25 Септември, 2023 16:00 3 940 20

Honda стана на 75 години

  • honda-
  • юбилей-
  • история

75 години японската марка владее суша, въздух и вода

Honda стана на 75 години - 1

На 24 септмеври 1948 г. Соичиро Хонда полага началото на Honda Motor Co. Ltd. Вече 65 години Honda Super Cub е най-продаваното МПС в света, а от 64 години компанията е производител № 1 на мотоциклети в глобален мащаб. От 58 години марката присъства на европейския пазар, а от 31 години – на българския чрез едно и също представителство в лицето на Бултрако АД. Все още Honda си остава най-големият производител на ДВГ на планетата. Нейните мотоциклети, автомобили, лодки с извънбордови двигатели, генератори и градинска техника години наред се грижат за добруването на хората.

Honda стана на 75 години

Господин Хонда и силата на мечтите

Историята на Honda е изпълнена с интригуващи моменти и е истинско потвърждение на рекламното послание на марката – „Силата на мечтите“. Да, те наистина се сбъдват, въпреки всички моменти на падения и възходи, през които преминава роденото в бедно семейство на ковач, ремонтиращ велосипеди, момче. На малкия Соичиро Хонда му се налага да започне да работи в автосервиз още на 16-годишна възраст.

Honda стана на 75 години

Запленен от автомобилния спорт, той се връща през 1928 г. в родния си град Хамамацу, където открива работилница за ремонти. Още тогава заменя дървените спици на колелата с метални и така регистрира първия от стотината си патента. През 1938 г. изобретява бутален пръстен и започва да произвежда такива чрез основания от него през 1937 г. завод Tokai Seiki Heavy Industry, продаден през 1945 г. на Toyota за 450 000 йени, тъй като фабриката е пострадала силно от войната и земетресенията.

От самоделния Bata Bata Bike до Honda Dream

През лятото на 1946 г. г-н Хонда заедно с по-младия си брат Бенджиро и няколко бишви служители на Tokai Seiki Heavy Industry оформят малка сграда с помощта на изнамерени сред руините на старата фабрика на Yamashita. Хамамацу е бивш център на текстилната индустрия, така че намеренията му са да направи шевната машина, която е изобретил, но тази идея пропада поради липсата на капитал. Мислел е да произвежда и матирано стъкло с флорални мотиви, бамукови уплътнения за покриви и др. В крайна сметка той се отказва от всички тези начинания, при това по нетипичен за него начин – по средата, очевидно все още неоткрил това, на което да посвети ума и сърцето си.

Honda стана на 75 години

1946-а е тежка за Япония. Икономиката е в колапс. Госпожа Сачи Хонда знае, че семейството ѝ зависи от нея. Всеки ден тя обикаля с разнебитен велосипед из родния си Хамамамоцу, за да търси храна за семейството си, и винаги се връща крайно изтощена. С малко изобретателност господин Хонда монтира 2-бутален 50-кубиков армейски генератор на семейния велосипед, добавя бутилката за вода на Сачи и така се получава моторизирано двуколесно, което ще улесни всекидневието на съпругата му. Нарича го “Bata Bata Bike” заради звука, издаван от двигателя. Това е първата Honda в историята. Основаван е и „Институт за технически изследвания на Хонда“ (Honda Technical Research Institute), а през 1947 г. започва производството на първия продукт на компанията –2-тактов 50-кубиков двигател A-type. На 24 септември 1948 г., преди точно 75 години, е положено началото на Honda Motor Co. Ltd. Капиталът е 1 млн. йени, а служителите – едва 34, заедно със Соичиро Хонда.

Първият мотоциклет е кръстен Dream (мечта) и е оборудван с 98-кубиков двигател. Излиза на пазара през 1949 г. По това време към Honda се присъединява Такео Фуджисава, считан за втори баща на компанията. Хонда се занимава с технологиите, а Фуджисава отговаря за корпоративното управление и продажбите.

Най-големият производител на мотоциклети в света

През 1950 г. компанията открива филиал в Токио, където е купена шивашка фабрика и е преправена на завод за мотоциклети. Именно там започва производството на Dream Type D, заменен година по-късно от Dream Type E, развиващ макс. скорост 70 км/ч. През 1952 г. централата на Honda е преместена в Токио.

През 1954 г. акциите на Honda Motor излизат на токийската борса, започват и продажбите на скутера Juno K-type, предлаган и в САЩ. Honda се впуска и в моторните спортове, отборът ѝ участва в международното стезание Sao Paulo и Isle of Man TT във Великобритания.

Honda стана на 75 години

Именно на последното Соичиро Хонда се запознава с европейската автомобилна промишленост. През 1955 г. Honda вече няма конкуренция в родината си по производство на мотоциклети. Пуснати са и нови модели – Benly JB, Dream SA, Dream SB-type. Следва дълга поредица от победи на мотоциклетните писти, а през 1959 г. Honda става най-големият производител на мотоциклети в света.

60-те и 70-те години - You Meet the Nicest People on a Honda!

60-те години са белязани със завладяването на европейските пазари. Отворени са представителства на марката в Германия, Белгия, Франция, започва и рекламната кампания под надслов "You Meet the Nicest People on a Honda". Стойността ѝ е 5 млн. долара, създаден е нов имидж – весело семейно превозно средство на две колела за хората от средния клас. След като става №1 на мотоциклетния пазар, Honda за първи път атакува автомобилния през 1963 г. с неголемия спортен модел S500. През 1964 г. Honda записва първото си участие във Формула 1 и отборът ѝ се пуска в клас 1500 куб. см на състезанието в Германия. Следва серия от нови и успешни модели като S600, N360, S800, открито е представителство в Лондон.

Honda стана на 75 години

През 1971 г. на ход е двигателят CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion), първият от серията силови агрегати, отговарящ на екологичните регулации за 1975 г. Следващата година е наистина историческа за Honda, защото именно тогава дебютира емблематичният Civic. По това време марката вече си е извоювала репутацията на производител на компактни и нескъпи автомобили. След дългогодишно вещо управление Соичиро Хонда и Такео Фуджисава се оттеглят от компанията през 1973 г., но остават като надзорни съветници и продължават лично да тестват всеки нов модел. Президент на компанията става Кийоши Кавашима. Технологията CVCC е толкова успешна, че Honda става доставчик на Isuzu Motors и Chrysler Corporation, за нея е подписан и лиценз с Ford Motor.

Когато през 1974 г. в Япония настъпва нефтена криза, редица автомобилни производители започват да свиват производството, но Соичиро Хонда постъпва наопаки, като го удвоява и сваля цените. И се оказва прав за разлика от другите японски автомобилни марки – компанията увеличава продажбите си със 76%. През 1976 г. за първи път на ход е още един успешен модел – седанът Accord, а две години по-късно идва и култовият Prelude. През 1980 г. Honda влиза в тройката на най-големите японски производители.

Хитовете на 80-те и 90-те

През 1983 г. Honda се завръща във Формула 1 след 15-годишно прекъсване, а болидите ѝ са пилотирани от знаменитите Ален Прост и Аертън Сена. Този период е последван от шестгодишна доминация сред конструкторите и пилотите. През 1985 г. изгряват звездите Life, Integra и Legend. 80-те завършват с едно знаменателно събитие - Соичиро Хонда става първият азиатец, влязъл в залата на автомобилната слава в САЩ.

90-те години започват с дебюта на легендата NSX, която хвърля ръкавица Ferrari. Същевременно Dream, колата на Honda със слънчеви батерии, се класира втора в състезанието World Solar Challenge. След смъртта на Соичиро Хонда през 1991 г. компанията продължава смело напред. Само пет години след това тя анонсира появата на хуманоидния робот, а година след това излиза Honda EV PLUS – електромобил, отдаван под наем, разработват се хибридни модели със системата IMA, пуснати са в производство двигателите ZLEV с нулево ниво на вредни емисии. През 1998 г. Honda отбелязва половинвековната си успешна история с нова система на разпределение на горивото – Hyper VTEC, появяват се моделите S2000 и HR-V и за трети път марката се завръща във Формула-1 с отбора BAR (British American Racing).

Honda стана на 75 години

На българския пазар Honda стъпва с официално представителство през 1992 г. чрез компанията Бултрако АД, която представлява марката и до днес и миналата година отбеляза своята 30-годишнината с откриването на най-големия търговско-сервизен комплекс за мотоциклети у нас.

Милениум и роботика

Новото хилядолетие Honda отбелязва с представянето на хуманоидния робот Asimo, създаден за функционален домашен помощник. През 2001 г. дебютира моделът Fit (Jazz за Европа). Днес Honda е сред най-динамично развиващите се компании не само в бранша, а и в сферата на навигационните системи, строителството на екологично чисти заводи, извънбордови двигатели за плавателни съдове, градинска техника, генератори и самолети. В световен мащаб все още е производител номер едно на мотоциклети и двигатели от всякакъв тип.

При това все още е една от независимите компании, неподчинила се на тенденцията за обединения в големи концерни. Honda смело гледа към бъдещето и е поела ангажимент за пълна електрификация на гамата си до 2030 г., нещо което беше постигнато предсрочно с обновената хибридна гама и новите поколения на Jazz, Civic, HR-V и CR-V, както и с напълно електрическия Honda e. Два абсолютно нови модела на японската марка дебютират още тази година в лицето на ZR-V и e:Ny1. Общо 30 електрически модела до 2030 г. в глобален мащаб предвижда компанията, като гамата ще бъде всеобхватна – от компактни лекотоварни за малкия бизнес до големи флагмански автомобили.

ЦИФРИ И ФАКТИ НАКРАТКО

1936 г. Първото състезание на Соичиро Хонда в “All-Japan Rally”
1937 г. Първата компания на С. Хонда “Tokai Seikai Heavy Industry” (TSHI)
1942-1945 г. С. Хонда продава (TSHI) на “Toyota Motor”
1946 г. С. Хонда създава Honda Technical Research Institute (HTRI)
1947 г. Излиза първият продукт на С. Хонда – A-TYPE, двигател с мощност ½ к.с., монтиран на велосипеди
1948 г. С. Хонда заедно с Такео Фуджисава основават Honda Motor Co – излиза 90-кубиковият B-TYPE
1949 г. Първият мотоциклет на “Honda Motor Co” ”D-TYPE”, наричан още “The Dream”, с двутактов двигател
1953 г. създадено е направлението Honda Power Equipment с техника за дома и градината
1958 г. Дебютира Super Cub, най-продаваното МПС в света. Днес над 100 млн. от него се движат по пътищата на света
1963 г. Първият автомобил на Honda - неголемият спортен модел S500
1964 г. Първото участие на Honda във Формула 1
1964 г. Излиза спортният автомобил S600 roadster и мотоциклетите С95 и СВ160
1965 г. Първата победа в Гран при на Мексико
1965 г. Honda стъпва на европейския пазар
1972 г. Дебют на модела Civic
1976 г. Премиера на успешния седан Accord
1985 г. Изгряват звездите Life, Integra и Legend

У нас

1992 г. Основано е официално представителство на Honda в България
1997 г. Дебютира първата генерация на станалия по-късно бестселър Honda CR-V
1998 г. Първото издание на бизнес-самолета Honda Jet
1999 г. Премиера на първото издание на Honda HR-V
2001 г. Първата генерация на Honda Jazz


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ето и реалните факти а не захаросан ПР и реклама

    2 60 Отговор
    Или на кратко казано,
    Автомобили
    - много ръжда.
    - Нисък комфорт.
    - Нискокачествени пластмаси в купето.
    - Никаква моделна гама.
    - По улиците не можеш да видиш стари хонди - всичко е на скрап.
    - Моделът Акорд спрян в Европа от 15 години поради нисък интерес.
    - Един дизелов двигател,2.2 не отговарящ на съвременните показатели и беше спрян - от години нямат дизел в европа.
    - Нови електрически разработки нямат, за това се договориха с американската GM ще ползват техни модели само ще слагат емблема на хонда.

    Мотоциклети
    - Евтини масови. Нищо особено.

    Косачки, лодки и др.
    - Нищо особено. Двигатели като всеки друг. Хиляди други производители като тях има

    Ето сага малко реални факти за хонда, а не захаросан пиар и реклама.

    -Евтини коли за ниските слоеве от обществото.
    -не какачествена ламарина

    Коментиран от #2, #3, #9, #13, #16

  • 2 Върл фен

    36 2 Отговор

    До коментар #1 от "Ето и реалните факти а не захаросан ПР и реклама":

    Няма по-удобен за каране мотоциклет в който и да е клас и категория от Хонда.
    Няма по-добри автомобили по критерий цена-качество от Хонда.
    Най-големият производител на двигатели в света, като не забравяме, че не е консорциум.

    Коментиран от #4, #5

  • 3 Лудия касапин

    32 1 Отговор

    До коментар #1 от "Ето и реалните факти а не захаросан ПР и реклама":

    Аре покарай някоя друга година Хонда и тогава изказвай мнение...
  • 4 Фалш инфо даваш

    0 23 Отговор

    До коментар #2 от "Върл фен":

    Най-големият производител на двигатели в света - друг път.

    Понеже тук не може да поставят уеб връзки към статитистиките, за това ги пиша, а който има желание може да си намери данните

    Най-големите производители на двигатели в света във възходящ ред. Данни към Август 2023 г.
    1 - CATERPILLAR
    2 - CUMMINS
    3 - WEG
    4 - HOWMET
    5 - CHONGQING CHANGAN
    6 - WEICHAI POWER
    7 - MTU AERO ENGINES
    8 - ISUZU MOTORS
    9 -CHONGQING SOKON INDUSTRY

    Коментиран от #6

  • 5 На КИА ЛП гаранцията е 10 години

    2 19 Отговор

    До коментар #2 от "Върл фен":

    Колко пък да са качествени? Производствен критерии за качество е гаранционният срок. Тя показва производителя за какъв период е определил, че продуктът ще работи що годе без проблемно.

    Заводската гаранция на Хонда е само 3 години. (една от най-ниските при автомобилите).
  • 6 Асошиейтед прес

    7 0 Отговор

    До коментар #4 от "Фалш инфо даваш":

    А ми не е вярно Какви са тия МТУ аеро енджинес като и Дженерал електрик и Ролс Ройс и ЦФМ са пред тях щом едно нещо е грешно сигурно и другото е грешно ама не ми се губи време да го проверявам

    Коментиран от #7

  • 7 Виждаш Дженерал електрик и Ролс Ройс

    2 1 Отговор

    До коментар #6 от "Асошиейтед прес":

    Защото гледаш статистика само за отрасалът на МТУ за аеро двигатели, а не цялото производство

    Все едно да гледаш на самсунг само обемът на производство на полупроводници

    Коментиран от #12

  • 8 Хайл 14/88

    9 2 Отговор
    Браво Радославе,много добра статия👏👏👏👏👏
  • 9 Така е

    13 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ето и реалните факти а не захаросан ПР и реклама":

    Има само един над тях, но с малко-Тойота-Лексъс. Жалко за объркания коментар и толкова многословно невярна информация за втория автопроизводител в световен мащаб. Чудеса от иновации и технологии дойдоха от двете марки, ама кой да знае откъде основно идва модерното автомобилостроене и двигателостроене. То пред кръчмата освен някой Гоуф друго няма.
  • 10 Гост

    1 16 Отговор
    Земята си владее от Немската Света Троица! Въздуха от няколко европейски и американски фирми! Водата, хммм, за лодки ли говорим, или за танкери, круизъри и яхти? Щот пак нещата се променяте, лекичко! Хонда са добри, много добри, едни от най добрите, но не са най добрите!

    Коментиран от #11

  • 11 Факт

    17 3 Отговор

    До коментар #10 от "Гост":

    Немската света троица я няма никъде Светът се владее от Тойота
  • 12 Асошиейтед прес

    3 0 Отговор

    До коментар #7 от "Виждаш Дженерал електрик и Ролс Ройс":

    Ми то отрасъла за неавиодвигатели е купен от Ролс Ройс

    Коментиран от #15

  • 13 Друго си е да си кух!Нали?

    20 1 Отговор

    До коментар #1 от "Ето и реалните факти а не захаросан ПР и реклама":

    Твоята немска кола е по-пластмасова от една Хонда вдигни си капака и виж какво става в двигателя ти като започнеш от капака на клапаните, водната помпа, кажуха за термостата, ролките и още куп немски недомислици.Така, че в скоро като ти роди немския самолет си върти волана на място и се кефи колко луксозни са ти матерялите.Те за това ви ги правят луксозно да изглеждат вътре да купувате и спестяват пари от важни части по агрегати, скоростни кутии и сензори.Не знам защо във вашето село няма стари Хонди но тук в Пловдив си е пълно.Като човек който има 4бр. Хонди + 2 мотора от същата марка.
    1. Хонда Прелюд 1989г.
    2.Хонда Дел Сол- 1992.
    3.Хонда S2000 2001г.
    4.Хонда Сивик 2010г.
    В оригинален вид без да са правени нещо ако намериш гнило или ръжда ти давам 10 бона веднага, но ако не намериш ще ти се изредим на група 10 човека.Става ли?

    Коментиран от #14, #17, #18, #19

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Драйвър

    18 1 Отговор

    До коментар #12 от "Асошиейтед прес":

    БМВ, Мерцедес и Ауди още не са изкарали автомобил, който да е толкова натурален, чист и удоволетворяващ, колкото EG6 и S2000, но феновете на разни немски двутонни чичарски коли никога няма да разберат това.
  • 16 Драйвър

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ето и реалните факти а не захаросан ПР и реклама":

    Горният ми коментар беше към теб.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Нов тук

    10 0 Отговор

    До коментар #13 от "Друго си е да си кух!Нали?":

    И аз искам да му се изредя имам 2 субару и 1 хонда
  • 20 мани беги

    1 0 Отговор
    най-добрите японски двигатели са бензиновите на МАЗДА ... най-добрите дизелови двигатели в света са на ситроен ...