В петък инж. Дончо Атанасов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", депозира оставката си.Вероятната причина за решението му е фактът, че в четвъртък прокуратурата го привлече като обвиняем заедно с още шестима в разследването на тежкия пътен инцидент край Своге, при който загинаха 20 души.
В същия ден водачът на евролистата на БСП Елена Йончева на нарочна пресконференция попита - АПИ крие нещо, за да не иска независима експертиза на пътищата. Йончева съобщи, че от БСП са изпратили три писма – второто на 15 март с което са поискали 46 конкретни точки на магистралите на страната, където да бъде извършена независима проверка.
„Поискахме цялата техническа документация, свързана с тези конкретни точки. Отново нямахме отговор. На 18 април тази година внесохме трето писмо, каза Йончева и заключи: АПИ очевидно не желае да бъде извършена такава независима техническа експертиза".
Отговорите на тези въпроси потърси Валерия Велева от "Епицентър" от Георги Терзийски, началник на Агенция "Пътна инфраструктура", назначен на този пост в края на януари 2019 г.
- Не смятате ли, г-н Терзийски, че оставката на Дончо Атанасов от УС на АПИ дойде късно, едва след като прокуратурата се произнесе по казуса? Това трудно може да се приеме като морален акт, по-скоро е по принуда.
- Във времето, в което работихме заедно с инж. Атанасов, бяхме в добра координация. Решението за оставката е негов личен избор – не мога да се произнеса дали е рано или късно. Това е негово решение, което аз приемам. Винаги е добре органите на съдебната власт да завършат своите действия и чак тогава да се предприемат съответните ходове, свързани с констатациите по съответните производства. Оттам нататък всеки подхожда по личен начин и има своето лично решение по тези казуси с морално значение.
- Елена Йончева не спира да ви пита, какво крие АПИ, след като не иска да се направи независима експертиза на пътищата. Какво криете, г-н Терзийски?
- Абсолютни нищо не крием! Агенцията винаги е била открита както с медии, така и с граждански организации. Винаги е била диалогична страна във взаимоотношенията си с обществени организации.
Ще ви дам малко хронология: Още на 14 ноември м.г. група народни представители на БСП внасят искане за експертиза за установяване на евентуални пропуски в получения краен продукт – пътят и дали общественото мнение е подведено. Управителният съвет на АПИ тогава взима решение и изпраща отговор до народните представители, в който много подробно са описани възможностите за такава процедура, тъй като законодателят не е предвидил изрично това. В писмото са обяснени какви биха били възможностите да бъде направена такава процедура.
- Какво точно пише в това писмо?
- Ще ви цитирам само абзац на това писмо: „Предвид широкия обществен интерес, както и политизирането на въпроса, предлагаме на ПГ на „Коалиция БСП за България“ да излъчи работна група от пътни експерти, с която експертите на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ)да потърсят варианти и технически решения, съответстващи на законовите рамки, подписаните договори за безвъзмездна финансова помощ и международния опит за търсене на варианти на експертно ниво за провеждане на такъв вид инспекции.“
- Значи , вие искате от депутатите на БСП да ви предоставят пътни експерти. Това не е ли отбиване на номера? Какъв е проблемът да се направят инспекции в точките, които те са определили, 46 по пътищата. Това не е ли проста, обичайно приложима процедура?
- Не е проста процедура. Въпреки това, Агенцията има готовност съответните експертизи да бъдат направени.
- Защо не се правят?
- Три месеца БСП мълчи над това предложение. В следващото тяхно писмо, от 15 март т.г, те заявяват, че все още търсят лицензирана лаборатория за извършване на такава инспекция. Тоест, те не са все още готови да направим съвместно такава проверка.
- Но защо се иска това от тях? Това са депутати, не технически експерти, те искат да бъде направена проверка от независима лаборатория, с която обществото да бъде убедено, че нашите пътища са качествени. И вие сте заинтересовани тази проверка да се направи час по-скоро, а не да се разменят писма, в които сякаш прозира нежелание да се извърши това. Създава се усещане, че ви е страх от такава проверка.
- Разбирам. Но ако ние направим сами такава проверка, ще бъде най-малко неприемлива за тях. В писмото от 15 март те отново заявяват, че преговарят с лаборатории, лицензирани в ЕС. Тоест, ние чакаме предложение за лицензирани лаборатории, за да предприемем действия.
- А защо вие не поемете инициативата, защо не посочите една лицензирана външна лаборатория, възложете ѝ проверка и да се приключи с този въпрос?
-Ние имаме специализирано звено към Агенцията, което извършва подобни проверки – това е Институтът по пътища и мостове. Вярваме на нашия Институт и би било нелоялно към служителите, които управлявам, да подлагам на съмнение техните констатации. Но ние сме готови да приемем предложението на БСП и да приемем специализирана лаборатория да извършва такива интервенции. Като се има предвид, че обектът на интервенция е малко по-специфичен – това е път, което изисква специално отношение. Дори в международната практика се предлагат по-специални процедури, които трябва да се извършват по време на такива инспекции.
Освен всичко друго, много от обектите, които депутатите от БСП са посочили, са изградени по Оперативни програми – това означава, че ние имаме определени задължения по отношение на гаранционните условия, по отношение на устойчивостта на съответния обект, по която в рамките на 5 години върху него не бива да се извършва никаква интервенция, освен евентуално поетите гаранционни условия на изпълнителя.
- Какво казват вашите експерти по въпроса? Може ли сега и как да се извърши тази инспекция?
- Имаме становище на нашите юристи как точно да бъде направена подобна инспекция - тя не може да бъде направена без изпълнителя и възложителя на съответната дейност. Това е! Ние говорим чисто експертно, не сме политически лица – не говорим политически и затова нашите отговори са такива. Тоест, имаме предложение към БСП, нямаме все още отговор на него от тях и затова действаме по процедурите. По отношение на второто писмо, тъй като по него има и елемент по Закона за достъп до обществена информация, там също спазваме стриктно изискванията на закона.
- След като община Своге многократно е поискала от АПИ проверка и ремонт на опасния участък, където загинаха 20 души, защо това не е направено?
- В хронологията, която следва инцидента в Своге, с отговорността на тази комуникация и действията по нея беше натоварен инж. Дончо Атанасов, който може в детайли да отговори на въпроса. Но, пак повтарям – по принцип ремонтните дейности по пътя се осъществяват от изпълнителя. Да, има кореспонденция между АПИ и изпълнителя по отношение на дейности, свързани с отстраняване на недостатъци по пътните участъци, за която е отговорен инж. Атанасов
- Премиерът Борисов бил ли е информиран за дефектите на пътя край Своге, както се твърди?
- Доколкото аз имам информация, излезе и прессъобщение на Министерския съвет, в което е описана кореспонденцията и съответно ангажиментите, които Агенцията е предприела.
- Тоест сигналът, който идва при премиера за несъответствие на пътя, веднага се разпорежда към вас?
- Да.
- И след това отива при Дончо Атанасов?
- Да. При тогавашния Управителен съвет.
- Смятате ли, че случващото се в Своге и последвалите разкрития за неадекватните действия на ваши служители хвърлят сянка върху реномето на АПИ?
- Като настоящ председател на Управителния съвет на Агенцията съм притеснен от имиджа, който се създава по отношение на дейността на Агенция пътна инфраструктура от политици и гръмогласни експерти. Най-вече защото съм убеден от малкото време, от което съм председател, че в нея работят изключителни специалисти, изключително качествени кадри, в това число и млади хора, които изкарват на гърба си много сериозни процедури, така че както трябва да се случват нещата в пътния сектор. Освен това съм много притеснен, че се хвърлят обвинения и се анатемосва цял сектор. В момента Агенцията е подложена на атаки от неправителствени организации и от политически организации, но съм убеден, че точно тези компетентни, енергични и всеотдайни хора, които споменах, ще направят така, че за агенцията ще започне да се говори по друг начин. Много се надявам на това.
- Ще има ли отлагане на ТОЛ-системата?
- Към настоящия момент експертите, ангажирани с въвеждането на ТОЛ-системата, работят с хоризонт, заложен в закона – 16 август 2019 г. Ако законодателят реши друго, те ще се съобразят, разбира се, с това.
- Такава информация – за отлагане - излезе от законодателя. Това за вас по-добре ли е, смятате ли, че не сте готови?
- Степента на готовност може да се види, след като от 15-ти май започнем да тестваме системата и технически, и с обезпечение от хора. Каквото е решението на законодателя, ние ще го изпълним, ще направим всичко възможно да изпълним заложеното като срок за въвеждане на ТОЛ-системата. Модерно е да се казва, но това може би е най-сериозната промяна в транспортния сектор поне от 20 години насам.
- Доколкото си спомням, премиерът беше казал, че иска поне три първи копки по Автомагистрала „Хемус” до евризборите. Вече сме в навечерието на предизборната кампания, какво предвиждате?
- Утре започва етапното строителство на автомагистрала „Хемус” след пътен възел Боаза в посока Варна.
- А отсечката Русе-Велико Търново?
- Русе-Велико Търново е много важен проект, но в момента сме в съдебна процедура. Агенцията има готовност да започне за два участъка Русе-Бяла и Обход-Бяла процедури обществени поръчки за избор на изпълнители. Но в момента сме в съдебна процедура.
Готвят се промени в законодателството по отношение на отчуждителните процедури и много се надявам процесът да се отпуши по отношение на обжалванията на процедурите. Тъй като обжалванията са само за размери на обезщетенията – това по никакъв начин не влияе върху необратимостта на процедирането на съответните обекти.
- Вие сте бивш областен управител на Ловеч, икономист и юрист по образование. Поели сте един много тежък сектор в икономиката, чувствате ли се компетентен, чувствате ли се в свои води на това място?
- Дотолкова, доколкото и дейността на Агенцията е най-вече управленски процес, имайки предвид това, което до момента е моя професионална дейност - да. По отношение на чисто специфичната дейност - навлизам с бързи темпове. Смятам, че Агенцията се нуждае от добро управление, добро администриране и, разбира се, добра експертиза по отношение на пътищата. Разчитам на моите колеги от Управителния съвет, разбира се, високо убеден съм, че ще бъде намерено вярното решение за заместник на инж. Атанасов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тупан
16:07 23.04.2019
2 Бай Благой
Скоро очаквайте и други такива трагикомедии.
Гарантирано от ГЕРБ.
16:08 23.04.2019
3 реалист
16:14 23.04.2019
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 ЧБЯ
16:59 23.04.2019
6 брях
17:09 23.04.2019
7 Ан справедливост
21:54 23.04.2019
8 Пешо
04:34 24.04.2019
9 Усмивката
06:32 24.04.2019
10 Един
НЯКЪДЕ В БЪЛГАРИЯ ДА ИМА ПЪТ ИЗПЪЛНЕН СПОРЕД СТАНДАРТИТЕ?
10:39 24.04.2019