Според актуално проучване на ADAC две трети от всички шофьори често се чувстват заслепени от насрещнодвижещи се автомобили през тъмната част на денонощието. Това се дължи не само на мръсни фарове, но и на една популярна тенденция в дизайна на автомобилното осветление.
Мразите ли шофирането през нощта? Не сте само вие: един на всеки трима души, които шофират през нощта редовно или почти винаги се чувстват заслепени от светлините на други превозни средства, установява проучване на ADAC. Резултатът: присвиване на очите, мигане или дори отместване на погледа от пътната обстановка за момент – неприятно и в най-лошия случай - опасно.
Почти половината от анкетираните, 49.5 процента, казват, че понякога се чувстват заслепени
Младите шофьори се чувстват най-заслепени: 32 процента от тези под 35 години казват, че са заслепявани от насрещнодвижещи се коли редовно или почти винаги, докато сред тези над 50 години това е само 22.6 на сто от случаите. И всеки пети водач избягва шофирането по тъмно.
Не е изненадващо, че "дългите светлини "се възприемат като най-голямото смущение (82 процента от анкетираните). Но късите светлини (41 процента) и задните светлини за мъгла (26.7 процента) също дразнят водачите. Последните трябва за се включват само ако видимостта в мъгла е по-малка от 50 метра, но това не винаги се спазва.
Всъщност опитът потвърждава, че дори и на "къси" светлини, идващият трафик често ви смущава, Защо? Новите LED високотехнологични фарове, често свити в малки светлинни ивици по дизайнерски причини, очевидно имат по-висок потенциал за отблясъци от халогенните и ксенонови фарове при по-старите коли. И това е поради високия им интензитет на светлина.
ADAC призовава тази тенденция да бъде смекчена чрез промяна на разпоредбите: „По-голям фар с по-ниска яркост осигурява същата светлинна мощност като по-малък с по-висока плътност, но заслепява значително по-малко другите участници в движението“, обяснява експертът по осветление на ADAC Буркхард Бьотчер.
Производителите на автомобили няма да харесат да чуят това, защото тесните LED светлинни ленти в момента са най-новата мода в автомобилния дизайн. Според ADAC обаче, дневните светлини заслепяват не само през тъмната част на денонощието, но и заслепяват водачите два пъти повече през деня от нормалните къси светлини – а именно при лоша видимост, например поради мъгла.
Мръсните фарове
Те пък произвеждат разсеяна светлина и намаляват светлинния поток, но едновременно с това заслепяват повече. Така че почиствайте редовно фаровете - и, разбира се, също и предното стъкло.А ако сте заслепени, ADAC съветва: „Не гледайте в лъча на приближаващите превозни средства, а вместо това гледайте в собствената си лента или в дясната страна на пътя.“
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Иванчо Сериозния
Да не говорим за умниците дето "ретрофитват" лед на разни коли от преди 20-30г.
Фаровете предвидени за халогени НЕ СТАВАТ за лед крушки, разберете го.
Дори да са с лупа и да режат отгоре, отблясъците, когато набуташ толкова силен източник на светлина, са в пъти повече от тези с халоген. За рефлектор да не повдигаме темата, че там собствениците трябва да се арестуват.
Коментиран от #16
14:21 09.02.2024
2 Шо ме ядосвате сега...?
Коментиран от #12
14:25 09.02.2024
3 Така е
14:34 09.02.2024
4 ...
Коментиран от #5
14:39 09.02.2024
5 Не са само франсетата
До коментар #4 от "...":
То вече всичко е отпадък....Кръстиш се до гаранцията, после малко бонус...ако уцелиш и хвърляш!Коментиран от #6
14:46 09.02.2024
6 12345
До коментар #5 от "Не са само франсетата":
Карал съм две Пежа, чисто нови, едното го продадох на седмата година, другото още го карам, вече е на 9 години. Правя около 30 000+ км годишно.НИКОГА не съм имал ПРОБЛЕМ с НИЩО! Просто си карам.
На колите са извършвани само системни операции - смяна на масло, антифриз, гуми, такива неща.
Така че, айде да престанем с легендите и обощаването на неща дето явно не са точно така.
Коментиран от #9, #15, #18, #21
15:36 09.02.2024
7 Елеметарно е
16:21 09.02.2024
8 Азазел
Винаги ги включвам когато някой кара на дълги зад мен и няма намерение да смени на къси.
Коментиран от #13, #17
14:26 10.02.2024
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Гост
21:22 10.02.2024
12 Гост
До коментар #2 от "Шо ме ядосвате сега...?":
Дневните светлини не намалиха случаите на ПТП, но пък как яко е захлебил някой вносител на крушки....Коментиран от #19
21:23 10.02.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Внимание
08:27 11.02.2024
15 и аз
До коментар #6 от "12345":
мога да ти кажа че съм карал ново бмв и никига не съм имал технически проблеми само редовнна поддръжка и така 12 години но форумните специалисти друго ще кажат и знаят по-добре коя кола е по-здрава…Коментиран от #20
10:50 11.02.2024
16 Селянина с колелото
До коментар #1 от "Иванчо Сериозния":
Не само новите, но и старите дрънгели с китайските LED-крушки. Не са пригодени за старите фарове с крушка с нажежаема жичка. Свтлинния поток на двете е много различен. Вадят ми очите през ноща, а се чудят защо карам на "дълги" срещу тях.12:52 12.02.2024
17 Лумпен
До коментар #8 от "Азазел":
Може би е по добре да го пуснеш да те изпревари.....?Вместо да дразниш ...!
23:29 12.02.2024
18 Смешно
До коментар #6 от "12345":
Първо, че си мазохист да караш 30000 км. годишно трошките Пежо едно, ама да кажеш,че тези еднодневки не се чупят е направо престъпление, което ти много добре знаеш,че не е вярно. Доста коли съм карал и единствените,които дават постоянни дефекти и се чупят са Пежо. Дори Рено не е такава трошка. А Дачия е здрава кола. Пежата имат постоянни проблеми с електроника,всякакви грешки, изписва на дисплея и светят всякакви лапи по таблото, слаба ходова част, дори километража работи когато иска, понякога просто не сработва. Не ми се изброява, повредите са много повече.13:52 18.02.2024
19 Смешно
До коментар #12 от "Гост":
И то понеже всички купуват крушки само от тоя вносител, та той е захлебил. Не говори глупости, които нямат връзка с логиката и разсъдъка. Пък и плюсове ти слагат други като теб не разсъждаващи.13:55 18.02.2024
20 Смешно
До коментар #15 от "и аз":
Няма що. Най-трошливата германска кола е БМВ. След тях са Мерцедес. Най-здравата немска в момента е Ауди и някои Фолксвагени като Голф и Голф плюс най-вече. Настигнатаха по здравина японските коли, което е забележително постожение за тези две марки. БМВ обаче са на нивото на Пежо като здравина, тоест дъното.13:57 18.02.2024
21 карал само две пежа
До коментар #6 от "12345":
Чел съм само "Винету", никъде няма толкова много индианци! Верно ли?18:25 09.05.2024
22 Защото
14:09 10.08.2024
23 Този коментар е премахнат от модератор.