Какво трябва да знаем за промените в Закона за движение по пътищата… Адвокат Елица Буенова пред ФАКТИ

28 Ноември, 2024 09:04 3 728 36

  • елица-
  • буенова-
  • адвокат-
  • катастрофа-
  • закон-
  • движение-
  • пътища-
  • промени

МВР се използва, за да държи хората в едно постоянно състояние на страх, а със санкциите се цели пълнене на хазната, а не дисциплиниране на водачите, казва юристът

Какво трябва да знаем за промените в Закона за движение по пътищата… Адвокат Елица Буенова пред ФАКТИ - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Служебният кабинет одобри важни предложения за промени в Закона за движение по пътищата. Част от основните текстове предвиждат пътните полицаи да могат да контролират трафика с немаркирани коли. И какво още… Пред ФАКТИ говори адвокат Елица Буенова.

- Адвокат Буенова, очаква се да влязат в сила доста промени в Закона за движение по пътищата. Нека обобщим какви са най-важните. Вече ще може да ни извежда от пътя необозначен като полицейски автомобил, но в него ще има служители на МВР и ще ни дава специални сигнали. Какво се цели с това?
- На първо място трябва да отбележа, че това не са нови промени и са още много далеч от влизането им в сила. Става въпрос за един законопроект за изменение на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), който беше подготвен от МВР още в рамките на 48 НС, беше внесен от Министерски съвет в 49 и 50 НС, но така и не стигна до пленарна зала. Депутатите сформираха комисийки, симулираха дейност и така и не намериха време да се занимаят с тези толкова важни промени.
От години се говори за нов ЗДвП, но тъй като такъв скоро няма да има, трябва да разберат, че тези промени е наложително да бъдат приети сега, а който иска и има капацитета, нека да си пише нов закон, ако изобщо такъв бъде приет някога. Но не можем да не правим промени, чакайки нещо такова да се случи.
С извеждането на нарушителите от необозначени полицейски автомобили се цели да се превъзпитат джигитите на пътя, които, когато видят полицейски автомобил, са най-примерните водачи, но когато няма такъв или след като го подминат, натискат педала на газта и предприемат множество рискови маневри – изпреварвания, забранени завои, отнемане на предимство и всичко, на което ставаме свидетели всеки ден. Тази практика се е наложила в световен мащаб, но ние, както винаги, ще откриваме топлата вода.

- Намалява се скоростта на магистрала от 140 км/ч на 130 км/ч. 10 км/ч ли са фаталните?
- Има становище на вещи лица, че 10 км./ч при разлика от 130 до 140 оказват огромно значение. При тези скорости пътят, който изминава един автомобил за времето на реакция на неговия водач, могат да се случат много неща. Освен това силата на удара е значително по-голяма – не е като да се блъснеш с 50 км/ч. Абсурдно е да сме страната с най-лоши пътища, най-недисциплинирани водачи, най-стария автопарк и най-много жертви на пътя в ЕС и да имаме най-голямата разрешена скорост за движение на магистрала. Изключвам, разбира се, местата в Германия, на които няма ограничение.
Тук е важно да се отбележи, че скоростта за леките автомобили се намалява и за движение на скоростни пътища - става от 120 км/ч на 110 км/ч.

- Изрично става забранено пресичането на пешеходна пътека, когато се управляват велосипеди и тротинетки при използване на мобилни устройства. Добре звучи, но как ще се следи това?
- Предстои да разберем. Време е МВР да отделят ресурс за пешеходна полиция, която да следи за тези неща. Спокойно би могло да се дадат такива правомощия на общинска и охранителна полиция. Не можем да очакваме само пътна полиция да следи за спазване на правилата за движение, тъй като една патрулка отговаря за 20-30 населени места на денонощие.

- Все повече се налага зона 30 км/ч. Караме бавно, но отделяме повече изгорели газове. Какво целим с това?
- Целим безопасност. Тези, които отделят повече изгорели газове, просто не трябва да имат достъп до централните градски части и няма да имаме този проблем.

- 17-годишните ще могат да управляват мотоциклети, но и на тях те трябва да имат придружител. Как ще се следи?
- Не само мотоциклети, но и леки автомобили. Контролът ще се извършва чрез проверки.

- Промените предвиждат камерите от тол системата да се ползват и за измерване на средна скорост. Говорим го от години, но все не се случва. Какво ни дава тази промяна?
- Това е предвидено в друг законопроект, който обаче се движи успоредно с този на МС. С тази промяна ще се отговори адекватно на създалата се практика водачите да се предупреждават и да използват различни приложения, за да намалят скоростта, минавайки покрай камерите на МВР, след което да продължат да карат с висока скорост.

- Има и важна промяна за мотористите. Разкажете повече…
- Докато максимално разрешената скорост за леките автомобили се намалява, то тази за моторите се увеличава. Категория А се разделя на две и за тези от категория А и А2 разрешената скорост се изравнява с тази на категория В.

- И това са поредните поправки на поправките. Защо работим все на парче. Стане нещо, променяме закон. Къде остава философията на закона…
- Моето виждане е, че закони има, но няма кой да ги спазва, а няма кой да ги спазва, защото няма кой да осъществява ефективен контрол. МВР се използва, за да държи хората в едно постоянно състояние на страх, а със санкциите се цели пълнене на хазната, а не дисциплиниране на водачите. Доказателство за това са липсата на лаборатории за кръвни изследвания, поради което хората с положителни полеви тестове чакат повече от година за резултата от кръвната проба, а през това МВР ги третира като виновни до доказване на противното и фактът, че парите от глобите, които постъпват във Фонд Пътна безопасност, не се разходват за пътна безопасност, а запълват дупките в бюджета.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Град Козлодуй

    25 0 Отговор
    Шофирай с Разум стигни на Време на Добър път
  • 2 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    15 13 Отговор
    Тая освен да реве друго не знае....
  • 3 гост

    39 4 Отговор
    При това рисково каране от нови шофьори на възраст от 18 до 25 години как ли ще карат тези на 17 години! Освен това те са НЕПЪЛНОЛЕТНИ И НЕ МОГАТ ДА ПОНАСЯТ ЦЯЛАТА СТРОГОСТ НА ЗАКОНА/ не, че я има/!

    Коментиран от #7

  • 4 Ръсим против крокодили

    37 1 Отговор
    Служебният кабинет може да приемем и закон за правилата за плаване по река Дунав, със същия успех.

    Коментиран от #10

  • 5 Димо Екшъна

    10 6 Отговор
    Забравила е да спомене най-важното: задължителната бутилка ракия. За вътрешна дезинфекция. Може и при аптечката.
  • 6 Абе

    29 1 Отговор
    как един катажия разбира, че крушките на автомобила не са оригиналните?

    Коментиран от #12

  • 7 тсог

    9 7 Отговор

    До коментар #3 от "гост":

    17 годишните мотористи ще карат тук по същия начин, както го правят почти навсякъде в ЕС. В доста европейски страни скутерче може да се кара от 14, без придружител.
  • 8 Тази

    37 1 Отговор
    вероятно не прави разлика между гума и джанта, а седнала да дава акъл. Пълни малоумщини с тези 17 годишни - къде ти е полигона в този закон? Масово не могат да паркират, но най-важното е да намалите скоростите по магастралите. Защо не променихте общото понятие "несъобразена скорост" - според кое по-точно? Пътищата като коларски пътеки, кратери, неосветени и какво ли не?
  • 9 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    48 0 Отговор
    ИСТИНАТА Е :
    "МВР се използва, за да държи хората в едно постоянно състояние на страх, а със санкциите се цели пълнене на хазната, а не дисциплиниране на водачите, казва юристът."
    ВСИЧКО ОСТАНАЛО В СТАТИЯТА Е ...
    ПЛЯ...ВА ❗
  • 10 Моряка

    10 3 Отговор

    До коментар #4 от "Ръсим против крокодили":

    А бе морска ливадо,правила за плаване по река Дунав има от Панти века,ама моряците са отговорни хора и ги спазват.Ама тези неща не са за пилешкия ти мозък.
  • 11 Казват на производителите

    7 11 Отговор
    На автомобилите да правят за България електронно ограничаване на скоростта в градовете 50 км/ ч и извън града 120 км/ч и готово

    Коментиран от #18

  • 12 Бай Ламби

    19 0 Отговор

    До коментар #6 от "Абе":

    Осветление от 4к и повече, се използва при рали автомобили и състезателни автомобили, които обикновено са сами по трасето. Това е все едно да си караш на дълги в трафика. Между другото сините буркани също не отговарят на изискванията. КАТериците просто си събират лешници и орехи за празниците.

    Коментиран от #24

  • 13 Моряка

    33 0 Отговор
    Нови безумия в Мин. съвет.Не виждате ли какво правят 17 годишните качулки по моловете,ами ще им давате още едно оръжие в ръцете.
  • 14 Трябва да се издават книжки

    8 0 Отговор
    От С категория и нагоре
    В категория за любители на какво ще се любуват като са психически непригодни

    Коментиран от #20

  • 15 Пурко

    33 0 Отговор
    А в тези необозначени автомобили как да си сигурен,че са полицаи,а не магистрални обирджии.Никакво спиране.По добре да платиш глоба,отколкото да те хвърлят в някоя канала.
  • 16 Пурко

    10 0 Отговор
    ,,КАНАВКА,,
  • 17 30 километра...

    16 1 Отговор
    Нищо няма да доведе това, освен увеличаване на серния диоксид и нерви, водещи до повече катастрофи. Нямам представа дали тая жена осъзнава какви глупости говори,: "които отделят повече изгорели газове, просто не трябва да имат достъп до централните градски части". Карам евро5 нески премиум автомобил с катализатор (дизел е) и да, изненада, при 30 км. изхвърля 20% повече вредни вещества, отколкото при 50%. И пак е под нормата, но това, че е под нормата, не означава, че не бълва повече. Не може да са чак толкова малоумни, елементарна химия и физика...

    Коментиран от #35

  • 18 С три копчета за електронно ограничаване

    4 3 Отговор

    До коментар #11 от "Казват на производителите":

    Градско движение 50 км/ч
    Извън градско 80 км/ч
    Магистрала 120 км/ч
  • 19 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    21 0 Отговор
    Изобщо няма да спра на цивилен патрул, ако не е на оживено място в град, на което да се виждат множество други хора! Сега ще ни върнат във времената на Крокодилите - магистралните разбойници!
  • 20 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    5 0 Отговор

    До коментар #14 от "Трябва да се издават книжки":

    Трябва да има СУМПС дори и за СКУТЕРИАНЦИТЕ❗❗❗
    А за велосиПЕДАЛИсТитЕ трябва СУППС ❗❗❗
  • 21 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    20 0 Отговор
    Една униформа и палка лесно може да се намери и ставаш мним полицай обирджия. Трудно е да отвлечеш полицейска кола. Това е бариерата да стане масова престъпност измамници, които се правят на полицаи! Отново проба-грешка, за нищо не стават нашите законотворци!
  • 22 Опорка

    7 4 Отговор
    Доста разумни промени. Скоростта на магистрала трябва да падне на 120. И най-важното - да се започне да се влиза в затвора (безусловно) при брутални нарушения: превишение над 50 км/ч и шофиране пил/дрогиран
  • 23 За тези които слагат прегради по

    7 0 Отговор
    Тротоарите столчета и маси и сергии и пречат на пешеходците какво правим
  • 24 Абе

    3 0 Отговор

    До коментар #12 от "Бай Ламби":

    това би било оправдание ако не са регулирани правилно и светлинния лъч заслепява!
  • 25 Дейвид

    5 0 Отговор
    Откакто свят светува, законите се правят за бедните. Богатите никога не ги е-е. Още повече важи това за България, където милицията още дълго време няма да се превърне в полиция. Имат интерес това да не се случва.
  • 26 Туман

    5 2 Отговор
    Който пуши много няма да може да ходи по центъра, демек ако не можеш да си позволиш нов автомобил, нещо, което 80 процента от хората не могат, нямаш работа в централните части, да им разваляш рахатлъка на еничарите. Демокрацийка, колко различно от комунизма а, нямаме индустрия, здравеопазване, образование, граници, нация, но теслата още по-зла.
  • 27 редник

    7 0 Отговор
    / - Все повече се налага зона 30 км/ч. Караме бавно, но отделяме повече изгорели газове. Какво целим с това?/
    Верният отговор е - полза няма, много нерви на хиляди шофьори, по-голям разход на гориво и повече пушек.Имам разходомер на таблото - при 30 км се кара на втора, разходът почти двоен. АМАН!

    / - Намалява се скоростта на магистрала от 140 км/ч на 130 км/ч. 10 км/ч ли са фаталните?/

    И тук верният отговор е - полза няма, за съвременните коли това са нормални скорости, слагам темпомата на 130, колата си върви леко и тихо, който иска - да изпреварва със 140 в лявата лента. Същото недомислие е скоростта за леките автомобили да се намалява и на скоростни пътища - става от 120 км/ч на 110 км/ч. АМАН!
  • 28 Чичо Ганчо

    4 0 Отговор
    Според мен, на ненавършилите 24г не трябва да е разрешено да карат коли над 75кс!
    Както е при моторите - Ам, А1, А2 и А.
    Не може, щото тате има пари, да качиш 18 годишно на кола 300 и нагоре коня и да очакваш, че ще кара като дядо си!
    Хормоните бушуват - акъла изчезва! С времето човек уляга и най-важното - добива навици! Един успешно издържан изпит, не те прави шофьор!
    Друг е въпроса с купените книжки...
    Аз лично познавам поне трима, които не могат да четат и пишат, но имат свидетелства!!! КАК???
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 редник

    2 0 Отговор
    И още:
    / - 17-годишните ще могат да управляват мотоциклети, но и на тях те трябва да имат придружител. Как ще се следи?
    - Не само мотоциклети, но и леки автомобили./

    Категоричне не!
    Близка учителка пред пенсия в добра гимназия сподели, че сегашните 18-19 годишни са с акъла на 14-15 годишни и това вече е тенденция - не че са по-глупави, а просто незрели и безотговорни.

    И друг път съм писал - книжка само след успешна матура, а още по-добре - след навършени 21 години.
  • 31 чудо голямо

    4 0 Отговор
    Виждали ли сте полицаи на пътя?Няма.В квартала пеши патрули виждали ли сте? няма.
    При ремонти, при задръствания...няма. А са 40 000,но само на ПП КАТ е разрешено да работят по ЗДП,защо?. Само с техника и глоби няма да стане..трябва присъствие което да влияе на пътната обстановка.
    Много е объркана системата.
  • 32 Аз видях лятото

    2 0 Отговор
    Една полицейска кола с пуснати аварийни светлини четирите мигача вместо сините лампи при проверка на друг автомобил
  • 33 Ст. Сержант Страшников

    1 0 Отговор
    Всички промени трябва да започнат с преоценка на ВСИЧКИ пътни знаци!
    ВСИЧКИ!!!
    Поне половината са излишни! Ако за всеки излишен знак се сади дърво - ще сме 1 в света по екология...
  • 34 Механик

    1 0 Отговор
    Чета, чета и така ме хваща яд, че чак нямам какво да кажа.
    Измислят се всякакви ялови и пречещи закончета, а целта е да се пълни касичката на една държава, която няма икономика, която да генерира добавена стойност.
    Все пак трябва да има пари за огромния бюрократично-терористичен апарат. А трябва и за краднене да остане нещичко.
    Драги ми "законотворци", всичко запова от ВЪЗПИТАНИЕТО на индивида. А наказанията са после. На втори план.
  • 35 Госта.

    2 0 Отговор

    До коментар #17 от "30 километра...":

    С ръчна СК на коя предавка да съм за да се движа с 30 ???210 к.с.е двигателя.

    Коментиран от #36

  • 36 И това, колега,

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "Госта.":

    аз съм с вариатор - мултитрошляк 😁 - купуван нов от БГ, на 150к реални, гледан по книга в оторизиран сервиз и пак се мъчи на 30 км, представям си па твойта ръчка, на 2 и спирачка... ужас...