Седмица след като влязоха в сила последните промени в Закона за пътищата, с които беше премахнат предупредителните знаци за камерите на КАТ за контрол на скоростта, българите продължиха да се избиват бясно.
Кратък обзор на катастрофите показва, че в родината ни се кара бясно. Правилата се нарушават дори и от професионалисти – таксиметровите шофьори.
Само преди дни
водач на таксиметров автомобил премина на спусната бариера,
въпреки че видял приближаващия влак, но все пак решил да премине през прелеза преди голямата машина. Внезапно обаче, качвайки се на релсите, настъпил спирачките. Причината за това действие на водача не е ясна.
Само ден по-късно друг шофьор загина, след като пътническият влак Карлово-Сливен помете микробуса му на жп прелеза при село Гавраилово.
50-годишният мъж е решил да премине през железопътния прелез, въпреки спуснатите бариери и включената светлинна и звукова сигнализации. Тогава превозното средство е ударено от идващия пътнически влак Карлово-Сливен. Товарният автомобил е влачен близо 200 метра преди машинистът да успее да спре композицията.
Общо шестима души са ранени.
Новите промени в ЗДвП дават право на катаджиите да свалят номерата на колите на пияните, дрогираните или онези, които карат без книжка. Тази принудителна административна мярка се налага за 1 година, само ако е заловен в нарушение собственикът на автомобила. Тогава колата се отписва от регистъра и след 12 месеца собственикът й трябва отново да ходи на каналите на КАТ и да й извади нови номера. Любопитното е, че ако автомобилът е на името на друг човек или на юридическо лице, мярката се налага само за 1 месец и не e необходима нова регистрация.
Законът за движение по пътищата е сред най-лобистките.
Ако това правителство съумее да се опази от лобизма при изработването на новия закон, ще се получи нещо хубаво, но аз не храня такива надежди. Това заяви пред Факти.бг председателят на УС на АКАБ Красимир Георгиев.
"Имаме нужда от тотална ревизия на знаците в страната. Никъде пък го няма катаджии да се крият между храстите и да те чакат. Да се наричат скоростна, а не пътна полиция, те следят само скоростта", коментира Георгиев.
Според него манталитетът на шофьора се определя от правилата и когато те са логични и отразяват обществена необходимост, тогава и манталитетът ще бъде нормален.
еоргиев беше категоричен, че премахването на табелите за видеонаблюдение няма да даде никакъв резултат за намаляване броя на катастрофите и жертвите.
"Ако това даваше резултат, нямаше да има табели в другите страни. Там идеята не е да отрежат главата на водача, а да му показват, че на пътя съществува контрол", каза още Красимир Георгиев.
Още по-драстичен е примерът на преводача Мажд Алгафари, който разказахме във Факти.бг. Нагъл шофьор паркира зад неговата кола като нарушава забраната за паркиране на кръстовище. Това става в центъра на София на метри от сградите на правителството, Столична община и президентството.
Нарушителят дори не е глобен, че е паркирал без да заплати за Зелена зона.
Това е манталитетът на шофьорите у нас, защото той отразява манталитета на КАТ.
В Лондон навсякъде има знаци, че трафикът се контролира с видео камери. На Острова и Европа шофьорите с повече нарушения плащат по-високи застраховки. У нас от десетилетие застрахователите се борят да има обмен на тяхната база данни с тази на КАТ. Но, млъкни сърце.
Не е нужно да махнем знаците, а КАТ да бъде видим.
Пътната полиция трябва да спечели отново доверието на шофьорите.
Вместо КАТ да помага на хората, се връща към милиционерското си минало - на корумпиран джандар, който дава законодателни предложения - движете се с пет километра в час, нямате бърза работа…, изригна бившият вътрешен министър Богомил Бонев.
Той не пропусна да припомни, че да се спира без нарушение, да се крият в храсти и канавки, да няма предупреждение за камера, да проверяват и пътниците в колата - го има само по КПП-та в терористични държави.
Припомняме, че на 22 юни депутатите приеха на второ четене Закона за движение по пътищата.
Войната по пътищата продължава – кърваво и жестоко, а взорът надежда не вижда.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Герберасите на власта
10:14 18.07.2017
2 Един
10:24 18.07.2017
3 Темида
10:30 18.07.2017
4 гост
Коментиран от #49
10:45 18.07.2017
5 Никата
Коментиран от #11
10:48 18.07.2017
6 123456
10:51 18.07.2017
7 Uncle Koko
Няма нужда от знаци, а има нужда от образование и КУЛТУРА!!!
11:20 18.07.2017
8 123
11:21 18.07.2017
9 гжгж
11:34 18.07.2017
10 ЛАМБО
11:34 18.07.2017
11 Morgoth
До коментар #5 от "Никата":
Бих се съобразил със скорост от 90-100км/ч за извънградско, ако ги нямаше знаците за 40, 50 и 60 нацвъкани през 5 метра. Бих се съобразил със знаците за 40, 50 и 60 когато минавайки оттам виждам каква е опасността и разбирам, че наистина я има. Когато обаче минеш няколко такива и видиш, че реална опасност има зад 1 от 100 губиш респект към тях. Тези 99 са там не за да те пазят, а за да ти пречат и да дават храна на КАТ.Като видиш как пък от КАТ си събират глобите и какво им е мисленето, как не правят никаква превенция, а целта им е да напишат X на брой актове и като си поискат един-два пъти на ръка губиш респект и към тях.
Следват депутатите и загубата на репект към закон писан от идиоти.
Статията много правилно казва нещата - правилен манталитет се изгражда от хора които са спечелили уважение и респект. И със сила става, но тогава трябва на всеки завой да те дебнат, а ресурс за това няма.
Коментиран от #24
11:53 18.07.2017
12 Гост
11:57 18.07.2017
13 LISAN
12:20 18.07.2017
14 456987
Коментиран от #20
12:25 18.07.2017
15 JDN
Коментиран от #22
12:26 18.07.2017
16 Honda
12:26 18.07.2017
17 Бойко вън!!
12:32 18.07.2017
18 Гост
Ок, ще глобят някой човек в повече на хартия, ама то като не са платени 70% от фишовете каква ще е ползата?
Да те спират на момента за да си разбереш грешката, не да ти връчват само фишове които не плащаш.
Един колега така се научи да кара нормално, плати 5 фиша и нищо. Спряха го веднъж, писаха му фиш на място и от тогава друг подобен добър шофьор не познавам. Ама то въпроса е пари ли търсим или качество?
12:35 18.07.2017
19 ГОСТ
А нашите застрахователи кога ще минат на ГО на водач а не на автомобил м?
Иванчо може да има шейсе глоби за превишена скорост, двайсе за минаване на червено и три пъти да са го хващали пийнал.
Купува кола на името на леля си дето не е помирисвала кола в живота си и не знае къде и е книжката. Жената има златен талон - значи най-ниската ГО. Иванчо си е решил проблема...
12:41 18.07.2017
20 Гадина
До коментар #14 от "456987":
Пчелиново бе, какво Пчелище си измисляш. За другото си прав.12:48 18.07.2017
21 Генералът
12:51 18.07.2017
22 Morgoth
До коментар #15 от "JDN":
Много разпространено и много грешно мнение!В Гърция масово българите не спазват ограниченията, поне последния път като ходих постоянно ме изпреварваха български коли, а аз карах с максималната разрешена, та и малко отгоре.
Тези които спазват го правят не само заради глобите, но и заради непознаване на обстановката - нямаш банкова сметка от която да платиш, не знаеш къде се плаща и трябва да търсиш, като цяло могат да ти направят много по-голям проблем от този за местните.
Другата грешка е в мисленето, че като направим глобите неадекватни на стандарта в България това ще реши проблема. Всяка една глоба разделя хората на 3 категории - тези от първата казват глобявай ме, боли ме, аз пари има и продължават да нарушават. Тези от втората си плащат, ама хич не са щастливи и гледат да не повтарят, а тези от третата ти показват празен джоб и казват - каквото намериш за теб си е, след което правят пак каквото си знаят. Добре преценената глоба оставя малко хора в първа и трета категория. Прекалено високата глоба вкарва много хора в третата. Затова се играе с комплексни наказания - глоба + точки + временно спиране на кола и прочее. Постоянното повишаване на глобите е доказано неефективно, нашите глоби спрямо стандарта са в пъти по-високи от тези в Европа.
13:06 18.07.2017
23 Киро
Няма кадърни управници там, където е нужно, а се слагат "наши хора".
Толкова ли е трудно бе, управляващи, да хванете да изкопирате работещи модели от други държави?
Толкова ли е трудно??
1во Нарушение - глоба
2ро Нарушение - глоба х 5 + обществено-полезен труд. Нямаш пари за петорната глоба - тогава обществено полезен труд само, но по 3.
3то нарушение - конфискация на колата + затвор.
Хванат катаджия с рушвет - уволнение + затвор (без право на условна присъда)
Вдигат се заплатите двойно катаджиите и стават на процент от глобите.
Айде да видим, дали няма да работят мерките!
13:21 18.07.2017
24 Никата
До коментар #11 от "Morgoth":
Да, така е - Гонят се N-на брой фишове и се искат пари на ръка - няма респект, защото поисканите пари на ръка се дават. Ако те/ме/ни хванат в издънка и си кажем - Да, сбърках. И си платиш глобата, а не бакшиш на куката, и ако той си поиска пуснеш жалба до съответния орган, и после го пльокнеш по телевизията, за да не може да се покрие случая, няма да има проблеми, и всичко ще се изчисти. Не забравяй, че хората са повече от управляващите и от органите, и ако хората бяха читави, ония от горе нямаше къде да мърдат, а хората кво? Влизат от тарикатлък в тарикатлък... В румъния имат сходни проблеми - криви управници ама народа искаше да живее законно и станаха големи бунтове - тука по 30лв за участие в протест... ей там е заровено кучетоКоментиран от #30
13:34 18.07.2017
25 Шаран БГ
Коментиран от #29
14:11 18.07.2017
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Политици и МВР
15:53 18.07.2017
28 николай
15:54 18.07.2017
29 лимонад
До коментар #25 от "Шаран БГ":
как да не си пререгистрирам колата? тия от провинцията дебнат да видят някой със софийски номер, тия в софия - дебнат да видят някой от провинцията... ако имаше едни и същи обозначения по колите в цялата държава - щяха да отпаднат доста простотии около това.16:02 18.07.2017
30 Morgoth
До коментар #24 от "Никата":
Аз имам усещането, че кучето смърди на съвсем друго място. Бедни сме, а бедността ни дава лоша инфраструктура и лош автопарк. Немците карат по-бързо от нас, а имат на половина на нашите жертви. Това е заради магистралите и новите им коли.Това нашите управници го знаят и знаят, че каквото и да правят ще има минимален ефект. Те си работят по магистралите, но толкова колкото бюджета (и далаверата) им позволява. И понеже не могат да излязат и да кажат "Ами толкова може" правят постоянно някакви промени, водени основно от популистки идеи за успокояване на хората. Видно е, че удвояването на глобите не работи, но това не пречи да го правят всяка година поне от 20 години насам, защото е популярно и много хора вярват, че ще помогне. От друга страна КАТ това също го зная, това ги демотивира, защото показва колко безмислена е тяхната дейност. От там пък единственото удовлетворение което им остава е да сложат някой лев в джоба.
Може би не е точно така, но мисля, че има истина в това.
16:07 18.07.2017
31 Иван
17:50 18.07.2017
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 читател
18:37 18.07.2017
34 Uflaf
19:19 18.07.2017
35 Матряла
Не бе, хич не е трудно....само дето там живеят белгийци или холандци, а тук - изключително лош балкански материал !
Откакто всеки третокласен селски мамул може без да има книжка, без да има завършено образование, без никакъв опит, да си купи кошница за 1000 лв. и да изтрепе сума народ с нея, от тогава растат и катастрофите, от тогава ги има и джигитите.
Не е нужно всеки цървул да има кола, нека колите да са скъпи и данъците им да са високи. И прегледите да са скъпи, и винетките, и глобите да са космически ! И никакви десни волани !
Накратко - да е разрешен само вноса на коли до 10 години и да могат да се движат само коли до 12-13 години. Всичко друго - на скрап !
Тая простотия, че годините не били важни, важно било колата да е изправна ги зарежете. Вие що не гледате 30 годишни телевизори, и те са изправни ?!
*****Забрана на вноса на автомобили над 7 или 10 години, забрана за движение на автомобили над 12 или 15 год., забрана за внос и движение на автомобили с десни волани, с всяка година данъка да расте с по 50-60 лв., Гражданската също.
Абсолютна забрана за движението на ПС с животинска тяга, иначе казано - каруци по Реп. пътна мрежа и градовете с над 10 000 души население, да могат да се движат само в селата и из нивите и горите. Санкцията - коня в кланицата, каруцата - в огъня.
На 12 годишна кола данъка да е 1000 л
Коментиран от #36
19:40 18.07.2017
36 Пак аз
До коментар #35 от "Матряла":
Абсолютна забрана за движението на ПС с животинска тяга, иначе казано - каруци по Реп. пътна мрежа и градовете с над 10 000 души население, да могат да се движат само в селата и из нивите и горите. Санкцията - коня в кланицата, каруцата - в огъня.На 12 годишна кола данъка да е 1000 лв, ГО също толкова !
Винетката за нова кола - 50 лв., за 12 годишна - поне 300-400.
На 12-тата година държавата задължително да прибира автомобила за скрап.
Така от пътищата ще изчезнат ограничените финансово аграни мамули, които си купуват коли за по 1000-1500 лв. и трепат народа с тях. Защото точно те са главните селски джигити, които правят най-много ПТП-та !
Коментиран от #44
19:42 18.07.2017
37 Гого
19:42 18.07.2017
38 Plovdiv
20:01 18.07.2017
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Пешотрабанта
2. Знаците не са измислени в петък следобяд. Поставят се съобразно пътните условия - радиус на завоя, наклон, и други обективни условия на пътния участък.
3. Ако някой смята че знак е поставен неправилно пуска си добре аргументирано заявление че знакът трябва да се премахне или да се промени. Всичките които са писали за неправилно поставени знаци поне веднъж пуснали ли са искане да се премахнат тези знаци.
4. Който мисли че другите са му виновни да си постави на телефона DVR програма и да си прави клипчета - къде, кой,кога и как е правил нарушения. И с колко е карал и той самия и колите около него. Всичко това може да се записва на видеото - дата, час, скорост, ГПС позиция, ускорение.
Добри са ни законите и са написани от грамотни хора обаче има хора които са неграмотни да ги познават и да се съобразяват с тях.
Коментиран от #47
21:06 18.07.2017
41 Шаран БГ
21:29 18.07.2017
42 ели
22:08 18.07.2017
43 ели
Коментиран от #46
22:09 18.07.2017
44 МАК
До коментар #36 от "Пак аз":
Я отивай да си пиеш хапчетата!! Неграмотник!! 1000 лева данък - я се скрий някъде!! Виждал ли си 1000 лева и как се изкарват!! Всичко опира да дисциплина на подържане на колите и контрол на това!!!01:02 19.07.2017
45 pyle
01:31 19.07.2017
46 Morgoth
До коментар #43 от "ели":
На изхода на София към магистрала Хемус по Ботевградско шосе пътя е с 4 ленти. Това е сигурно най-широкия път в България. Ограничението също е 50км/ч и естествено там редовно има патрул който да дебне за скорост. Значително по-натоварените и по-тесни булеварди като България и Околовръстното са съответно със 70 и 80, но най-широкия е оставен с 50, защото и катаджията душа носи, и той трябва да яде.11:32 19.07.2017
47 Morgoth
До коментар #40 от "Пешотрабанта":
1. Ако спазваш ограниченията зад теб ще има колона от изнервени шофьори. Не ти пука? Добре, но когато се изнервят достатъчно почват да изпреварват и без видимост. Техен проблем? Ще стане и твой когато отсреща дойде ТИР и изпреварващия няма къде да иде освен да те изблъска от пътя.2. Ти от къде знаеш кой и спрямо какви принципи поставя знаците? В пътна агенция работят хора, а всички хора правят грешки. Освен това се поддават и на натиск и слагат ограничения за да отчитат дейност.
3. Ти пробвал ли си? Защото аз съм пробвал. Получих отговор след 9 месеца, че предложението ми е обсъдено и отхвърлено. При това не беше знак за скорост. Ако искаш можем заедно да пробваме - аз ти намирам малоумно ограничение, а ти ще пишеш на който трябва да видим ще се махне ли.
Законите ни сами по себе си не са толкова лоши. Само определението за несъобразена скорост е на ръба на противоречие с конституцията, защото пред него си виновен до доказване на противното. Проблема е в институциите боравещи с тези закони - Пътна агенция и КАТ. Там работят ниско платени, ниско интелигентни и демотивирани хора, а задачите които са им поставени не отговарят на нуждите.
14:31 19.07.2017
48 Шаран БГ
08:14 20.07.2017
49 гощо
До коментар #4 от "гост":
Чшшшшш алиооо милиционера я мирен малко!!!!!!! КАТ да арестувала?!?! Няма да стане с репресия бе,не стана ли ясно! Народа е инатлив! Като му вземеш книжката за 6месеца,че карал с 100 дето пишело 50 ми с днешните коли не може да се кара с 50! Ще се издразни,ще тегли една и пак в колата! Щяли да проверяват птниците в колата а бе яяяяя.......... След премахването на табелите за камера са се увеличили 100% катастрофите,статистиката го показва! Преди видиш табела намаляваш внимаваш! Сега е газ до дупка и ако мине номера!09:59 20.07.2017