Цената на застраховката Гражданска отговорност ще блокира държавата по Коледа

27 Ноември, 2024 22:21 78 990 67

  • стоян чаталбашев-
  • застраховка-
  • гражданска отговорност

Таксиметровият бранш е прав в своите искания за намаляването й

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на адвокат Стоян ЧАТАЛБАШЕВ

Преди седмица бяхме свидетели на масови протести в цялата страна на таксиметровия бранш. Бяха блокирани градове в цялата страна , беше блокирана магистрала „Тракия“. Поводът беше драстичното увеличение на цената на застраховка „Гражданска отговорност“ на таксиметровите автомобили.

Вчера, 2 ноември, представители на същия таксиметров бранш заплашиха, че след 15 декември, ако не бъдат взети адекватни мерки от държавата относно това драстично увеличение на цената на застраховката, ще блокират цялата държава, включително и по коледните и новогодишни празници.

Считам, че няма никакво основание за по скъпа застраховка Гражданска отговорност за таксиметровите автомобили.

Първо - не е ясно въз основа на какви критерии и откъде се извличат данните, че таксиметровите автомобили са такива с голям брой щети и оттам се завишава цената на застраховката им Гражданска отговорност. Досега в публичното пространство такава официална информация, ако не броим интервю на председателя на Асоциацията на българските застрахователи /АБЗ/ и съобщение на сайта на АБЗ няма.

Затова не е допустимо по този начин без конкретна информация за броя и размера на щетите, причинени от таксиметрови автомобили и без предварително обсъждане да се вдигат цените на застраховката така драстично.

Според мен цената на застраховка ГО за таксиметров автомобил не би трябвало да се различава като цена от застраховката на един нормален автомобил. Но винаги ще се спекулира с цените на застраховката ГО, на отделни групи професии или дейности докато застраховката се прави на съответното МПС , а не на водача. По този начин винаги ще има основание да се вдига цената на определена група като тази на таксиметровите автомобили или на товарните автомобили или някоя подобна група автомобили. Когато застраховката ГО започне да се прави на съответния водач тогава всичко ще си дойде на мястото.

Както и преди съм писал, че не може да се застрахова отговорност на вещ. Застрахова се отговорност на този , който управлява веща защото неговите действия или бездействия водят до допускане или недопускане на ПТП , а оттам и заплащане на застрахователни обезщетения. Възприемайки този подход да се застрахова съответното МПС и да има завишение за съответното МПС в момента сме изправено пред парадокса един човек като водач на таксиметров автомобил да заплати 3000 лв застраховка ГО , а като собственик на лично МПС да заплати 300 лв застраховка. Това е меко казано несправедливо и може ясно да оприличи неправилния подход при сключване на застраховката ГО.

Когато започне да се застрахова отговорността на съответния водач , всеки застрахован ще може да управлява даже и 5 автомобила с една единствена застраховка- тази личната му застраховка, без да е необходимо да заплаща за 5 лични или служебни автомобили отделна застраховка.

Това напълно отговаря на духа на системата бонус-малус, която отдавна следваше да е приета. Това защитава и интересите на отделния водач на таксиметров автомобил или товарен автомобил, както и на собствениците на търговските дружества развиваща таксиметрова или транспортна дейност.

Защо аз като дисциплиниран водач на таксиметров автомобил трябва да плащам повече заради това че някой недисциплиниран колега е допуснал нарушение довело до щети за застрахователя. Или с какво е виновен собственика на една транспортна или таксиметрова фирма, че някой негов служител е допуснал нарушение, и не е спазил закона за движение по пътищата, това е довело до щети за застрахователя и съответно следващата година трябва да плаща завишена премия.

Трябва да се завиши застраховката на конкретния водач нарушител и ако той не е в състояние да си заплати застраховката поради голямата и цена ще следва да смени професията и вече да не е водач на таксиметров или товарен автомобил. Това ще доведе и до намаляване броя на ПТП , защото недисциплинираните водачи ще спрат да управляват МПС по икономически причини.

Но това едва ли ще бъде допуснато от застрахователните компании защото в момента ако една фирма за таксиметров превоз или за товарни превози притежава 100 МПС ще завишат цената и на 100 автомобила, а в случая когато застраховката се прави на конкретния водач ще завишат застраховката само на едно лице.

Според мен трябва да се инициират законодателни промени и застраховка ГО да се прави на съответния водач на МПС, а не на автомобил. Само по този начин ще може да има ясни критерии за определяне на цената на застраховка ГО и да се избегнат подобни необосновани завишения.

Следва да се обърне сериозно внимание на този проблем защото става въпрос за задължителна застраховка, която водач на МПС няма възможност за избор дали да я направи или не и цената и не може да се определя по неясни критерии и без икономическа обосновка дали цената и е завишена или не. Задължителността на една застраховка не следва да се използва за извличане на свръхпечалби на гърба на потребителите на застрахователни услуги.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 76 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ВИС-2

    16 37 Отговор
    Евала на Жоро Илиев!

    Коментиран от #3

  • 2 роте

    112 6 Отговор
    С КАКВО СА ПО-РАЗЛИЧНИ КУРИЕРСКИТЕ АВТОМОБИЛИ И ТЕЗИ ЗА ДОСТАВКА НА ХРАНА?Куриерите имат 10 пъти повече курсове от таксиметров автомобил.

    Коментиран от #5

  • 3 ВИС-2

    18 14 Отговор

    До коментар #1 от "ВИС-2":

    Всички коли да бъде застраховани сигурно!
  • 4 "БАКШИШ" - нова партия

    54 3 Отговор
    Която ще вземе властта през 2025г.

    Коментиран от #6

  • 5 ВИС-2

    17 14 Отговор

    До коментар #2 от "роте":

    Утре да занесеш пааааарите в главния офис на ВИС-2!

    Коментиран от #64

  • 6 ВИС-2

    14 23 Отговор

    До коментар #4 от ""БАКШИШ" - нова партия":

    ВИС-2! Васко Илиев завинаги от нас!

    Коментиран от #62

  • 7 мдаа

    104 6 Отговор
    Застрахователите са рекетьори. Дори да не караш колата пак искат да им плащаш. Вкарайте всички такси в цената на горивото като процент. Колкото повече караш - повече плащаш.
  • 8 хаджи колев

    83 3 Отговор
    Да ама куриерските и големите фирми за доставка на храна не ги закачат заради лоби в парламента и цакане на кешовица.Знаем кой ги държи.

    Коментиран от #25, #50

  • 9 ВИС-2

    25 14 Отговор
    ВИС-2. Застрахователни лъвчета! 🦁🦁🦁

    Коментиран от #49

  • 10 Лазо

    55 9 Отговор
    Подкрепям. И трябва да се сложи край на зависимостта от кубатура - мощност на двигателя. И на повишените цени и за фирмените автомобили.
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 САТЪРА НА ХАНА

    69 2 Отговор
    Държавата на мафията

    Коментиран от #20, #21

  • 13 Ддд

    72 4 Отговор
    Застрахователите решиха да си раздадат много милионни бонуси, но този парашут няма да им се отвори!
  • 14 Перо

    87 10 Отговор
    Таксиджийте са прави! По света размера на застраховката не е на колата, а на собственика или наемателя на колата и ежегодно се определя от застраховстеля, според извършените нарушения и ПТП, по негова вина, както и състоянието на колата! Това е абсолютен рекет на застрахователния картел с едновременното многократно вдигане на гражданската отговорност за всички таксиметрови шофьори, независимо от застрахователните критерии в ЕС!
  • 15 2774

    44 20 Отговор
    Справедливо е хората със скъпи коли да плащат доста по-висока гражданска отговорност, не е все едно "един мигач" на голф или един на бмвХ7

    Коментиран от #45, #46, #54

  • 16 8438

    7 0 Отговор

    До коментар #11 от "👉ЗА ДА ТРЪГНЕ МАЙКА БЪЛГАРИЯ НАПРЕД 👇":

    около 10 к са за начало, ако хората (които не са част от първите и не са просто биологичен материял) 1 час е да направите няколко анализа, и това ще стане ясно, но проблемът, е че тези хора са много малко, дано не стигнем до 90-те в Юго-Славия
  • 17 Сатана Z

    41 16 Отговор
    Бакшишите са вредни за обществото.Особено тия в София ,които са собственост на Шиши в компанията му Yellow

    Коментиран от #61

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 И ти бъркаш ,

    26 0 Отговор

    До коментар #18 от "Извинявай , но бъркаш ?!.":

    Армия нямаме , Полиция и Жандармерия два пъти , извинявам се може и да сбъркам на другите абреатурата Барети /Нсо Данс / няма ги … Но имаме бакшиши/търмъци …Имат повече информация от изброени те на куп ще съкратят процедурата на часове .
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 СЗО

    50 10 Отговор
    Не съм таксиджия, но излязох да протестирам с тях. На 15 декември пак ще изляза да ги подкрепя.
  • 23 Нека

    29 4 Отговор
    блокират територията !
  • 24 Пипи

    18 24 Отговор
    Таксита та са социална услуга. Трябва държавата да им плаща ГО.да се махнат данъците и таксите. И да ги спонсорират както градския транспорт.

    Коментиран от #26

  • 25 ИТН

    14 8 Отговор

    До коментар #8 от "хаджи колев":

    Виновни са ппдб
  • 26 ТАКСИТО Е ЛУКС И НЕ Е

    17 6 Отговор

    До коментар #24 от "Пипи":

    СОЦИАЛНО. СОЦИАЛНО Е КРАКОМОБИЛ И КОЛЕЛО .ОТИВАЙ В ПИРОГОВ ЗА ДА ТИ ПРИСАДЯТ МОЗЪЧЕН ИМПЛАНТ....
  • 27 Пак този

    45 4 Отговор
    Напълно подкрепям. Това със застраховка на автомобила, а не на водача е пълна глупост. Гражданската трябва да е на водача, а който иска Каско да си го прави на автомобила.

    Коментиран от #43

  • 28 Адвокат Стоян ЧАТАЛБАШЕВ е напълно прав

    39 5 Отговор
    И защо в цената на задължителната застраховка ГО за таксиметров автомобил се включва задължително и цената на "Зелена карта" за чужбина , която най много увеличава и оскъпява цената на застраховката ГО, когато таксиметровите автомобили се използват масово за вътрешно градско или междуградско пътуване и в много редки и в единични случай, за пътувания в чужбина...??!!!!
  • 29 Застрхователите са Картел,

    34 2 Отговор
    Мафия, ОПК! Два пъти ми се налага, да имам работа стях, Въртят те с заучени Трикове, докато ти Писне и се откажеш от Задължението им по Застраховката!?
  • 30 Тити

    40 4 Отговор
    Напълно ги подкрепям бакшишите е този случай държавата е изоставила своите задължения и е оставила картелите да се вихрят.
  • 31 Скъпи

    68 0 Отговор
    таксиметрови шофьори ! Трябваше така да реагирате при скоковете на цената на горивата , а не да товарите сметката на клиентите си. Може би щяхте да имате още по-голяма подкрепа и до Вас да застанат всички шофьори с колите си. Т.е. наистина да се блокира цялата държава срещу вкараните лобистки закони в полза на една полубанкова ,полумафиотска рекетираща всички шофиращи. Къде бяхте когато онези си правеха каквото искат и вкараха законна кражба от всеки за това ,че има автомобил дори без да го управлява да плаща застраховки . Колата стои в частен двор или на паркинг и човека е в чужбина ,но плаща застраховка. зелени карти на всички автомобили -на село без обществен транспорт до общинския град ,на възрастни хора които никога няма да тръгнат на далеч , а какво остава за ходене в чужбина. Такива са над 2 милиона . Мафията си има държава и тя е за съжаление точно тук . И Вие и ние сме си само виновни и е крайно време да се вземем в ръце. Делят ни по всякакви признаци ,но накрая всичко и всички страдат заради шепа милионери. С Вас сме ,но бъдете и Вие с нас за да не бъдем всички роби ограбвани и окаяни в живота като добитък.

    Коментиран от #42

  • 32 Никола

    9 10 Отговор
    ВСЯКА КОЛА ПО ИЗМИНАТИТЕ КИЛОМЕТРИ от преглед до преглед.НА ТАЗИ БАЗА ДА СЕ ОПРЕДЕЛЯ ВСИЧКО ЗА ДАДЕНАТА КОЛА И СОБСТВЕНИКА И
  • 33 Калбо

    20 2 Отговор
    Не е честно таксиметровият шофьор да плаща с много голяма разлика от другите водачи Живял съм дълги години в Кипър застраховката там е ако си нов шофьор плащаш повече и според годините
    Ако искаш всеки да може да кара твоята автомобил отново плащаш повече
    Имах автомобил 2000 кубика и плащах 250 евро застраховка
    Но ако катастрофирам и не съм виновен колата ми я възстановяват без да плащам нищо
    А тук плащаш 250 лв и ако катастрофираш и не си виновен застрахователя преценя колко пари да ти даде за твоите щети и както винаги никога тези пари не стигат и винаги доплащаш
    Затова нека да направят като в Кипър да бъде 500 лв но ако не си виновен да ти бъде възстановена автомобила без да доплащаш никакви пари
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 2436

    26 1 Отговор
    Застраховка трябва да е на водача, а не на автомобила!
  • 39 5474

    32 1 Отговор
    Застраховка трябва да е на водача, а не на автомобила! Г@довете много добре го знаят, но се правят на лди. Щом ги търпим, защо да не ни дерат кожата. Поетът го е казал "народът пр0ст - животът тежък, скучен...".
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Герт Вилдерс

    8 14 Отговор
    Бакшишите въртят колите денонощно ,отделен въпрос е че по малките населени места са нелегални няма и касов апарат само радиостанция, та увеличението даже е малко, риска за птп е по голям спрямо другите. водачи
  • 42 Застрахователни малоумщини за ограбване

    25 3 Отговор

    До коментар #31 от "Скъпи":

    Пълна кражба и ограбване на хората от застрахователите си е да те принуждават задължително да плащаш за нещо което не го ползваш...!!!
    Повече от 60% от българите не са помирисвали с колите си къде е чужбина или най много да са излизали един път или два пъти в годината с колите си в чужбина за по няколко дни, но са задължени и принудени да плащат скъпата целогодишна и задължителна застраховка "Зелена карта" за в чужбина ....!!!
    Да не говориме пък за безумното решение на застрахователите със задължителния рекет, "карал или не карал" автомобила си или че не се използва за по продължително време поради отсъствие или лошите зимни условия или пък че не е в движение по пътищата и е за ремонт в сервиза, също трябвало да плащащ , за да има застраховка ГО...!!!
  • 43 Герт Вилдерс

    1 9 Отговор

    До коментар #27 от "Пак този":

    Повечето въртят колата денонощно с двама водачи тогава цената ще е двойна 2x 1000лв.Сметките са ти криви.
  • 44 ПАТРИОТ

    10 3 Отговор
    Таксиметровите шофьори и компании укриват данъци. Имат коли които дават под наем нелегално. Както и наем за станция.
  • 45 Някой си

    25 1 Отговор

    До коментар #15 от "2774":

    Това, което си написал е абсолютна глупост!
    Гражданската отговорност не покрива щетите на твоя автомобил, а тези, които си причинил на друг автомобил (материална собственост, човек). За собствения автомобил има КАСКО, което е дооооста различно за 20 годишен Голф и БМВ Х7.
    ГО трябва да е на водач, а не на автомобил, но тук им е по - изгоден втория вариант, за да могат да си правят схемите...
  • 46 Чорбара

    7 1 Отговор

    До коментар #15 от "2774":

    Тъпак за това е КАСКО.
  • 47 Вичо

    19 1 Отговор
    Какво значи(щети на застрахователя)?
    Ако няма ПТП-та застрахователя ще се жалва ли ,че приходите му са големи а няма разходи?
  • 48 Сяетльо

    17 0 Отговор
    Точно така, браво! Като си изкарваш парите с таксиметрова дейност, не означава, че ги.береш.от дърветата. А само ГО шие?! Автомобилът има куп още други разходи.. и кво остава за шофьора, още повече в малките населени места, където потребността за таксиметрова услуга е ограничена??? Няма как да плащаме на мафиотите и.крадците - застрахователите, цени, които само ни убиват. Те си препълват джобовете, а ние се чудим как да държим двата края.
  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Куриер

    3 11 Отговор

    До коментар #8 от "хаджи колев":

    Не намесвай куриерите,долен бакшиш.Заради Вас не можем да си вършим работата.Само се пречките по улиците.
  • 51 Държавата която е няма

    15 3 Отговор
    Или е мащеха на собственият си народ,трябва да бъде наритана от народа си,в случая НЕКАДЪРНОТО ПРАВИТЕЛСТВО СЛУЖЕБНО ИЛИ НЕ,ТЕ СИ ДЕЙСТВАТ ПО ПЛАНА НА АМЕРИКАНСКОТО ПОСОЛСТВО!!!
  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 ГЛАСУВАЙТЕ ПАК

    16 4 Отговор
    За ЕВРОАТЛАТИЗМА ШИ. Б. АН НАРОД!!! НЕ ВИ ЛИ СТАНА ЯСНО,ЧЕ СТАВАМЕ ПО-ЗЛЕ ОТ КОЛОТО НИ ОБЕЩАХА ПРЕДИ 30 ГОДИНИ,ТОВА ТУК Е ГЕНОЦИД НЕ НЯКАКВА ДЕМОКРАЦИЯ!!!ВРЕДНАТА СКЪПА ХРАНА,БОЛЕСТИТЕ С КОИТО НИ ПРЪСКАТ ОТ КЕМТРЕЙЛСА И ЛОШАТА МЕДИЦИНА НИ СЪКРАЩАВАТ С ОГРОМЕН БРОЙ ГОДИШНО!!!ВЕРВАЙТЕ СИ,ЧЕ ПУТИН Е ВИНОВЕН ТЪ...НАРИ!
  • 54 Ти пък

    9 2 Отговор

    До коментар #15 от "2774":

    Ти въобще не разбираш смисъла на ,,Гражданска отговорност,,. Тя е за изплащане на щетите които ти си причинил. Другото е за ,,Каско,, и там разлика има. А ти може с 20 годишната си малолитражка да нанесеш щети за сто хиляди.
  • 55 европейска прокуратура

    14 0 Отговор
    Застрахователния бизнес у нас е владение на бившите мутри с бухалките по магистралите. Благодарение на корупцията, държавата ни не се намесва и те правят каквото си искат!
  • 56 ханкуБрат

    9 0 Отговор
    е как НЕ бря, че те 100% от застрахователите са бившите мутри, как на няма да им врътнем оборота я я я де! Не държавата е престъпна , а народа в нея, честните хорица са намачкани да бачкат на мутро-шуринаците за жълти стинки, никой няма да ви стои в на с раната, кра вар ска кочина. дано се заличи тая държава, да бехме виалет на турците шяхме да живеем по добре!
  • 57 Кочо простия чизмар

    9 1 Отговор
    Мафията на мутрите застрахователи са подчинили държавата, като я натискат да им върши тяхната работа задължително. Защо държавата и КАТ трябва да контролират за Застраховка ГО да е задължителна, след като не държавата ги застрахова, а частни фирми. Частните застрахователи да се оправят сами със собствениците на МПС. ГО става незадължителна, а доброволна, но се променя вида й,.Отпада ГО и се въвежда само "каско" с разновидности за какво да се застрахова. Който не сключи каско при ПТП или друг застрахователен случай си носи отговорността и щетите с джоба си. Съд, присъда, ищтци, и т.н., ако няма доброволно плащане. И който прави повече катастрофи и нанася щети насам-натам, той да плаща по-високи такси.
  • 58 604

    4 0 Отговор
    ще супсидират мутрите, на всички ни е ясно чии са застрахователните фирмички!!!!!
  • 59 Алфонсо

    11 0 Отговор
    Тези застраховки са си законен обир! Мисля че 20% от сумата,при изтичане на застраховката трябва да се връща на водача когато няма произшествие!!!
  • 60 Факт

    1 2 Отговор
    Айде стига мрънкали 3000 -10 000 лв за ГО .... глупости ! Най-ниската цена в момента е 660лв., което за такси е ок. Цената е двойна от на нормалните коли защото такситата се карат двойно повече от нормалните коли!
  • 61 Боко

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "Сатана Z":

    Застраховката е за шофера с нея може да кара много коли.не съм видял кола сама да се движи и
  • 62 Асанчо

    1 1 Отговор

    До коментар #6 от "ВИС-2":

    Искам да им я завишат много повече....защото в тях е надеждата да направят преврат👍👍👍😀😀😀
  • 63 М.Василев

    1 1 Отговор
    Гражданска отговорност нищо не покрива отказват да изплащат щети или се изплащат на 20% от стойността, имало овехтяване но цените на частите и труда за ремонт никъде не се овехтяват принуждават ни да плащаме на адвокати за справедливост.Има щета,реална оценка на щетата и в кратки срокове в рамките на месец плащане.Правят ни на маймуни да се молим за стотинки като просяци.
  • 64 ВИЖДАЛ СЪМ ПРЕМЕСТЕНИ

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "ВИС-2":

    ОФИСИ ВЪВ ВЪЗДУХА.ЛАКУМИЯТА ДО ТВА ВОДИ......
  • 65 Стига сте ривали!

    0 0 Отговор
    Бакшиша покрива този разход,че даже и остава...!
  • 66 777

    0 0 Отговор
    Това, застраховката да е на водача, а не на автомобила, ще облагодителства фирмите с много служебни автомобили. Фирмата няма да плаща за да прави застраховки, а шофьорът ще си идва със застраховката. А застрахователните компании ще загубят, понеже автомобилите са повече от шофьорите.
  • 67 Анстел

    0 0 Отговор
    Браво на адвоката.точно в целта.респект.