На всеки 20 000 километра пробег: Една задължителна процедура, без която автомобилът е изложен на риск

27 Март, 2025 09:27 79 827 33

  • реглаж-
  • съвети-
  • сходимост на колелата

Ако не я извършвате редовно това може да доведе до преждевременно износване на скъпи компоненти

На всеки 20 000 километра пробег: Една задължителна процедура, без която автомобилът е изложен на риск - 1
Снимка: Shutterstock

Повечето собственици на автомобили се ограничават до смяна на гуми през пролетта, но не всеки знае, че има друга задължителна процедура по това време на годината. Говорим не само за проверка и баланс на гумите, а и за реглаж на сходимостта. Тази процедура обикновено се препоръчва да се извършва един път годишно успоредно с един от монтажите на гуми.

Но е важно да се има предвид, че услугата включва използването на високо прецизни инструменти и специално сервизно оборудване, което не се предлага в т.нар. "гумаджийници". Ето защо, преди да си запазите час за монтаж на гуми, е полезно да се поинтересувате дали даденият сервиз разполага с въпросната съвременна техника, за да смените гумите и да регулирате предницата наведнъж.

Собственикът на кола с неподравнени колела забелязва проблеми с контрола, колата може да "дърпа" настрани, става по-трудно маневрирането и е необходимо да натискате спирачката и газта по-често. И всички тези фактори са изпълнени и с повишено потребление на гориво.

Освен това на арматурното табло могат да се появят различни грешки, а сензорите на новите автомобили ще сигнализират за проблем с колелата. Но неравномерното износване на гумите няма да си проличи веднага, предупреждават експертите, а цената за реглаж е в пъти по-евтина от нов комплект гуми.

Липсата на сходимост увеличава и натоварването на окачването и в резултат на това експлоатационният живот на компонентите може да приключи по-рано. А ремонтът на окачването е свързан със значителни разходи. Затова е препоръчително да се прави реглаж и на предния, и на задния мост на всеки 20 хил. км, както и винаги след ремонт на окачването.


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 53 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 сталкер

    43 5 Отговор
    само не разбрах КЪДЕ да си направим тоз "задьлжителен" реглаж ? кел файда от статията

    Коментиран от #10

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Да,да

    58 13 Отговор
    Това важи особено за собствениците на стари таралясници. Ако закараш нова кола на "майстор", вероятността след това да имаш проблеми е 100%.
  • 6 САП

    55 13 Отговор
    При модерните еднодневки сигурно е така.
    Аз карам стара кола и я проверявам на 3-4 години и досега никога не е била извън заводските норми.

    Коментиран от #15

  • 7 Баланс на предницата

    33 1 Отговор
    И скиорите имат същия проблем, особено по-неопитните.
  • 8 ц ц ц

    42 4 Отговор
    Това се прави след покупка на употребяван автомобил или след качествен удар. Профилактичен реглаж на геометрия е излишен. Ако е имало разбити стави и бъдат подменени най-често ъглите влизат в норми.
  • 9 Пежо

    23 7 Отговор
    Минах около 80000 км без да сменям нищо по предницата, и забелязах неравномерно износване на гумите.Оказа се, че е за реглаж на преден мост.И да не се прави на 20000 км, най-много на 40000 е добре да се извърши
  • 10 БАРС

    7 14 Отговор

    До коментар #2 от "сталкер":

    ПРАВ СИ НАПЪЛНО .ПРИМЕР ОТ СЕБЕСИ ЩЕ ДАМ.ИМАХ НЯКОГА ОПЕЛ ВЕКТРА ДВОЙКА,КУПИХГО 128 000 КМ ДА СМЕТНА УЖ ЧЕ СА РЕАЛНИТЕ КМ.ТА МУ СЛОЖИХ НЯКЬДЕ НА 150 000 КМ НОВИ ГУМИ БЕЛОШИНА ВСЕСЕЗОННИ БЕЛОРУСКИ ДА СЛОЖИЗА ГИ НА БАЛАНСА И ПРЕКРАСНИ ГУМИ НИКАКЬВ БАЛАНС НЯМАШЕ НУЖДА .дА ОТИЛОХ ДА РЕГУЛИРАТ ПРЕДНИЦАТА И НИЩО НЕ ПИПНАХА ВСИЧКО ОК.ПЛАТИХ САМО ЗА ПРЕГЛЕДА .ДРУГО НЯКЬДЕ НА 210 000 ПОЧНА ДА ТРАКА ОТ ПРЕДЕ ТАКА КАРАХ ПОЧТИ ГОД.ЗАЩОТО БЯХ В ГЕРМАНИЯ А ПОВЕЧЕТО Ч КАРАХ В УКРАИНА ГУМИТЕ НИКЬДЕ НЕ БЯХА ИЗНОСЕНИ ЯКА КОЛА СМЕНИХ ОТДОЛУ КОЕТО ТРЯБВАШЕ ДА РЕГОЛИРАХ И ТОВА Е СМЯТАЙТЕ ОТДОЛУ ЗА ПЬРВИ ПЬТ СМЕНИХА ШАРНИРИТЕ ЛАГЕРЧЕТАТА И ТАНПОНИТЕ ШАЙБИ НА ПРЕДНИТЕ АМОРТЕСЬОРИ.СЕГА ИМАМ ПЕЖО ПРЕДИ 3 МЕСЕЦА НА 176 000 МУ НАПРАВИХ РЕГУЛАЖ ЗАЩОТО СМЕНИХ НОСАЧИ И ТН ДА ТОВА Е ПЕЖО ПАРТНЕР ДВОКА.ВСИЧКО ОР ГИНАЛНО ЗА ПЬРВИ ПЬТ .ТАКА ЧЕ ТИ СИ ПРАВ А ТОЯ ДА СИ ПИШИ СТАТИЯ А НИЕ ЩЕ СИ КАРАМЕ КАКТО ЗНАЕМ.АЗ ДА НЯМА ДА РАБОТЯ САМО ЗА СЕРВИЗИ.И ПОСЛЕДНО И ДА ХОЛИ НА СЕРВИЗ НИЩО НЯМА ДА СМЕНЯТ АКО НЕ Е СТИГНАЛА 150 000 ДО 170 000 КМ Е ДА ЗАВИСИ ПО КАКВИ ПЬТИЩА Е КАРАЛ.ДА НЕ ГОВОРИМ ,ЧЕ МОЖЕ И ДА НАДХВЬРЛИ И 200 000КМ И ЧАК ТОГАВА.СЕГА САМО ЗА ЕДНО ДЗЯК И ЩЕ ТИ ВЗЕМАТ 100 ЛВ.НА СЕРВИЗА И ЩЕ СЕ ОКАЖЕ ЧЕ МОЖЕШ ДА КАРАШ.НЕ ПИПАМ ДОКАТО НЕ ЗАБЕЛЕЖЯ ,ЧЕ ПО МАЛКО ПАСЕ ГУМИТЕ.

    Коментиран от #29

  • 11 ИВАН

    16 3 Отговор
    Всичко е индивидуално - марка, модел, година, стил на каране ... но ако колата ви има добра инерция и по път със съвсем лек наклон запазва скороста с изключена скорост, значи може да се каже, че е добре.
  • 12 Не желаем

    31 2 Отговор
    Спазвах това правило дълги години и всеки път колата беше все по-зле и все по-зле след всеки следващ реглаж! Да намериш добър реглажа център в СОФИЯ е почти невъзможно. Затова вече я карам само когато има очевиден проблем!!!

    Коментиран от #13

  • 13 Сходимост

    16 2 Отговор

    До коментар #12 от "Не желаем":

    на преден, че при някои коли и на заден мост, се прави само при напълно здраво и стегнато окачване. Има ли нещо дето да мърда, да хлопа, не става. Носачи, шарнири, накрайници, амортисьори, всичко трябва да е по реда си. И тогава може да се регулира. Освен това, при повечето автомобили, трябва да има двама седнали на предните седалки, поне по 80 кг. когато се гледат стойностите.
  • 14 ска.....паня-к-3та категория роб +++

    13 4 Отговор
    Когато си закупил зимни и летни гуми и ги меняш сезонно ,те гумите издържат минимум 10години!Ако правиш редовно по 2 пъти годишно ненужен в такова количество РЕГЛАЖ то парите ,които ще дадеш са много повече от гумите.Та , ако малко от малко усещаш колата си ще знаеш във всеки момент има или няма нужда от реглаж.ако не я усещаш ,на прав път пусни волана и ако тя се движи праволинейно ...това не означава Направо ,а Праволинейно може също да разберете ,ако имате с какво........дали имате нужда от ръсене на пари , които може да използвате за памперси ....ако ви се наложи........

    Коментиран от #25

  • 15 Каквато

    11 2 Отговор

    До коментар #6 от "САП":

    и кола да е, излезе ли от предписаните норми, поведението и, особено в завой почва да се променя. Освен това, като са разбити накрайниците, те си тропат. Няма как да не се забележи. Сходимостта най-често се променя, като са разбити накрайниците. Друга причина, при някои удари по дупки, може да се изкриви дългия накрайник, и тогава даже и да не хлопа, колата "дърпа" осезаемо в едната посока, особено, ако пуснеш волана.
  • 16 Мачка с картечница

    7 4 Отговор
    Вярно е, моята бяга у лево като качих летните джанти. Но нямам пари да се занимавам, тъй че си карам.
  • 17 Роки

    18 0 Отговор
    Тези, които взимат с висока скорост дълбоки дупки, легнали полицаи и бордюри може и по-чест да ходят на реглаж. Опитен и компетентен шофьор винаги знае кога или ще забележи дали автомобила му е за реглаж...
  • 18 тома неверни

    17 0 Отговор
    Ако няма дърпане наляво или надясно и гумите се износват равномерно няма смисъл да се ходи на реглаж. След смяна на носачи, кормилни накрайници, амортисьори или пружини - трябва. А гуми се балансират ако има вибрации при средна и висока скорост и ако проблема не е в самата гума. Това да се ходи нонстоп на гумаджия и на реглаж е загуба на време и пари.

    Коментиран от #21

  • 19 Ко каза

    15 7 Отговор
    Пълни глупости.Ако човек слуша майсторите трябва да живее в сервизите! То масло се сменя на 30 000км те ми говорят реглаж да правя на 20 000км.
  • 20 Наш радко корифеят

    4 0 Отговор
    Па се обижда и трие, хахахаххаха
  • 21 Така

    6 0 Отговор

    До коментар #18 от "тома неверни":

    е по принцип... ама износването не е критерий. Гумата може да се износва неравномерно (или накриво) и по други причини. Най-леката, която не касае окачването като цяло, е крива джанта. Друго също, може самата гума да се е разкривила основата (вътре теловете), при удари в по-дълбоки дупки.
  • 22 Ироничен

    6 2 Отговор
    Колата, дори след реглаж дърпа леко навън. Това е защото има лек наклон от средата на шосето навън, за да изтича водата при дъжд.

    Коментиран от #24

  • 23 Реалист

    3 0 Отговор
    Ко каза ко?
  • 24 гост

    4 3 Отговор

    До коментар #22 от "Ироничен":

    За коя държава говориш? Тук шахтите са по средата на пътя а водата не се оттича.
  • 25 кй87ъ6трхуй

    4 14 Отговор

    До коментар #14 от "ска.....паня-к-3та категория роб +++":

    Винаги имам 2 комплекта джанти с гуми на основната си кола и ВИНАГИ са изкарвали по 2 сезона- на 3-ят сезон са с около 3-4мм грайфер и ги изхвърлям... Ако 2 чифта гуми ти стигат за 10 години ти просто нямаш нужда от кола... Аз резервната гума на джипа си за офроуд сменям през 4-5 години независимо дали е ползвана, тоя 10г. с едни гуми кара...
  • 26 Джоко

    2 0 Отговор
    При тия афтър маркет части няма как през три години да не си на реглаж преден мост. Задължително след смяна на вътрешни или външни накрайници.
  • 27 Не на 20 000

    9 0 Отговор
    на 2000, а още по добре на 200. Да ....
  • 28 Бля,бля, бля

    2 1 Отговор
    нямащи си никакви понятия и познания най обичат да ръсят мозък !
  • 29 Има едни АЛТАЙШИНА - руски,

    2 0 Отговор

    До коментар #10 от "БАРС":

    ако искаш да намразиш руснаците купи си такива, това са невероятни тъпанарски изпълнения , все едно, че си сложил дървени колела за каруца .
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Морския

    0 0 Отговор
    Ако караш само от сервиз до сервиз, автомобила ти ще свърши най бързо. Пълни глупости.
  • 32 Бате Иво

    2 0 Отговор
    Само не разбрах какво общо има нарушената сходимост с по честото подаване на газ и употреба на спирачките
    Колата дърпа леко настрани и износва гумите при нарушена геометря на предния мост
    Казвам предния мост защото заден мост в масовите автомобили рядко се регулира
    И какво общо има смяна на гуми с реглаж на моста
    Ако са сменяни накрайници тампони и така нататък по него да ама сменяш гуми и дай на реглаж
    Малко като рекламна статия ми мяза
  • 33 ТДР

    2 0 Отговор
    Уникална статия, то вярно ни облъчват да сме прости с разни формати,
    Въпрос към Писателчето!
    Шофьор ли си, от кога си правоспособен водач?
    Сега, ако караш в държава с нормални пътища може и да не правиш реглаж на 20к, ама в бг може и да ти се наложи и на 100км пак да правиш.
    Гледам в коментарите пак някой си мерят, КОЛИТЕ, стари нови, марки и тн. ... Този манталитет дето го имаме е супер смешен, излезте на вън вижте им пътищата, вижте им колите вижте им държанието, вижте им културата на шофиране.
    А между другото в една Нидерландия карат доста стари коли, даже и по стари от нашите и не е че нямат пари, а са им фенове.
    Не бъдете овце!