Когато тествахме Skoda Fabia, за пореден път стигнахме до извода, че малките коли вече съвсем не са малки, нито пък са маломощни. Въпреки трицилиндровия турбо бензинов агрегат във Fabia със 110 коня и скоростна кутия DSG не изпитахме никакъв дискомфорт. Нито на магистрала, нито в града. Единствено човек може да изпита дискомфорт, когато види цените - и те не са като за малък автомобил, а още повече не са типични за Fabia-та с която бяхме свикнали преди години. Но всичко по реда си. Ето и по-конкретно първоначалните ни впечатления от очертаващият се нов бестселър на чешката марка.
Почти веднага щом се докоснете до новата Skoda Fabia, тя ви лишава от илюзията. А именно, че има разумна причина да си купите по-скъп или по-голям автомобил. Всъщност, ако не целите с автомобила си да показвате статус и имидж, то такава няма. Подобно на своите братовчеди от клана VW Polo и Seat Ibiza и новата Fabia вече е модулирана на платформата MQB A0. Едно от най-големите ѝ предимства е ефективността на пространството, което дава на Skoda повече простор в салона и повече обща дължина (4.9 см повече от аналога от Seat и 3.4 см повече от родственото VW).
В сравнение с предшественика си, новата Fabia има шест см повече вътрешна широчина отпред , 3.5 см повече стандартно пространство на задната седалката и 2.0 см повече широчина в товарния отсек. Освен това последният вече е с вместимост от 380 литра, а благодарение на сгъваемите задни седалки може да бъде увеличен до 1 190 л. (при предшественика обемът бе съответно 330/1150 л.). По този начин чехите постигат формат, който далеч надхвърля класа на малките автомобили.
Размерите, особено вътрешните почти достигат до тези на VW Golf VIII, който сега трябва да се бори и с този нов съперник, а е в средата на своята вече не съвсем енергична кариера. Габаритните предимства на Golf пред новата Fabia съвсем не са толкова впечатляващи - 4.5 см повече вътрешна широчина отпред и малко по-големия багажник (381 л.).
Но не само по отношение на пространството, новият "чех" е изхвърлил всякакви остатъци от характеристиките на малкия автомобил. Fabia изглежда изключително солидно, което Skoda обяснява с факта, че каросерията се състои от 80 процента високоякостни стомани, които също така подсилват зоните на A и B колоните и централния тунел - особено важни при странични удари.
За безопасността Skoda оборудва Fabia с шест въздушни възглавници, LED фарове и приличен комплект електронни асистенти (система за аварийно спиране, следене на лентата). Армадата за сигурност може да бъде допълнителна от Ful LED светлини , допълнителни въздушни странични възглавници отзад, система за предупреждение за пресичане на маркировка и активен круиз контрол, както и със задни дискови спирачки. Що се отнася до комфорта, то подобренията в салона се усещат веднага - още когато се настанихме удобно на голямата и солидна шофьорска седалка.
Задната част е снабдена с удобен диван, чиято облегалка се сгъва асиметрично на две части. С регулируемия по височина междинен под това прави равна зона за товарене. Дребни "глезотийки" от типа на държача за талона за паркиране на предното стъкло, кошчето за отпадъци в предната пасажерска врата, стъргалката за лед на вътрешната страна на капачката за резервоара и чадъра във вратата са още един акцент, причисляващ Fabia към по-високия автомобилен клас. Междувременно опционният списък на такива хитрости включва цели 43 джаджи.
Един от недостатъците, който открихме е свързан с т.нар. гласов асистент. Климатът в купето стандартно може да се променя с помощта на въртящи се бутони за управление, но може и чрез връзката с езиковия асистент. Последният обаче все още не е на нивото на утвърдените такива и се характеризира с големи комуникационни проблеми.
Лесно можете да се оплетете и в объркващата структура на менюто на бавно зареждащия се сензорен информационно-развлекателен екран. Именно мултимедийният комплекс е "ахилесовата пета" на новата Fabia. Но в крайна сметка повечето асистиращи системи могат да бъдат организирани по различен начин - чрез директен бутон от волана.
Но да поговорим и за управлението, и динамиката на новата Fabia. Първо в града, в който компактната кола определено е в свои води. Но талантът ѝ не свършва до тук. Дългите пътувания, често посочвани като причина за закупуване на големи автомобили, могат да се извършват бързо, удобно и дори с удоволствие и с новата Fabia. Шасито е настроено така, че да потиска прекомерните отклони на каросерията, но от друга страна тази по-твърда возия не е причина за дискомфорт. Само от време на време, при груби неравности, возията може да се усети, като твърда, в останалите случаи окачването реагира нежно, абсорбира неравностите, без да люлее купето.
Мнозина ще възроптаят срещу трицилиндровият мотор, но той предлага прилична динамика. От него може да се желае единствено малко повече дискретност, защото моторите от серията EA211 запазват своя здрав, подобен на барабан звук. С други думи са по-шумни. Но в тези агрегати има нововъведения, които не трябва да се пренебрегват: основното - покритите със специален плазмен "филм" цилиндри за по-малко триене.
В допълнение, силно компресираният турбо мотор (11.5 : 1 степен на сгъстяване) вече разполага със система, впръскваща бензина директно при налягане от 350 бара, и лопатки на компресора с променлива геометрия за по-бърза реакция. Под въпросното трицилиндрово турбо, което определено препоръчваме, има две атмосферни версии на трицилиндрова основа с мощност 65 и 80 к.с., но те се представят под очакванията.
За най-динамично настроените има и версия с четирицилиндров мотор с мощ 150 конски сили, която заедно със седемстепенната DSG трансмисия предлага много повече динамика, но пък от друга страна прави колата да се усеща по-тежка. Агрегатът, който подхожда най-добре на новата Fabia (според нас) е трицилиндровият турбо 110.
Още нещо, което ни направи впечатление, а и паспортните данни на колата го доказват, е изключително късият спирачен път, Fabia спира като модерен спортен автомобил: С постижение 33.3 м от скорост 100 км/ч до пълен покой, тя поддържа уважително разстояние от само един метър от Porsche 911 GT3, като с този факт смятаме въпросът за отличното спиране на Fabia за приключен. Единственото условие е да си поръчате опционните задни дискови спирачки.
Запазихме за последно най-удивителното нещо, което може да се каже за новата Skoda: Управлението е просто страхотно. Не в смисъл на умопомрачителна динамика, а на предсказуем и много информативен волан, но не рязък, като дори при високи скорости Fabia остава неутрална в завои, тоест не се оставя да бъде извадена от равновесие. По-опитните водачи могат да усетят само леко недозавиване на късния етап от кривата, но това при доста остри завои и определено при превишена скорост.
Mini Cooper S може да е еталон в удоволствието от шофиране на малки автомобили, но с невъзбуждащата си прецизност и чувствително регулираща ESP, Fabia е също толкова бърза в планински път със завои, но по по-ненатрапчив начин. И завършваме впечатленията си от първите тестове на новата Fabia с това, с което започнахме: Fabia е една от "най-талантливите" нови коли в своя клас, но цените ѝ вече не са толкова ниски. И не, не ги сравняваме толкова с преките конкуренти, колкото с тези от предишните поколения, с които Fabia (не без основание) се смяташе за една от най-евтините коли на пазара.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Не става
12:23 09.03.2022
2 Браво
12:27 09.03.2022
3 Експерт
Коментиран от #13
12:27 09.03.2022
4 Съдията Дред
12:28 09.03.2022
5 fon4o
12:39 09.03.2022
6 haha
Коментиран от #21
12:42 09.03.2022
7 Дфен
12:58 09.03.2022
8 Нем
12:58 09.03.2022
9 Пламен
12:58 09.03.2022
10 jap
Коментиран от #12
13:08 09.03.2022
11 Вай че мотика...
13:49 09.03.2022
12 MIB Plameni
До коментар #10 от "jap":
Я дай цена примерно на Honda да сравнимКоментиран от #19
14:46 09.03.2022
13 гост
До коментар #3 от "Експерт":
Цената!!!14:57 09.03.2022
14 Gen Gurko
15:30 09.03.2022
15 Име
15:48 09.03.2022
16 SDEЧЕВ
15:54 09.03.2022
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Хахахахаха
18:40 09.03.2022
19 Дфен
До коментар #12 от "MIB Plameni":
Искаш ли на дачия да сравнимКоментиран от #25
18:42 09.03.2022
20 Коко
21:25 09.03.2022
21 Qwerty
До коментар #6 от "haha":
Ти къде видя вторичен пазар? Това е нова кола, не 20 годишен кош, опасан със свински опашки!21:27 09.03.2022
22 Емил
Коментиран от #31
22:03 09.03.2022
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Готин
04:51 10.03.2022
25 123
До коментар #19 от "Дфен":
Айде да не сравняваме Шкода с Дачия.Ако искаш и с Лада можем да я сравним.
Спрямо предшиния модел тази Фабия има толкова много допълнителни системи, които Дачия ще ги има поне след 5 години. Те за съжаление струват пари и това се вижда.
Освен това Шкода отдавна е много по-добра от повечето други марки в групата, което си личи по цените на втората ръка. Здрави, безпроблемни, икономични. А най-смешни са коментарите за двигателите. Бил малък трицилидровия?! Ами преди 10 години четирицилиндрови до 1,5 също се смятаха за малки, а преди 20 години, двулитровите бяха малки. Това е тенденцията. Скоро ще почнат двуцилиндрови да правят с огромно КПД. Освен това, кой е този купуващ нов автомобил, който смята да го кара повече от 5 години и 200 000 км. Кара се 3-4 години и 100-тина хил. и вземаш следващия нов. Само мазохисти или антиквари могат да твърдят, че старите автомобили са по-добри от новите. Препоръчвам на всички такива да си заменят текущите телефони с по един прекрасен Сименс С25 и да дерзаят.
Коментиран от #26, #27, #28
09:54 10.03.2022
26 Баща ти
До коментар #25 от "123":
Хубаво е човек да си вярва,браво!09:58 10.03.2022
27 Дфен
До коментар #25 от "123":
На тази цена ако трябва да сме точни купувам меган който няма нищо общо с тази калинка.10:57 10.03.2022
28 къде ви правят
До коментар #25 от "123":
шкода има цена на вторичния оазар за някои модели защото бяха правилни, т. е. прости и сравнително добре сглобени с подходящи мотори, това обаче не е така вече както се вижда, та, и точно фабия е душегубка само от далече като я гледам, повече от 150к км едва ли акое с DSG и толкова няма да стигне16:49 10.03.2022
29 123
Коментиран от #32
16:52 10.03.2022
30 ха-ха
17:22 10.03.2022
31 Умен си
До коментар #22 от "Емил":
И по 2 к на месец разходи.Това са ми много почивки без да се праааа на бейби морков.У леву смело.20:03 10.03.2022
32 Дфен
До коментар #29 от "123":
Разгледай хубаво вторичния пазар че меган на 2 или 3 години и 100000 км струва колкото тая Шкода нова всички имаме база за сравнение.Коментиран от #34
22:16 10.03.2022
33 Йцоцшйцшх лх хилх къ хл ихлхьигьитотизту
12:02 11.03.2022
34 Мегани-разни
До коментар #32 от "Дфен":
Да, гледаме и виждаме коли под 100 000 км в диапазона 2018-2020 около 25 000 лв….тука-таме някой заблуден със сервизна история и 1-ви собственик, който търси 28-30 бона, но ще има да си я продава и смъква цената доста…и 1-2 коли за около 35 хиляди, но музейни експонати на 30-на хиляди км….РС версиите са в друга категория!18:38 11.03.2022