Красотата е субективна и представата на един човек за стилен автомобил може да олицетворява представата на друг за небрежност. Но има автомобили, които се харесват на болшинството от хората и такива, които не се харесват от множеството клиенти. Какво прави една кола красива ни разказват някои от топ дизоянерите на нашето съвремие.
Автомобилните дизайнери имат трудната задача да предвидят какво клиентите ще намерят за привлекателно след години, десетилетия. С постоянно променящите се вкусове и култура, това не е лесна задача. Но има определени принципи, на които дизайнерите разчитат, когато се опитват да създадат нещо красиво, и за мнозина правилните пропорции са от решаващо значение.
„Трябва да има красива и балансирана пропорция“, казва Брайън Ниландер, главен дизайнер в Stellantis, който е проектирал Chrysler Firepower, концепциите ME Four-Twelve и други. Той добавя, че е лесно да "прекалявате със стила" в името на дизайна, но „не винаги става въпрос за детайлите, а повече за простотата в пропорцията. Мисля, че малко простота върши отлична работа за дълго време“, добавя Ниландер.

Ед Уелбърн, бивш вицепрезидент на GM за глобален дизайн, който ръководеше второто поколение Cadillac CTS-V, Chevrolet SSR, Oldsmobile Aerotech и много други, също подчертава колко е важно нещата да бъдат опростени. „Сложните дизайни може да изглеждат страхотно за момента, но като цяло не остаряват грациозно“, казва Уелбърн. За него "красивите дизайни са ясни и прости, но не и скучни." Те постигат това, като са „с добри пропорции във всяко отношение“, като същевременно имат „последователен характер на линия и форма“. Но Уелбърн признава, че поговорката „Красотата е в очите на наблюдателя“ е вярна.

Какво прави една кола красива може да е прост въпрос, но това е въпрос, на който Тони Хатър „няма лесен отговор“. Той наскоро се пенсионира от Style Porsche, където беше ръководител на отдела за качество на дизайна. Хатър е работил като екстериорен дизайнер в Porsche от 1986 до 2002 година, създавайки 993 и Carrera GT, преди да стане мениджър дизайн. Сега работи с RUF.
За Хатър пропорцията на автомобила е само един от четирите компонента, които могат да направят едно привлекателно превозно средство. Той изучава как остъклената част се свързва с каросерията, позицията на колелата и надвесите, които според него се определят от втория компонент: Функция. Хатър отчита аеродинамиката на колата, позицията на двигателя и производителността, но както пропорциите, така и функцията трябва да следват неговия трети компонент: Формата. Последният компонент на Hatter са материалите, измерващи яркостта, цвета и колелата и как те контрастират и допълват тялото. Той също така каза: "Интериорът не може да бъде пренебрегнат, особено ако говорим за открита кола."

За Том Матано, който помогна за проектирането на оригиналните Mazda MX-5 Miata и FD RX-7, красива кола е тази, която е „без ефектни повърхности“, подчертавайки, че едно превозно средство трябва да бъде „Напълно сплотено от цялостните пропорции до най-малкия детайл, както отвътре, така и отвън. С бърз поглед човек трябва да каже за какво е проектиран. Пропорция, позиция, отношение, движение, напрежение, център на тежестта, детайли и избор на материали и покрития“ са това, което Матано търси, когато определя дали една кола е красива. Матано напусна Mazda през 2002 година, за да стане учител и в момента е почетен директор на Факултета по индустриален дизайн към Академията за изкуства.

Ръководителят на отдела по екстериорен дизайн на Mercedes-Benz, Робърт Лесник, също подчертава важността на правилните пропорции на автомобила. "Къде са колелата? Каква е стойката?" казва той. След това Лесник разглежда повърхностите и накрая светлинните подписи. Той казва, че вероятно няма да си спомните как изглеждат светлините на колата, но бихте „спомнили колко елегантна беше, когато минаваше с много ниска скорост“.

Според Франк Хейл, дизайнерски директор на Bugatti, който е помогнал за проектирането на Chiron, Divo, Bolide и W16 Mistral, дизайнът на автомобила може да направи повече от просто да изглежда добре. „На първо място трябва да разкаже история“, казва Хейл. "Това е, което го прави привлекателен за мен, е че трябва да има нотка автентичност. Номер две, очевидно е пропорция, пропорция, пропорция“, казва той. „Преди да погледна какъвто и да е цвят, тема, линия, каквото и да е, нещото просто трябва да стои правилно.“ При втория поглед вече говорим за определени характеристики или дизайнерски линии."

За ръководителя на дизайна на BMW, Адриан Ван Хойдонк, индустриалният дизайн е „почти на кръстопътя на изкуството и инженерството“. „Искаме да създаваме продукти, които добавят нещо към живота на нашите клиенти“, каза той. „За мен дизайнът е красив, когато работи наистина добре, но освен функционалността, той предлага нещо, с което хората могат да се свържат по емоционален начин.“ Но Ван Хойдонк също е открит относно предизвикателствата на дизайна. „Трябва да намерим решения за множество изисквания, проблеми и т.н.“, казва той. "Това е част от нашата работа. Ето защо го наричаме индустриален дизайн."
Автомобилните дизайнери балансират множество фактори, когато създават автомобил; стандартите за катастрофи, разходите, целите за икономия на гориво и други влияят върху окончателния дизайн на автомобила. Ето защо концептуалните скици могат да изглеждат толкова много различни от производствената версия. Има правила, които дизайнерите не могат да нарушат, защото тези машини балансират красотата и функцията, а смесването на двете е изкуство.
Красотата също се влияе от времето и мястото. Дизайните, които някога са били осмивани, когато една кола е била пусната в продажба, могат да намерят популярност десетилетия по-късно, но това е красотата на тази работа. Това е мнение, а мненията се променят - и колите биха били доста скучни, ако не беше така.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Крис
18:10 04.04.2025
2 дон Вито
Капиш??
Коментиран от #3
18:11 04.04.2025
3 Гост 9
До коментар #2 от "дон Вито":
Това за което говориш се казва фишу и се носи като по спортна вратовръзка . И на снимките никой не носи фишу . Нещо искаш да кажеш ,неко искаш да намекнеш но нЕма акъл ,баце ,спиртосан е .Изчисти си калните валенки и не влизай в непознати води .
Коментиран от #10
19:14 04.04.2025
4 Ха ха
Коментиран от #8
19:33 04.04.2025
5 Ироничен
11:27 05.04.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 То я ясно кое...
14:34 07.04.2025
8 Трифонов
До коментар #4 от "Ха ха":
Доста ти е остаряла информацията. Ъпдейтни се! Италианците имат силна школа, но тя отдавна не е номер 1. Такива бяха до към средата на 90-те години на миналия век. От тогава насам единствено изостават. Най-добрият университет по индустриален дизайн е американски и се намира в Калифорния. Пише го горе в статията - направи си справка. Най-сериозните млади дизайнери днес са завършили тъкмо там. И има всякакви народности. Даже Феррари вече не ги прави ексклузивно Пининфарина. Макар ателието да се води все още италианско, то отдавна не е най-доброто.Коментиран от #9
15:55 07.04.2025
9 Мисирка
До коментар #8 от "Трифонов":
Шшшшшшшттттттт, замълчи!!!!!!!!! НЕАДЕКВАТНИК!!!!!10:55 15.04.2025
10 123
До коментар #3 от "Гост 9":
На снимката- ПДРунгели!(не бръснати) Това са твоите води, стой си там!10:59 15.04.2025