2 Септември, 2019 20:30 8 491 14

Кои автомобилни концерни ще оцелеят?

  • автомобили-
  • автомобилен пазар-
  • bmw-
  • volkswagen

Експерт твърди, че се очаква сериозен процес на естествен подбор в бранша

Кои автомобилни концерни ще оцелеят? - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Автомобилният пазар в света е разтърсен от силни трусове. Експерт твърди, че се очаква сериозен процес на естествен подбор. Кои ли ще оцелеят?

"Всички големи автомобилни пазари в света стагнират. Това оказва натиск върху цените и свива печалбите. При това всички са принудени да правят големи инвестиции в автономните и електрическите автомобили." Така Константин Гал от консултантската компания EY (бившата Ernst&Young) резюмира резултатите от изследване, публикувано наскоро.

Според Гал, автомобилостроителите са принудени да оцеляват в една все по-трудна и непрозрачна пазарна среда: "Световната автомобилна индустрия се намира в криза, както по отношение на продажбите, така и на печалбите. Засега причините за нея са основно конюнктурни", казва той.

От EY са изследвали 16-те най-големи производители в света, сред които и германските концерни BMW, Daimler и групата на Volkswagen. Повечето от тях отчитат увеличение на оборота - благодарение на бума на SUV-автомобилите. Германските производители отбелязват най-високия ръст - 5,2 процента, следвани от френските автомобилни компании (4,7%). Американските автомобилостроители реализират 3% спад в оборота, а японските - минус 1,3 процента. Общо браншът отбелязва ръст от 1,3 процента - нов най-висок рекорд. Най-висок оборот през второто тримесечие на годината постигат Volkswagen и Toyota, става ясно още от изследването.

Германските концерни са в добро състояние

При продажбите обаче нещата изглеждат различно. Най-голям спад отбелязват френските компании (минус 10 процента) и американските (минус 9 процента). Най-добре са продавали Тoyota и Volkswagen. Като цяло обаче германските автомобилни концерни отбелязват спад в продажбите. Единственото изключение е BMW. Японските марки Мitsubishi, Honda и Тоyota също отбелязват лек ръст в продажбите.

Независимо от намаляващите печалби на германските автомобилни фирми, техните коли си остават силно предпочитани. Това си личи особено по това, че общият спад на германските продажби е незначителен - особено в сравнение с конкурентите от САЩ и Франция.

Петер Фус, партньор на EY, обяснява този спад и с липсата на определени модели, както и предстоящата смяна на едни модели с други. През второто полугодие е възможно продажбите отново да излязат на плюс, тъй като фирмите имат добри резултати - те завоюват нови пазарни дялове, напредват добре с въвеждането на електрическите си автомобили и се опитват да намалят общите си разходи чрез икономии", посочва експертът.

Намаляването на печалбите в германската автомобилна промишленост, според Фус, се дължи на "еднократни ефекти": дизеловата афера, обвиненията в непазарни договорки и връщането на автомобили за техническо преоборудване - например заради дефектни въздушни възглавници. Всички тези фактори намалиха сериозно печалбите на автомобилните концерни през последните години", посочва Петер Фус.

Експертът съзира и друг проблем: след затишието в продажбите, особено на китайския пазар, концерните са натрупали огромни излишъци от автомобили, които пълнят складовете им. Според него, в краткосрочен план няма да се промени нищо съществено. Точно обратното: ситуацията в Китай ще става "още по-неприятна", казва той. Това е лоша новина най-вече за френските и американските производители, чиито продажби на все по-важния китайски пазар се сринаха съответно с 14 и 55 процента през второто тримесечие.

Основните рискове

Надеждите, че скоро ще отпаднат някои неблагоприятни политически фактори, които затрудняват автомобилния пазар, могат да се окажат измамни, предупреждава Фус. Все по-вероятен изглежда „твърдият“ Брекзит, който вероятно ще доведе до значителни загуби на европейските пазари. Ситуацията с Китай също буди тревога: "Независимо от сегашната слабост на китайския пазар германските автомобилни концерни все още имат добри позиции там. Ако обаче търговският спор със САЩ ескалира, това ще се отрази и на германските автомобилостроители", убеден е експертът.

Истинските предизвикателства пред бранша обаче тепърва предстоят, твърди Константин Гал от EY: "Ще има ново размесване на картите. По-строгите горни граници за вредните емисии и настъплението на електромобилите ще предизвика невиждани размествания на пазара, за които някои от концерните не са подготвени", смята той.

Затова тенденцията е да се задълбочават сътрудничествата и партньорствата между автомобилостроителите - нещо, което вече върви с пълна сила. "Само по този начин концерните могат да намалят разходите и рисковете, свързани с бъдещите им инвестиции. Във всеки случай предстои процес, който ще отсее плявата от зърното“, убеден е Константин Гал.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сектант Ту

    13 10 Отговор
    Dacia ще оцелее!

    Ето как:
    http://dacia.tforums.org/index.php

    Коментиран от #14

  • 2 Жозеф

    16 9 Отговор
    Само Москвич!
  • 3 така не може

    15 6 Отговор
    Тука нещо не е наред щом не се говори за ВАЗ
  • 4 Миризлив пор

    41 1 Отговор
    Когато стоката прелагана от продавача не е това което търси купувача няма как търговията да върви. Последните 10 години сме свидетели на постоянно повишаване на цените НО пък за сметка на това ресурса на двигателите е паднал на половина. Това директно удря по вторичния пазар - старата сметка че автомобила струва нещо след 5 години вече е "нищо не струва, не става за първоначална вноска". Има куп екологични норми които изкуствено свиват употребата на автомобилите. Като сложим и прекалено сложните двигатели с прекалено скъпата поддръжка народа взе сериозно да се замисля ако ще купува ново.
  • 5 Нъл тъй

    10 17 Отговор
    Бившите фенове и собственици на Москвич в момента карат Дачия.
  • 6 onq s konq

    7 5 Отговор
    Това че има спад в продажбите на Автомобилните фирми на НОВИ АВТОМОБИЛИ не значи,че Заводите им за РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ на колите им в експлоатация не работят на ПЪЛНИ ОБОРОТИ.

    Коментиран от #13

  • 7 Peugeot

    11 7 Отговор
    Само ПСА ще оцелее 3-та световна война :)
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Изумен

    22 6 Отговор
    Следващата стъпка е да се махне метала. Теглото и железата са от зората на технологията. Новите коли ще се сглобяват от готови модули в къщи или в елеменарен сервиз и ще се принтират на 3 Д принтери. Всеки келеш ще може да си поръча набор от унифицирани части на новите електрически хибриди между тротинетка и кола. В комплект с дрон за да му следи трафика и да изучава пътната обстановка предварително. Тия железа и продавачи с вратовръзки са от ерата на Форд. Бъдещето е в минимум средства за транспорт и максимум за почивки и купони по света. Сега все още има будали да се заробват заради имидж, но вече излизат от играта. Адиос динозаври, време да се стягате като мен за живот на село.
  • 10 Дамммммм

    21 2 Отговор
    Идеята на производителите е да правят все повече коли еднодневки-което да доведе до увеличаване на печалбите им.Кола на 4-5 години вече е "навьртяла" своя ресурс...От тук нататьк е само вадене на пари и тези пари пак влизат в джоба на производителите на автомобили.Защото всяка една фирма произвеждаща части-плаща лицензия за всеки един произведен болт на автомобилните корпорации.Така след като си вземат печалбата от продажбата,производителите на коли след това лапат и от лицензираните производители на части-без да имат и стотинка разход...-еми защо да правят читави автомобили?--все пак идеала на капитализма е печалбата...- и то на всяка цена...
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Ха ха ха

    3 0 Отговор
    То щото продукцията На БМВ и Мерцедес е супер пипер затова Пежо ги изпревари по печалба...абе Аутобилд и Адам му е майката ги хи
  • 13 Кон ли си магаре ли си

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "onq s konq":

    И откога па имат и заводи за резервни части моля? Това да не ти е дошло на ум кат бичиш с 240 по магистралата и ти гори 5 литра на 200 хе хе
  • 14 Еми

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Сектант Ту":

    Щото е Рено))))