София, България. Екип на mobile.bg от мястото на събититето.
Японците от Mazda анонсираха този иновационен агрегат още преди година, но динамичното му представяне се случи чак сега, при това в България. Агрегатът се нарича SkyActiv-X и се монтира в новата Mazda3. Японците заявяват, че в този агрегат са събрани най-добрите технологии и от бензиновите, и от дизеловите агрегати.
Какво всъщност представлява обаче, разговорно наричаният "бензинов дизел"?
На практика агрегатът е стандартен четирицилиндров бензинов с искрово запалване, но с увеличена до 15:1 степен на сгъстяване. И разполага с механичен нагнетател. Самият компресор обаче, който се задвижва от коляновия вал и е от типа Roots, е свързан с фрикционен съединител. Идеята на механичния нагнетател в случая, е не да повишава мощността, а винаги да доставя на двигателя въздух в количество, достатъчно за създаване на обеднена горивна смес. Поради тази причина и бензинът се впръсква в горивната камера на няколко малки порции под огромно налягане от 1000 бара, както при дизеловите двигатели.
Първо, при всмукателния ход, електрониката задава команда на дюзата, която два пъти впръсква малки порции гориво в цилиндъра. Количеството е толкова малко, че получената смес е невъзможно да се запали по никакъв начин. И тогава, в самия край на хода на сгъстяване, в горивната камера влиза друг заряд на бензинова смес. Тя обаче не е обеднена, а представлява малко "облаче", концентрирано точно около запалителната свещ. Следва искра, която възпламенява въпросната стандартна смес, която се превръща в своеобразен заряд за запалване. Един вид допълнително "бутало", което увеличава налягането в цилиндъра до ниво, при което свръхобеднената смес, вече силно компресирана и нагрята, се запалва едновременно по целия обем на горивната камера.
Инженерите от Mazda наричат този цикъл SPCCI
Съкращението означава Spark Plug Controlled Compression Ignition, което най-общо казано означава искрово запалване с контролирана компресия. Самият иновационен двигател Skyactiv-X работи по цикъл на Miller от следващо поколение, който е постигнат благодарение на съвременните технологии.
Компютърна симулация на работни процеси, горивна система по образец на дизелов двигател, сензори за налягане във всеки цилиндър, фазови превключватели на входа и изхода за гъвкаво възпроизвеждане на продължителността на всеки цикъл ... и още куп електроника завършват процеса. Какъв обаче е резултатът?
Разход от 4.6 литра
Тестът, който направихме, включваше разнообразно шофиране от такова в градска среда (София), искърското дефиле, Мездра, Ботевград и обратно до София по магистрала "Хемус". В столицата имаше прилично задръстване, а извънградското шофиране беше сравнително спокойно откъм трафик. Управлявахме автомобила на границата на максимално разрешената скорост през цялото време. И средният разход на гориво, който отчете борд компютърът беше... 4.6 литра на 100 километра пробег.
Иначе двулитровият четирицилиндров двигател е с мощност 180 конски сили. Работи и се усеща точно като атмосферен двигател с такъв обем, като единствено доускорението е по-слабо и е малко по-шумен. Агрегатът е куплиран с шестстепенна механична скоростна кутия, като предавките могат да се превключват във възходящ ред на много ниски обороти.
Старт/стоп система
Този мотор "поема" следваща предавка при малко над 1000 об/мин без никакъв проблем (виж снимката по-долу). Освен това двигателят разполага с патентованата старт/стоп система на Mazda, която също е по-различна от останалите. Малко преди колата да бъде приведена в покой се впръскват малки количества бензин в цилиндрите на които предстои да навлязат в работен такт и се прекъсва работата на двигателя, т.е. настъпва "стоп" цикъл.
В момента на потегляне лек импулс от стартера и микровзрива в цилиндрите с предварително впръснатия бензин завъртат коляновия вал и запалват двигателя. Така настъпва "старт" цикъла. За да работи SISS- системата се монтират специални датчици на коляновия вал, които отговарят за положението на буталата в цилиндрите.
Колата
С други думи, този иновационен двигател работи по-скоро като дизел - спокоен е, с по-ниски обороти при стандартна работа, не е свръх динамичен и в същото време се представя точно като атмосферен бензинов агрегат. Разходът му обаче е колкото на малък дизелов мотор и е абсолютно оптимален за модела Mazda3. А що се отнася до самата кола - новата Mazda3, можете да се запознаете с впечатленията ни от първите тестове на модела, които се проведоха през пролетта на тази година. Там обаче "тройката" не беше представена с иновационния мотор, с който европейските журналисти се запознаха именно у нас.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Anonim
11:40 29.09.2019
2 брях
11:44 29.09.2019
3 jap
Коментиран от #16
11:45 29.09.2019
4 Марио
11:45 29.09.2019
5 DIESEL SMOKE
11:45 29.09.2019
6 Да да
Коментиран от #13, #30, #78
11:50 29.09.2019
7 реалност
12:01 29.09.2019
8 Физици
Коментиран от #22
12:01 29.09.2019
9 Ракия
12:03 29.09.2019
10 Порно
Коментиран от #11, #59
12:17 29.09.2019
11 Гост
До коментар #10 от "Порно":
А Пежо 308 с 180 к.с. ли е, че го даваш за пример?Коментиран от #41
12:19 29.09.2019
12 пламен
Коментиран от #14
12:20 29.09.2019
13 ВСЕКИ НЕ СЕ ВОЗИ НА КАРУЦА КАТО ТЕБ
До коментар #6 от "Да да":
ТАКА ЧЕ...НЕ БЪДИ ТОЛКОВА ЕЛЕМЕНТАРЕН..12:26 29.09.2019
14 До Пламен
До коментар #12 от "пламен":
Много точно го каза на тези шваби!Който се е качил на Мазда 3 повече не е сменил автомобила! То тум сте само разбирачи и специалисти като гледам.12:58 29.09.2019
15 112
13:03 29.09.2019
16 Гост А
До коментар #3 от "jap":
Нема нищо общо с голф. Мазда 3 е леко по висок клас в момента поне в Германия. Цените почват като на А клас или 1 бмв. Много по добра е от кенефа на голф....Коментиран от #28
13:24 29.09.2019
17 супер е
13:40 29.09.2019
18 Георги
Коментиран от #42
14:01 29.09.2019
19 И аз обичам маздата
Коментиран от #52
14:23 29.09.2019
20 dsadsa
Коментиран от #23, #27
14:23 29.09.2019
21 vvv
14:29 29.09.2019
22 Random
До коментар #8 от "Физици":
Един двигател само бензин ли е бе бастун? Главата и изпускателната систрма къде ги забрави? Катализатора зависи от това как е направен може да не чисти нищо и да чисти почти всичко. Главата пък дава мощност (кофти направена глава и от 8 литра двигател ще направи 90 коньово моторче, а от 1л двигател 200-300 коня). Аман от кръчмарски "експерти"Коментиран от #25, #26
14:37 29.09.2019
23 Не се чуди
До коментар #20 от "dsadsa":
Механиката със сигурност ще е много здрава и надеждна.Ако при купето не е пестено от антикорозионна защита,колата няма да има никакви недостатъци.14:58 29.09.2019
24 681
15:03 29.09.2019
25 МожеДаСъм
До коментар #22 от "Random":
Може да е кръчмарски разговор, но не виждам връзка с конските сили и пречистването. Когато 1 литър отдели Х изгорели газове ... вари ги печи ги, те са си толкова. Ти си слагай катализатори няма лошо ... аз съм сигурен че могат да измислят и активен по-добър пречиствател ... дето се вик да го зареждаш о него под формата на препарат при всяко зареждане. Ама това ще промени ли нещо в изгарянето на 1л. гориво ? Имам чуството, че вие знаещите и можещите идват от Холивуд и германофилията ви не ви позволя даже и да мислите.15:45 29.09.2019
26 ПичМисли
До коментар #22 от "Random":
Пич, хората говорят за въглероден двуокис .... какви пречиствания, какви глави и коне са ти в главата. Количеството въглероден двуокис е едно и също където и да го изгориш ) Аман от разбирачи германофили - спецове по всичко над 30 години и отхвърлящи физиката и химията )Коментиран от #36
15:47 29.09.2019
27 ИВАН
До коментар #20 от "dsadsa":
С толкова електроника...едва ли!16:31 29.09.2019
28 Ииии
До коментар #16 от "Гост А":
Точно го каза, че е с една идея по висок клас автомобил от голф, а и от другите в комп. клас фокус, астра , меган и др., като я видиш на живо и се качиш си проличава, но и цената е по висока, но как да сравняваш три цилиндровите двигателчета на другите с 2.0, 180 к. с четирицилиндров на маздата...16:33 29.09.2019
29 Не благодаря
Коментиран от #32, #33
16:52 29.09.2019
30 Ввв
До коментар #6 от "Да да":
Фалит,хахаха,момче я смени дилъра,Мазда е една от най-добрите алтернативи на германските коли17:24 29.09.2019
31 ддд
17:43 29.09.2019
32 ДВГ
До коментар #29 от "Не благодаря":
Е как да не е икономичен 4.6 смесен за бензин от класа на голфа!!! Около 2 литра по добре от еквиваленти те си. Как да не е бърза 0-100 за 8 сек за не спортен автомобил е добре. Да сложен е, но това не означава че ще се чупи времето ще покаже.17:45 29.09.2019
33 Прав си
До коментар #29 от "Не благодаря":
Затова си карай 25 годишния Голф,Астра или нещо такова,а тия дето ще карат чисто нова кола с дизайн и технологии от бъдещето да му мислят...и като си пиеш 2 литровата Ариана пред входа на панелката да знаеш,че си по добре от пиещите уиски на двора в Драгалевци....17:48 29.09.2019
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 onq s konq
18:47 29.09.2019
36 Random
До коментар #26 от "ПичМисли":
То може да е еднакво ама точно там играе катализатора.Коментиран от #37, #38
18:58 29.09.2019
37 ЧететеПредиДапишетеДЕ
До коментар #36 от "Random":
Айде малко четене и по-малко писане:"
Катализатор
Въпросът за опазването на околната среда в момента е по-обсъждан от всякога. За никой не е тайна, че автомобилното производство продължава да расте с бързи темпове и именно автомобилният транспорт е е един от главните виновници за глобалното затопляне. Азотният оксид е едно от веществата, които имат най-голям негативен ефект на озоновия слой.
катализатори 2
С цел да се предотврати пагубното влияние на автомобилните газове върху природата, като в това число влиза и озоновия слой, се въвеждат по-строги законови изисквания за изхвърлянето на вредни вещества в атмосферата. Тези ограничения са главно за автомобилните производители, върху които все по-често започва да се налага строг надзор относно спазването на екологичните правила.
Katalizatori 3
Така в процеса на търсене на технология за намаляване на вредните емисии се появява катализаторът за автомобили, познат още като каталитичен конвертор. Той е част от изпускателната система на автомобила и главната му роля е ефективно намаляване на вредните емисии от изгорелите автомобилни газове в атмосферата като въглероден оксид (CO), въглеводород (HC), азотен оксид (NO).
katalizator4
Какво представлява всъщност катализаторът?
katalizator 4
Устройство на катализатора
Катализаторът е автомобилен елемент, разположен между горивната и ауспуховата система на колата. Функцията му зависи от протичането, на химична реакция, която се с
19:10 29.09.2019
38 ГлаватаМисли
До коментар #36 от "Random":
Ама вие май не правите разлика между въглероден оксид и въглероден диоксид (CO2) - тови стория обикновенно мерят. Та вашите любими катализатори помагат първото да се превърне във второто ... и до там. Няма нищо магическо в него. Така че престанете да си мислите, че някой немски чичко е решил да метне една платина в колата ви и тя вече е чиста - това е другата глупост, която някой е наложил ... ама то в ЕС явно предимно овце виреят.19:12 29.09.2019
39 Смешно
Коментиран от #62, #82
19:17 29.09.2019
40 жижи
19:31 29.09.2019
41 гост
До коментар #11 от "Гост":
Без значение от конете дизеловото Пежо е с доказан двигател. А при Мазда проблемите са постоянни в моделите правени под крилото на Форд.Коментиран от #44
19:34 29.09.2019
42 Илия Велев
До коментар #18 от "Георги":
Жорка, Мазда не е вече перфектната кола. Цял живот карам Мазда. Последната ми е на 3 години и 80 хиляди. Почти 4 месеца престоя в сервиза. Ако не е в гаранция щях да фалирам. Първата ми 323 я карах 5 години и почти 150 хил. само със смяна на масло и НИЩО повече. От там на татък ......... само на долу.Коментиран от #47
19:40 29.09.2019
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Гост
До коментар #41 от "гост":
Това дали ще е проблемна тази Мазда, никой не може да каже. Същата работа е и с Пежо, защото имаше случаи и на проблеми с тях. Въпросът е, че и бензина може да харчи малко. Интересно дали ще може да се сложи и турбо на такъв двигател.Коментиран от #55, #57
20:22 29.09.2019
45 Кранко
20:42 29.09.2019
46 159
21:08 29.09.2019
47 незнайко
До коментар #42 от "Илия Велев":
Да прав сте карате МАЗДА, но сигурно не знате какво е това двигател !!! 4 месеца защо, обяснете кои са майсторите да не ХАДИМ ПРИ ТЯХ !!! Невярната информация не винаги помага !!!21:18 29.09.2019
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Маздо
Коментиран от #65
22:06 29.09.2019
50 Чочо
Коментиран от #51
22:15 29.09.2019
51 Джони
До коментар #50 от "Чочо":
И колко литра масло?22:28 29.09.2019
52 Луд
До коментар #19 от "И аз обичам маздата":
Дизела пердаши над 2000 атм.За бензина съм си мислил че ще детонира, но явно съм грешал22:32 29.09.2019
53 Алфа Ромео
22:41 29.09.2019
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Бибитко
До коментар #44 от "Гост":
Защо да неможе да се сложи турбо? Вероятно може, но защо ти е? Точно това харесвам на Мазда, че не усложняват излишно двигателите, освен ако не е абсолютно необходимо. Колкото по-малко агрегати, толкова по-малко неща е възможно да се повредят.Коментиран от #66
23:46 29.09.2019
56 От чичо Гошо
23:48 29.09.2019
57 Бибитко
До коментар #44 от "Гост":
Най-лесно е да сложат турбо както правят немците, това обаче намалява надеждността на двигателя :(23:49 29.09.2019
58 Бибитко
В мoмeнтa зa aвтoмoбилнитe прoизвoдитeли имa cтрoги рeгулaции зa СО2, тoзи двигaтeл хaрчи пo-мaлкo гoривo знaчи изхвърля пo-мaлкo СО2. Това автоматично означава, че този двигател, ще се предлага по-дълго на пазара от еквивалентен, който не е снабден с тази технология.
23:55 29.09.2019
59 Бибитко
До коментар #10 от "Порно":
Както знаете дизеловите двигатели вече удариха сериозна греда заради изпускания от тях NOx, които е канцерогенен. С други думи натрупва се в организма и причинява рак и преждевременна смърт.Точно това е причината, автомобилите с дизелови двигатели ще бъдат забранени в градовете, където има голям поток от автомобили, защото хората живеещи в тези градове също имат право на живот.
00:01 30.09.2019
60 Аааа
00:17 30.09.2019
61 Малко факти да разсеем мита
00:45 30.09.2019
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Тойота или Хонда а може и двете
01:39 30.09.2019
64 Петър4д
"...В Mazda смело са решили да увеличат компресията до 14:1 и са противодействали на негативните ефекти чрез промяна на архитектурата и удължаване на изпускателните тръби и промяна на челото на буталото, което вече има полусферична камера за по-бързо горене. Директното впръскване на горивото се осъществява под налягане от 200 бара, и то на два такта през дюзи с 6 отвора. Работата на двигателя се следи от йонни сензори и се настройва според процесите в него. Целият двигател е по-лек с 20%. Всичко това сериозно повишава ефективността на бензиновото сърце и то дава 166 к.с. и 210 Nm от 2 литра работен обем. ...."
Доколкото разбирам, при новия двигател мощността е увеличена на 180 к.с. без турбокомпресор.
ДВГ сериозно са се променили, и дизелите, и бензиновите. Добре ще е хейтърите малко да почетат, да не разчитат на прочетеното от преди 10 години. Технологията "помпа-дюза" отдавна е в историята.
05:51 30.09.2019
65 Петър4о
До коментар #49 от "Маздо":
Скайктив не е от вчера, подобни технологии са въведени и от други марки. Дизелите на Мазда имат някакви проблеми, най-вече в България (познато, нали?) Хонда също са я въвели (при бензиновите), ама при тях нещо не е много успешно.05:59 30.09.2019
66 Гост
До коментар #55 от "Бибитко":
Ти май не си карал турбо бензин - няма такъв кеф :) Според мен обаче би било проблем да сложат турбо на такъв двигател заради високата компресия.07:38 30.09.2019
67 Братчеда
07:56 30.09.2019
68 гост
08:59 30.09.2019
69 ръждата обаче
Коментиран от #73, #76
09:09 30.09.2019
70 ERTYUIOP
10:28 30.09.2019
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Луда работа
10:59 30.09.2019
73 гост
До коментар #69 от "ръждата обаче":
Мазда използват тенекия от Кобе Стийл, които ги изловиха че много години назад са фалшифицирали специфиациите и тенекията не е това, за което са я продавали. Затова и колите са склонни към ръжда.11:14 30.09.2019
74 За газовете
14:44 30.09.2019
75 За газовете
Коментиран от #81
14:45 30.09.2019
76 Кокал
До коментар #69 от "ръждата обаче":
Как правите изводи за чисто нови модели според впечатленията ви от коли на по 15 години...15:04 30.09.2019
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Илиян
До коментар #6 от "Да да":
С бензинова кола на 20г - 5л смесен разход :-)НИКОГИШ
Коментиран от #80
19:44 30.09.2019
79 Бойко
Но оправиха ли си ръждата, защото моделите до 2005г моделите ръждясваха повече от опелите
23:02 30.09.2019
80 Да да
До коментар #78 от "Илиян":
Бас хващаш ли?По маршрута, дето са минали тия и не са превишавали ограниченията никъде! И понеже нямат борд компютър, ще засичаме от туба.23:37 30.09.2019
81 Читател
До коментар #75 от "За газовете":
За да "харчи" два пъти повече пропан-бутан... има две причини. Първата - неграмотен монтьор на АГУ. Втората - неграмотен собственик на автомобил, на който не му стига "пипето" да си смени "газаджията".Трите ми коли на пропан-бутан които съм имал... не повече от 10-15% горница в количеството пропан-бутан спрямо бензин.
08:34 01.10.2019
82 Ха ха
До коментар #39 от "Смешно":
Още некъв захласнат по сборните на Махмуд, Зденек и Попеску у "немско"00:50 09.12.2019
83 Gkch
18:25 14.12.2019
84 ПЕТКО
14:17 22.12.2019
85 Трайчо
20:58 24.12.2019
86 Истината
14:26 28.12.2019
87 Bat Sande
20:00 30.12.2019
88 shrek
09:26 31.12.2019
89 Тимур
20:36 05.01.2020
90 Стария
Харата по белия свят карат колите си не повече от 7-8г., дори не сменят съединител.
След това тези автомобили са за скраб. Такаче, какъвто и модерен автомобил да направят, българина не го касай, защото не може да си го купи.
Така че, ползвайте по-прости автомобили без турбо, филтри, демфери и стар-стоп изгъзеци, защото след десетата година стойността им е по-скъпа от самия бракуван автомобил. Електоавтомобилите вскоро време няма да са перспективата, защото няма литий, а добивът и рециклирането му са страшно скъпи и екологично замърсяващи. Пробивът ще дойде от въглеродните кондензатори, които да заменят акумолаторите. Но дали термоядрения синтез ще ги изпревари, след 30-40 години ще стане ясно. Да тогава електричките ще са непосилни за хората, защото втора употреба означава нов акумолатор равен на стойността на автомобила.
16:42 14.02.2020