Безстепенните предавателни кутии стават все по-популярни заради по-ниската си цена в сравнение с автоматиците и плавната работа. Вариаторите обаче си имат и недостатъци, които е добре да се вземат под внимание при избор на употребяван автомобил.
Вяло ускорение
Конструктивните особености на трансмисиите с променливо предавателно число не позволяват бързо ускорение. Въртящият момент от двигателя се предава към колелата чрез ремък, който се движи между два конуса и променя съотношението на оборотите им. Колкото и да натиска педала на газта, водачът на кола с вариатор не усеща пъргавина, а моторът работи шумно. Безстепенните скоростни кутии просто не са подходящи за агресивно шофиране. То скъсява рязко ресурса им.
Внимателна експлоатация
Вариаторите не обичат въртене на гуми при резки стартове на светофарите и буксуване извън пътя. Такива изтезания често се заплащат с прегряване, в резултат на което ремъкът постепенно се разтяга и трансмисията излиза от строя.
Често обслужване
Производителите обикновено препоръчват маслото във вариатора да се сменя на 60 000 км. Инструкциите за експлоатация на някои модели пък изобщо не предвиждат такава процедура. Въпреки това практиката показва, че маслото в безстепенните скоростни кутии трябва да се сменя, при това по-често. В противен случай частиците, отделени в процеса на износване, могат да повредят вариатора.
Скъп ремонт
Макар да е по-прост като устройство от автоматика, вариаторът все пак има по-особена конструкция и не може да се ремонтира къде да е. Квалифицираните майстори, които разполагат с нужното оборудване, не вземат евтино. Като се прибави и изискването на много производители за вариаторите им да се използват само сертифицирани масла и оригинални части, поправките излизат скъпо.
Проблеми с буксирането
Тегленето на ремарке или каравана с автомобил, оборудван с безстепенна предавателна кутия, е непрепоръчително. Това важи и за буксиране на друг автомобил с въже - особено ако става дума за кросоувър, който трябва да дърпа тежък всъдеход. В такива случаи натоварванията върху безстепенната кутия са толкова високи, че често водят до прегряване и по-тежки повреди.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 мдам
Коментиран от #5
12:47 15.06.2020
2 fermera
12:58 15.06.2020
3 jap
Коментиран от #4
13:21 15.06.2020
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 гост
До коментар #1 от "мдам":
Само ако се премахне или ограничи максимално хидротрансформатора , който отнема до 20% от въртящия момент , а оттам и разхода . Само че това е възможно само за двигатели с голям обем или допълнени с електромотор , което вече е безсмислено , като може да сложиш само електромотор и да премахнеш и двг-то и автоматика !!Коментиран от #13
13:51 15.06.2020
6 с опит
Коментиран от #12, #27
15:48 15.06.2020
7 Димов
Коментиран от #17
16:08 15.06.2020
8 Цин Цян
17:32 15.06.2020
9 Жоро
18:40 15.06.2020
10 Причинител
Коментиран от #11
19:23 15.06.2020
11 bai hoi
До коментар #10 от "Причинител":
Еми смисъла че вече е износен и има голям шанс ти да плащаш за ремонта. аз съм със стар автомат, който също не носи на рязко ускорение и най-вече сваляне на предавки. В общи линии от как имам таз кола куки не са ме спирали щот си карам спокойно. Преди с 530д през 2 дни ме спираха, че малко кат се загледам в радиото и карам със 140 в града.22:37 15.06.2020
12 Абе
До коментар #6 от "с опит":
По принцип вариаторите са подходящи най-вече за леки и малогабаритни МПС-та, например при скутерите - неслучайно масово се използват при тях. Също стават за малка градска количка, която много по-рядко ще се използва извън града или при по-големи натоварвания. Някои вариатори изобщо не изискват смазване с масло, което максимално улеснява собственика при поддръжката и обслужването им. Като цяло ги поставят заради простата конструкция и съответно ниската им цена. Човек трябва да си направи сметката точно къде ще се кара колата и ако ще е предимно градско има смисъл, иначе е доста тегаво.Коментиран от #19
01:34 16.06.2020
13 Бай хой
До коментар #5 от "гост":
Най добре да премахнеш предно ляво колело.06:48 16.06.2020
14 МГГ
12:35 16.06.2020
15 Дидо
Коментиран от #18
22:16 16.06.2020
16 Оня с коня
22:46 16.06.2020
17 гост
До коментар #7 от "Димов":
Електричка може да се тегли. Дори тя може да се включи на генерация и да се зарежда от теглещия.00:15 17.06.2020
18 пепо
До коментар #15 от "Дидо":
Дидка,щом бавареца влиза три пъти в сервиз ,за кратко време ,значи е поредния мъртвец ,купен на старо ! БеЕмВе се купува само ново !06:53 17.06.2020
19 Хеорги
До коментар #12 от "Абе":
Карам Нисан Мурано от 2016г вече почти година, и нямам никакви проблеми със CVT трансмисията. И в града, и ма дълъг път вози плавно. Няма никакъв проблем с ускорението, като се наложи да изпревариш. Колата е 6-цилиндъра, бензин(около 260 КС)Коментиран от #20
08:37 17.06.2020
20 dsсса
До коментар #19 от "Хеорги":
Аз карам астра 160 к.с. с ръчни скорости и също нямам проблем с изпреварването. Ако ще трябва да храня още 100 деобичета, само да нямам проблеми с изпреварването с вариатор, мерси, отказвам се. Статията касае автомобили на старо с вариатор. Поддръжката е солена, в България има няколко човека, които биха се справили качествено с ремонта. Самия ремонт е скъп, но добави към него и репатрака да закараш колата до майстора. Ако си от Шумен и ремонта ти трябва да е в София, колко ще е транспорта на колата до там? Иначе, да, като комфорт автоматичната скоростна кутия е по-добра от ръчната, вариаторът по-добър от автоматика. Но всеки, който си купува кола на старо, прави редица компромиси в името на цената. И доста трудно би могъл да понесе един непредвиден скъп ремонт.Ако си от онези, които бракуват автомобила, като му се напълни пепелника, то статията не те касае.
08:57 17.06.2020
21 пламен
Коментиран от #22
09:09 17.06.2020
22 dsсса
До коментар #21 от "пламен":
Ако си карал велосипед или мотор, ще знаеш, че и металната верига се разтегля. Това го знаят и онези, на които автомобилът не е с ангренажен ремък а верига. Относно такситата с изминат над милион - да, ама на техните шофьори автомобилът е средство за изкарване на прехраната и си го щадят. Когато взимаш кола на старо, не знаеш, предишният собственик колко сантиметра към "достойнството" си е опитвал да добавя с автомобила.09:14 17.06.2020
23 miki
11:45 17.06.2020
24 Гарганел
15:52 17.06.2020
25 Shponka
16:21 17.06.2020
26 ПСФ
16:45 17.06.2020
27 Тео
До коментар #6 от "с опит":
С Нисан Кашкай 1.6 dcI CVT вече 4,5 години, закупен нов. автомобилът е на 48К км.Пиша, защото единствената ми забележка е лекото придръпване при студена още кутия (нормално е вероятно) и за мен неприятен шум и виене при движение с ниска скорост(субективен фактор, може би аз съм претенциозен). Колата за мен се държи много добре, пъргава е, особено ако се изключи ЕКО режима, но аз не го правя почти никога. Именно извънградско за мен е удоволствие да се кара. На магистрала си дърпа здраво, пресечен терен също. Колата откакто съм има среден разход смесено 7.0/100 по БКП, което е за мен е приличен разход.
Обслужвам я в оторизиран сервиз. Не са ми казвали за смяна на масло на CVT, а и не прочетох такова нещо в наръчника. Ще се позаинтересувам при следващото сервизно обслужване.
09:12 18.06.2020