Който е бил момче през 1960-те, ще си спомни как се състезавахме по познаване на редките тогава автомобили из София. На нашата улица в Лозенец, на края на града, имаше едно Рено Дофин, един Таунус и едно Фиатче микробус, в което чичо Сава качваше всички деца за кръгчета из квартала. Реното беше по френски замислено, в Таунуса виждахме английски аристократизъм, Фиатът пък сякаш имаше весела италианска усмивка. После ни заляха Москвичите.
Когато се роди нашето Булгаррено
Трудно описуемо беше страданието, че България си няма свой автомобил. С какво да го сравним - че не сме били никога шампиони по футбол? Че така и не сме завладели Константинопол? Затова всеобща беше радостта, когато през 1966 се появи нашето родно Булгаррено. Срещу лиценза, технологията и частите, България се беше ангажирала да произвежда за Франция крикове и манивели. И досега произвеждаме всевъзможни части, но никой не е записвал на задния си капак нещо подобно на тогавашното гордо BULGARRENAULT. Имаше даже спортен модел Алпин като за деца на началници - съвсем съзвучен с аеродинамичните фантазии на времето.
Дали спряха проекта заради нареждане от Москва, дали нашите гяволи решиха да продават коли в чужбина в нарушение на договора и да конкурират фирмата-майка - така и не се разбра. Остана си обаче болката, че отново си нямаме своя кола - както турците си имаха своя Доган, югославяните своето Юго, румънците своята Дачия. След промените в Ловеч тръгнаха да правят Грейт Уол по китайски лиценз, но и там - дали ги спря някой от управляващите, дали проектът за такъв голям автомобил при такова бедно население излезе недомислен - работата позатихна.
И ето как мечтата припламна с нова сила, когато научихме, че Фолксваген обмислят да идват насам. Не че е ставало дума да сложат на капака BULGARWAGEN. Но самата идея, че ще правим тук цял автовобил, а не само обичайните крикове и манивели, събуди за нов живот националния дух. Забележете само как в момента, в който се появиха сигнали, че германците май ще предпочетат Турция, започна трескава дипломатическа дейност в посока Южна Корея, после Япония - все с обещания в България да се правят автомобили.
Нека не се надценяваме
Разбира се, чудесно ще е най-после да започнем да произвеждаме продукти с висока принадена стойност. Дали ще стане този път - не знам, хубаво е поне да си помечтаем, онези момчета от 1960-те. Но нека все пак не надценяваме автомобилната култура на тази страна. Представете си как потенциалният инвеститор опитва да направи едно кръгче из София - какви са дупки, каква е неразбория. Вечно ремонтиращи се магистрали, табели няма, ако пък има, те са на кирилица, двама-трима убити седмично, пребити заради „засичане“, полицаят загадъчно пита „Какво ще правим сега?“. Отделно - цената на тока може да скочи двойно и тройно без особена причина, данните на гражданите могат да изтекат, бизнесмени да станат обвиняеми за неопределено дълго време - все нашата версия на Европейския съюз.
Най-сериозният проблем, разбира се, е странният, граничещ с расизъм протекционизъм на родния трудов пазар. Няма хора за работа, ама няма и да пуснем чужденци. И как решават тази апория? Щели да връщат българите от чужбина. Чудя се как точно си го представят. Ей така изведнъж пращаме чартърни полети и натоварваме наколко хиляди желаещи. И само чистокръвни арийци, нали сме наясно? Да, ама няма друг начин да правиш голяма индустрия, освен да отвориш вратите си за (избрана) имиграция. Знам, че сънародниците ни не обичат да го чуват, затова го повтарям. Като се затваряме между нас си, най-много да вдигнем някоя къща за гости. Дай боже да дойде някой голям инвеститор, та да ни помогне да го разберем и да се депровинциализираме малко.
Духът на новото време
Чудя се само защо продължаваме да мечтаем за класическия автомобил във време, когато градове като Мюнхен забраняват дизела, в Атина периодически пускат само четни или нечетни номера, а в Шанхай ограничават броя на колите, като вдигат до небесата цената на регистрационния номер. Дали пък не е по-добре наместо отново да догонваме, да заложим на нови производства? Водородни автомобили, самоуправляващи се автомобили, обществени автомобили, електрически автомобили? Пак няма да успеем да си организираме сами производство, не е и нужно, но поне може да се окажем с едни гърди напред. Може да ви прозвучи смешно, но имахме традиции в областта на електрокарите и електротелферите - не че нещо е останало от тогава, но може би по света някои партньори ще си спомнят за нас. Китай развива всевъзможни возила на електрическа основа - от тротинетки до автобуси, можем да погледнем за идея как върви това производство. Нефт нямаме, но за хубаво или лошо се каним да произвеждаме повече електричество, отколкото ни трябва.
Може би е време автомобилът като символ на национална гордост да мине в художествената сфера. Големите марки отдавна са интернационализирани, а производството - разпръснато по цялата планета. Не е толкова важно дали ще сглобяваме колите тук - важното е дали ще правим бордови компютри или манивели. Самите Фолксваген отдавна не са „чисто германски" - над 50% от акциите са на Порше, 17% притежава Катар, 20% са собственост на провинция Долна Саксония. Така е с повечето големи марки. Е, има някаква остатъчна носталгия, но нека не я взимаме много на сериозно. Ако перифразирам Еко: „Някогашният автомобил остана само в името, ние запазваме само името“.
Текст от Ивайло Дичев
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ахахах
Чичко Сава с микробуса...
10:12 17.08.2019
2 Порно
10:20 17.08.2019
3 Academeg
Коментиран от #24
10:24 17.08.2019
4 абвг
Коментиран от #17, #33
10:25 17.08.2019
5 Тръмп
Коментиран от #16
10:25 17.08.2019
6 Плужеци
Коментиран от #7
10:26 17.08.2019
7 Гросе
До коментар #6 от "Плужеци":
Как да се произвежда повече ел.енергия,като спряха действащи блокове в АЕЦ Козлодуй? Прави се всичко възможно да не тръгне проекта АЕЦ Белене.Дай идея от къде да произвеждаме.10:34 17.08.2019
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Тръмп
Коментиран от #36
10:37 17.08.2019
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Тръмп
10:41 17.08.2019
12 Тръмп
10:49 17.08.2019
13 касапина
10:52 17.08.2019
14 Васил
Коментиран от #19
10:56 17.08.2019
15 cornholio
11:15 17.08.2019
16 Бачо Киро
До коментар #5 от "Тръмп":
Нормално е да се търсят балъци да произвеждат батерии. Никой не иска да се цапа. Цивилизованите искат само да карат електромобилите и да им е чисто, а някъде далеч от тях разни балъци да си замърсяват природата.11:20 17.08.2019
17 Random
До коментар #4 от "абвг":
Глупости на търкалета. Спрени са защото частите са се купували със западна валута, а тука са се продавали по-малко от 1000 бройки на година, изключение една година когато са били 2000. Москва няма нищо общо, ако имаше защо ще разрешава на Румъния?Коментиран от #20
11:23 17.08.2019
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Random
До коментар #14 от "Васил":
Електричките са по-стари ве бастун11:24 17.08.2019
20 абвг
До коментар #17 от "Random":
Колкото са произведени,толкова са продадени.Части без пари никой не дава.Въпрос на воля е да се опънеш даже на Москва.11:40 17.08.2019
21 Само
Коментиран от #22
11:56 17.08.2019
22 нафто
До коментар #21 от "Само":
Ами чети бе приятел,чети и ще разбереш.12:00 17.08.2019
23 Axaxa
12:25 17.08.2019
24 Hdvv
До коментар #3 от "Academeg":
Ами Роувър Маестро във Варна през 90-те?Коментиран от #35
12:35 17.08.2019
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 гуньо
16:30 17.08.2019
29 каунь
16:42 17.08.2019
30 стар
17:03 17.08.2019
31 Дгд
Коментиран от #34
17:17 17.08.2019
32 Ррр...
17:31 17.08.2019
33 любопитен
До коментар #4 от "абвг":
Защо руснаците да са забранили да произвеждаме автомобили? Всяка соцдържава произвеждаше тогава. Чехия-Шкода, ГДР-Вартбург, Трабант, Румъния-Дачия, Сърбите-Юго, Полша-Варшава, Фиати, Полонез. Все някой ни е виновен!17:42 17.08.2019
34 ТОЧКАТА
До коментар #31 от "Дгд":
поооозна!!!!И един от факторите е сбъркана сигнализация,дебнещи камери,скапани пътища...Корупция и бюрокрация ни огласяват ТЕЗИ>>ВИНОВНИТЕ СТЕ ВИЕ!!!!нарушили те закона.ШАШ>>>>23:19 17.08.2019
35 ТОЧКАТА
До коментар #24 от "Hdvv":
малииии,как се сети за него!!!Че и искаха ПРАВИТЕЛСТВЕНИ ПОРЪЧКИ!!!!И понеже министрите ни НЕ ИСКАТ @) годишни бракми ,,ни наклепаха с корупция!!!!!23:23 17.08.2019
36 Порно
До коментар #9 от "Тръмп":
Той Дичев не иска да работи , иска да папка от подобви гъзолизни статии.09:10 18.08.2019
37 Бг стоки са боклуци
10:01 19.08.2019
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 сиь
17:52 20.08.2019