20 Януари, 2023 13:02 7 850 16

Подробно за първия в света камион на амоняк (ЧАСТ II)

  • камион-
  • амоняк
Подробно за първия в света камион на амоняк (ЧАСТ II) - 1

ЧАСТ I

Разбира се, този иновационен проект има доста минуси. Основното е неефективност, с която трябва да се справят разработчиците, която не се отнася за електрическите превозни средства с батерии. Системата на Amogy използва устройство за "разбиване" на амоняк, което превръща амоняка обратно във водород. След това той преминава през горивна клетка за генериране на електричество и използва тази енергия за задвижване на електрически двигатели.

Така че, ако „общата съхранена нетна електрическа енергия“ на Amogy от 900 kWh просто означава, че има достатъчно амоняк на борда за теоретично захранване от 900 kWh, това не означава, че 900 kWh ще достигнат до двигателите. Ще има загуби в реакторите за крекиране на амоняк на борда, допълнителни загуби в етапите на пречистване, които правят водорода готов за използване в горивните клетки, и допълнителни загуби в етапа на работа на самите горивни клетки.

Не знаем какви технологии използва Amogy. Можем обаче да се опитаме да познаем. В най-добрия случай ефективността на крекинг на амоняка е 76%, но това вероятно е в индустриален мащаб - не бихме очаквали крекинг реактор, който се намира на камион да има такава ефективност. Въпреки това, ако използваме тази цифра, около 684 kWh енергия ще достигне горивната клетка като водород.

Ако вземем горната оценка от 65% ефективност на горивните клетки PEM, 444.6 kWh енергия ще отиде към двигателите. Това е малко под половината от 900 kWh, така че дори и притози оптимистичен сценарий камионът Amogy ще измине около половината от пробега на Tesla Semi.

Подробно за първия в света камион на амоняк (ЧАСТ II)

Не звучи обнадеждаващо, но, от друга страна, можете лесно да увеличите обхвата, като поставите някъде още няколко бутилки с амоняк - и това ще бъде много по-малко болезнен процес, отколкото да се опитвате да увеличите обхвата с монтаж на тежки литиеви батерии.

Ще ни е интересно да научим как работи тази машина. От известно време говорим за широко очаквания спад в ресурсите на литий, който се очаква да започне през следващото десетилетие. Производството на литий е недостатъчно, за да отговори на прогнозираното търсене, тъй като преходът към електрически превозни средства се ускорява, да не говорим за други метали, свързани с батериите.

Амонякът е неефективен, но много плътен енергиен носител. Той съдържа по-малко от половината енергия от дизела, но повече от лития или водорода и може да се произвежда и използва по екологичен начин. Той е добре позициониран и по отношение на съхранението, транспортирането и циркулацията и вече е наличен в големи количества. И като лесно достъпно течно гориво, той може да бъде абсолютно подходящ в карго сектора.

Компанията казва, че ще разполага с 1MW влекач, задвижван с амоняк, до края на тази година и се надява да увеличи капацитета си до 10MW до 2025 г., за да направи системата подходяща за трансокеански контейнеровози. Вижте повече.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Име

    14 6 Отговор
    Много интересен и подробен материал, добре звучи идеята, но дано се справят с въвеждането ѝ в масово производство. Ясно е, че електромобилите в днешния си вид не са бъдещето. трябва да се измисли нещо друго

    Коментиран от #11

  • 2 Обаче

    7 7 Отговор
    Звучи оптимистично спрямо основните недостатъци при останалите технологии.
    Щом е реалистично, да се надяваме да се преборят с досегашните динозаври.

    Коментиран от #3

  • 3 Пенчо

    8 4 Отговор

    До коментар #2 от "Обаче":

    Въпроса е че сега амоняк се прави от водород. Веднъж ще правим амоняк. А след това ще обръщаме процеса и пак ще правим водород. Малко е глупаво от гледна точка че в тези процеси има и загуби. Истината е във водородната технология.

    Коментиран от #5

  • 4 Мирише много

    19 1 Отговор
    Някой има ли на идея колко задушлива и остра е миризмата на амоняк. Вземете една амонячна боя за коса и си я заврете в носа. После си представете какво ще усетите с чистия амоняк. С 10 литра разлят амоняк може да се обгази малък град при подходящ вятър. Не мерси и на тази "иновация".

    Коментиран от #6

  • 5 Обаче

    5 3 Отговор

    До коментар #3 от "Пенчо":

    Проблема на водорода е неговото безопасно, но и ефтино съхраняване (совалката Челинджър)
    Като амонячна технология за съхраняване намалява КПД, но въпреки това звучи по-безопасно и оптимистично.
  • 6 Мислех си същото

    9 2 Отговор

    До коментар #4 от "Мирише много":

    Ще има доста натровени.

    Коментиран от #7

  • 7 Обаче

    3 7 Отговор

    До коментар #6 от "Мислех си същото":

    малко е вероятно да има много натровени, ако изобщо обърнат внимание на амонячната "батерия" за водород. (Цяла влакова композиция в Сърбия не доведе до жертви по магистралата - натровените се въстановиха.)
  • 8 Защо ми се

    7 2 Отговор
    струва, че комбинацията спирт-ДВГ е по-добра?

    Коментиран от #9

  • 9 Може

    6 1 Отговор

    До коментар #8 от "Защо ми се":

    Но ще има много весели шифиори
  • 10 Абсолютно безсмислена технология

    4 5 Отговор
    Някой ще ми обясни ли поне едно предимство пред електрическият камион на Тесла? Едно единствено поне?
  • 11 Странна логика имаш

    3 7 Отговор

    До коментар #1 от "Име":

    Значи смяташ, че електрическите камиони не са бъдещето, защото директно зареждаш електрическата енергия в камиона и около 70% от нея достига до гумите.

    Но в същото време, смяташ че технология при която в тази енергия вместо да се зареди в камиона, първо с нея се произвежда водород на едно място, после от този водород се произвежда амоняк на второ място който се транспортира на трето място където да бъде зареден в камиона.

    Всичките тези съоръжения между "контакта" и камиона струват милиони и биват калкулирани със съответната печалба при зареждането на камиона. До тук вече са изгубени над 50% дори само на теория само от преобразуването, без да са включени и енергийните разходи на самите предприятия и транспортът между дестинациите. От зареденото в резервоара, стигат само под 50% до колелата, като вместо от батерията токът да отиде директно в двигателя, отново имаме допълнителни възли, които първата ряпа да преобразуват амоняка във водород а след това този водород отново да се превърне в електричество.

    В един момент смяната на масло ще ти се стори разходка в парка, спрямо поддръжката на всичките тези системи в изправност и консумативите необходими за тях. Ах какво да говорим за надежността на толкова много възли?

    Пак да питам наистина ли смяташ че ток -батерия - гуми е по-лошото решение и защо?

    Коментиран от #12

  • 12 гост

    2 5 Отговор

    До коментар #11 от "Странна логика имаш":

    Е как защо , не е ли ясно ?? Първо Семи е на омразния Мъск и второ след като путинолюбците най-сетне вденаха , че петрола и газа са на умиране сега новата надежда е водорода , дето Раша щяла да произвежда с АЕЦ !!!!! Хахахахахахха !! И лудите американци и европейци ще се избият да го купуват и прекарват от тъпия Сибир , щото не могат да си го произведат сами и у тях !! Отделно дето точно никога няма да го видят в коли и камиони , а в най-добрия случай в ТЕЦ и заводи за торове !! И евентуално в презокеански кораби , само дето Раша няма да доживее този момент , щото ще се спомине доста преди това !

    Коментиран от #16

  • 13 Мимето

    7 0 Отговор
    Идеален е. Ще подушвам мажо 30мин. преди да се прибере от курс с камиона.Да не си разваляме семейството:)
  • 14 Японеца

    1 1 Отговор
    Всичко се свежда до хибридните технологии! Батерии буфер, Ел двигател и ,зареждащо у-во на метан, бензин, дизел, горивни клетки и т.н. НО ДА Е ЕВТИНО!
  • 15 Никси

    1 0 Отговор
    камьон Петербилд хм !!!.
  • 16 Никси

    4 0 Отговор

    До коментар #12 от "гост":

    на какви хапчета си , пий си предоктала или лексотана ли беше там и не пляскай не свързани работи , само да ти кажа че петрола няма да спре още много дълго време , пропагандаторе , защото в световен мащаб много хора свързани с добиването , преработката , пренасянето , консумирането и автомобилни индустрий с техните заводи и със складове и сервизи и магазини за авточасти и заводи свързани към тях за заготовка на детайли ,. Ще си загубят работата , но това няма как да стане защото от земните недра на Планета трябва да се разтоварва петрола и от ядрото на земята , в противен случай ще настъпят катаклизми като свлачища , вулканични действия , земетръси и цунами с голями наводнения , няма как с магическа пръчка да стане от днес за утре , и хоп айде на електрокара , е да ама не и не всеки път става с ядене а трябва повечко акъл да имаш за да си знаеш все пак зае бъдеще време !!!!.