29 Август, 2020 12:00 9 285 8

Вижте първата шофьорска книжка в света, издадена на Карл Бенц

  • mercedes-benz-
  • карл бенц-
  • шифьорска книжка
Вижте първата шофьорска книжка в света, издадена на Карл Бенц  - 1

Първата шофьорска книжка не само в Германия, но и в света, е издадена преди повече от 130 години, въпреки че по онова време документът е бил наречен по друг начин. По-конкретно, през 1888-а автомобилният изобретател Карл Бенц получава от областните власти на Велико херцогство Баден в Манхайм разрешение да извършва "пробни шофирания с патентованото от него моторно превозно средство". Това предаде Motor 1.

Вижте първата шофьорска книжка в света, издадена на Карл Бенц

Автоконцернът от Щутгарт представя интересния документ от историята на Mercedes, който се състои от няколко страници пожълтяла хартия, изписана с ръкописен курсивен текст. По-късно, през 1909-а, Германската империя въвежда познатата и до днес шофьорска книжка, която остава валидна до Наредбата на ЕС за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства от 1 януари 1999-а. 

Франция, Великобритания и САЩ обаче са по-бързи в този административен процес. В Обединеното кралство например притежанието на шофьорска книжка е задължително от 1 януари 1904-а, докато Щатите въвеждат "лиценза за управление МПС" още през 1903-а. Франция пък, където автомобилът започва да набира триумфалната си популярност особено рано и бързо, започва да изисква притежанието на шофьорска книжка още през 1899-а. През тази година са издадени почти 1 800 свидетелства за управление на МПС само в района на Париж.

Шофьорски училища пък съществуват от началото на 20 век. Така през 1904-а се основава първата шофьорска школа Benz. Първият немски шофьорски изпит пък се провежда през същата година в Прусия.

Свидетелство за управление на МПС от този ранен период е изложено и в музея на Mercedes-Benz в Щутгарт. То е издадено на шофьора и служителя на компанията Йозеф Щрасл на 10 септември 1910-а.

Вижте първата шофьорска книжка в света, издадена на Карл Бенц

Днес шофьорските книжки отдавна не са "книжки", а са под формата на карти, като дори в страни като Естония, Косово и Норвегия има мобилни приложения за свидетелства за управление на МПС.  


Поставете оценка:
Оценка 4 от 15 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 сила

    24 3 Отговор
    и тука в столипиново са сащите ма како

    Коментиран от #6

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Пламен

    29 1 Отговор
    В България, не се издават, тук индивиди от ц. ски произход, ги купуват. После убиват хора, и после си плащат за 'условна' присъда.

    Коментиран от #4

  • 4 ДГД

    11 0 Отговор

    До коментар #3 от "Пламен":

    И за всичко плащат с крадени пари, щото те други нЕмат!!!
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Непълна информация

    10 1 Отговор

    До коментар #1 от "сила":

    Покажете какви са били шофьорските книжки на българските файтонджии непосредствено след Освобождението. Каруците им дали са имали гражданска,Каско и стикер за преминат технически преглед?
    Едно обаче е сигурно - отговаряли да на стандарта Евро 8 за нулеви вредни емисии!
  • 7 Непълна информация

    7 1 Отговор
    Покажете какви са били шофьорските книжки на българските файтонджии непосредствено след Освобождението. Каруците им дали са имали гражданска,Каско и стикер за преминат технически преглед?
    Едно обаче е сигурно - отговаряли са на стандарта Евро 8 за нулеви вредни емисии!
  • 8 Шофьорска книжка

    7 1 Отговор
    Преди много време работели като началник-смяна в цех за кисело мляко на голяма фирма от млечната промишленост. Част от персонала, който товари камионите мляко, бяха и групичка роми. Единият, едва говорещ нещо като български и със съответен коефициент на интелигентност, ми сподели, че иска да стане дистрибутор на млечни продукти за "Столипиново. Не с такива думи, разбира се! Съответно аз, в миг на проява на духовитост, му издавам на един чисто бял лист "Официално разрешение, давано на Пецата -Пинокио да продава мляко". Име на фирма - Няма! Подпис има, но не може да се прочете, а печат няма. Давам го на Пецата с прякор Пинокио и му казвам, че следващият камион сутринта е негов, да сяда и да кара (Пинокио нямаше книжка). Беше ми последен работен ден, тръгвам си. След един-два се чу, че Пинокио се опитал да набие шофьора, защото той щял да продава млякото. Показал и разрешението, с което изтрепал рибата... Така, както се смяли тогава, друг път не е имало смях...