Няколко кратки реплики на главния изпълнителен директор на Stellantis Карлос Тавареш се превърнаха в поредната ябълка на раздора между компанията, италианското правителство и синдикатите на Апенините. Каква е реалната ситуация и може ли конгломератът наистина да погълне Renault в и без това богатото си портфолио?
В интервю за Блумбърг, цитирано от БТА, Карлос Тавареш отново подхвана любимия си рефрен за дарвинизма и идеята, че по-силният поглъща по-слабия. "Докато цифрите са на необходимото ниво, можете лесно да стигнете до заключението, че съм готов за всякакъв вид консолидация", заяви той.
Не е нужно много, за да се създаде вълнение, готово да се разпространи като горски пожар, пише френското специализирано издание Cardiziac. Думите на Тавареш отприщиха спекулации в борсовите среди, както и сред специализираните журналисти и анализаторите, че плеядата от 14 марки може да нарасне допълнително, поглъщайки някоя друга автомобилна компания.
Някак съвсем естествено погледите се насочиха към Renault, тъй като хипотезата в случая се базира и на реални факти
Изказването на Тавареш дойде два дни, след като главният изпълнителен директор на френската компания Лука де Мео се отказа от първичното публично предлагане на борсата на подразделението за електрически автомобили Ampere. Освен това, ако се сравнят финансовите ресурси на двете компании, то активите на Иехьквш са два пъти по-малко от тези на Stellantis.
Според френското издание обаче не бива да се поставя каруцата пред коня или по-точно каросерията пред двигателя, тъй като подобна операция, която ще доведе до господстваща позиция на френския автомобилен пазар, а и не само, изглежда малко вероятна.
Френското правителство, което е акционер, както в Stellantis, така и в Renault, обаче би заложило на съюза между двете компании, за да консолидира националната промишленост на фона на все по-жестоката конкуренция от германските и най-вече китайските съперници. Евентуалното сливане би блокирало или оскъпило неимоверно придобиването на дял в Stellantis от италианската държава, заявиха някои финансови източници пред в. Il Messaggero.
Както съобщава Corriere della Sera, самият Карлос Тавареш е подчертал необходимостта от консолидиране на европейския автомобилен пазар в интервюто си за Bloomberg, макар и без да споменава думата сливане.
"Ако автомобилната промишленост не се раздвижи, ще изчезне под напора на китайците: аз само се опитвам да разбера как моята компания да постигне успех".
Той посочва фабриките в Мирафиори и Помиляно като най-застрашени от съкращаване на работни места поради "факта, че италианското правителство не субсидира покупката на електрически автомобили". Изказването му изостри допълнително тлеещия конфликт с Рим и както би могло да се очаква, реакцията на италианските синдикати не закъсня.
"Сериозно и тревожно е, че Тавареш посочи като несигурни перспективите за Помиляно. Изтеглянето от Кампания и от Южна Италия би имало сериозни последици за региона. Искаме по-голяма ангажираност от правителството по този въпрос. Stellantis трябва да спазва споразуменията, да упражнява социална отговорност и да гарантира защитата на всички заводи в страната".
Това заяви в интервю за Matino Луиджи Сбара, генерален секретар на Италианската конфедерация на профсъюзите на трудещите се (Cisl). "Не става дума да започваме конфликти или да воюваме с мултинационална компания, но тонът, който Тавареш използва в последно време не ни допада. Той граничи с изнудване.
Правителството постъпва правилно, като изисква от Stellantis да внесе яснота около промишлените си проекти в страната. Това, което е необходимо, е пакт между компанията и синдикатите за рестартирането на автомобилния сектор в Италия".
Перспективите за италианските заводи биха станали още по-несигурни, ако френските амбиции за сливане се реализират. Засега става дума само за хипотеза. Понастоящем основният акционер в Stellantis е Exor, холдингът, който е собственост на семейство Аниели с дял от 14.2 на сто, зад него се нарежда Peugeot със 7.1 на сто .
И двете компании обаче се възползват от разпоредба в устава, според която притежаващите акции от поне три години, имат право да увеличат правото си на глас – съответно с 23.13 на сто и с 11.1 на сто. Същото направи и Френската инвестиционна банка Bpifrance, която оперира от името на правителството в Париж и вече има квота от 9.9 на сто.
Президентът на Stellantis Джон Елкан официално отрече, цитиран от AFP, какъвто и да е проект за сливане на френско-италианско-американския консорциум с друг автомобилостроител, отхвърляйки спекулациите за готвеното сливане с Renault. Той подчерта, че автомобилостроителят "се концентрира върху изпълнението на стратегическия си план" и "върху навременното изпълнение на вече обявените си проекти, за да укрепи позициите си на всички пазари, на които присъства, включително и Италия". От своя страна Renault не отговори на молбата за коментар на France press.
Правителството на Джорджа Мелони и Stellantis си отправиха в последно време взаимни критики чрез медиите. Автомобилостроителят критикува изпълнителната власт, че обръща гръб на електрическите автомобили, докато Мелони обвини Stellantis, че поддържа привилегировано отношение към Франция след сливането на PSA с Fiat-Chrysler.
На фона на взаимните нападки между Stellantis и италианските власти, отколешната борба за надмощие между Рим и Париж, която не се ограничава само в автомобилния сектор, все по-силната китайска конкуренция, предизвикателството на прехода към електрически автомобили и завоалираните реплики на Тавареш, целящи да проверят пазарните нагласи, определят всякаква развръзка оттук нататък, като изненадваща.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 АБВ
12:15 11.02.2024
3 Ситрошен
Коментиран от #10
12:18 11.02.2024
4 Факт
Коментиран от #5, #6
12:22 11.02.2024
5 гост
До коментар #4 от "Факт":
Именно , първо Пежо не е само Пежо и Рено не е само Рено !! Тоест трябва да се слеят Стелантис със Рено-Нисан груп , която включва и Мицубиши , за който не помни !! Което като идея ще произведе най-големия производител на планетата с огромна преднина пред останалите , но преговорите ще са много повече от "тежки " !!12:31 11.02.2024
6 гост
До коментар #4 от "Факт":
Отгоре на всичко Рено има голямо държавно участие на Франция , така че трябва да питат даже Макрон !!12:33 11.02.2024
7 Порно
Коментиран от #8, #9
12:43 11.02.2024
8 реднек
До коментар #7 от "Порно":
То щото там са заваляли едни нови дизели!12:59 11.02.2024
9 Мхм
До коментар #7 от "Порно":
Какви дизели бе хората минават на електрички газ и хибриди13:14 11.02.2024
10 БАРС
До коментар #3 от "Ситрошен":
АБЕ А ТИ КАКВА КОЛА ИМАШ И КОЛКО ГОДИШНА Е ? БЕЗ ДА ЛЪЖЕШКоментиран от #14, #16
13:20 11.02.2024
11 Не знам дали има значение
13:36 11.02.2024
12 Ммм Даа
14:48 11.02.2024
13 Мдааа
Коментиран от #18
18:18 11.02.2024
14 Сусура
До коментар #10 от "БАРС":
Предполагам че Ситрошена има изгнил и яко пушещ немски баварец18:22 11.02.2024
15 Социум
Общо взето ситуацията напомня на тази с Български Пощи и куриерите фирми. Пощите няма как да са ефективни като куриерите, защото трябва да изпълняват функции, от които не се печелят пари.
19:51 11.02.2024
16 Ситрошен
До коментар #10 от "БАРС":
Карам колело на 38г. По-добре от колкото френски кeнeфКоментиран от #19
20:18 11.02.2024
17 герп/дъпъсъ
Коментиран от #20
21:03 11.02.2024
18 Факт
До коментар #13 от "Мдааа":
На баба ти дзатника става китайски.Освен мерседес и волво други китайци нема21:47 11.02.2024
19 Дишай пушека,
До коментар #16 от "Ситрошен":
и си пълни дробовете със скапан въздух. А,таквиз кат теб дето и търкало не моат да си купят най-много плюят. И друго кенеф си ти,щом обиждаш без почвено.Аз карам само Рено и за над 35 години никога не са ме подвеждали и оставяли на пътя. А ти си плюй беззъбо и връткай пидалите.15:16 13.02.2024
20 За твое сведение,
До коментар #17 от "герп/дъпъсъ":
такова обединение имаше през 70-те до 80-те години когато Рено,Пежо и Ситроен правеха общи двигатели и други части,така,че такова обединение няма да е за първи път,а ход да се преодолее кризата.15:18 13.02.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.