15 Ноември, 2021 14:18 59 785 43

Най-големият самосвал в историята на СССР

  • белаз-
  • камион-
  • ссср
Най-големият самосвал в историята на СССР - 1

В средата на 80-те години на миналия век Министерството на въгледобивната промишленост на СССР планира да закупи 75 минни самосвала, но условието е те да са с товароносимост 275 тона. Други министерства също проявяват интерес към подобна технология. По това време обаче БелАЗ произвежда самосвали с товароносимост само до 220 тона, така че инженерите веднага започват да разработват нов модел.

Така се ражда това огромно "чудовище", което виждате на снимките. То е представено малко преди разпада на СССР през 1991 година. БелАЗ-75501 има товароносимост 280 тона. Слабо място на всички кариерни машини от този тип са колелата. За да намалят натоварванията върху тях, инженерите снабдяват всяка от двете оси с по четири гуми.

Най-големият самосвал в историята на СССР

Съчлененият самосвал е със задвижване на всички колела, за което се грижи хибриден дизелово-електрически силов тракт. Сърцето на гиганта е 12-цилиндров V-образен дизел с работен обем 165 литра и мощност 3 150 к.с. Той задвижва трифазен генератор, който захранва вградените в осите електромотори. БелАЗ-75501 е дълъг 15.7 и висок 6.7 метра, а общото му тегло достига 480 тона.

Разработена съвместно с японската компания Komatsu, двуместната кабина е разположена на височина 4.4 метра от земята и е оборудвана с парно, климатик, радиостанция, както и шкафче за дрехи и магнетофон. Нивото на шума в кабината е 81 децибела. Също по инициатива на японската компания на самосвала е инсталирана телеметрична система, включваща две камери за задно виждане, изображението от които се показва на дисплея в кабината.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 157 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Винкело

    162 8 Отговор
    Ма то това било електромобил, бе!

    Коментиран от #6, #40

  • 2 Джоко

    134 57 Отговор
    Съветски с любезното съдействие на японците?

    Коментиран от #16, #27

  • 3 Истина е

    188 11 Отговор
    С такъв Белаз ще е като файтон за Искра Фидосова.

    Коментиран от #13

  • 4 Ъъъ

    51 25 Отговор
    Дисплея в кабината?Камерите колко пиксела са?Дайте подробности.

    Коментиран от #7

  • 5 интиресно

    66 22 Отговор
    А ядрената ракета къде са я скрили !
  • 6 Разбира се че електромобил

    149 3 Отговор

    До коментар #1 от "Винкело":

    Почти е невъзможно обикновена трансмисия да се справи с такива натоварвания. Представяш ли си съединителя на такава машина? Много по-лесно е да се управляват електродвигателите, които така или иначе си имат много висок въртящ момент още от нула оборота и не са им необходими предавки. Също така ДВГ работи в оптимални обороти и е много ефективен, като осигурява нисък разход на гориво.
  • 7 белаз

    89 5 Отговор

    До коментар #4 от "Ъъъ":

    Вие се ете ама белаз се използва и до днес в Асарел (вярно по-малък модел), за Челопеч не съм сигурен.

    Коментиран от #9, #14, #29

  • 8 Only Japan

    36 147 Отговор
    Ясно, камиона е японски само името му е руско.

    Коментиран от #11, #41

  • 9 Дод

    16 69 Отговор

    До коментар #7 от "белаз":

    Вярно е на тях работят само потомствени подмазващи и лизачи

    Коментиран от #10

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Стоян

    78 9 Отговор

    До коментар #8 от "Only Japan":

    Ясно, ограничен си и редко т.ъ.п.

    Коментиран от #20

  • 12 √(n&Варна)

    17 19 Отговор
    Идея: И тези самосвали да бъдат включени в рали "Дакар".

    Коментиран от #24

  • 13 Стига ва

    21 11 Отговор

    До коментар #3 от "Истина е":

    Кат Хапъл -щатянско с любезното съдействие на китайците
  • 14 Челопеченин

    55 1 Отговор

    До коментар #7 от "белаз":

    В Челопеч няма.Тук е подземна мина.Има на елаците Етрополе.😉

    Коментиран от #39

  • 15 ⚜️Просветен⚜️

    70 2 Отговор
    Някой помни ли въжената линия за количките носещи чакъл , която преминаваше над АМ Хемус . Край Девня беше кариерата! Там имаха такъв Белаз! Баща ми ме е качвал да седна в кабината , тъй като негов познат работеше на Брлаза , а аз бях много впечатлен всеки път като минавахме покрай това място и видех този гигант ! И до днес си спомням колко бях впечатлен , а когато се озовах в подножието на камиона , направо бях потресен! От близко изглеждаше още по голям от колкото очаквах ! Спомням си ,, че ми дадоха да врътна волана и не успях !

    Коментиран от #19

  • 16 Гарабет

    58 12 Отговор

    До коментар #2 от "Джоко":

    Тиквеник в Швейцария използват само Белаз ,чети малко като не знаеш.

    Коментиран от #31

  • 17 мамун

    58 8 Отговор
    Руснаците ги бива с големите машини и мащабни проекти
    и са дурако устойчиви
    вие само лалате

    Коментиран от #21, #33

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Only Japan

    7 33 Отговор

    До коментар #11 от "Стоян":

    Така си е, редко тп си, това дава отговор на въпроса защо харесваш руски боклуци.

    Коментиран от #25

  • 21 Йо хо хо

    7 48 Отговор

    До коментар #17 от "мамун":

    Ха ха, защо не вземеш да се скриеш. Руснаците ги бива само да пият водка и да се търкалят под масите.

    Коментиран от #26

  • 22 Електро

    25 1 Отговор
    Двигателят косумира електроенегия при изкачване и е обратим ( генератор ) в спирачен режим при спускане.
  • 23 Опа

    17 1 Отговор
    В Перник навремето също ползваха белази
  • 24 БАЙ ТОШО ЖИВКОВ ОТ ОТВЪДНОТО

    17 1 Отговор

    До коментар #12 от "√(n&Варна)":

    А ЗА ИДЕЯ НА ПАРИЖ-ДАКАР СИ ИМАТ СПЕЦЯЛНО НАПРАВЕН СПОРТЕН КАМАЗ , БЕЛАЗА Е ЗА РАБОТА !!!🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️!!!!.
  • 25 Едва ли някой

    30 0 Отговор

    До коментар #20 от "Only Japan":

    харесва боклуци, независимо от произхода им. Боклук обаче е този, който нищо не разбира, но се пише за компетентен...
  • 26 БАЙ ТОШО ЖИВКОВ ОТ ОТВЪДНОТО

    26 4 Отговор

    До коментар #21 от "Йо хо хо":

    СТИГА С ТЕЗИ ГЕРБЕРСКИ ОПОРКИ , ТОВА СА МИТОВЕ И ЛЕГЕНДИ ЗА ВОДКИТЕ , ОЩЕ ПО ВРЕМЕТО НА ЕЛЦИН , ПОГЛЕДНИ НАЩА НАУЧНО ТЕХНИЧЕСКА РЕВОЛЮЦИЯ С ЧУШКОПЕЦИТЕ , И НЕ ИМ СЕ ПРИСМИВАЙ ЗАЩОТО СА СВТЛИННИ ГОДИНИ ПРЕД НАС , ПО ВСЯКЪКВО ПРОЙЗВОДСТВО !!!!🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️!!!!!.
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 хрушчов

    11 4 Отговор
    за какво му е магнетофан на шофьора при 81 децибела?
  • 29 Свен

    11 1 Отговор

    До коментар #7 от "белаз":

    Къде в подземна мина да го натресеш това нещо бе човек!? Правиш ли сравнение с открита и подземна.?
  • 30 Грета Тунди е във възторг!!! 🤗

    7 3 Отговор
    Това официално е любимото и превозно средство и обмисля да накара любимия си норвежки джендър бойфренд да и го подари за рождения ден вместо розово пони!Самосвала щял да подхожда чудесно на оранжевата и роклята от втора употреба и в тон със зеленото и красиво лица и щяла да се появи с камиончето следващата среща в Глазгоу за да обсъдят климатичните пронени! Ако не-откачените и колеги харесат камиончето,може да възобновят прозодството и да заменят самолетите, по екологични причини, разбира се... 😎
  • 31 100

    3 3 Отговор

    До коментар #16 от "Гарабет":

    Rolls-Royce е един от двата доставчика на двигатели за БелАЗ заедно с американския производител Cummins, като това се отнася само за ...
  • 32 Хахаха

    3 15 Отговор
    Катерпилар вози към 400 тона
  • 33 Мислител

    0 15 Отговор

    До коментар #17 от "мамун":

    То ако поне едно нещо им вървеше щяха да са милиардери ама....
    😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀
    Прочутия "Белаз" и Японците го копуваха ама за ресурси а не като камион!!!
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Oleg Homm

    17 2 Отговор
    Българите все още не могат да измислят велосипед, но грачат от своето блато

    Коментиран от #38

  • 36 Oleg Homm

    8 3 Отговор
    Ждем когда уже болгары поразят мир своими достижениями, ну хоть какими то

    Коментиран от #37

  • 37 Oleg Homm

    12 3 Отговор

    До коментар #36 от "Oleg Homm":

    Тоест, ако има две камери и японско шкафче, тогава това руско чудовище веднага е японско? Български глупости!...БелАЗ има по-стръмен самосвал, 450 тона, най-повдигащия в света. Защо Komatsu не го направи така, чуди се човек?
  • 38 Сър Пичук

    10 3 Отговор

    До коментар #35 от "Oleg Homm":

    Велосипеда не е интересен. Но ако не си чувал, първият компютър е създаден от българин - Джон Атанасов.
    Мога да добавя и метода за леене с противоналягане, който също е български и по който се правят днес всички джанти за автомобили и всякакви други високоотговорни детайли. Има и други "нещица", главно във военното дело, които СССР си присвои, но за малка България, без особени претенции, и това не е малко.
  • 39 Никси

    6 0 Отговор

    До коментар #14 от "Челопеченин":

    И НА АСЕРЕЛ МЕДЕТ ПАНАГЮРИЩЕ СЪЩО ИМА !!!.
  • 40 от къде ви копат такива бе?

    5 0 Отговор

    До коментар #1 от "Винкело":

    хибрид е бе невеежооо, хибрид, има двг +генератор на ток а не батерии
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Колю

    0 0 Отговор
    Навремето на Елаците бяха 27 и 45 тонни белази.със двигател ЯМЗ ! хидро съединител ,и хидро спирачка на СК.кутия.сега и казват"ретардер".
  • 43 Колю

    0 0 Отговор
    Навремето на Елаците бяха 27 и 45 тонни белази.със двигател ЯМЗ ! хидро съединител ,и хидро спирачка на СК.кутия.сега и казват"ретардер".