Румънското списание „Тайфасури” („Чатове“) публикува бляскави отзиви за два родни спектакъла, представени в рамките на отшумелите около 24 май Дни на българската култура в Букурещ. „За театралите международният проект Odeon.art 7 предложи един истински празник с две класически пиеси („Коварство и любов” от Фридрих Шилер; „Медея” по Еврипид, Жан Ануи и Теодор Драйзер) в блестяща модерна визия и с впечатляваща актьорска игра на трупите от София и Русе. И двете пиеси, поставени от млади режисьори, потвърждават чудесния творчески възход на българския театър“, отбелязва изданието.
”Коварство и любов”, представена от Театър „София” от българската столица, буквално шокира с идеята на режисьора Стайко Мурджев (който подписва и възхитителната сценография) да започне спектакъла в духа и костюмите на епохата на немския романтизъм, за да го трансформира във втората част в изумителна фреска на съвременното общество".
"Не само перуките, мокасините и класическите костюми се смениха с потресаващите фашистки кафяви униформи, панталони, колани и ботуши, но и персонажите претърпяха болезнена и обвиняваща метаморфоза, блуждаейки в клетките на един политически лабиринт, с едно задълбочено насочване към лицата на властта, в която, според забележителния режисьор Стайко Мурджев, „нищо не е по-ужасяващо от полуистината, но, в същото време, нищо не е по-изгодно за човека”, коментира анализаторът на списанието Мирча Йонеску и продължава:
„Този елитен политически спектакъл бе представен блестящо от едни тотални актьори, с необикновена психическа и физическа сила и забележително превъплъщение - Ириней Константинов (Президентът; и едновременно с това директор на Театър „София”), Калин Врачански (Фердинанд), Йоанна Темелкова (Луиза), Мартин Гяуров (Баронът), Росен Белов (секретарят на Президента), Лили Марвиля (лейди Милфорд) и т.н.
Йонеску не пести суперлативи и за другия български спектакъл: „Разтърсваща е и „Медея”, представена от Театър „Сава Огнянов” от Русе, в режисьорската визия, наситена с фина поезия и дълбока философия, на стойностния Петър Денчев, който постига една фантастична адаптация (с прекрасен превод на румънски език).
Пиесата не се ограничава само до конфликта и омразата между Медея и Язон, тя отива много по-далеч, в зоната на властта – там, където има лъжа и престъпление“, подчертава изданието и не пропуска да изтъкне силното представяне на актьорите Мариана Крумова (Медея) и Косьо Станев (Язон), поддържани от прекрасната игра на Петя Венелинова (Норис), Ясена Господинова (Принцесата) и Борислав Веженов (Егей).
„С една дума - два спектакъла бижута“, обобщава румънското списание „Тайфасури“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА