Служебният кабинет одобри важни предложения за промени в Закона за движение по пътищата. Част от основните текстове предвиждат пътните полицаи да могат да контролират трафика с немаркирани коли. И какво още… Пред ФАКТИ говори адвокат Елица Буенова.
- Адвокат Буенова, очаква се да влязат в сила доста промени в Закона за движение по пътищата. Нека обобщим какви са най-важните. Вече ще може да ни извежда от пътя необозначен като полицейски автомобил, но в него ще има служители на МВР и ще ни дава специални сигнали. Какво се цели с това?
- На първо място трябва да отбележа, че това не са нови промени и са още много далеч от влизането им в сила. Става въпрос за един законопроект за изменение на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), който беше подготвен от МВР още в рамките на 48 НС, беше внесен от Министерски съвет в 49 и 50 НС, но така и не стигна до пленарна зала. Депутатите сформираха комисийки, симулираха дейност и така и не намериха време да се занимаят с тези толкова важни промени.
От години се говори за нов ЗДвП, но тъй като такъв скоро няма да има, трябва да разберат, че тези промени е наложително да бъдат приети сега, а който иска и има капацитета, нека да си пише нов закон, ако изобщо такъв бъде приет някога. Но не можем да не правим промени, чакайки нещо такова да се случи.
С извеждането на нарушителите от необозначени полицейски автомобили се цели да се превъзпитат джигитите на пътя, които, когато видят полицейски автомобил, са най-примерните водачи, но когато няма такъв или след като го подминат, натискат педала на газта и предприемат множество рискови маневри – изпреварвания, забранени завои, отнемане на предимство и всичко, на което ставаме свидетели всеки ден. Тази практика се е наложила в световен мащаб, но ние, както винаги, ще откриваме топлата вода.
- Намалява се скоростта на магистрала от 140 км/ч на 130 км/ч. 10 км/ч ли са фаталните?
- Има становище на вещи лица, че 10 км./ч при разлика от 130 до 140 оказват огромно значение. При тези скорости пътят, който изминава един автомобил за времето на реакция на неговия водач, могат да се случат много неща. Освен това силата на удара е значително по-голяма – не е като да се блъснеш с 50 км/ч. Абсурдно е да сме страната с най-лоши пътища, най-недисциплинирани водачи, най-стария автопарк и най-много жертви на пътя в ЕС и да имаме най-голямата разрешена скорост за движение на магистрала. Изключвам, разбира се, местата в Германия, на които няма ограничение.
Тук е важно да се отбележи, че скоростта за леките автомобили се намалява и за движение на скоростни пътища - става от 120 км/ч на 110 км/ч.
- Изрично става забранено пресичането на пешеходна пътека, когато се управляват велосипеди и тротинетки при използване на мобилни устройства. Добре звучи, но как ще се следи това?
- Предстои да разберем. Време е МВР да отделят ресурс за пешеходна полиция, която да следи за тези неща. Спокойно би могло да се дадат такива правомощия на общинска и охранителна полиция. Не можем да очакваме само пътна полиция да следи за спазване на правилата за движение, тъй като една патрулка отговаря за 20-30 населени места на денонощие.
- Все повече се налага зона 30 км/ч. Караме бавно, но отделяме повече изгорели газове. Какво целим с това?
- Целим безопасност. Тези, които отделят повече изгорели газове, просто не трябва да имат достъп до централните градски части и няма да имаме този проблем.
- 17-годишните ще могат да управляват мотоциклети, но и на тях те трябва да имат придружител. Как ще се следи?
- Не само мотоциклети, но и леки автомобили. Контролът ще се извършва чрез проверки.
- Промените предвиждат камерите от тол системата да се ползват и за измерване на средна скорост. Говорим го от години, но все не се случва. Какво ни дава тази промяна?
- Това е предвидено в друг законопроект, който обаче се движи успоредно с този на МС. С тази промяна ще се отговори адекватно на създалата се практика водачите да се предупреждават и да използват различни приложения, за да намалят скоростта, минавайки покрай камерите на МВР, след което да продължат да карат с висока скорост.
- Има и важна промяна за мотористите. Разкажете повече…
- Докато максимално разрешената скорост за леките автомобили се намалява, то тази за моторите се увеличава. Категория А се разделя на две и за тези от категория А и А2 разрешената скорост се изравнява с тази на категория В.
- И това са поредните поправки на поправките. Защо работим все на парче. Стане нещо, променяме закон. Къде остава философията на закона…
- Моето виждане е, че закони има, но няма кой да ги спазва, а няма кой да ги спазва, защото няма кой да осъществява ефективен контрол. МВР се използва, за да държи хората в едно постоянно състояние на страх, а със санкциите се цели пълнене на хазната, а не дисциплиниране на водачите. Доказателство за това са липсата на лаборатории за кръвни изследвания, поради което хората с положителни полеви тестове чакат повече от година за резултата от кръвната проба, а през това МВР ги третира като виновни до доказване на противното и фактът, че парите от глобите, които постъпват във Фонд Пътна безопасност, не се разходват за пътна безопасност, а запълват дупките в бюджета.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Град Козлодуй
09:06 28.11.2024
2 🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️
09:07 28.11.2024
3 гост
Коментиран от #7
09:09 28.11.2024
4 Ръсим против крокодили
Коментиран от #10
09:11 28.11.2024
5 Димо Екшъна
09:13 28.11.2024
6 Абе
Коментиран от #12
09:16 28.11.2024
7 тсог
До коментар #3 от "гост":
17 годишните мотористи ще карат тук по същия начин, както го правят почти навсякъде в ЕС. В доста европейски страни скутерче може да се кара от 14, без придружител.09:18 28.11.2024
8 Тази
09:19 28.11.2024
9 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
"МВР се използва, за да държи хората в едно постоянно състояние на страх, а със санкциите се цели пълнене на хазната, а не дисциплиниране на водачите, казва юристът."
ВСИЧКО ОСТАНАЛО В СТАТИЯТА Е ...
ПЛЯ...ВА ❗
09:22 28.11.2024
10 Моряка
До коментар #4 от "Ръсим против крокодили":
А бе морска ливадо,правила за плаване по река Дунав има от Панти века,ама моряците са отговорни хора и ги спазват.Ама тези неща не са за пилешкия ти мозък.09:25 28.11.2024
11 Казват на производителите
Коментиран от #18
09:26 28.11.2024
12 Бай Ламби
До коментар #6 от "Абе":
Осветление от 4к и повече, се използва при рали автомобили и състезателни автомобили, които обикновено са сами по трасето. Това е все едно да си караш на дълги в трафика. Между другото сините буркани също не отговарят на изискванията. КАТериците просто си събират лешници и орехи за празниците.Коментиран от #24
09:26 28.11.2024
13 Моряка
09:29 28.11.2024
14 Трябва да се издават книжки
В категория за любители на какво ще се любуват като са психически непригодни
Коментиран от #20
09:32 28.11.2024
15 Пурко
09:33 28.11.2024
16 Пурко
09:35 28.11.2024
17 30 километра...
Коментиран от #35
09:37 28.11.2024
18 С три копчета за електронно ограничаване
До коментар #11 от "Казват на производителите":
Градско движение 50 км/чИзвън градско 80 км/ч
Магистрала 120 км/ч
09:39 28.11.2024
19 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
09:43 28.11.2024
20 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #14 от "Трябва да се издават книжки":
Трябва да има СУМПС дори и за СКУТЕРИАНЦИТЕ❗❗❗А за велосиПЕДАЛИсТитЕ трябва СУППС ❗❗❗
09:45 28.11.2024
21 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
09:48 28.11.2024
22 Опорка
09:51 28.11.2024
23 За тези които слагат прегради по
09:52 28.11.2024
24 Абе
До коментар #12 от "Бай Ламби":
това би било оправдание ако не са регулирани правилно и светлинния лъч заслепява!09:53 28.11.2024
25 Дейвид
10:21 28.11.2024
26 Туман
10:22 28.11.2024
27 редник
Верният отговор е - полза няма, много нерви на хиляди шофьори, по-голям разход на гориво и повече пушек.Имам разходомер на таблото - при 30 км се кара на втора, разходът почти двоен. АМАН!
/ - Намалява се скоростта на магистрала от 140 км/ч на 130 км/ч. 10 км/ч ли са фаталните?/
И тук верният отговор е - полза няма, за съвременните коли това са нормални скорости, слагам темпомата на 130, колата си върви леко и тихо, който иска - да изпреварва със 140 в лявата лента. Същото недомислие е скоростта за леките автомобили да се намалява и на скоростни пътища - става от 120 км/ч на 110 км/ч. АМАН!
10:24 28.11.2024
28 Чичо Ганчо
Както е при моторите - Ам, А1, А2 и А.
Не може, щото тате има пари, да качиш 18 годишно на кола 300 и нагоре коня и да очакваш, че ще кара като дядо си!
Хормоните бушуват - акъла изчезва! С времето човек уляга и най-важното - добива навици! Един успешно издържан изпит, не те прави шофьор!
Друг е въпроса с купените книжки...
Аз лично познавам поне трима, които не могат да четат и пишат, но имат свидетелства!!! КАК???
10:27 28.11.2024
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 редник
/ - 17-годишните ще могат да управляват мотоциклети, но и на тях те трябва да имат придружител. Как ще се следи?
- Не само мотоциклети, но и леки автомобили./
Категоричне не!
Близка учителка пред пенсия в добра гимназия сподели, че сегашните 18-19 годишни са с акъла на 14-15 годишни и това вече е тенденция - не че са по-глупави, а просто незрели и безотговорни.
И друг път съм писал - книжка само след успешна матура, а още по-добре - след навършени 21 години.
10:40 28.11.2024
31 чудо голямо
При ремонти, при задръствания...няма. А са 40 000,но само на ПП КАТ е разрешено да работят по ЗДП,защо?. Само с техника и глоби няма да стане..трябва присъствие което да влияе на пътната обстановка.
Много е объркана системата.
10:41 28.11.2024
32 Аз видях лятото
10:55 28.11.2024
33 Ст. Сержант Страшников
ВСИЧКИ!!!
Поне половината са излишни! Ако за всеки излишен знак се сади дърво - ще сме 1 в света по екология...
11:08 28.11.2024
34 Механик
Измислят се всякакви ялови и пречещи закончета, а целта е да се пълни касичката на една държава, която няма икономика, която да генерира добавена стойност.
Все пак трябва да има пари за огромния бюрократично-терористичен апарат. А трябва и за краднене да остане нещичко.
Драги ми "законотворци", всичко запова от ВЪЗПИТАНИЕТО на индивида. А наказанията са после. На втори план.
11:08 28.11.2024
35 Госта.
До коментар #17 от "30 километра...":
С ръчна СК на коя предавка да съм за да се движа с 30 ???210 к.с.е двигателя.Коментиран от #36
11:08 28.11.2024
36 И това, колега,
До коментар #35 от "Госта.":
аз съм с вариатор - мултитрошляк 😁 - купуван нов от БГ, на 150к реални, гледан по книга в оторизиран сервиз и пак се мъчи на 30 км, представям си па твойта ръчка, на 2 и спирачка... ужас...11:19 28.11.2024