Last news in Fakti

Токаев: Многото заеми са проблем за цялото общество

Президентът на Казахстан очерта бъдещото на държава

Sep 3, 2024 10:53 80

Токаев: Многото заеми са проблем за цялото общество - 1

„Не е тайна, че много граждани вече имат няколко заема. Това е изключително наболял проблем, който без преувеличение представлява опасност за нашето общество. Затова са приети и специални закони в тази посока“, каза по време на откриването на новата пленарна сесия на казахстанския парламент президентът на републиката Касим-Жомарт Токаев.

Народът на Казахстан днес живее в напълно нова политическа реалност. През последните 5 години бяха извършени мащабни реформи и политическата система претърпя радикална трансформация. В общественото съзнание настъпват фундаментални промени, нивото на правната култура на гражданите се повишава, в обществото се формират нови модели на поведение и се вкореняват нови ценности. Започва обновяването на политическия и обществен живот, манталитета и културния код на нацията. „С една дума, върви изграждането на Справедлив Казахстан и, което е особено важно, всичко това напълно отговаря на стремежите на народа. Затова ще продължим да следваме неотклонно стратегическия си курс и няма да се отклоняваме от набелязания път“, каза президентът Токаев.

В контекста на ескалиращата геополитическа конфронтация Казахстан твърдо се придържа към позицията на мирен, еволюционен път.

Очертан е нов вектор на развитие, давайки нов тласък на икономическата диверсификация. Инфлацията се забави, като спрямо най-високото ниво от миналата година се понижи 2,5 пъти. Международните резерви на страната надхвърлят 100 млрд. USD. Производствената промишленост расте по-бързо от минния сектор. Важно е да не се забавя темпото. Необходимо е стартиране на нов инвестиционен цикъл, ефективно използване на създадения резерв.

Правителството и акимите (бел. ред. общините) трябва да обърнат специално внимание на въпроса за промяна на структурата на икономиката и да осигурят нови механизми, насочени към осигуряване на устойчив напредък на страната. Основната цел е повишаване нивото на доходите на гражданите. При правилна организация на работата това е напълно осъществимо.

„Икономическият растеж трябва да бъде придружен от намаляване на социалното неравенство и укрепване на средната класа. Само така можем да укрепим потенциала на нашата държава. За да се случи това, основният критерий във всеки бизнес трябва да бъде ефективността. Всяко решение, всеки проект трябва да се разглежда с оглед ползата от него за държавата“, убеден е Токаев.

Президентът на Казахстан очерта 9 точки, които са ключови за развитието на страната:

1. Дисбалансите между паричната и фискалната политика трябва да бъдат преодолени.

Трябва да признаем, че кредитирането на реалния сектор все още не е на нужното ниво. Не е решен и въпросът с достатъчното финансиране на малкия и среден бизнес. Това се отразява негативно на бизнес активността в страната, устойчивостта и прогресивния растеж на икономиката. Следователно правителството и Националната банка ще трябва съвместно да разработят оптимално решение на този проблем. Банките трябва да бъдат насърчавани да инвестират повече пари в икономиката.

Международни експерти класифицират казахстанските банки като едни от най-печелившите сред богатите на ресурси страни. Следователно говорим и за справедливо облагане на този сектор. Данъците, плащани от банките, трябва да са съизмерими с дивидентите, които техните акционери получават. Този подход изглежда особено логичен на фона на държавната помощ, предоставена на банките. Също така е важно да се създаде стабилна регулаторна среда за циркулацията на цифрови активи и безопасното въвеждане на иновации в банковия сектор.

Нуждаем се от нов закон за банките, който отговаря на настоящите предизвикателства за стимулиране на икономическата активност и по-нататъшно динамично развитие на финтех сектора. Сегашният закон е на почти 30 години, приет е в съвсем други реалности.

Заедно с Националната банка е необходимо да се предприемат ефективни мерки, насочени към ефективно използване на бюджетните пари, ограничаване и строг контрол на разходите.

Да живееш според възможностите си е единствената възможна рецепта за стабилност на публичните финанси. Следователно трябва да се избягват прекомерни разходи за задачи, които по своята същност не са приоритетни и стратегически.

Необходимо е да се въведе ред в междубюджетните отношения. Решението данъчните приходи от малкия и среден бизнес да останат в регионите беше правилно и навременно. Той даде значителен тласък на развитието на предприемачеството и увеличи независимостта на акимите. Някои регионални лидери обаче, след като получиха допълнителен източник на доходи, започнаха да го използват неефективно, без практическа полза за държавата, за второстепенни задачи и проекти. За да се намерят източници за покриване на бюджетния дефицит, правителството трябва да разработи рационални механизми за компенсиране.

Необходимо е да се оптимизират данъчните режими, без да се влошават съществуващите благоприятни условия за предприемачите. Пример е въвеждането на данък върху търговията на дребно. Бизнесът повярва в тази норма, започна да излиза от сенките и фрагментацията намаля. Но предприемачите, които работят предимно с обществеността, трябва да попадат под този режим.

Пълното отключване на потенциала на потребителските услуги и търговията може да даде необходимия бърз ефект по отношение на икономически растеж, увеличени данъчни приходи и заетост.

За да се постигне успех на фискалната реформа, е необходимо да се извърши тотална дигитализация на администрацията. За да се намалят рисковете от корупция и да се осигури прозрачност, трябва да се ускори прехвърлянето на данъчните процеси в електронен формат. Препоръчително е да се адаптират всички данъчни политики към променящите се фискални условия, включително ревизии на данъчните ставки.

Финансовата ситуация се утежнява и от продължаващия висок дял на сивата икономика. За да го намалите значително, трябва да вземете набор от добре обмислени мерки. По-специално, необходимо е да се завърши цялата работа на граничните митнически пунктове за кратко време, както и да се предотврати нелегалният поток от приходи от външнотърговски операции към други юрисдикции.

2. Важно е постоянно да работим за подобряване на инвестиционния климат и условията за бизнес.

В контекста на интензивна международна конкуренция за инвестиции, основната необходимост е да се вземат решения за привличане на капитал в режим „тук и сега“. Поради това Инвестиционният щаб към правителството беше натоварен с големи правомощия. Това даде възможност да се ускори изпълнението на проекти в такива приоритетни области като дълбока обработка на метали, нефт, газ и въглищна химия, туризъм, енергетика и машиностроене.

Необходимо е да се засили работата в тази посока, за да не се допуска намаляване на обема на преките инвестиции в икономиката. Искам да отбележа, че не всички акими и министри са правилно включени в процеса на привличане на инвеститори. Правителството е длъжно да направи корекции в тази работа.

Необходимо е да се обърне внимание на по-добрата подготовка на проекти за публично-частно партньорство с участието на международни финансови институции. Възлагам на правителството да определи набор от мащабни готови проекти, които могат да бъдат финансирани от международни финансови организации чрез механизма на ПЧП.

Делът на прякото държавно участие в икономиката остава на високо ниво, което нарушава равните условия на пазара и потиска частната инициатива.

„Трябва да признаем, че все още не сме разработили оптимална политика за управление на държавните предприятия. Необходимо е законодателно да се регламентират целите, функциите, видовете, начините на финансиране и други аспекти на тяхната дейност. Освен това е необходимо да се осигури стабилност и систематичен подход по въпросите на финансовите отношения между холдингите и правителството“, допълва президентът в своето изказване.

Правителството получи важна задача: да увеличи дела на средния бизнес в икономиката до 15% до 2029 г. Днес тази цифра е около 7%. В началото на годината възложих да се вземат конкретни решения, насочени към подпомагане на средния бизнес. Разбра се, че ще бъдат разработени пакетни мерки. Те обаче все още ги няма.

Изключително важна задача е привличането на инвестиции в агропромишления комплекс. Въпреки последствията от наводненията нашите стопани приключиха сеитбената кампания в срок, за което им изказвам дълбоката си благодарност.

Тази година финансирането за пролетните полски работи е увеличено двойно. Но като цяло 70% от финансирането на агропромишления комплекс се осигурява от държавата. Необходимо е и привличане на средства от търговските банки в индустрията.

Най-важната задача е постепенно преминаване от директно субсидиране на земеделския сектор към осигуряване на достъпно кредитиране. Всички отпуснати средства трябва да се използват ефективно. Но недостоверните данни, или с други думи фалшификациите, не ни позволяват да оценим реалната ситуация в селското стопанство.

Земята е ключов елемент от инвестиционната привлекателност на индустрията. Комисията за придобиване на земя установи повече от две хиляди незаконни решения на местните изпълнителни органи за предоставяне на земеделска земя без провеждане на конкурси. Тук не трябва да има двусмислие. Ако земята е взета в нарушение на закона и не се използва, тогава тази земя трябва да бъде върната на държавата и по опростена процедура. Но ако земеползвателят работи съвестно и е инвестирал, тогава съществуващото производство не може да бъде унищожено. В същото време трябва да се вземе предвид и работата по развитието на селата и осигуряването на постоянна заетост на селяните.

Държавата е изправена пред задачата да стимулира продуктивната легална заетост на гражданите, особено в селските райони, така че те да участват пряко в изграждането на собственото си бъдеще.

Миналата година стартира проектът „Auyl Amanaty“, който като цяло показа добри резултати. Сега, в рамките на този проект, трябва да се разгледа въпросът за въвеждането на нов инструмент - „стоков кредит“. В същото време е важно да се създаде инфраструктура за преработка и маркетинг на продукти, произведени от селяните.

Необходимо е във всяка област да бъдат създадени центрове за обучение на граждани в отглеждането на различни култури. По инициатива на партията Аманат такъв проект беше стартиран в района на Меркен в Жамбилска област; правителството и акимите трябва да обмислят мащабирането му в други региони.

Като цяло задачата на правителството и на всички държавни органи е да отварят пътя за родния бизнес и чуждите инвеститори. Възпрепятстването на тяхната законна дейност трябва да се счита за много сериозно нарушение с всички произтичащи от това последици. Вече говорих за това. Предприемачите и инвеститорите от своя страна трябва да демонстрират почтеност, да спазват закона и да не укриват данъци.

3. Трябва да се полагат системни усилия за пълно разгръщане на индустриалния потенциал на страната.

Правителството е съставило списък от 17 големи проекта. Приоритет е развитието на високи етапи на обработка. Важно е да се използват максимално местните суровини и компоненти и да се създадат свързани производствени мощности около гигантите.

Тази година със специален указ беше създаден град Алатау, който трябва да се превърне в място за напреднало развитие, привличащо иновации и таланти. Правителството трябва да създаде привлекателна среда за инвестиции, живот и работа в този град.

Положителни резултати са постигнати в автомобилната индустрия. Инерцията трябва да се поддържа чрез последователно увеличаване на нивото на локализация. Държавната подкрепа, предоставена на автомобилната индустрия, в крайна сметка трябва да се върне под формата на пълноценен автомобилен клъстер.

Актуална е и задачата за по-нататъшно развитие на нефтохимическата промишленост. Започнахме да реализираме мащабно производство на полипропилен и полиетилен. В процес на разработка са и други перспективни проекти: за производство на бутадиен, урея, терефталова киселина.

За рекордно кратко време приключи модернизацията на участъци от газопровода Централна Азия – Център с дължина над 800 км. Необходимо е разширяване на капацитета и диверсификация на маршрутите за транспортиране на газ. Една от основните задачи на правителството остава газифицирането на населението и икономиката.

Правителството е инструктирано да ускори изграждането на газопреработвателни заводи в Жанаозен, Кашаган и Карачаганак. Това е приоритетна задача. За успешното развитие на индустрията е необходимо бързо въвеждане на ефективни стимули, насочени към осигуряване на възвращаемост на инвестициите, включително осигуряване на адекватни тарифи и цени на едро. Такива условия са изключително важни за нови инвестиции в проучването на газ. В противен случай е просто невъзможно да се осигурят на икономиката достатъчни количества газ.

4. Необходимо е да се решат приоритетни инфраструктурни проблеми.

Това се отнася преди всичко за енергетиката и комуналните услуги. Стандартните условия за кредитиране на изграждането на нови производствени мощности не могат да се нарекат приемливи. Затова правителството трябва да помисли как да осигури достъпно дългосрочно кредитиране от финансовите институции.

До края на годината трябва да бъде одобрен национален проект за модернизиране на енергетиката и комуналните услуги. Въпросът за създаване на култура за пестене на комунални ресурси остава остър. От следващата година е необходимо да се въведат ясни стандарти за потреблението им на принципа „потребяваш повече, плащаш повече“. В същото време потребителите не трябва да бъдат оставяни сами в отношенията си с частни монополисти. Концепцията за обществено значими услуги трябва да бъде въведена в законодателството и регулирана по аналогия с процесите на предоставяне на обществени услуги.

Като се има предвид нарастващият световен недостиг на енергия, ние имаме остра нужда от надеждни и екологични източници на енергия. Затова според мен е необходимо да се обърне голямо внимание на развитието на ядрената енергетика. Този тип производство може да задоволи до голяма степен бързо нарастващите нужди на нашата икономика. В момента има около 200 атомни електроцентрали, работещи в 30 развити и развиващи се страни.

Трябва да мислим за бъдещето, отчитайки дългосрочните национални интереси и спецификата на страната ни. Затова винаги съм настоявал за необходимостта от вземане на обмислено решение по въпроса за изграждането на атомна електроцентрала и широко обсъждане на стратегическите планове в обществото.

Всяка важна за живота на страната стъпка трябва да се прави с подкрепата на хората. Така трябва да е и с референдума за атомните централи. Говорих за изпълнението му миналата година, тоест тази тема стои в обществения дневен ред от една година. Смятам, че това е достатъчен срок гражданите да вземат информирано решение. В тази връзка подкрепям предложението на правителството. „На 6 октомври тази година ще се проведе общонароден референдум за изграждането на атомна електроцентрала и ще подпиша съответния указ“, каза президентът Токаев.

Предстоящият референдум ще бъде поредната проява на широк национален диалог и ярък пример за прилагане на концепцията за „държава, която слуша“. По същество с тези стъпки ние формираме нова социално-политическа култура и налагаме нови стандарти за вземане на ключови държавни решения.

Стратегически приоритет е развитието на транспортния и логистичния сектор. Местоположението на Казахстан в самия център на Евразия е нашето огромно конкурентно предимство. Затова инвестициите, които правим в транспортна инфраструктура, разбира се, ще се изплатят.

Трябва да оставим висококачествени магистрали и железопътни линии, ефективни въздушни възли, железопътни гари и морски пристанища на следващите поколения наши граждани. В тази посока е необходимо да се решат редица проблеми.

Реформата в железопътната индустрия трябва да бъде придружена от преразглеждане на тарифната система. Това е очевиден факт. Новите тарифи ще помогнат за поддържане на изправното състояние на железопътната мрежа и разширяване на нейния капацитет. Компанията Kazakhstan Temir Zholy изпълнява три големи инфраструктурни проекта за изграждане на железопътни линии с обща дължина над хиляда километра. Тези проекти трябва да бъдат завършени навреме и на високо ниво на качество.

Наболял проблем е състоянието на пътищата ни. Вече говорих за това. Тази година в цялата страна се ремонтират и изграждат около 12 хиляди км пътища, което е безпрецедентен обем за Казахстан. Завършва се реконструкцията на маршрутите Астана - Алмати, Актобе - Атирау - Астрахан, Талдикорган - Уст-Каменогорск.

Казахстан е длъжен да затвърди постигнатите резултати в областта на цифровизацията. Технологиите за изкуствен интелект трябва активно да се въвеждат в платформата на електронното правителство. Казахстан трябва да стане страна, в която изкуственият интелект се използва широко и се развиват цифрови технологии. Това е приоритет на правителството. Моля народните представители да се включат в тази работа.

През следващата година в Астана трябва да бъде открит Националният център за изкуствен интелект, който ще бъде отворен за ученици, студенти, изследователи и предприемачи.

Необходимо е да се продължи работата за подобряване на регулаторното регулиране на цифровите активи и копаене и по-нататъшно развитие на крипто борсите. Имаме предприемачи, които консумират големи количества електроенергия в ущърб на икономиката, но не плащат данъци в правилния размер. Това са тези, с които трябва да се справим.

През 2025 г. ще бъде завършен и проектът за полагане на оптична комуникационна линия през Каспийско море. Това е изключително важно за страната ни от гледна точка на създаване на цифрова инфраструктура, свързана с международни коридори и трансгранични потоци от данни. Като цяло трябва да продължим активното развитие на телекомуникационните мрежи и центровете за данни, да въведем глобални стандарти за киберсигурност и да подобрим компетенциите на нашите специалисти.

Най-важната задача е развитието на въздушни линии. Годишно в Казахстан се обработват около 150 000 тона въздушни товари. През следващите четири години тази цифра може да се удвои. Необходимо е да се създадат всички условия за разширяване на възможностите на нашите летища за превоз на товари.

Развитието на вътрешните въздушни линии трябва да бъде област на голямо внимание, особено по отношение на проблема с инфраструктурата на основните туристически обекти.

Вече са модернизирани пистите на курортните зони Балхаш и Алакол. Необходимо е да се разкрие потенциалът на курортните зони Катон-Карагай, Зайсан и Кендирли. В курортните зони е необходимо да се изградят терминални комплекси и летища с висококачествена пътна инфраструктура. Малките самолети трябва да бъдат закупени за сметка на Фонда за развитие на индустрията.

Бих искал специално да отбележа, че при реализирането на туристически проекти е важно да не се нарушава екологичният баланс и да се избягват щети на природата.

5. Важно е последователно да се увеличава човешкият потенциал на страната.

Осигуряването на икономиката с квалифицирани кадри е най-актуалната задача. На първо място, трябва да преодолеем острия недостиг на специалисти от индустрията: ВиК работници, строители, енергетици и много други. Говорим и за подготовка на специалисти за професиите на бъдещето. Работата в тази посока вече е започнала.

Правителството интернационализира висшето образование - в страната са привлечени 23 известни чуждестранни университета. Необходимо е да се окаже всевъзможно подпомагане на тяхната дейност, включително чрез постепенно разширяване на държавните поръчки за обучение на специалисти. Същото важи и за местните университети, чиито образователни програми отговарят на съвременните изисквания. Размерът на отпуснатите субсидии трябва да позволява организирането на висококачествен образователен процес. Не можете да разпръснете публични средства във всички университети.

Необходимо е да се засили връзката между най-добрите университети и реалния сектор на икономиката. Необходимо е иновационната политика да се синхронизира с научно-техническите приоритети на страната. Това ще даде тласък на иновациите в индустрията и ще отключи потенциала на приложната наука в университетите.

Също така е невъзможно академичните стажове в чужбина да се превърнат в някаква синекура и „академичен туризъм“. Квалифицирани кадри трябва да се подготвят не само в университетите, но и в организациите за техническо и професионално образование. Правителството трябва да обмисли възможността за приемане на завършили колеж, които са показали добри резултати, в браншовите държавни органи.

Реформата в професионалното образование става изключително важна от гледна точка на осигуряване на икономически растеж и неговата инвестиционна привлекателност.

Обявявам 2025 г. за Година на професиите на сините якички. През това време е необходимо да се извърши реформа в системата на техническото и професионалното образование. Годината на работническите професии ще спомогне и за популяризиране на идеята за трудолюбие и професионализъм в нашето общество.

Необходимо е хората, които са постигнали успех чрез честен, упорит труд, винаги да бъдат уважавани и почитани. Това е в пълно съответствие с нашия принцип „Отговорен гражданин – Честен труд – Заслужен успех“. Ценностите на упорит труд и професионализъм в нашето общество винаги трябва да са на първо място. Благодарение на специалистите в своята област се формира ново качество на нашата нация. Затова ще продължим да предприемаме последователни мерки за подобряване на положението на работещите.

Няма такова нещо като лоша работа, всяка работа се уважава. Основното е всеки гражданин да изпълнява задълженията си съвестно, с дълбоко чувство за отговорност. Само така страната ни ще достигне висоти по пътя на прогреса.

Не напразно хората казват, че трудът е ключът към богатството („Zhumystyn kozin tapkan baylyktyn ozin tabady“). В нашето общество трябва да има разбиране, че честният и отговорен труд със сигурност ще бъде оценен. Тази цел се постига и чрез присъждане на почетни звания на граждани. По-рано такива награди бяха въведени за учители, лекари и културни дейци. Това е много добра инициатива и този подход трябва да се прилага по-широко.

За изграждането на конкурентоспособна икономика и прогресивното развитие на страната е необходимо последователно повишаване на престижа на професиите на сините яки и специалистите в различни индустрии. Следователно системата от държавни награди ще включва почетни звания за инженери, геолози, разработчици на полета, работници в транспортната, селскостопанската и водната промишленост, както и учени и изобретатели. Признаването на техните заслуги на държавно ниво ще бъде добра мотивация за всички професионалисти и ще повиши авторитета на трудещите се.

Средното образование играе огромна роля за укрепване на човешкия потенциал на страната. По мои указания се изпълнява националният проект „Удобно училище”. До края на 2025 г. се предвижда да бъдат пуснати в експлоатация 217 модерни училища. Този въпрос е изключително актуален и е под контрола на фонда Samruk-Kazyna. Правителството и акимите трябва активно да се включат в тази работа. Вярвам, че и депутатите няма да останат настрана. За удобните училища правителството трябва да осигури отделна система за управление.

В същото време близо 1300 училища в цялата страна имат нужда от основен ремонт. Правителството, заедно с акимите, трябва да идентифицира източници на финансиране, включително средства от спонсорство, и да реконструира тези училища в рамките на три години.

Държавата отделя огромни суми за гарантирани плащания, включително за финансиране на частни училища. Например само тази година частните училища, в които учат над 250 хиляди деца, получиха от бюджета 134 милиарда тенге. Родителите трябва да знаят за специфичната държавна помощ за частните училища. За целта трябва да се покажат отпуснатите суми по стандарт за всяко дете. Това ще даде на обществото реална представа за средствата, отделени за социалните програми.

В същото време е необходимо да се предприемат мерки за укрепване на функционалността на училищата и по-нататъшно подобряване на квалификацията и социалния статус на нашите учители.

Подготовката на децата за училище е от голямо значение. Родителите, наред с държавата, носят съвместна отговорност за предучилищното възпитание и възпитанието на детето. Следователно финансирането на предучилищното образование на глава от населението трябва да бъде обвързано с реалния доход на всяко семейство. По този начин по-нататъшното подобряване на образователната система ще помогне на онези граждани, които наистина се нуждаят, ще повиши прозрачността на държавната подкрепа и като цяло ще помогне за укрепване на човешкия потенциал на страната.

6. Необходимо е прилагането на комплексни мерки за укрепване на здравето на нацията и рестартиране на системата за социална подкрепа за гражданите.

Въвеждането на задължителното социално здравно осигуряване допринесе за значителен приток на допълнителни средства в здравеопазването и облагодетелства частната медицина.

Необходимо е да се създаде единен пакет от основна държавна медицинска помощ, балансиран по отношение на бюджетните възможности и задължения. Всичко извън това трябва да бъде платено чрез застрахователната система. Такива големи промени не могат да бъдат успешно реализирани без дигитализация.

Вместо няколко десетки действащи в момента разнородни програми и бази данни е необходимо да се създаде единна държавна медицинска информационна система. Той трябва да осигури цялостен контрол и обективност на данните за всички здравни организации, получаващи държавни поръчки, независимо от формата им на собственост. Правителството трябва спешно да се заеме с този неотложен проблем и да докладва напредъка на мен и на парламентарния корпус.

За развитието на местното здравеопазване е необходимо по-активно привличане на ресурси чрез механизма на публично-частното партньорство. За съжаление, най-добрият чуждестранен опит в публично-частните партньорства все още не е напълно отразен в нашето законодателство, което води до неефективни проекти и прекомерно натоварване на бюджета. Необходимо е да се преразгледат подходите, важно е да се осигурят адекватни тарифи в замяна на инвестиции. Правителството трябва да формулира отделни стандарти и правила за публично-частни партньорства за секторите здравеопазване и образование.

Остава актуален проблемът с недостига на квалифициран медицински персонал. За решаването му е необходимо значително да се подобри качеството на медицинското образование, включително чрез въвеждане на диференцирани размери на стипендиите и разпределянето им в зависимост от нивото на образователния процес.

Държавата последователно увеличава социалните разходи, като взема предвид необходимостта от подкрепа на уязвимите категории граждани. Сега повече от половината от държавния бюджет отива за социалната сфера. За подпомагане на семействата с деца срокът за изплащане на обезщетенията за отглеждане на деца е увеличен от една на година и половина.

От началото на тази година са въведени специални плащания за лицата, наети на работа с вредни условия на труд. Стартира мащабен проект „Национален фонд за децата“, в рамките на който над 300 милиарда тенге от приходите на Националния фонд бяха разпределени по сметките на 7 милиона деца. Трябва обаче да се признае, че сега мерките за подкрепа се предоставят, без да се вземат предвид реалните доходи на гражданите. Често те се получават от богати семейства, които изобщо не се нуждаят от такава помощ. Необходимо е да се подобрят инструментите за подпомагане на населението, като се вземе предвид този аспект. Възлагам на правителството от началото на следващата година да въведе механизъм „социален портфейл“.

Държавната подкрепа трябва да бъде насочена към гражданите, които наистина имат нужда от нея. С други думи, необходимо е социалното подпомагане да се предоставя на принципите на справедливост, откритост и ефективност.

7. Една от основните цели е да се подобри екологичната ситуация и да се култивира уважение към околната среда.

Необходимо е жителите на нашата страна да бъдат защитени от влиянието на негативните фактори на околната среда. Бизнесът трябва да подходи с голяма отговорност към опазването на природата. Правителството и камарата на Атамекен трябва да вземат конкретни мерки. Необходимо е да продължи широкото въвеждане на най-модерните технологии в тази област, както и да се създаде съвременна система за мониторинг на емисиите.

Нашият фокус ще остане върху въпросите за опазване на уникалната флора и фауна на Казахстан. Държавата ще вземе всички необходими мерки за защита на горите и степите от пожари.

Въпреки огромното природно разнообразие на Казахстан, горите заемат само 5% от територията на страната. Възпроизводството на горите е от решаващо значение за поддържане на екологичното равновесие и по-нататъшния устойчив социално-икономически прогрес на страната. Още от първите дни на президентството си

8. Ефективността на публичната администрация трябва радикално да се подобри.

Изминаха малко повече от 5 години, откакто представих концепцията за „състояние на слуха“. През този период беше възможно да се промени културата на взаимодействие между обществото и държавните структури. Появиха се достатъчно ефективни механизми за изразяване на мнения и различни платформи за диалог. Директната комуникация между държавни служители и граждани се превърна в норма. Можем да кажем, че тази концепция формира нов модел на поведение на държавните служители – инициативни и открити, а следователно и по-отговорни и ефективни. Но за да се осигури по-нататъшното развитие на диалога между държавата и обществото, всички ние трябва да бъдем съвестни, обективни, да действаме изключително в рамките на закона и да носим отговорност за думите и действията си.

Виждаме как обществената инициатива понякога се изземва от безотговорни, екзалтирани популисти, които нямат задълбочени познания по проблемите, които се обсъждат в обществото. Това няма нищо общо с демокрацията.

Изключително важно е, че започна да се формира единна екосистема за работа с обжалванията, която ни позволява по-точно да определяме нуждите и очакванията на гражданите. За да подобрят работата си, държавните агенции трябва да обърнат повече внимание на анализа на жалбите.

Едно от исканията на гражданите, които държавата удовлетвори през последните години, е въвеждането на пряк избор на акими.

Проблемът за повишаване на компетенциите на държавните служители не е свален от дневния ред.

Всички назначения трябва да се извършват, като се вземат предвид професионалните и моралните качества на кандидатите, както и тяхното представяне и предишни позиции. Принципите на меритокрацията не са отменени. В тази работа има положителни промени. Всички държавни органи са преминали към единна кадрова информационна система.

Сега Агенцията по въпросите на държавната служба и правителството трябва да осигурят автоматизирането на кадровите въпроси на организациите, финансирани от държавния бюджет.

9. Идеологията на закона и реда трябва да бъде твърдо установена в обществото.

Широкото навлизане на дигиталните технологии в ежедневието на хората е съпроводено с увеличаване на броя на различните видове измами. Вече виждаме това. Ето защо в съвременните реалности познаването на основите на икономиката и финансите и притежаването на основни цифрови умения стават особено важни. В тази връзка бих искал да отбележа проекта „Karyzsyz Kogam“, иницииран от партията Amanat за подобряване на финансовата грамотност на гражданите. Миналата година проектът обхвана 65 хил. души, а тази година ще бъде значително разширен.

Правителството, заедно с финансовите регулатори, трябва да въведе образователни програми за основите на финансовата грамотност и дигиталната хигиена в училищата и университетите. Това ще засили имунитета на казахстанците срещу различни видове измамни схеми. Всички упълномощени органи са длъжни да предприемат решителни мерки за борба с измамите и свързаните с тях престъпления, които засягат почтените граждани.

В момента се разработва проект на нов Закон за противодействие на престъпността. Реализирането му ще изисква консолидиране на усилията на държавния апарат и обществото. Само в този случай може да се промени ситуацията, да се гарантира върховенството на закона и сигурността на гражданите.

Във всички общества, включително и в нашето, има искания за основни категории като справедливост и сигурност. Пълното задоволяване на тези основни потребности е надежден индикатор за ефективността на държавата.

Чрез последователното прилагане на широкомащабни реформи ние значително разширихме свободата на изразяване и създадохме възможности за гражданите да участват във вземането на правителствени решения.

Дълбоките социално-икономически трансформации и всеобхватните мерки в областта на защитата на правата на човека са насочени преди всичко към изграждането на справедливо общество като основа за цялостния прогрес на страната ни. Затова ще продължим реформите и системната работа в тази посока.

Сериозен проблем за цялото общество са пътнотранспортните произшествия. От началото на годината в резултат на пътни инциденти са загинали над 1300 души, а над 16 хиляди са ранени. Всъщност всеки ден умират хора по пътищата, понякога цели семейства.

Пътната безопасност може да бъде осигурена чрез подобряване на пътната транспортна инфраструктура и въвеждане на интелигентни системи. Това се отнася не само за местните пътища, но и за националните магистрали. Съответният отдел трябва да осигури надлежен контрол върху техническата изправност на автомобилите.

Друга важна задача е борбата с наркотиците. По същество това е въпрос на запазване на генофонда на нацията.

Вече сме предприели необходимите законодателни мерки. Все още обаче не се виждат конкретни резултати. Не може да се каже, че държавните агенции, включително правоприлагащите органи

Трябва да изградим общество, основано на законност и ред, знание и прагматизъм. Ключът към успеха на една нация се крие в културата, солидарността и креативността на гражданите, особено на младите хора. За да станем цивилизована държава, трябва да се освободим от деструктивните модели на поведение.

Казахстан твърдо се придържа към мирна и балансирана външна политика. Основните задачи на нашата дипломация остават укрепването на суверенитета и независимостта на държавата, защитата на правата на гражданите в чужбина, отстояването на националните интереси и привличането на инвестиции в икономиката.

Казахстан убедително демонстрира своя ангажимент към широко многостранно сътрудничество в строго съответствие с Устава на ООН. Страната ни играе активна роля в решаването на проблемите на международната сигурност и стабилност. Ние подкрепяме усилията на ООН и други международни организации за борба с тероризма, екстремизма, незаконната миграция, изменението на климата и други заплахи, подкрепяме мироопазващите дейности на ООН, инициативите за разоръжаване и се застъпваме за разрешаването на въоръжените конфликти чрез дипломатически средства.

Под председателството на Казахстан в Астана се проведоха важни международни събития, включително срещи на върха на държавните глави на Конференцията за взаимодействие и мерки за изграждане на доверие в Азия, Общността на независимите държави, Шанхайската организация за сътрудничество и Организацията на тюркските държави. Благодарни сме на нашите съюзници и партньори за тяхната подкрепа.