Няма основание за вдигане на цената на „Гражданска отговорност“ за леките автомобили, които са най-масовият клас.
Това коментира пред ФАКТИ адвокат Стоян Чаталбашев.
Ако има основание за повишение на цената – то се отнася за втори и трети рисков клас МПС, в които влизат камионите над 5 тона, автобусите и седловите влекачи, известни като ТИР-ове.
Кой позволи от 2013 г. до 2017 г.
тези рискови класа да генерират близо по 45 млн. лв. загуба годишно.
Защо КФН не влезе в правомощията си и защо чак през 2018 г. установи, че тези две рискови групи МПС системно генерират загуби. Тук трябва да посочим, че едно от основните задължения на КФН е да следи за достатъчността на премиите, както и за надлежното изчисление на пренос - премийния резерв и резервите за предстоящи плащания и тяхната достатъчност. Това припомни адвокатът Стоян Чаталбашев.
Нали именно за това застрахователите пращат в надзора годишни, тримесечни и месечни отчети доклади, справки и приложения. Ненапразно в Наредба № 53/2016 г. за изискванията към отчетността, оценката на активите и пасивите и образуването на техническите резерви на застрахователите, презастрахователите и Гаранционния фонд, е предвиден и отделен текст ( чл. 92) относно начина за заделяне на резерви по застраховката „Гражданска отговорност“, възможност за преизчисляването им от страна на КФН, както и за предприемане на принудителни мерки по чл. 587 от „Кодекса за застраховане“ (КЗ) и налагане на административни наказания (такава възможност се предвиждаше и в предходните нормативни актове).
Има ли концентрация на застраховки при 3-4 застрахователи и какви мерки е предприела КФН срещу тази концентрация. Установено ли е на какво се дължат тези загуби. И забележете не става въпрос за инцидентна, а за устойчива загуба в продължение на 5 г. Проверено ли е продават ли тези застрахователи застраховка Гражданска отговорност на камиони над 5 т., автобуси и седлови влекачи на занижени цени и ако продават кой го допусна това, пита адвокат Стоян Чаталбашев.
Защо никой не е задължил тези застрахователни компании да си коригират цената по застраховката за тези видове автомобили. Осъществяват ли някои компании дъмпингово предлагане на застраховка за завземане на пазарен дял на необосновано ниски цени и не следва ли някой да извърши проверка в тази насока. Това са все въпроси, на които някой от държавните институции следва да даде отговор, а освен, че следва е задължен и по силата на дадените му от закона правомощия.
Основният въпрос, който трябва да се постави, е дотират ли обикновените потребители – водачи на леки коли, които са най-масовия клас автомобили и най - социално уязвимата група, евтините застраховки на други рискови класове автомобили.
Очевидният отговор е да.
Истината е, че от застраховките на обикновените хора се дотират необосновано ниските цени на застраховка Гражданска отговорност на камиони над 5 т., автобуси и седлови влекачи, незнайно по какви причини, отбелязва адвокатът.
Най-социално уязвимата група, каквито са в масовия случай водачите на леки автомобили се наказват с високи цени на застраховка „Гражданска отговорност“ за сметка на бизнеса, на транспортни и превозвачески фирми. И тук не става въпрос да упрекваме тези транспортни и превозвачески фирми, че са избрали най-ниската цена на застраховката, която се предлага на пазара.
Естествено е всеки бизнес да се стреми да намалява разходите като плаща по-малко.
Въпросът е да се прекъсне този омагьосан и порочен кръг -
предлагане на нереално ниски цени за определени групи МПС, като всичко това става на гърба на обикновения човек или чрез завишаване на застраховката му или чрез поддържане на високата и цена и не намаляването и тогава, когато има основание да бъде намалена.
Коментираният анализ на КФН обаче е и неточен и не съвсем ясен откъм данни.
И това е съвсем целенасочено направено. Защото чрез него се оправда вдигането на цената на застраховката „Гражданска отговорност“ с около 43 % през пролетта и лятото на 2018 г.
От анализа не става ясно какво се включва в обезщетенията, които са изплатили застрахователите.
Каква част от тези обезщетения са лихви за забава, съдебни разноски и разноски по съдебно изпълнение. Тези разходи обикновено са пряк резултат от неправомерно поведение на застрахователя и неизплащане на щети в установения срок, т.е. ако застрахователят изпълнява задълженията си по застрахователния договор, няма да направи допълнителни разходи ( лихвите и разноските по делата и ЧСИ в някои случаи достигат до 50 и повече процента от дължимото обезщетение).
При включване на тези разходи в изплатените обезщетения, на практика застрахователите искат отново обикновеният потребител да плати цената за тяхното неправомерно поведение.
Не е ясно какъв е дела на обезщетенията платени в България и извън България.
Защото, ако се оправдава вдигането на цената на застраховката с тълкувателното решение на ВКС при изчисленията за новата цена следва да се включат само обезщетенията плащани в България.
Не е ясно какво се включва и в административните и аквизационни разноски и защо те са толкова големи - близо 31 % от общия премиен приход по застраховката. Дали някои компании не включват цялата си издръжка в административните разходи по застраховка „Гражданска отговорност“, а оставят административните разходи по други застраховки в пъти по-ниски? Включват ли се в тези разходи рекламни договори? Тук се поставя въпроса следва ли задължителна застраховка да се рекламира и дали с разходите за реклама не се злоупотребява.
Отново трябва да се постави въпросът каква комисионна следва да се дължи за задължителна застраховка и дали не е необходимо да се преосмисли и преработи методиката за формиране на аквизиционни и административни разходи по застраховката „Гражданска отговорност“ по такъв начин, че обикновеният потребител да не бъде натоварван с 30 % отгоре за заплащане на административни и аквизационни разходи на застрахователните компании.
Не е ясно и дали се включват и къде се включват при изчисление на финансовия резултат по застраховката и възстановените по регреси от застрахователя суми, които е събрал тогава, когато по закон има право да иска да му бъде възстановено платеното от него обезщетение. Типичен пример в тази насока е, когато щетата се причини от водач употребил алкохол – тогава застрахователната компания има право да иска от водача да възстанови платената от него сума.
Не е ясно дали се включват при изчисление на финансовия резултат възстановените суми от
изоставени МПС в сервизите на застрахователи.
Не е ясно дали се включват във финансовия резултат и възстановените суми от презастрахователи. Т.е изплатеното обезщетение трябва да се коригира с това, което презастрахователя е възстановил на застрахователя по силата на презастрахователния договор, посочва адвокат Стоян Чаталбашев. .
Изясняването на тези въпроси в детайли може да позволи да се види истинската картина на пазара на застраховката „Гражданска отговорност“. Защо това не е направено може да се обясни единствено с поговорката, че „Най - добре се лови риба в мътни води”.
В заключение може да кажем, че основание за вдигане на цената на застраховката няма, а вдигането и то с близо 43 % е вече факт. За пореден път някой се опитва друг да плати цената за неговата лоша работа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 майстора
Коментиран от #13
13:20 10.12.2018
2 Рамбо
13:21 10.12.2018
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Бай Хой
Коментиран от #15
13:35 10.12.2018
5 VIK
Застрахователите са се "загрижили" за ГО, пътната агенция за винетките - създадоха венетна полиция.
Коментиран от #17, #24
13:59 10.12.2018
6 Ганю Ганев
14:00 10.12.2018
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Българин
14:08 10.12.2018
9 Гошо
Коментиран от #46
14:08 10.12.2018
10 Левски
Коментиран от #35
14:11 10.12.2018
11 Българин
14:12 10.12.2018
12 Българина
14:17 10.12.2018
13 Левски
До коментар #1 от "майстора":
Майсторе,майсторе другият път ще вдигнат само на ретроавтомобилите...глупав народ.Готова държава имахме 7-8 ма в света по икономика и помагаща на други страни да се развиват и я подарихме на престъпници които ни докараха до оттчаяние и на всичко отгоре ни вкараха и в Световноизвестната мафия наречена Европейски съюз да им сърбаме негативите и да ни обясняват кое как се прави.Това сме ний българите.Коментиран от #28, #39
14:24 10.12.2018
14 Хайл
14:26 10.12.2018
15 Народа
До коментар #4 от "Бай Хой":
Разбира се че НЯМА основания за това незаконно ис нищо неоправдано увеличение !!! КОМПЛИМЕНТИ на адвоката изобличаващ крадливата смесица от власт и мутри рекетиращи хората !!!14:32 10.12.2018
16 Умрел
14:43 10.12.2018
17 Гост
До коментар #5 от "VIK":
Ще черпиш. Аз съм от 180 миналия октомври на 280 този. Ние, изрядните, плащаме за сульо и пульо.Коментиран от #32
14:58 10.12.2018
18 Бай Хой
15:02 10.12.2018
19 Христо
15:09 10.12.2018
20 Веднага
15:28 10.12.2018
21 бай Иван
15:52 10.12.2018
22 Ало Нинова
15:53 10.12.2018
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Гакт
До коментар #5 от "VIK":
Той!16:14 10.12.2018
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Гоуст
17:19 10.12.2018
28 нервен
До коментар #13 от "Левски":
"Готова държава имахме 7-8 ма в света по икономика "!!!!За коя държава ми говориш дето сме я имали ??? Ти да не страдаш от някакъв вид дебилитет??? Малоумен ли си или аз не разбирам за какво говориш точно ???
17:23 10.12.2018
29 йнъхймъ
17:33 10.12.2018
30 гоги
18:23 10.12.2018
31 Гепи
19:24 10.12.2018
32 ТНТ
До коментар #17 от "Гост":
Пак е 100 лв. разликата колега и при тебе и при мене. Ста лева за кола на 30 гидини което минава за година около 2000 км.и повечето на черен път до ниви е прекалено много, че отгоре на това и винетка годишна.Коментиран от #40
19:25 10.12.2018
33 Бате Бойко
19:30 10.12.2018
34 Бате Бойко
19:37 10.12.2018
35 Кумчо Вълчо
До коментар #10 от "Левски":
Съгласен съм ,малко ни е ,още трябва ,докато излезем от бърлогите си.19:59 10.12.2018
36 адмирации
20:18 10.12.2018
37 Правилното
20:49 10.12.2018
38 Борисов
21:23 10.12.2018
39 майстора
До коментар #13 от "Левски":
Няма такова нещо другия път ще бутнат и данъците на ретро автомобилите ..защото така е в белите държави а ние към тях се стремим !!А за масовите да направят гражданската 1000евро ако си калпазанин и правиш бели догодина 2000евро и така иначе оправия няма с бай Ганьо
22:12 10.12.2018
40 нервен
До коментар #32 от "ТНТ":
Като ти е скъпо оди пеш и готово22:15 10.12.2018
41 ХанкоБрат
00:26 11.12.2018
42 един там
Предлагам да се измисли застраховка и за домакинските ножове и вилици на бройка, защото постоянно се нараняват хора и причиняват щети.
Коментиран от #43
11:01 11.12.2018
43 СДЗ
До коментар #42 от "един там":
Да прав си колега и аз имам две коли , пък и не сме само ние . Не можем едновременно да караме и двете, затова умните и не крадливи хора са го измислили ГО е на водача, а не на колата. Тук явно при некой апетитът за много пари наведнъж е много голям голям, а пък държавата оплетена в лобизъм и корупция за съжаление.14:45 11.12.2018
44 Светлин Несторов
15:57 11.12.2018
45 Димитър Павлов
Може ли за най масовите автомобили цените на почти всички застрахователи да са изравнени, а за камиони и седлови влекачи да се забелязват огромни разлики в цените на различните застрахователи стигащи до почти 100 % . Необяснимо е това. това говори за картел и ограбване на народа
16:01 11.12.2018
46 Доналт Тръмп
До коментар #9 от "Гошо":
То е ясно че държавните институции,работят за застрахователните компания.Получават процент.Народът трябва масово да излезне на протест.И да каже стоп до тук.10:21 12.12.2018
47 Byden grajdanin
10:24 12.12.2018
48 некойси
10:16 13.12.2018
49 Иван Пенчев
20:00 19.12.2018
50 Истината е
04:45 01.05.2019