Тарагона, Испания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Французите наричат новата си електрическа кола "първото европейско електрическо комби", което хем е така, хем не е съвсем така. Досега пазарът на електрически комби автомобили на Стария континент беше ограничен до предложенията на китайското MG5 и Porsche Taycan, въпреки че тези два автомобила едва ли могат да се считат за конкурентни продукти, тъй като могат да бъдат определени, като нишови - единият заради ограниченията си география на предлагане, а другият, защото е от т.нар. премиум клас.
Но Peugeot е напът да промени всичко това с пристигането на новото E-308 SW. А ние го тестваме първи. По същество, колата се явява удължена версия на хечбека E-308, който също тествахме в Испания. Първоначалните ни впечатления са основно положителни, но ще бъде ли ли достатъчно добра тази кола, за да се наложи у нас и в Европа, предстои да разберем. Ето как видяхме френската иновация, след обстойния тест драйв, който направихме.
Екстериор и интериор
От самото начало Peugeot E-308 SW е проектиран да изглежда като своите бензинови, дизелови и хибридни събратя. Всъщност, дизайнерите са искали толкова много да попречат на електрическия модел да изглежда необичаен, че единствените разлики са някои E емблеми на задната врата и специфичен за E-308 комплект 18-цолови лети джанти. Очевидно те са по-аеродинамични от тези, монтирани на стандартния автомобил.
Не че се оплакваме от начина, по който изглежда 308, независимо дали е хечбек или комби. Дизайнерският екип на Peugeot е в подем още от представянето на 508 през 2018 г. и не показва признаци на спиране в тази насока. Според нас 308 е един от най-добре изглеждащите семейни хечбеци, които можете да купите, а SW версията наистина носи своята допълнителна дължина, обем и пространство, при това без много да ѝ личи. Всъщност, от някои ъгли смятаме, че комбито дори е по-стилно от хечбека.
От мястото на водача комбито се усеща почти същото като хечбека. Както при екстериора, Peugeot се е постарал да запази нещата почти същите и в салона, така че да получите същия основен изглед, доминиран от малкия волан и високо разположения дисплей с инструменти, както и до централния сензорен екран, разположен до него.
От Peugeot продължават да настояват с малките волани, за да може високо разположените инструменти да се виждат над горната част на кормилото. Въпреки това, в зависимост от вашия размер и форма, това може да повлияе на позицията ви при шофиране. Ако свалите кормилото твърде надолу може да не успеете да наместите коленете под него, а ако е на по-висока позиция, може да не успеете да видите долната част на дисплея с инструментите пред водача.
Централното разположение на сензорния екран, от друга страна, е малко по-сполучливо. Да, някои от менютата са объркващи и не винаги е лесно да намерите това, което търсите, но може и да е много по-лошо, каквото всъщност е при конкурентите от VW. Поне разделителната способност е ясна, а вторичният долен екран с конфигурируемите преки пътища „I-Toggle“ представлява един наистина изискан начин за достъп до менютата, които използвате най-често, при това по експедитивен и лесен начин.
След това идва въпросът за качеството. Всъщност това не е въпрос, защото 308, а и E-308 SW е много по-добре и по-качествено направен, отколкото бихте очаквали. Френските компании не са известни със здравината на салоните си, но 308 използва доста качествени материали, а и сглобката е изключително прецизна.
Практичността е ключова за SW версията и комбито не разочарова. Тъй като E-308 е толкова подобен на своите събратя с бензиново, дизелово и хибридно задвижване, дори предлаганото пространство е сравнимо. 308 и неговият брат SW никога не са били особено щедри по отношение на пространството в задната част на салона, но SW версията е доста по-просторна от хечбека. И това е така и при E-308, където пространството за главата е предостатъчно, а мястото за краката е почти достатъчно, въпреки че ръстови пасажери няма да искат да седят зад висок шофьор. но това са дребни забележки. Като цяло настаняването на четирима възрастни е напълно комфортно.
Багажното пространство, от друга страна, е още по-конкурентно. Поради батериите и електрониката, E-308 SW споделя размерите на багажното отделение с plug-in хибридния вариант. Това означава, че електрическото комби не разполага с 608-литровото товарно пространство на бензиновите и дизеловите модели, но все пак получавате напълно достойните 548 литра товарен обем - доста повече, отколкото ще получите в MG5, например. И това е със задни седалки. Сгънете ли ги, ще освободите впечатляващите 1 574 литра.
Двигател и ходови характеристики
Изненадващо или пък не, E-308 SW също не се чувства толкова различен от хечбека, когато го подкарате. Това е отчасти защото задвижването е идентично - батерия от 51kWh (това е използваемият енергиен капацитет) захранва 115kW електрически мотор, който задвижва предните колела - и отчасти защото двете коли имат много сходни характеристики на возия и управление.
Но нека започнем със задвижващия механизъм, който произвежда мощност до 156 к.с. и предлага разумна производителност. Официално ускорението от 0 до 100 км/ч отнема малко под 10 секунди, което е достатъчно за всеки масов автомобил. Спортният режим отприщва цялата мощ на автомобила и прави реакцията на газта малко по-осезаема и тогава колата се усеща значително по-бърза.
По-важното обаче е ефективността. А тя е основният коз на новото електрическо Peugeot. И E-308 SW не е изненадващо по-малко ефективен от своя "брат" с каросерия хечбек. Комбито е съвсем малко по-неефективно, покривайки между 392 и 409 км с едно зареждане. С хечбека E-308, можете да изминете 410 - 413 км. Тоест разликата е доста минимална. В реалния свят, разбира се, нито една масова кола няма особено голяма вероятност да надмине 400 км с едно зареждане, но предимството е, че наистина няма да забележите разлика в пробега ако избелете комбито пред хечбека.
Няма разлика и по отношение на зареждането, а когато батерията се изтощи, собствениците на E-308 SW могат да се възползват от същия капацитет за зареждане от 100kW като хечбека. При максимална скорост на зареждане и при оптимални условия батерията на електрическото Peugeot ще бъде заредена от 20 процента до 80 процента за доста по-малко от половин час.
Но това са само цифри. По-важното е, че когато подкарате E-308, ще усетите, автомобилът е доста плавен и изискан, без прекалено много шум от пътя и много малко шум от двигателя, точно както бихте очаквали от електрически семеен автомобил. И хечбекът, и комбито са доста приятни за шофиране.
Малко по-прецизното усещане за кормилно управление и осезаемо по-ниския център на тежестта означават, че моделите E-308 имат по-спортно усещане от другите версии, въпреки допълнителното си тегло. Те не са по-пъргави, разбира се, но са много приятни коли за шофиране. Без крен в завоите и с достатъчно доускорение. И въпреки че представянето на хартия не изглежда впечатляващо, липсата на предавателни числа, ниския център на тежестта и оптималната мощност правят E-308 да се чувства бърз, както извън, така и в града.
Версията SW се справя добре с допълнителната си дължина и обем, без непосредствена очевидна разлика в наклона на каросерията през завоите или усещането за управление. Това отлично преобразуване от хечбек в комби и идва с бонус (макар и малък), различен от допълнителната практичност. Този бонус е фина промяна в начина, по който работи SW версията. По гладките пътища в Испания, където тествахме модела, това не се усети, но у нас, предвид по-различната републиканска пътна мрежа, подозираме, че по-дългото междуосие на комбито E-308, наред с гореспоменатите предимства на модела, ще допринесе за една наистина впечатляваща возия за автомобил от компактния клас.
Резюме и цени
Въпреки че е вярно, че Peugeot E-308 SW е просто E-308 с по-голям багажник, не трябва да се отхвърля като нишов играч, който има вероятност да се превърне в масов. Да, цената на пръв поглед не ниска, но повярвайте ни, в новата автомобилна реалност всъщност е добра. Електрическото Peugeot 308 е (според нас) много красиво и същевременно просторно и доста по-добро за каране от болшинството "електрички", които напоследък заливат пазара.
Базовата цена на хечбека на ток е 89 970 лв с ДДС. Що се отнася до комбито, разбира се, то е малко по-скъпо от хечбека (цените му започват от 91 987 лв. с ДДС) и пробегът е малко по-малък, но това са малки недостатъци, които трябва да преглътнете при избор на SW пред конвенционалния хечбек. А в замяна получавате по-голям и по-практичен автомобил, а в нашите очи, и с малко по-привлекателен цялостен вид.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ники
PS -много добра статия за новото комби на Пежо, поздравления.
09:27 27.11.2023
2 МаКаТа
09:28 27.11.2023
3 Бангеев
09:30 27.11.2023
4 Мнение
Освен това Радо, ако разрешите поставянето на линкове към клипове, ще ти пратя видеа, от които ще установиш, че и GM и Ford, също обявиха, че спират производството на съвременни електрички, защото ако не го направят ги чака сигурен фалит!
Не е тайна за никого, че хората масово бягат от покупката на съвременен таблет на колела, защото тия ел автомобили нямат никаква надеждност, дълготрайност, екология и остатъчна цена!
Коментиран от #13
09:51 27.11.2023
5 Цури
Коментиран от #12
10:50 27.11.2023
6 Росен Гечев
За около 95-100к получаваш 80kw батерия и 450-500км пробег, а да не говорим, че е огромен като пространство.
Тия френските никога не могат да ме спечелят като клиент !
Коментиран от #11
11:28 27.11.2023
7 гост
11:41 27.11.2023
8 асф
11:48 27.11.2023
9 Име_2
12:01 27.11.2023
10 авто фен
13:00 27.11.2023
11 авто фен
До коментар #6 от "Росен Гечев":
Съгласен съм с теб, Ениак е много добро предложение като цена на фона на останалите марки, и е много пипнат като дизайн.Харесва ми. Но аз не харесвам сувове,а леки автомобили, Октавия е много добро предложение.Коментиран от #17
13:02 27.11.2023
12 авто фен
До коментар #5 от "Цури":
В Германия колите са продават на същите цени. Сравни двата стандарта. Тук ги продават с 5 до 10 000 лв. по-евтино ,което на фона на 100 000лв е нищо, а някои коли са на цените в Германия. Щом сме в ЕС който има пари да плаща по европейски стандарт.13:04 27.11.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Абе мода, та мода...
13:32 27.11.2023
15 Монтажник
Добра крачка напред, но можете да вземете доста повече за парите си, особено ако имате търпение година, две, три.
14:56 27.11.2023
16 Кольо,
Товаря го с цимент тухли вар и каквото падне..
Ходя на язовира за риба събира ми такъмите и на такива места го катеря че това Пежо ще му иде батерийката за нула време..!
Коментиран от #19
15:06 27.11.2023
17 Мхм
До коментар #11 от "авто фен":
Кое му е по доброто че струва 150 бона тоя чрхски баклюк ли че той доближава Люсид вече смахнати само биха го купили16:11 27.11.2023
18 Реално
17:48 27.11.2023
19 Ел. техник
До коментар #16 от "Кольо,":
Скъпо му е двутактовото масло на Варбурджинито, Коле. Баш на електричка недей пика, че бие токо. Няма да замине батерията: 8 г. й е гаранцията, а 20 й е живота. Потвърдено от множество серийни тестове17:54 27.11.2023
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Кога е тествано това
22:46 27.11.2023
22 От Франсията
Няма да ревете предупредени сте!
Коментиран от #23
08:18 28.11.2023
23 Мхм
До коментар #22 от "От Франсията":
Хаха от япония вика прескъпи малолитражки08:45 28.11.2023
24 Кочо Честименски
12:09 28.11.2023
25 Знайко
Абсурд на възрастен да му е удобно-ще стои само на точката си , а краката му ще са сгънати под остър ъгъл без упора за бедрата.
Цената е скандална, а дори никой няма да разбере , че е модерна електричка.
01:08 16.05.2024