25 Май, 2021 14:54 9 772 20

Повече или по-малко върви колата по време на дъжд?

  • съвети-
  • дъжд-
  • двигател

Има две тези по темата, но коя всъщност е вярната

Повече или по-малко върви колата по време на дъжд? - 1
Снимка: Shutterstock

Много шофьори са склонни да забелязват в колата си всякакви поведенчески характеристики, свързани с времето, магнитните бури, количеството гориво в резервоара и други подобни. Някои от тези „навици” на автомобила могат лесно да бъдат приписани на субективните чувства на собствениците, докато други наистина имат напълно обективна основа. Разказваме ви за един от тях. Говорим за промяна на характеристиките на двигателя по време на валежи. Факт е, че когато вали, относителната влажност на въздуха много бързо се повишава до максимални стойности.

Това е особено забележимо, когато парещите летни горещини за броени минути се заменят с гръмотевична буря, придружена с порой. Колкото и да е странно, но различните шофьори оценяват промените в характера на двигателя на собствената си кола в дъжда по напълно противоположен начин. Някои твърдят, че колата очевидно е станала по-добра за шофиране, а двигателят набира скорост по-бързо и по-лесно. Техните противници, напротив, отбелязват, че при дъжд двигателят „дърпа“ по-лошо и харчи повече гориво. Кой всъщност е прав?

Тези, които застъпват първата теза, обикновено излагат следните аргументи. Първо, горивна смес с по-високо съдържание на водна пара изгаря „по-меко“, тъй като уж предотвратява детонацията. Поради липсата ѝ, ефективността на силовия агрегат се увеличава и той доставя повече мощност. На второ място, изглежда, че сензорите за масовия въздушен поток, поради по-големия си топлинен капацитет и топлопроводимост при дъжд, леко променят показанията си, принуждавайки блока за управление на двигателя да инжектира повече гориво в цилиндрите. Следователно, според първата теза, имаме и увеличаване на мощността.

Собственици на автомобили, които по-добре помнят основите на елементарната физика обаче, са на мнение, че при дъжд от двигателя по-скоро може да се очаква загуба на мощност. Аргументите им се основават на основни закони. Факт е, че при една и съща температура и атмосферно налягане делът на кислорода във въздуха, при равни други условия, ще бъде непроменен. Сензорът за въздушния поток в крайна сметка доставя на блока за управление на двигателя данни за изчисляване на количеството кислород - за приготвяне на оптималната горивна смес. Сега нека си представим, че влажността на въздуха скочи рязко.

Тогава водната пара, която внезапно се появява заема част от "мястото", което преди това е било заето от кислород. Но сензорът за въздух не може да знае за това. Тоест при висока влажност по време на дъжд в мотора влиза по-малко кислород. Блокът за управление на двигателя забелязва това, като променя показанията на ламбда сондата и съответно намалява подаването на гориво. В резултат се оказва, че при максимална относителна влажност двигателят не работи толкова ефективно, колкото може, получавайки съкратена дажба и опитният водач, разбира се, усеща това.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 17 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мухоморко

    45 2 Отговор
    Най-добре в дъжд вървят БеЕмВе-тата.🤣
    Дрифт с 200 и в канавката/крайпътното дърво или недай боже в някой насреща идващ невинен гражданин.

    Коментиран от #19

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Бесен Язовец

    8 14 Отговор
    От москвича по-бърза и по-стабилна кола в дъжда нема, летим с 160 на мокро!
  • 4 Парцуцовски

    12 1 Отговор
    "Мнoгo шoфьoри ca cклoнни дa зaбeлязвaт в кoлaтa cи вcякaкви пoвeдeнчecки хaрaктeриcтики, cвързaни c врeмeтo, мaгнитнитe бури, кoличecтвoтo гoривo в рeзeрвoaрa и други пoдoбни.". Вярно е. Друг е въпросът, кой кого лъже - датчиците компютъра, двигателят датчиците, времето шофьора и т.н. Но промяна определено има и тя не е една и съща всеки път. То и статията не казва много по въпроса, но поне се опитва.

    Коментиран от #5

  • 5 Много Стограмов

    17 1 Отговор

    До коментар #4 от "Парцуцовски":

    То и жената не е една и съща всеки път та какво остава за таратайката
  • 6 Един

    13 2 Отговор
    Радо, радо... ! Сензора на BOSCH BME280 оценява околната среда по 3 параметъра :
    - температура -40...+85 °C, + -1°C
    - отн. влажност 0...100 % с грешка 3%
    - атмосферно налягане: 300...1100 hPa +-0.2Pa

    Така , че ако програмиста знае и го е направил - то ECU-то на колата има коректните стойности на всичко важно за двигателя на всеки 2 секунди!

    Коментиран от #18

  • 7 Еееех

    16 1 Отговор
    Колата върви по-малко в дъжд, заради по-голямото съпротивление от дъжда във въздуха и мократа настилка за гумите! За това и разхода на гориво се увеличава, за това се увеличава и разхода на ток при електрическите (там гориво и кислород, такива работи няма, но разхода пак се увеличава)!
  • 8 Поредните тъпотии на квадрат.

    11 4 Отговор
    Товаря колата и тръгвам.Върви си еднакво добре и зиме и лете и празна и пълна и на 100 км преход и на 3000 преход и на нагорнище и на надолнище и при сухо и при мокро.Само скоростта да е съобразена с пътните условия и дистанцията според натоварването.
  • 9 Софиянец

    19 1 Отговор
    Карбураторните двигатели вървят забележимо по-добре при голяма влажност на въздуха. За инжекционните мотори зависи от конкретната система и програмирането.

    Коментиран от #11

  • 10 оня с коня

    15 0 Отговор
    За дъжда ясно,ама за Градушката нищо не се казва..

    Коментиран от #16

  • 11 Авиоинженер

    14 1 Отговор

    До коментар #9 от "Софиянец":

    На някои авиационни бензинови двигатели се впръсква вода в смукателните колектори при излитане за подобряване на компресирането и охлаждане на гориво-въздушната смес и ПОВИШАВАНЕ НА МОЩНОСТТА !!!
  • 12 Гост

    17 4 Отговор
    При дъжд въздухът е по-студен. От там е по-плътен и по-наситен с кислород. Авторът си сму4е нещо от пръстите, без да има понятие от нещата, като е оплел една голяма плетеница без съдържание.

    Коментиран от #13

  • 13 Механик

    2 2 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    Абсолютно вярно.
    И двете ти твърдения са верни!
    Дайте да разясним, за да няма туй-онуй!
    По-хладният въздух има по-висока плътност. Казано с други думи, в ЕДИНИЦА обем (куб. метър) се намира по-голямо тегло (кг. )възух. В по-голямо тегло въздух, има повече кислород (%). В повече кислород, може да изгори по-голямо количество гориво (лт. )
    Повече гориво е равно на по-голяма енергия.
    Контролни въпроси:
    -Защо повечето ДВГ с "турбо" имат ИНТЕРКУЛЕР?
    -Защо самолетите с ДВГ не могат да летят много високо?
    -
    Колкото до влагата във въздуха, то тя спомага за по-доброто, меко и бездетонационно изгаряне на горивата в ДВГ. Това разбира се до определен процент. Същото се отнася и до охлаждането на въздуха.
    Прекалено студеният въздух пречи на процесите на смесообразуване от което се влошава работата на ДВГ.
  • 14 FraDia

    5 1 Отговор
    Влажен и студен въздух, особено за двигатели с турбокомпресор. Това значи добро пълнене на цилиндрите и допълнителен микро ефект от "прегрята пара" вследствие на термодинамичните процеси в такта горене. Доказана е ефективността на технологията с пароинжектори още през '30-те години на миналия век. Липсата на подходящи сплави не позволява масово навлизане на тази технология и повишаването на КПД на ДВГ до момента.
  • 15 ттт

    3 0 Отговор
    Някога имахме правена нафтова печка. Гореше си нормално, топлеше. Имаше отгоре отвор с клапа, която регулираше големината му. Много обичах да капна капка вода през това отворче в горивната камера. Огънят започваше моментално да гори много по-интензивно за около 15 - 20 секунди (без да променям подаването на нафта). Дори си мислех, дали не мога да добавя някаква система, която да капва по две - три капки вода в печката, но се отказах, защото не знаех, какви последици може да има и дали е допустимо да напусна стаята за кратко време.
  • 16 аса

    5 0 Отговор

    До коментар #10 от "оня с коня":

    Пепел на устата, въобще не споменавай за градушка! Аз съм от Казанлък (но не форумеца "град Казанлък") и на 01 септември 2007 бях свидетел на градушка колкото топки за билярд. Много хора просто си хвърлиха колите след нея.

    Коментиран от #20

  • 17 Lucid Air

    0 2 Отговор
    Оффф! Влагата винаги е вредна за горенето. Кислорода е едно и също количество и в топлия и в студения въздух. Просто потенциала за разширение на студения въдух в горините камери е по-голям. Затова външната температура се взима под внимание при пистови изпитания.
  • 18 ХХХХ

    2 0 Отговор

    До коментар #6 от "Един":

    А как отчита появата на озон по време на дъжд?
  • 19 Митко

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Мухоморко":

    Слогана на БМВ:
    Сняг се симе на парцали, ръчна, кофи и дувари...
  • 20 Патето Яки

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "аса":

    И аз съм от Казанлък но за късмет точно тогава бях с колата - полски фиат125 в София.
    След година две продадох тази кола на софиянец прекупвач за колекционер в Германия.