Донякъде изненадваща се оказа новината, че близо половината (48%) от българите продължават да харесват чалгата. Тя сякаш беше позатихнала, а популярните ѝ доскоро клубове са в упадък. Но работата е там, че попфолкът (казано по-вежливо) не е просто музикално явление - в България той функционира като идентификационен маркер за групова принадлежност. Вторичното социално послание на характерните ритми отдавна е изместило „чистото удоволствие” от слушането им, доколкото въобще е възможно такова.
Сама по себе си чалгата е жанров хибрид от балкански „музикални диалекти”, доминиран и споен от фолклорното наследство на Османската империя. Поражданите от нея емоции оголват нагонното начало в човешката мотивация и водят до културна дезинтеграция и трапезна разпуснатост. Ритмически постигнатото състояние се конкретизира от текстовете на песните, като в основата на тяхната драматургия обикновено стои сделка, разиграна като флирт между „навита” жена и платежоспособен мъж. Преминала в клиповете, тази драматургия порнографизира образа на чалга-изпълнителките, което може да заблуди непросветеното око, че на екрана текат промоции за платен секс.
Детските години на чалгата
Изследването на „Тренд”, от което научихме, че половин България харесва чалгата, показа и друго: че критиката, която традиционно идва от културните среди, очевидно е дала обратен ефект. Защото чалгата е съпротива именно срещу претенцията някой друг да решава какво да харесва и какво да не харесва масовият човек. Освен това прекаленият морализъм спрямо един „лек жанр” му стоварва вини, които се оглеждат в него, но не произтичат от него.
Впрочем, най-напред чалгата беше не виновник, а герой. Тя влезе в демокрацията като „бунтар", което се дължеше на генеалогичната ѝ връзка със сръбската кафанска музика, забранена в България по време на соца. Опитите да стигнеш да нея по полулегален начин бяха бягство от изпълнената с идеологически нонсенси официална култура. Съдържанието на песните можеше да се чете като задочна реплика към утопията на светлото бъдеще в името на радостите в настоящето. Дори ниският вкус добиваше висока естетическа стойност заради схематизма на онова, което се представяше за висок вкус. В началния си период чалгата беше един вид политически ъндърграунд, за който важно беше не толкова какво включва, а че не се харесва на властта, че я дразни. Такива бяха и корените на любопитството към първия му тукашен представител - тъй наречения Хисарски поп, чиито записи на касети също се продаваха полулегално.
И тогава дойдоха мутрите
Сриването на чалгата е дело на мутрите. Те я превърнаха от балкански вариант на американската масова култура (с култа ѝ към масовия човек и неговите желания) в офанзива срещу европейските ценности, в „българския Брекзит”, както находчиво я определи Юлиан Попов. Мутрите извлякоха от чалгата групов лайфстайл, който заедно с тях напусна ъндърграунда и се наложи като престижен. Това стана със съучастието на цялото общество - или поне на 48% от него. И вече не ставаше дума просто за чалга (свирня от турски), а за „чалгизация” (по формулата: чалга+мутри=чалгизация).
Мутри е жаргонно наименование на параикономическия елит на прехода, състоящ се само от мъже. Този елит имаше своите особености в натрупването и изразходването на капиталите. Натрупването ставаше с физическа сила, кражби и рекет, през охранителни и застрахователни дружества или чрез приватизационни сделки, не без връзка с партийните структури и тайните служби на бившия режим и на новата политическа класа. Приоритет в изразходването на капиталите пък беше бързото им харчене за атрибути на битовия лукс и сетивните наслади, с култ към секса, автомобилите и опиатите.
Именно харченето създаде лайфстайла на мутрите и превърна чалгата в техен химн. А тя от своя страна се разви така, че максимално да отговаря на очакванията им. Възпява белите им мерцедеси, ролексите им, далаверите им, пиянския им разгул, мачисткия им деспотизъм, силиконовите прелести на любовниците им... Портретира ги „от натура”: „Бързо караме колите си, бързо сменяме жените си, бързо правиме игрите си, ей, това сме ний!”. Важното е всичко да става бързо, защото не е ясно дали утре ще можеш да продължиш да харчиш - или някой от себеподобните ще те е „поръчал”, както стана с повечето сенчести босове.
Кой слуша чалга
Въпреки че чалгата е реверанс към музикалните традиции на „поробителя”, тя обслужва и провинциализма на параикономическия елит на прехода, който трябва да мине за патриотизъм. На чалгата се гледа като на нещо близко и свое, което има потенциала да се противопостави на чуждите образци със световна слава. И досега основен аргумент в защита на чалгата е: да не би Лейди Гага и Мадона да са по-добри от звездите на „Планет”?
Чалгата в резултат от чалгизацията на обществото се превърна в маркер за принадлежност към една социална прослойка, далеч по-широка от тази на мутрите. А и те вече не са това, което бяха. Откъснали са си опашките. Или поне са си изтънили вратовете. Тази прослойка поддържа или се стреми към техния лайфстайл, за нея далаверата, ксенофобията, шуробаджанащината, боят на жените и децата, преследването на „джендъри” и „соросоиди” не само е приемливо, но е и повод за гордост - „Много си як, братó!”. Тя е стожерът на социално-политическото статукво в страната, а изследването на „Тренд”, макар и индиректно, показва, че засега то е непроменимо.
Две думи за Слави
И без конкретни данни може да се предположи, че любителите на чалгата са равномерно разпределени в електоратите на двете големи партии - ГЕРБ и БСП. Онзи, който може да ги привлече изцяло към себе си, е Слави Трифонов. Ако успее да се превърне в политик. Но това е малко вероятно, защото изпълнителите на чалга си остават изпълнители. Поръчителите са други.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Бесен Язовец
Коментиран от #13, #18, #27
13:06 21.08.2019
3 Чалгаджийка
13:06 21.08.2019
4 Митко
13:09 21.08.2019
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Музиката се използва за манипулация
13:10 21.08.2019
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Анти милиционер
13:19 21.08.2019
9 Госあ
13:19 21.08.2019
10 Ники
Коментиран от #15
13:20 21.08.2019
11 Behemoth
13:24 21.08.2019
12 Госあ
13:29 21.08.2019
13 Киро
До коментар #2 от "Бесен Язовец":
Ти кат пийш ракия кво слушаш?Коментиран от #24
13:33 21.08.2019
14 Давид
13:34 21.08.2019
15 РЗС
До коментар #10 от "Ники":
проблема на чалгата не е в ориенталските, поп или други елементи в звученето, а самите текстове и клипове, които са пълна порнография и чиста простотия.Коментиран от #21, #25, #30
13:54 21.08.2019
16 Аспарух
13:55 21.08.2019
17 КОГАТО РОКЕНДРОЛА БЕШЕ МЛАД
14:02 21.08.2019
18 До софиянеца
До коментар #2 от "Бесен Язовец":
А ти, преселена селска измет, къде се виждаш в думите си!!!???14:28 21.08.2019
19 Жоро
14:44 21.08.2019
20 Налъма
14:55 21.08.2019
21 Ники
До коментар #15 от "РЗС":
Разбирам те .. но текстовете в съвременната поп музика нямат никаква разлика .. клиповете също ... навсякъде има изключения ... но особенно големите хитове международни ... са страшна веселба ... всичките ...15:50 21.08.2019
22 Чалга=простотия
17:11 21.08.2019
23 Morgoth
Коментиран от #28
18:37 21.08.2019
24 Morgoth
До коментар #13 от "Киро":
Язовеца сигурно слуша Алла Пугачова, аз пък слушам Металика. Това, че си пил ракия не значи, че трябва да слушаш ориенталска музика.18:39 21.08.2019
25 Morgoth
До коментар #15 от "РЗС":
От моя гледна точка проблема е точно с кичозната ориенталска орнаментика. Текстовете на много изпълнители от много и различни стилове са пълна простотия. Един немец едно време ми каза "Тук харествате Рамщайн, защото не им разбирате текстовете".18:42 21.08.2019
26 някой от себеподобните ще те е „поръчал”
19:04 21.08.2019
27 нервен ( разбивача на тролове )
До коментар #2 от "Бесен Язовец":
Същия е процента и на руските подлоги !!19:07 21.08.2019
28 нервен ( разбивача на тролове )
До коментар #23 от "Morgoth":
Много добре казано .. също така какво е общото на пиенето и музиката която харесва човек ??? Аз слушам моторхед и пак си ми върви ракията !!19:11 21.08.2019
29 Кой68
19:48 21.08.2019
30 Питагор
До коментар #15 от "РЗС":
Проблема не е в чалгата, а морала, възпитанието на човека. Аз слушам чалга,но тя не изпростява човека. Младите изпростява от диктатурата на простотията, която управлява от десетилетия тук. Тя им пречи да се реализират. Тук има 3 инстанции на антибългарската, които са проблема. 1.Народно събрание и Министерски съвет, 2.Общински съвети и районни кметства и 3. МВР, Прокуратура и Съдилища, които толерират тоталитаризма на антибългарската над 31 г..Чалгата обхваща музики от Балканите, Греце,бОриента, арабски, балади, рок, поп и. други стилове и не е за подигравка. Някои текстове са вярно пошли. Проблема е в самите българи, тя осмиват народната си музика, а хвалят метъл, хип-хоп, поп, рап, серпско, Греце и другата. А аз обичам бг фолка и слушам и ток и хип-хоп и кючеци, серпско..., Но най-близката ми е бг фолка Мюзик.... Ето това са причините, хората сами отритнаха бг фолка и възприеха други музики и култури.20:52 21.08.2019
31 Ооо
07:28 22.08.2019
32 Симо
12:16 23.08.2019