31 Март, 2022 17:05 35 480

Знаете ли кога (НЕ) трябва да използвате круиз контрол? (ЧАСТ I)

  • круиз контрол-
  • темпомат

Темпоматът не е опасен по своята същност, но не винаги е и най-безопасният вариант

Знаете ли кога (НЕ) трябва да използвате круиз контрол? (ЧАСТ I) - 1

Круиз контролът е популярна екстра в съвременните автомобилио. Използването му по време на дълги пътувания е добре известно, но шофьорите трябва да знаят кога е възможно да използват наричаният още темпомат и кога е по-добре да пътуват без него.

Каква е разликата между нормалния круиз контрол и ACC?

Конвенционалният круиз контрол е устройство, което поддържа скоростта, зададена от водача. Автоматично добавя газ при намаляване на скоростта и обратно. С други думи, круиз контролът не се адаптира към околните условия и остава постоянен до изключването му. Например, ако круиз контролът е настроен на 60 км/ч, колата ще поддържа тази скорост, докато "ръчно"не изключите устройството или натиснете спирачката.

За разлика от него, адаптивният круиз контрол (ACC) е усъвършенствана система за подпомагане на водача, която представлява круиз контрол, който обаче автоматично регулира скоростта на автомобила, за да поддържа безопасно разстояние от превозните средства отпред. Той използва сензори и радари за контрол на скоростта. Това означава, че ако колата пред вас се забави, ACC ще копира скоростта ѝ и ще забави и вашата скорост, запазвайки същата дистанция. Active Cruise Control може независимо да променя скоростта на автомобила чрез активиране на спирачките и/или управление на газта. Всъщност тази система поддържа контрол на дистанцията до колата отпред или ,скорява колата до предварително зазадената от вас скорост.

Знаете ли кога (НЕ) трябва да използвате круиз контрол? (ЧАСТ I)

По-малко износване на двигателя

Има няколко предимства при използването на круиз контрол вместо да ускорявате по обичайния начин. Някои специалисти са на мнение, че тъй като ускорението се контролира от компютъра, наред с други неща, се намалява и износването на двигателя, помага ви да се съсредоточите върху процеса на управление и облекчава напрежението в стъпалото, което се създава от постоянното използване на десния педал.

Кога се използва?

От появата на активния круиз контрол са проведени няколко проучвания за неговата популярност и влияние върху способността за предотвратяване на инциденти. Документ от Застрахователния институт за пътна безопасност (IIHS) подчертава, че днешните шофьори дори в градски условия са по-склонни да шофират с ACC, отколкото без него.

В доклад на Националната администрация за безопасност на пътното движение се казва, че ACC е избегнал инциденти в 12 от 14 ситуации на аварийно спиране. И въпреки че две сериозни аварийни ситуации все още изискват намесата на водача, в повечето случаи активният круиз контрол помага.

Добре е да знаете и как работи активният круиз контрол при условия на ниска видимост. Например, не трябва да разчитате изцяло на ACC, когато шофирате в мъгла или други случаи на слаба видимост. Това е така, защото сензорите може да не сработят правилно, което означава, че може да не откриват други превозни средства или обекти пред вас, а такива да има.

Знаете ли кога (НЕ) трябва да използвате круиз контрол? (ЧАСТ I)

Това означава ли, че круиз контролът е опасен?

И ДА и НЕ. Тоест, круиз контролът може да насърчи шофьорите да вземат грешни решения. Въпреки това, ако шофьорите поддържат безопасна скорост и са бдителни, ACC помага за намаляване на произшествията. Въпреки това експертите казват, че е по-добре да използвате круиз контрол, само когато е необходимо.

Препоръчително използване на ACC

Една от ролите на активния круиз контрол е да помага на шофьорите да избягват умората на крака, докато шофират на дълги пътувания. Тоест, е разумно да използвате круиза само при шофиране по магистрала и за предпочитане в сухи условия.

Но дори и в тази ситуация трябва да държите крака си близо до педала и да спазвате установените ограничения на скоростта. Ако вали и или видимостта е лоша, по-добре е да шофирате, като не разчитате на електрониката, а на себе си. Кога още темпоматът не помага, вижте във втората част от материала ни.

ЧАСТ II