16 Май, 2022 17:37 16 121 18

За кои коли са противопоказани масла с нисък вискозитет?

  • моторно масло-
  • вискозитет-
  • съвети

Обясняваме и кои масла могат да се нарекат нисковискозни

За кои коли са противопоказани масла с нисък вискозитет? - 1

През последните години автомобилните производители все повече препоръчват използването на масла с нисък вискозитет. Но проблемът е, че има много различни двигатели и такова масло не е подходящо за всеки двигател. За агрегатите на кои коли е по-добре да не се наливат масла с нисък вискозитет, ви разказваме сега.

Като начало, нека да разберем кои масла могат да се нарекат нисковискозни. За да разберем това, разглеждаме класификацията SAE. Тя е най-разпространената и повечето шофьори могат да се ориентират по нея. И така, продуктите с индекси 0W15, 0W20, 0W30 се класифицират като масла с нисък вискозитет, а 5W40 или 5W50 могат да бъдат класифицирани като такива с по-висок.

С маслото 5W30 ситуацията е по-трудно разгадаема. От различни производители може да бъде както с нисък вискозитет, така и с висок вискозитет. Затова разглеждаме друг индикатор - HTHS. В превод това е „високотемпературен вискозитет“, измерен в милипаскали в секунда (mPa/s). Така че, ако този индикатор е по-малък от 3.5 MPa/s, тогава такова масло се смята, че е с нисък вискозитет. Ако е над тази граница - вискозитетът е висок.

За кои коли са противопоказани масла с нисък вискозитет?

Предимството на маслата с нисък вискозитет е, че пестят гориво и намаляват износването на двигателя. Съвременните двигатели имат малки пролуки между частите и такава смазка може бързо да влезе във всички елементи на двигателя и надеждно да предпази триещите се повърхности от износване. Това намалява загубите от триене и увеличава спестяването на енергия. Маслата с висок вискозитет не могат да направят това.

Но ако вземем по-стари мотори, с каквито са оборудвани една голяма част от колите в България, се оказва обратното. Маслата с нисък вискозитет в такъв агрегат не могат да създадат достатъчно силен филм между триещите се повърхности, което води до надраскване в цилиндрите и впоследствие - до основен ремонт. Ето защо, ако колата, в която ще напълните ново масло, е пусната през 2000 г. или по-рано, тогава е по-добре да забравите за маслата с нисък вискозитет. Същото важи и за автомобили от екологичен клас "Евро-3" и по-ниски.

Също така маслата с нисък вискозитет са противопоказани за двигатели с голям пробег. Тук правим уточнение, че пробегът е средна стойност и е по-добре да се изчислява не по километри, а по двигателни часове. В крайна сметка, да речем, 50 000 км в градска работа могат да износят двигателя, колкото 100 000 км при шофиране извън града.

И накрая, в конструктивно стари двигатели, които все още се произвеждат, ние също не препоръчваме да пълните такова масло. Като пример, нека вземем популярния зад Океана Small-Block. Тези двигатели са на повече от 50 години, но все още могат да бъдат намерени на различни модели. Следователно при сипването в тях на масло с нисък вискозитет, собственикът на автомобила няма да получи никаква икономия на гориво. Това е така, защото двигателят просто не е проектиран за такава смазка.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 35 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Иванушка  🇷🇺

    28 14 Отговор
    Какво масло се препоръчва за новата Лада Дъстър и новия Москвич Меган ? 😆

    Коментиран от #3, #4, #9, #15

  • 2 Да, да

    32 0 Отговор
    Който има смол блок точно за икономия мисли.

    Коментиран от #16

  • 3 bVlgari

    6 10 Отговор

    До коментар #1 от "Иванушка  🇷🇺":

    Разтопен маргарин с малко водка.
    Статията е добра.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 jap

    35 3 Отговор
    Статията е интересна и полезна но 90% от маслата предлагани у нас са менте така,че най добре е просто да се сменят по-често.
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Porek

    33 2 Отговор
    "Като пример, нека вземем популярния зад Океана Small-Block. Тези двигатели са на повече от 50 години, но все още могат да бъдат намерени на различни модели. "

    Ако сме зад Окена добре, ама къде сме ние ? Дайте пример с нещо "пред Океана". Какво да разберем от този copy/paste пример, който обезмисля цялата статия......................
  • 8 ъхъ

    9 0 Отговор

    До коментар #6 от "Чичо Тончо":

    Ако смениш и огледалото за обратно виждане, нямаш стигане!

    Коментиран от #12, #13

  • 9 Пич с Москвич

    16 3 Отговор

    До коментар #1 от "Иванушка  🇷🇺":

    Карай с М10Д-чиста работа и струва стотинки.
  • 10 БайХуйС86ца

    11 3 Отговор
    Моята е проектирана за 0-в20, но и сипвам 5-в30, климатът в България, особенно лятото не е подходящ за леки масла
  • 11 Japan power

    6 3 Отговор
    На моята кола пише на капачката 0w20 а аз и слагах 5w30. Последния път сложих 0w20 Motul, е има разлика! Хората са написали...

    Коментиран от #14

  • 12 чичо Тончо

    5 1 Отговор

    До коментар #8 от "ъхъ":

    Няма затруднения! Зачукал съм по едно огледало на левия и десния калник! Не е важно къде отиваш! Важен е кефа по пътя! А за през лятото най-добрия климатик е испанския!
  • 13 чичо Тончо

    6 1 Отговор

    До коментар #8 от "ъхъ":

    И кога свари модния дизайнер да ми оправи общообравователния коментар!? Явно не се толерират аналогови решения на дигитални софтуерни проблеми! И да! Вързаното уж временно с тел кара много по-дълго от затегатото яко с три-четири болта!
  • 14 Qwerty

    0 4 Отговор

    До коментар #11 от "Japan power":

    Мислех че само германците ползват 0/20, или поне така съм попадал! Това кой автомобил визираш?
  • 15 бай Гъдю

    6 0 Отговор

    До коментар #1 от "Иванушка  🇷🇺":

    Ново и филтър нов! ;)
  • 16 Реалист

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "Да, да":

    Ко й то ве?
  • 17 Бръм

    4 3 Отговор
    Статия лишена от фактология и детайлност. Нещо ми се губи физико-химичният анализ. Аз пък управлявам автомобил по данни 5w40, но с масло 0w16 - що ли?
    По важни са съставките/добавките в маслото, но за тия неща се четат не статии, а специализирани форуми.
    Съветвам наблегнете на мазането и не използвайте грес в мотора! Айде, умната!

    Коментиран от #18

  • 18 Уран Гутан

    3 0 Отговор

    До коментар #17 от "Бръм":

    Карай го с 0-16, но каквито и добавки да му слагаш, като загрее маслото и превъртиш лагерите, не се чуди защо е. Маслата 0-16 и 0-20 се използват само и единствено с цел икономия на гориво и са неподходящи при средни и високи натоварвания на ДВГ.