7 Януари, 2021 13:59 17 977 26

Защо ESP-то е опасно при обилен снеговалеж?

  • съвети-
  • esp-
  • автомобили-
  • сняг

Тези случаи са сравнително редки, но именно заради тях е предвиден бутон за принудително изключване на стабилизиращата програма

Защо ESP-то е опасно при обилен снеговалеж? - 1

Eлектронната система за стабилност, вече се превърна в същия задължителен атрибут на автомобила като, да речем, ръчната спирачка. В повечето случаи тя наистина помага на водача. При определени условия обаче системата може да ви направи лоша услуга.

Пряката задача на ESP-то е да поддържа т.нар. курсова устойчивост на автомобила. Това се случва при хлъзгането на колелата по пътното платно. За постигане на тази цел системата има способността да забавя принудително прекалено бързо въртящото се колело или обратно - да го отключва в случай, че се плъзга поради твърде ефективно задействани спирачни механизми.

ESP-то работи и чрез функциите на антиблокираща спирачна система (ABS) - помагайки да не загубите контрол над автомобила при спиране. Освен това Електронната стабилизираща програма може да попречи на работата на двигателя, като "насилствено" намали оборотите, така че колелата да не се въртят прекалено бързо и така да се предотврати приплъзването им.

И така, в какви случаи ESP-то може да стане не асистент, а провокатор на произшествия?

Например в случай на обилен снеговалеж, когато под колелата има снежна покривка, а под нея - киша от реагенти против заледяване. Като цяло, когато е непредсказуемо хлъзгаво. При такива условия най-честата ситуация, в която ESP няма да ви е приятел, е рязко и неочаквано спиране на автомобила отпред. Това се случва при гъст градски трафик, когато шофьорът на превозното средство отпред например изведнъж забелязва пешеходец, който просто се приближава до „зебрата“ и решава да го пропусне.

При извънградско шофиране през зимата, когато пътят е заснежен, а ви се налага да изкачите стръмен наклон, ESP-то също не помага. В подобни ситуации колата трябва да се ускорява, а не да се забавя. Но с включен електронен помощник, давате газ, но ESP, усещайки, че задвижващите колела се осмеляват леко да се плъзгат, веднага „задушава“ двигателя. И в резултат на това колата губи мощност и инерция.

Това обаче са сравнително редки случаи и именно заради тях в автомобилите е предвиден бутон за принудително изключване на стабилизиращата програма. В повечето случаи обаче, както вече споменахме, електронната стабилизираща програма е добър помощник на водача.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 33 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Наблюдател

    18 12 Отговор
    Инсигния-та на снимката никога не се е славила с особена устойчивост на сняг, лед и кал. По-добре е ESP системата да е включена зимата.

    Коментиран от #6, #9

  • 3 Джуган

    40 4 Отговор

    До коментар #1 от "Христо":

    Подкрепям, тракшън контролът е този който се намесва и ми реже оборотите като се качвам на Витоша в дълбок сняг. Ако не съм го изключил преди стръмното и си губя цялата инерция и в един момент ще затъна, а с изключен - газ, газ, отпускам, пак газ газ, буксува но драпа нагоре.

    Коментиран от #24

  • 4 zeus

    56 7 Отговор
    Едно време ЕСП нямаше, слагах два чувала пясък в багажника на Ладата и газ. Разбира се, спирането внимателно да не поднесе колата, за което си трябваха умения, а сега за всичко се грижи електрониката.

    Коментиран от #12, #15, #17

  • 5 Дедо Клец

    60 9 Отговор
    През 2005 си купих С-ка 2.7Д....Зимата се опитах да изкача едно наклонче/което без проблем съм изкачвал със сто коли,и на повече сняг/..засиля таралясника,мръдне леко..и удари спирачки..газта не реагира,реши и тръгне..до средата на баира. Станах,за смях. След втория опит/пак неуспешен/ се сетих,че е от "екстрите" изключих "опцията",и право горе без проблем! Стигам до извода,че това е за хора които,не карат колата,а тя ги кара...Мое мнение..
  • 6 DBS

    26 3 Отговор

    До коментар #2 от "Наблюдател":

    Сложили са просто снимка на кола .... не става въпрос за инсиния изобщо. Коя кола е устойчива на лед и ... кал!?
    Инсиния може да няма най-доброто управление на света , но се държи съвсем прилично на сняг . Като всяка нормална кола обута с подходящи гуми.

    ESP е добре да се изключи ако си затънал или трябва да катареиш по дълбок сняг.
  • 7 нтгнг

    25 0 Отговор
    До автора.

    В първата част на статията е описано как действа есп.

    Но в частта

    Публикувано във факти.бг: Например в случай на обилен снеговалеж, когато под колелата има снежна покривка, а под нея - киша от реагенти против заледяване

    Какво точно ще се случи не става ясно ?!?

    Коментиран от #11

  • 8 ААА8

    26 2 Отговор
    Всяка екстра е мислена да помага при определени ситуации , а не да те прави Господ на пътя , и когато го забравиш, и се предоверяваш на системи свършваш в пътната канавка , или по-лошо . Друг е въпроса , че между различни системи и автомобили също има балкан разлика .
  • 9 аЗ123

    6 8 Отговор

    До коментар #2 от "Наблюдател":

    Личи си колко си карал Инсигния. Тази от снимката е и 4х4

    Коментиран от #10

  • 10 Наблюдател

    18 3 Отговор

    До коментар #9 от "аЗ123":

    Никога не съм карал този модел Опел. Даже не съм влизал в Инсигния. Дори не съм се доближавал до такава кола.

    Коментиран от #25

  • 11 Българин

    20 2 Отговор

    До коментар #7 от "нтгнг":

    Ами катериш баир и ти трябва Ускорение,а системата не ти дава и в резултат губиш Инерция и гумите ще почнат да превъртат...Ще се наложи да се върнеш обратно назад,да изключиш ESP да се засилиш Наново и да качиш Баира...Това става...
  • 12 Rado

    16 12 Отговор

    До коментар #4 от "zeus":

    В момента ЛАДА е безаналогова, защото и сега пак трябва да слагаш чували с пясък и да помпиш спирачката за да може да спреш.
  • 13 Секта Мекта

    20 17 Отговор
    А пък Дачия няма бутон за изключване на ЕСП-то, също както и Клио IV. За съжаление къщата ни е на един баир и зимата в снега оставяме колите долу и се качваме пеша. Жената вика никакви френски експерименти повече, ама аз няма да се дам!

    Коментиран от #14

  • 14 Димитър

    26 3 Отговор

    До коментар #13 от "Секта Мекта":

    То си е всичко ясно. Щом си човек, който си е купил френски експеримент и на жена си ще клекнеш.
  • 15 type-R

    21 0 Отговор

    До коментар #4 от "zeus":

    Затова и викат "асистент", а не "шофьор". Електрониката също греши. А както винаги автопроизводителите си рекламират стоката повече отколкото действително заслужава.
  • 16 Гост

    26 2 Отговор
    Не съм съгласен с темата. Обяснявам защо. Преди карах Мерцедес W211 и с нови зимни гуми системата работеше превъзходно. Няма приплъзване, няма занасяне нищо. Просто перфектно. Сега карам последен модел Пасат и мога да кажа, че системата му за нищо не става. Та зависи от колата.

    Коментиран от #18

  • 17 Иво

    6 14 Отговор

    До коментар #4 от "zeus":

    Едно време умря и го погребаха! На времето каквото било,било. Станахме 2021!
  • 18 qwerty

    9 0 Отговор

    До коментар #16 от "Гост":

    проблема не е в марката, а в некадърно написаната програма. имах паджеро 3 и се катерих към язовир калин. на изкачване при обратните завои с включено само задно предаване есп направо спря автомобила, след превключване на 4Н нещата се оправиха. сега съм с един паркетник с постоянно зацепено 4х4 и при изкачване към паничище на първия стръмен и заледен завой ми се включи есп, защото колата поднесе и недозави
  • 19 Карачо

    19 2 Отговор
    ЕСП-то е много хубава екстра и в много случаи спасява, но наистина има моменти в които пречи. Трябва да бъде задължителна, както да е в момента, но според мен трябва да имаш и възможност да можеш да я изключиш. Особено се отнася за автомобилите с висока проходиммост. Дори да няма сняг, лед и кал, тръгнеш ли да катериш някой баир и тази система при първото пробоксуване те оставя по средата. Намерил съм решение на проблема и действа безотказно. Просто изваждам бушона на ЕСП-то и оставам без него за времето, което искам. С последната кола реших да усъвършенствам нещата и си изведох кабел с копче прекъсвач с което мога по всяко време да го включа или изключа. Всеки с елементарни познания може сам да си го направи имли да отиде при жичкаджияда муясвърши тази работа.
  • 20 Скрунджо

    10 10 Отговор
    Прецака ми се датчик в главина, който се сменя в комплект с главината и сега нямам ABS и ESP, така че не ме касае. Светят две лампи на таблото, но не ми пречат.
  • 21 Некой си

    8 2 Отговор
    Снеговалеж?
    Пък и обилен?
    Кажете нещо за климатиците, че те са актуални сега!
  • 22 фен

    14 3 Отговор
    Основното предназначение на ESP е курсовата устойчивост. т.е. в завой да нямаш презавиване и недозавиване и е нещо чудесно и поддържа висока безопасност при нормално шофиране. Но конструкторите са включили към нея traction control - тя реже оборотите на двигателя при поднасяне и пробуксуване. Имено traction control-a създава проблеми при сняг и лед. За съжаление при масовите автомобили ESP и traction-a се изключват едновременно или даже не могат да се изключват. Когато се изключват поотделно си е супер. За това според мен е по-правилно да се говори, че тракшъна може да пречи при сняг, а при нормално каране ESP никога, ама никога НЕ Е ОПАСЕН.
  • 23 ввв

    0 3 Отговор
    Откровени глупости!!!!
  • 24 Каруцар

    2 0 Отговор

    До коментар #3 от "Джуган":

    Така е, аз също подкрепям.
  • 25 Алфа Чакал

    3 2 Отговор

    До коментар #10 от "Наблюдател":

    И много добре правиш
  • 26 Много прости ей

    2 9 Отговор
    Всичките тука си запалете книжките и никога не доближавайте автомобил...
    Майкоо майкоооо