Глобалната автомобилна индустрия е изправена пред нова вълна от недоволство на клиентите, причинена от бързото разпространение на модела с платен абонамент за функциите в автомобила. Идеята, която преди изглеждаше обещаваща за производителите като начин за по-нататъшни печалби от превозните средства след продажбата им, сега все повече предизвиква остро отхвърляне сред клиентите. И което е странно - особено в премиум сегмента.
Нарастващото недоволство от платените абонаменти беше ясно заявено от Даян Крейг, която наскоро обяви края на мандата си като президент на марката Lincoln. В интервюто си тя откровено призна, че потребителите на премиум автомобили не са склонни да плащат допълнително за основни функции, които според тях трябва да бъдат включени в стандартното оборудване. По-специално това се отнася за опции като отопляеми седалки или круиз контрол. Тези комфортни елементи отдавна са се превърнали в норма в индустрията и затова тяхното платено активиране след закупуване на автомобила предизвиква неразбиране и отхвърляне.
Подобна позиция заема и Андерс Бел, директор на шведската компания Volvo. В коментарите си той подчерта, че клиентите реагират негативно на опитите да бъдат принудени да плащат месечно за функционалност, която се възприема като основна. Той уточни, че потребителите са готови да плащат само за услуги, които наистина имат добавена стойност - например услуги, свързани с достъп до интернет или специфични пакети за актуализация на информационно-развлекателната система.
Ярък пример за това как идеята за платен абонамент може да предизвика порой от критики е стратегията на BMW. Миналото лято немският автомобилен производител добави адаптивно M окачване към списъка с функции, достъпни само срещу допълнително заплащане. Това предизвика вълна от възмущение сред собствениците, които бяха принудени да плащат допълнително за възможността да активират техническото оборудване, което вече е налично в техните автомобили. Въпреки че BMW частично преразгледа тази политика след негативната реакция, примерът стана показателен за цялата индустрия: потребителите не искат да бъдат обвързани с абонаменти, когато става въпрос за физически функции, които вече са технически налични в автомобила от момента на покупката.
Модел на монетизация, който включва дългосрочен абонамент за стандартни функции на автомобила, може да се окаже провал в дългосрочен план. Вместо очакваната печалба, производителите рискуват да загубят лоялността на клиентите, особено в премиум сегмента, където потребителите имат високи очаквания за нивото на обслужване и прозрачност на цените. В контекста на конкуренцията и бързата дигитализация на автомобилния пазар подобна политика може да струва скъпо на марките, тъй като купувачите все повече обръщат внимание не само на техническите спецификации, но и на етиката и разумността на решенията на автомобилните производители.
Така тенденцията за въвеждане на платени абонаменти в премиум сегмента среща сериозна съпротива не само от потребителите, но и от самите компании. Очевидно автомобилната индустрия ще трябва да потърси други подходи за следпродажбена монетизация, които не подкопават доверието към марката и не карат купувачите да се чувстват заложници на цифрова изолация след закупуване на скъпа кола.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 си дзън
се вързват и акциите му скочиха.
10:11 24.04.2025
2 Трол
10:16 24.04.2025
3 Механик
Скоро автомобилът само ще си го купвате, а когато искате да го карате ще плащате на производителя. Плащаш си 500 км. , зареждаш и караш. Като цъкне километража 500 и колата е до там. Дали си стигнал или не, няма значение. Наемаш репатрак, плащаш му и връщаш колата у дома. Инак я губиш, щото пречи на другите "изрядните" плащачи.
И за огледалата ще си плащаш. искаш да гледаш в лявото огледало- плащаш.
И те така те.
Теглете кредити, купвайте си айфони по 3000 лв. плащайте си за приложенията, за ъпдейтите....
Коментиран от #6
10:23 24.04.2025
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
2050-та
200 кинта такса за да ти работят мигачите🚘
ако искаш ❗
🚔 но без мигачи асистентът за спазване на лента ( който е безплатен, но задължителен) няма да ти разреши да напускаш лентата
🚔
Коментиран от #7
10:34 24.04.2025
6 Порно
До коментар #3 от "Механик":
За някои е много яко да си светиш с Айфон за 3 бона до външната тоалетна на село. А при автомобилите явно няма да сработи стратегията на Били Гейтс10:37 24.04.2025
7 дон Вито
До коментар #5 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Ако в 2050 имаме монопол, може би, но нали т.нар. демокрация включва уж свободен пазар и конкуренция?Да се чуди човек, на приказките за лека нощ ли да вярва или на реалноста пред очите му...
Коментиран от #10
10:55 24.04.2025
8 Директора
11:12 24.04.2025
9 авто маниак
Коментиран от #11, #13
11:13 24.04.2025
10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #7 от "дон Вито":
🤔 40 години ни водиха към Светлото бъдеще-то се оказа прожектора на идващи влак🥸
🤔 сега 40 ни водят в някакъв Преход-
без самите да знаят накъде-
лично тази УрсуЛиза, обяви че предния мандат сме вървели в грешна посока, ама вместо да изчезне сега,
ПАК ТЯ ,
щяла да ни води в правилната🥸
11:16 24.04.2025
11 Вальо
До коментар #9 от "авто маниак":
Има една марка която предлага близки до тези критерии.Марката е Cadillac, а в момента модела се казва CT5 Blackwing.
6.2 Supercharger 668 коня, v8, задно и ръчка. Е не е много евтин ама пък.. за кефа се плаща.
Има и по-стари модели като CTS, които предлагат подобни параметри съответно по-стари коли естествено.
11:39 24.04.2025
12 Георги
11:53 24.04.2025
13 ПДЦрцдрцдзр
До коментар #9 от "авто маниак":
Е, ти направо нищо не поискА! Масажиращи седалки как си пропуснал не знам.Заради такива "скромни" изисквания, днешните автомобили са на дереджето "да са пълни с електроника" и да са "безумно скъпи".
12:30 24.04.2025