупи.
    Нема управия, матриала не става.
  • 8 AUDI

    61 4 Отговор
    По нашите ширини уви е по-важно гумите да са максимално евтини и ако може въобще да не са нови.... и това защото аз карам , аз мога това , аз мога онова и накрая статистиката е да си е..е майката
  • 9 НАТО ВЕЦ

    18 11 Отговор

    До коментар #5 от "Марто":

    И на сликовете ли?!
  • 10 За целта

    45 2 Отговор
    Всяка гума има т.н маркери.Най често са с 2 размера.По високия показва,че гумата е износена а по плиткия че е опасна.
  • 11 qwerty

    65 20 Отговор
    ако ДОТ. на гумата е 0110 примерно ако ще и 10мм да е грайфера не ми я хвалете

    Коментиран от #42

  • 12 Гумена глава

    38 14 Отговор
    На 10-20 годишните коли гумите изобщо не е единствения проблем, цялата им ходова част е за ремонт, като гледам как се кара през дупки, спящи полицаи... все е едно колите на всички са служебни.

    Коментиран от #18, #24

  • 13 егати

    77 6 Отговор
    Статията е с неточности. Минималния грайфер е 1,6 мм и само за определен период е 4 мм, но само ако гумата не е предназначена за употреба при зимни условия. За аквапланинга и 5 мм може да са недостатъчни, ако има левак зад волана. Задължение на шофьора е да се съобразява с пътната обстановка и ако се налага ще кара и с 20 км/ч. Сегашните разрешени максимални скорости извън града са си достатъчно добри. Единствено за градско ограничението от 50 км/ч е прекалено, защото спокойно можеше да е 60 км/ч, а когато има 3 ленти в една посока да е дори 70 км/ч. Никой не е задължен да кара с максималната разрешена скорост, ако това е неподходяща скорост в даден момент, но на сух път пред деня да караш в града с 60 си е добре и достатъчно в общия случай. А това със специалистите от ADAC вероятно си е някаква проба на производителите на гуми да си дигнат оборота.
  • 14 asdasd

    18 2 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    а дано ама на дали, те още карат със зимни гуми средата на май месец
  • 15 Random

    5 9 Отговор
    0, аз съм със сликове :D
  • 16 Sofia

    7 22 Отговор
    Щом не е АЛДИ не ми го хвали... Ахаха
  • 17 БМВ

    35 12 Отговор

    До коментар #2 от "Специалист":

    БМВ върви настрани ако го кара некой измислен галфон , или келеш на 22 години...

    Коментиран от #21, #28

  • 18 Sancho

    21 12 Отговор

    До коментар #12 от "Гумена глава":

    Ти ако минаваш с 5 км.ч. по дупките,твоята ходова част ще е "вечна"
  • 19 ЧЕФНЯТА

    19 24 Отговор
    С лятна гума под 5мм. Аквапланинга е 100 % реален, и сте я в полето, я в канавката. Независимо, че Българина се пише безсмъртен и с пилотски умения по default !

    Коментиран от #20

  • 20 Миризлив пор

    72 1 Отговор

    До коментар #19 от "ЧЕФНЯТА":

    За да се стигне до аквапланинг си има куп условия - 1-во и най-важно е на пътя да има вода над определено ниво, 2-ро определена периферна скорост на гумата спрямо контактната повърхност, дълбочината на канала и нивото на водата. Точно тук е "заровено кучето" - производителите се съобразяват с изискванията за проектиране на пътищата т.е. за нивото на водата да не е над определена стойност (5мм по спомени) плюс някакъв запас, тук обаче пътищата са добре проектирани НО изпълнението е много зле, има локви, наноси и понякога водата тече като река, отделно горния износващ слой на асфалта не е от каквото трябва. Така че и 10 мм грайфер да имаш, при ниво на водата над 10-15 мм не можеш да караш с 90 км/ч за колкото са разчетени гумите. Така, че не е важно колко ти е грайфера, важното е като видиш че вали да отнемеш скоростта, ако не познаваш пътя да не рискуваш, че не знаеш кой си е оставил ръцете. Така, че спрете да се правите на разбирачи и да обявате разни цифри нямащи нищо общо с действителността. Иначе колкото по-дълбок е грайфера толкова по-добре.

    Коментиран от #22

  • 21 Марони

    15 4 Отговор

    До коментар #17 от "БМВ":

    Върви с вратите напред,ако го кара някой,който си само мисли ,че е голям шофьор,но не е!А за пишман шофьори има ESP.
  • 22 Сандокан

    24 1 Отговор

    До коментар #20 от "Миризлив пор":

    Правилната преценка е от голямо значение!
  • 23 цар Крум

    33 6 Отговор
    аз също знам колко да ми е грайфера а знаете ли колко получавам за 12 часа работа платени 8 господа от парламента

    Коментиран от #25

  • 24 tyres

    15 9 Отговор

    До коментар #12 от "Гумена глава":

    19 годишна кола имам и я карам с нови Т001 EVO ,ако разбираш от гуми,след 3 сезон ги продавам на "луди" за който гумите не са от голямо значение,макар колата да се движи само и единствено върху гумите си.
  • 25 АзГлупакът

    15 20 Отговор

    До коментар #23 от "цар Крум":

    Не е задължително да караш кола, като немаш пари...

    Коментиран от #37, #48

  • 26 Илиян

    7 31 Отговор
    Тъпанари закона е категоричен
    Гумите ни трябва да са поне 4 мм

    Коментиран от #30, #31

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Анонимен

    15 6 Отговор

    До коментар #17 от "БМВ":

    Ако едно BMW не въви ма страни, значи ,,не върви,,
  • 29 Рамбо

    28 3 Отговор
    До коментар 11 уважаеми господин "дот"съгласен съм че след шестата година гумата не е най добрата ама преди10 г кой говореше за дот всички карахме маркучи от две години ни светнаха и вече знаем всичко ама не съвсем
  • 30 Plameni

    12 4 Отговор

    До коментар #26 от "Илиян":

    Къде го прочете ? С новите поправки става 1,6 за зима и лято.Абсолютно безумие но факт
  • 31 Миризлив пор

    16 0 Отговор

    До коментар #26 от "Илиян":

    А бре пич ти не можеш ли да четеш? в закона си пише - минимално 1.6мм ако караш през периода 15 ноември до 1 март и не си с гуми предвидени за зимни условия (зимни както им викаме) т.е. да имат съответната маркировка трябва да са с 4мм протектор. За справка член 139 алинея 4 от закон за движение по пътищата. Къде ги четете и сънувате тези милиметри не ви знам, друг е въпроса кой колко му е акъла и дали пада до тези стойности. Пък вземи покажи закона където го четеш.
  • 32 фау ве

    21 4 Отговор
    На летните гуми имам маркер. Като се износи гумата до маркера тогава я хвърлям. Гумите са ми Ханкук.
  • 33 Ммм да

    6 2 Отговор

    До коментар #3 от "Миризлив пор":

    Точно за това НЕ се позовава на закона...А на изследването на производителите....

    Коментиран от #35

  • 34 Проверяващ

    26 1 Отговор
    На някого да му се намират 2 лева?
  • 35 Миризлив пор

    11 1 Отговор

    До коментар #33 от "Ммм да":

    Производителите не са обявили какви гуми са тествали, при какви условия и какви са резултатите. Реално те имат най-големия интерес да смениш гумите на 2/3 от ресурса им. От друга страна си има минимални изисквания които трябва да покрива една гума с минималния грайфер от 1.6мм или не може да се продава в Европа. В случая не оспорвам че 4мм е по-добро от 1.6мм а това че статията е подвеждаща - дал съм къде се определя минималния грайфер и той не е за цялата година 4мм според закона.
  • 36 Именно

    9 0 Отговор
    Законът е само препоръчителен. В смисъл това което казва си е задължително де, но имам предвид не е супер точен или строг от гледна точка на реалната безопасност (предполагам че защото има твърде много фактори които се включват в реалната картинка).
    Подобна е историята примерно и с мотоциклетните каски - законът те задължава да имаш такава, но не казва с какви качества трябва да е (някои идиоти карат даже само с метална "паница" на главата, с която при инцидент е също толкова опасно колкото и без нея).
    Ако човек го интересува реалната безопасност трябва да търси други източници, както в случая ADAC примерно.
    А дали законите трябва да са по-строги по отношение мерките за безопасност - смятам че да. Но преди това трябва да се инвестира и в по-подробни и по-точни тестове, за да се зададат после в закона адекватни параметри.
    Проблемът е че и нашата (а и другите) държави ги мързи и не им се дават пари за такива изследвания и тестове (да не говорим че спирачният път освен от гумите зависи и от пътя, а явно наш'те "герои" не искат да акцентират в/у качеството на пътищата ни). Оттам после и не могат да дефинират този тип закони достатъчно точно, и слагат някакви параметри които да са само ориентировъчни или препоръчителни - демек повече да те накарат да се замислиш отколкото нещо друго.

    Коментиран от #38

  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Миризлив пор

    4 1 Отговор

    До коментар #36 от "Именно":

    Във случая за да го има закона, има минимални изисквания (стандарти) към гумите съобразени със стандартите за изграждане на пътища и към спирачните системи на автомобилите. Никой не прави гуми и шарки "по стара домашна рецепта". И правителствата не се налага да тестват на поразия. Реално както казах, най-големия печаливш в случая са производителите да се сменят гуми и части преди да е изтекъл ресурса им. Колкото до каските тип "метална паница" зависи от акъла на собственика, реално от много години се произвеждат пластмасови такива каски с всички подплънки вътре и сертификат за качество, само отвън са "винтич".
  • 39 100

    6 1 Отговор
    А като асвалта не е качествен и гумите се износват по-бързо. А зимата като хвърлят евтина, но вредна за гумите сол и луга.
  • 40 Един

    5 0 Отговор
    Изискванията зависят от климатичните условия : миналата зима можех да си карам с летните гуми!
    Така че тези резултати са "относителни" за германските условия - не за нашите!
  • 41 гост

    10 2 Отговор
    Тя мойта едвам пали и присецва след това , аз грайфери ще и гледам , нали като дигна повече от 40 и ми тресе волана.
  • 42 132575

    5 2 Отговор

    До коментар #11 от "qwerty":

    ми аз какво да кажа задните ми гуми са pirelli p6000 от 2001 година 24 седмица и още се държат имат 5 6мм граифер да ги хвърлям ли

    Коментиран от #43

  • 43 Антонн

    12 0 Отговор

    До коментар #42 от "132575":

    В никакъв случай има още много хляб в тях,това че са по твърди от PVC тръба е нормално.Да не говорим че до теловете има много,ако ти се занимава с флекс да донарежеш грайфер ще искарат още толко.
  • 44 Бай Шиле

    4 1 Отговор
    За милиметрите четете ЗДП,а не платени статии.
  • 45 и как така

    14 0 Отговор
    всички коментаристи не разбрахте,че трябва да си хвърлите годните гуми,за да си купите по-нови?нали заводите трябва да работят и то на печалба?Ако има качествен асфалт и добро отводняване
    на пътищата,за какъв аквапланинг говорим?шахтите вместо в средата да бъдат в края на пътя,където е най-ниската точка.асфалта да е положен "по устав" а не както сега,с подръчни материали...и т.н.
    когато се изпълнят тези изисквания,ще намалят и предпоставките за инциденти
  • 46 да допълня

    6 0 Отговор
    с тези пластмасови уреди и алтернативни способи е много нереалистична технология-колкото повече натиснеш уреда,толкова по-добра ще е гумата
  • 47 hienata

    10 1 Отговор
    Само за сведение, наскоро по Дискавъри гледах някакво предаване в което срвняваха чисто нови гуми със същите , но ползвани (някъде на 50%) Спирането на мокро беше с някъде около 1-1,5м в полза на захабените. После пробваха и със сликове, с тях колата на мокро изобщо не можа да спре и побута конусите.
  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 Който плаче за соца

    7 1 Отговор
    По соц. време карахме с гуми регенерат.Твърди като колело от волска каруца.Не бяхме сънували гуми от известни марки.Ако си връскар най много да се вредиш за две гуми" Вида" които на шестия месец се издуват като плондер.
  • 50 Теодор

    1 0 Отговор
    Супер ❤️