Флоренция, Италия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Subaru стана електрическо, но по умен начин: това е първата електрическа кола на марката, която се нарича Solterra и която е разработена съвместно с модела Toyota BZ4X, но всъщност е доста по-пригодена за терени извън асфалта. В това се уверихме по време на първите тестове на модела, които марката проведе в Италия. Ето и впечатленията ни.
Ако виждате прилики с модела на Toyota BZ4X, то те не са случайни, но както вече споменахме, това не е копиране, а е съвместна разработка. И Subaru-то се различава от Toyota-та, при това в положителния аспект на нещата. Двата автомобила са разработени един до друг с равни инженерни усилия, като по този начин включват най-добрите характеристики на Toyota и най-доброто от Subaru.
С други думи Subaru ползва платформата на Toyota, но интегрира в нея своето виждане за истински 4х4 автомобил. Не може да се отрече, че има много общи неща между двойката електромобили, но нашето мнение е, че Solterra си заслужава повече, най-вече заради всъдеходните си характеристики.
Това ли е същото Subaru, което прави уникалните рали коли?
Да, но японците са се превърнали в една много различна компания в наши дни. Винаги е имало две страни на Subaru: разумното, рационално - ориентирано към стабилността и сигурността, и дивото и динамичното - което донесе на марката международна известност през 90-те години. Идеалното съчетание между тези две насоки е идеята, от която произлиза Solterra.
Автомобилът е изграден върху платформата e-TNGA на Toyota, разполага с пакет батерии с капацитет 71.14 kWh, разположен между осите в пода и електрически двигатели отпред и отзад за задвижване на всички колела (версия с един двигател се предлага за Toyota, но не и за Subaru).
Ниско разположените батерии в пода, както и двата електромотора позволяват на Solterra да запази традиционните ценности за автомобилите с марката Subaru - нисък център на тежестта и отлична проходимост. Двата електромотора са със системна мощност 215 конски сили, които са напълно достатъчни за иначе тежкото купе, както на асфалт, така и извън него.
Solterra ускорява от 0 до 100 км за 6.9 секунди и с едно зареждане може да измине разстояние от 465 километра. Другото хубаво при този електромобил е, че може да бъде зареждан и от супербързи 150-киловатови зарядни станции. Това са "паспортните" данни на колата, но след обстойният тест, който направихме из околностите на Тоскана, можем да кажем, че този автомобил наистина е динамичен и без проблем може да измине над 400 километра с едно зареждане.
Що се отнася до визуалните разлики с Toyota-та, то Solterra има фини промени във външния вид отпред и отзад, както можете да видите от снимките. С други думи Subaru-то изглежда по-хардкор, каквото всъщност е. Има обаче и възли, които не можете да видите. Инженерите на Subaru казват, че са променили окачването на колата, за да я направят малко по-твърда и за по-спортно шофиране. Возията наистина е твърда, но не некомфортна, а стабилността в завои с висока скорост е забележителна. Теглото е разпределено много добре между осите и недозавиване, както и крен в завоите не се усещат.
Системата за задвижване на всички колела е постоянна и при Subaru Solterra, тъй като е добре известно, че купувачите на Subaru изискват постоянно задвижване на всички колела за сигурност при всякакви метеорологични условия и на всички пътни настилки. Другото интересно е, че в салона на Solterra има и лостчета на гърба на волана за контрол на нивото на регенеративно спиране. Ако не ви се борави с тях можете просто да изберете режим на шофиране с един педал, който заменя лостчетата зад волана.
При управлението на Solterra всичко става много лесно. Усещането е като за модерната порода електрически автомобили, при които инженерите са разбрали, че не е нужно да предлагат на водача ненужна мощност, просто защото могат. Вместо това в Solterra има толкова мощност, колкото ви е необходима и тя се доставя по много по-плавен начин. Всичко това е много приятно и прави електромобила лесен и релаксиращ за шофиране.
Също така е и удобен. Solterra вози твърдо, но без сътресения в купето. Кормилното управление е прецизно, но не динамично - по-скоро надеждно и предсказуемо, точно както го искат купувачите на Subaru. Subaru също така използва офроуд потенциала на Solterra, показвайки, че дните на ралитата не са напълно отминали.
Изпробвахме го на доста предизвикателно горско трасе, с остри изкачвания и спускания, както и с водна преграда. Всичко това беше преодоляно с впечатляваща лекота от новото Subaru. С други думи това е кола, която ще преодолее всички препятствия, които вероятно някога ще срещнете, докато го притежавате. Офроуд тестът беше още едно доказателство за това колко добре са се справили инженерите на Subaru с електромобил, подходящ за шофиране в пресечена местност.
Какво е вътре?
Въпреки че има някои промени във външния стил, Solterra е почти идентична с Toyota-та, що се отнася до вътрешно пространство. Все пак това не е непременно лошо. Интериорът има твърде много черна пластмаса и е малко натоварен с бутони, но въпреки това всички контроли са лесни за навигация, а уредите са информативни.
Салонът е изключително просторен. Шофьорската позиция е добра, с отлична видимост и усещане за простор. Междувременно пътниците отзад могат да се насладят на пространство за краката, което наподобява това на някои луксозни седани. Багажникът може и да не е водещ в класа си според рулетката, но е с много полезен и използваем размер и няма да ви е трудно да натъпчете багажа на цялото семейство за дълга ваканция.
Кои са съперниците на Solterra?
На първо място BZ4X, естествено, но както вече споменахме Subaru-то е за предпочитане. Останалите съперници са много, защото това е формула, която се харесва напоследък и се предлага от толкова много други производители на автомобили - дължина 4.6 - 4.7 метра, със стил на кросоувър и пробег плюс или минус 400 километра. Това са модели като Ford Mustang Mach E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Tesla Model Y и VW ID4, всички от които влизат в тази формула.
Присъда и цени
На Subaru може да е отнело повече време, за да пусне електрическа кола, отколкото на конкурентите, но това не е важно сега: основното е, че Solterra е тук и се продава и у нас - и това е наистина силен първи опит.
Въпреки че не е непременно открояващо се във всеки отделен аспект, в тази кола липсват големи недостатъци или неприятни изненади. Усещането е точно това, което е: симпатичен масов SUV от японска автомобилна компания, който просто е електрически. Това, което си заслужава най-много в Solterra е свързано с управлението на колата.
То е отлично на асфалт, но по-важно - безупречно в пресечена местност. Клиренсът от 210 мм е още едно сериозно предимство на Solterra, като колата се предлага и с 18-цолови колела и с 20-ки. Ценита не са ниски, но предвид цялостно високите цени на новите автомобили, както и тези на преките конкуренти, могат да се определят, като прилични. Те варират в диапазона 115 990 - 123 590 лева с ДДС.
Спецификации на Subaru Solterra
Мотори: Два синхронни двигателя с постоянен магнит
Скоростна кутия: Автоматична
Задвижвани колела: Четири
Мощност: 215 к.с.
Електрически пробег (официален): 450 км.
Ускорение от 0 до 100 км/ч - 6.9 секунди
Максимална скорост : 160 км/ч
Собствено тегло: 2035 кг
Дължина: 4690 мм
Височина: 1650 мм
Широчина: 1860 мм
Междуосие: 2850 мм
Клиренс: 210 мм
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Коста
13:13 14.11.2022
2 Име
Коментиран от #12
13:15 14.11.2022
3 някойситам
13:15 14.11.2022
4 Караиванов
13:22 14.11.2022
5 О. Ч. З
Като наводнят пазара със такива брички след д 2 или 3 години цените ще им станат на половина важна е конкуренцията
13:24 14.11.2022
6 Това е
Коментиран от #38
13:31 14.11.2022
7 Иво
13:36 14.11.2022
8 Ти да видиш
Коментиран от #31
13:38 14.11.2022
9 Така е
РАВ почва от 59х. лева в БГ.А 7местен Ландкрузър е 100х лева.Все повече не разбирам как цените на двг и ел се доближавали.Давам премери с Тойота, защото от много години са една марка.
13:47 14.11.2022
10 Физика
13:59 14.11.2022
11 Скъпо
Коментиран от #24
14:00 14.11.2022
12 Фен
До коментар #2 от "Име":
Това не е subaru .това е нещо !?!!!? съвместно с toyota има същата toyota.Само емблемата е обща със марката. А до киа ев6 е двойно по-мощна по космическа от това ......
14:08 14.11.2022
13 Град Козлодуй оригинала
14:14 14.11.2022
14 Буха ха
14:43 14.11.2022
15 Директора
Коментиран от #45
15:44 14.11.2022
16 Трибека
Коментиран от #17
16:52 14.11.2022
17 Р2 program
До коментар #16 от "Трибека":
На мен пък ми харесва, а и имам пари за такова. Само да се появи у нас и го купувам17:49 14.11.2022
18 Ироничен
=========
Да си я карат. Повече от 10 заплати за тенекия не давам!
Коментиран от #20
18:15 14.11.2022
19 огидог
18:23 14.11.2022
20 тортаСлук
До коментар #18 от "Ироничен":
10 са много даже. Макс 4-5 месечни заплати.18:25 14.11.2022
21 Дфен
19:27 14.11.2022
22 мвнтхпф
А и явно и аз съм от тъпите и задръстени, които не знаем как да изкарваме толкова пари, че 120 хил. лв. да са ни "прилична" цена за кола. Преди 15 години си купих кола от магазина и явно няма да повторя. Не виждам как ще се пречупя да дам толкова пари за кола. Да повторя - за КОЛА, не за самолет или космически кораб. То верно ще взема да загледам колко пари чинят малките хеликоптери...
За толкова пари тая кола трябва да може да прави някаква извънземна мусака и други работи, бе!
19:39 14.11.2022
23 дилър на електрокари
20:04 14.11.2022
24 автоджамбазов
До коментар #11 от "Скъпо":
по-достойното е на някоя немска автоморга ако може трета ръка.Коментиран от #30
20:10 14.11.2022
25 дидо
Коментиран от #27
20:16 14.11.2022
26 абсурд
20:41 14.11.2022
27 един от многото
До коментар #25 от "дидо":
Прав си този терен извън асфалта ще го премина и с ролкови кънки!20:51 14.11.2022
28 Отвратен
21:31 14.11.2022
29 КУКУКУ
23:24 14.11.2022
30 бате
До коментар #24 от "автоджамбазов":
бас ловя че, от моргата ще държи повече и за жълти стотинки ще върви без проблем.Коментиран от #34
23:26 14.11.2022
31 КУКУКУ
До коментар #8 от "Ти да видиш":
Има такава кола, Опел Ампера23:27 14.11.2022
32 Летящият
00:21 15.11.2022
33 Реалист
00:29 15.11.2022
34 Автоджамбазов
До коментар #30 от "бате":
прав си !!! мойта е VW втора употреба за 15 год. смених съединител и някои дребни работи. ко да се прави и аз искам нова ама тия у Парламенто не дават !!02:23 15.11.2022
35 Не благодаря
04:07 15.11.2022
36 Импреца
06:23 15.11.2022
37 Българин
09:28 15.11.2022
38 незнайко
До коментар #6 от "Това е":
Почти сте прав , на външен вид много си приличат. За съжаление това не може да се избегне. Под облеклото са различни както и цената, която е в полза на яриса, но той е хибрид.09:44 15.11.2022
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Съдията Дред
11:35 15.11.2022
41 Кози
12:19 15.11.2022
42 ЧАПАЕВ
18:59 15.11.2022
43 Готин
06:14 16.11.2022
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Знайко
До коментар #15 от "Директора":
Оутбак H-6 3000 208 коня 2002 г. 332 лв данък евро 3. Имам копче POWER , имам и копче VDC OFF (Varialble differential control...тоест без системи против пробуксуване)! Давам кик , изкопавам 4 дупки и излитам ниско! ...зимата се приплъзнах на гладкия цимент на еко-то и се спрях в колоната , изкъртвайки обшивката от метал, без дори пукнатина на бронята....оказа се че не съм виновен защото те не са си изчистили от снега:)22:26 11.06.2023
46 Петела
11:26 19.12.2023
47 Този коментар е премахнат от модератор.