29 Април, 2022 15:45 36 192 27

За начинаещи (а и не само): Как да карате колата, за да се разваля по-малко

  • съвети-
  • шофьори

Няколко базови съвета, които не бива да се пренебрегват

За начинаещи (а и не само): Как да карате колата, за да се разваля по-малко - 1
Снимки: Shutterstock

Принципно, повечето шофьори не обичат да им се дават съвети за това как да шофират автомобила си и именно поради тази причина уточняваме, че те са за начинаещи водачи на МПС, но всъщност се отнасят до всички. Факт е обаче, че ако се спазват, колата ще издържи повече. Ето какво имаме предвид.

Обороти

За начинаещи (а и не само): Как да карате колата, за да се разваля по-малко


Ако не го налага пътната обстановка, тоест ако не сте попаднали в екстремна ситуация, всички манипулации с органите за управление на колата трябва да бъдат плавни и прецизни. Това има много общо и с оборотите на двигателя. При шофиране те трябва да се поддържат в оптималния, среден (за всеки модел двигател) диапазон. За бензиновите автомобили той е приблизително 2000 - 3500 оборота в минута. Трябва обаче да знаете, че при тежки натоварвания (ускоряване, теглене, изкачвания) оборотите на мотора не трябва да са под 2500 об/мин, а за енергично ускорение или изпреварване, двигателят трябва да се развърта до 4000 - 4500 об/мин. За стандартните дизелови двигатели оптималният диапазон по отношение на запазването на двигателя е някъде около 500 оборота в минута по-нисък от тези за бензиновите.

Дупки

За начинаещи (а и не само): Как да карате колата, за да се разваля по-малко


Състоянието на окачването, шасито и трансмисията е силно повлияно от пътищата, по които се движи автомобилът. При всяка дупка съединенията на окачването, кормилното управление и трансмисията участват активно, което води до допълнително износване. Освен това шарнирите, например изпитват големи, дори крайни натоварвания, когато дупката е дълбока и още повече, когато колата влети в нея със скорост. Ето защо е по-добре да избягвате препятствия, които водят до работа на окачването с големи амплитуди - тоест по-добре е да обикаляте големите ями, без да бързате.

Маршрути

За начинаещи (а и не само): Как да карате колата, за да се разваля по-малко


Всяко спиране и всяко ускорение след него води до намаляване на живота на автомобила. В края на краищата, прекомерното износване на частите възниква с така наречените редуващи се натоварвания и преходни процеси, които възникват именно по време на интензивно спиране и максимално ускорение. Ето защо е по-добре да изберете маршрути, по които можете да шофирате с еднаква скорост дълго време, без светофари, кръстовища и задръствания - дори ако този път е по-дълъг.

Студен двигател

За начинаещи (а и не само): Как да карате колата, за да се разваля по-малко


В студения сезон (или дори в свежа пролетна сутрин) не натоварвайте силно студените възли и агрегати в колата. Това не означава, че трябва да загрявате двигателя под прозореца на къщата за 15 минути, в условията на българската зима са достатъчни 2-3 минути. По-важно е по време на първия километър след старта да не натоварвате студения двигател и трансмисия с прекомерно високи скорости, ускорения и честа смяна на предавките. И не изключвайте двигателя веднага след дълго пътуване - оставете го на празен ход за 3-4 минути без натоварване, за да се изравнят температурите на буталата, цилиндрите и цилиндровата глава.

Обслужване

За начинаещи (а и не само): Как да карате колата, за да се разваля по-малко


Правете всичко навреме - рутинна поддръжка, смяна на масла, работни течности, филтри, накладки и други консумативи. Важно е да използвате качествени материали (но не непременно оригиналните, препоръчани от дилъра). Да, понякога поддръжката не е евтина, но в крайна сметка неплановите ремонти ще струват още повече.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 50 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Най-добрият съвет

    59 10 Отговор
    НЕ Я КАРАЙТЕ! Така няма да се разваля.

    Коментиран от #6

  • 3 Полезни съвети

    56 4 Отговор
    Тези съвети трябва да се спазват от всички и не само колите ще се развалят по-малко, но и ПТП-тата ще намалеят, ама сега ще почнат тук едни разбирачи да се изказват. Авторът не случайно е започнал статията с факта, че "гумените глави" не обичат да им се казва как да карат. А всъщност съветите са абсолютно точни. Поне младите (начинаещите) да ги прочетат и да им влезне нещо в главата, ама се съмнявам.
  • 4 Миро

    10 65 Отговор
    Колата си е моя и ще си я карам както искам аз. Ако ме кефи ще минавам през дупки, ако искам ще е на макс обороти и не ми пука студен топъл двигател ли е или друго. Стига рестрикции,стига ограничения стига стрес!

    Коментиран от #25, #26

  • 5 Гриша Филипов

    39 17 Отговор
    Кара се спокойно, спира се плавно, избягват се дупки, при ръчна скоростна кутия се пуска на неутрална когато е възможно.И се удължава живота на частите двойно.И горивото се спестява маааалко.Абе леко и спокойно му е финта.

    Коментиран от #16

  • 6 Вин Дизел Беемвиста

    43 1 Отговор

    До коментар #2 от "Най-добрият съвет":

    БАко,кола се поврежда по 2 причини;Много се кара или не се кара въобще.
  • 7 Вальо

    47 2 Отговор
    Един начин има,и той е да не си купувате кола,хич няма да имате проблеми. Всичко с гуми и цици създава проблеми. Всеки сам си преценя
  • 8 Гост

    24 3 Отговор
    Първо трябва да се кара малко (10-12 хиляди на година), предимно извънградско, и да влиза веднъж годишно в сервиза за пълно обслужване и оглед на състоянието. Пак може да се развали нещо, но няма да е толкова често. Ако се кара яко по 30-40 хиляди на година, много по-често нещо ще се поврежда.

    Коментиран от #18

  • 9 Наркос

    9 8 Отговор
    Нито едно от тези съвети не са възможни за изпълнение в бг
  • 10 √(n&Варна)

    35 1 Отговор
    Новите цени на бензина ви гарантират много време здрава кола!
  • 11 Точно така

    46 1 Отговор
    Прости, но точни съвети. Има и още - като например да не ускоряваш, когато следващият светофар е червен. Това е обаче непостижимо за ума на повечето некадърници зад волана. А те са болшинство.
  • 12 TESLA

    4 11 Отговор
    "Всяко спиране и всяко ускорение след него води до намаляване на живота на автомобила"..

    кое, кое?
    И наричате това "автомобил"?

    Нарича се "история"
  • 13 Умната Мисирка

    6 3 Отговор
    Днес хванах органа за управление и карах автомобила напред назад. Сега не знам ще се повреди ли или не?
  • 14 Saguaro

    10 1 Отговор
    Като видях заглавието и си помислих,абе ще им препоръчам да си държат колата по дълго паркирана,за да не се износва.Но статията ми хареса и е разумно написана с подходящи съвети за начинаещи ,а и за голяма част които се имат за професионалисти.Откъде знам ли? На основа на опит,600-700к км изминати в " демократичния свят".
  • 15 ДиД

    3 2 Отговор
    Като цяло - хубава статия (за мен). Харесва ми. Само нещо не ми се вързва частта за оборотите на двигателя….
  • 16 Qwerty

    17 12 Отговор

    До коментар #5 от "Гриша Филипов":

    Всичко е така, без празния ход! Един шофьор никога не трябва да оставя колата да се движи на неутрална! Никога! И моля те, прочети, тествай, но недей да питаш ЗАЩО!

    Коментиран от #19, #21

  • 17 МАСКИ И ОТГОВОРНОСТ

    11 0 Отговор
    Тук този пример е добър за качествените добри хора. Тези предписания в нашата страна ги спазват 0.00000009 % от шофьорите а останалите им свирят и обиждат щото първите искат да си опазят колата здрава А вторите все им едно.Така че предлагам на колите на тези културни хора да им продават коли като на 007 и при един конфликт да използват наличното оборудване .
  • 18 Qwerty

    7 9 Отговор

    До коментар #8 от "Гост":

    А това за каква кола е? Нова? Стара на 25 години!
    Новите правят по 50 000 на година без да кажат ‘МЪЦ’ ! Има такива където и маслото не изстива…! За втора употреба на 20 години, е това е жив късмет, не марка и модел, а късмет!
  • 19 оня с коня

    9 15 Отговор

    До коментар #16 от "Qwerty":

    Колата ми е с Ръчна скор. Кутия и ПОНЕ 25% от движението ми както в Града,така и Извън е с ИЗКЛЮЧЕНА Скорост/неутрална или както там го разбира всеки/.Това се случва например когато виждам че свети Сфетофара е Червен и още от 100-150м ИЗКЛЮЧВАМ ОТ СКОРОСТ,същото е и извън града когато наближавам Кола която се движи по-бавно от мен,но не мога да изпреваря щото насреща идва друга изключвам докато се изравни скоростта.Следва включване на подходяща Предавка ЗАДЪЛЖИТЕЛНО с Междинна гас и "изпреварване".Когато обаче "ми дойде Харашото" и скоча на педала ...забравям за тоя Стил на каране.

    Коментиран от #23

  • 20 Гост

    5 6 Отговор
    Усилете радиото и няма да се разваля.
  • 21 Гост

    6 1 Отговор

    До коментар #16 от "Qwerty":

    Навиците от старите карбураторни двигатели трудно биха угаснали. Не, че има лоши шофьори от това време, но има такива, които не познават устройството на автомобилите. При старите карбураторни двигатели няма тъй наречения принудителен празен ход(ППХ). В режим на ППХ се спира подаването на гориво към горивните камери, когато колата е на скорост и не се натиска педала на газт(или при други условия). При старите карбуратори, колкото по-високи са оборотите, толкова по-голяма е консумацията на гориво. Прав си, че колата не трябва да се изключва по две причини - сигурност и спестяване на гориво. Може да има и други, но не се сещам.
  • 22 Бензин

    8 4 Отговор
    Учудващо добри съвети! Учил съм се от бакшишите и ги спазвам. Един пропуск - ПОМПЕТЕ СИ ГУМИТЕ. Меката гума е опасна и е предпоставка за криви джанти в дупките

    Коментиран от #24

  • 23 kkk

    1 2 Отговор

    До коментар #19 от "оня с коня":

    Колко пъти да ти се заповядва да не се обаждаш, а? Или си мазохист и те кефи през 10-15 дни да ти размазват грозната муцуна от бой, а?
  • 24 Студент

    12 1 Отговор

    До коментар #22 от "Бензин":

    Помпай по много гумите и ще ходиш за амортисьори, тампоните им, шарнири и биалети.
  • 25 георги

    7 0 Отговор

    До коментар #4 от "Миро":

    Че кой те задължава да си пазиш колата? Или пък да си ползваш сивото вещество?
  • 26 Да бе

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "Миро":

    Стреса ще ти дойде,като ,идеш у сервизо
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.