Кризите в националните системи се увеличиха с още една – в системата на пътническите превози на БДЖ. Свидетели сме на сериозни предизвикателства в здравеопазването, осигурителната система, системата за бедствията и аварии, иригационната система и др.Без радикални мерки и политическа воля не можем да лекуваме нито една от националните системи, коментират от Българска стопанска камара.
Драстична реформа с последваща оптимизация ще предотврати риска България да стане единствената страна в ЕС, в която железницата фалира. В момент, в който в ЕС се разширяват мрежите на високоскоростните влакове, България може физически да се откъсне от европейското пространство.
Тенденцията да се води БДЖ към фалит или ограничаване, е икономически порочна. За страните от ЕС ж.п. транспортът е с висок дял в обществените услуги за населението, най-екологичният транспорт и бизнесът, преразпределящ над 30 на сто от ефективността си в обществото. Липсата на сериозен ангажимент, включително и политически, към развитието на БДЖ и железопътната инфраструктура, ще доведе до затварянето на производствени мощности и сериозното ограничаване на развитието на отделни икономически региони.
Спирането на държавната субсидия за железниците е логична мярка, която трябва да ограничи изтичането на публични средства, срещу които няма ясни гаранции за оздравяване на компанията и предприемане на по-решителни действия за преструктуриране и оптимизация на разходите.
Очертаващата се несъстоятелност на БДЖ, може да предизвика, по линията на технологичните връзки, задълбочаване на кризисното състояние на редица производствени дейности. Това ще доведе до нов тласък към несъстоятелност и на националната железопътна инфраструктура. Несъстоятелността е свързана и с шоково освобождаване на служителите, което ще предизвика ново смущение на разклатения трудов пазар.
Възможни решения в тази трудна ситуация могат да се търсят чрез:
Ускорено концесиониране на гари и гарови площи;
Закриване на неефективните линии;
Въвеждането на широка гама концесионни процедури – сред които подръжката на влаковете, обслужването на пътниците, обслужването на определени линии и маршрути и др.
Драстични съкращения на персонала в железниците, вкл. на основата на автоматизацията;
Преразглеждане на преференциите на различни категории клиенти, които да са валидни за определено време, график и сезон;
Планиране на повече средства за модернизация и реконструкция на ж.п. системата в следващия планов период на ОП „Транспорт“;
Спиране на кражбите и разхищенията на средства и т.н.
При невъзможност за оздравяване на дружеството, да се върви към обявяване на несъстоятелност без излишно наливане на допълнителни публични средства, разсрочване или опрощаване на дългове.
БСК е убедена, че всякакви управленчески решения на ръководства на БДЖ, които не са обвързани с политическа подкрепа, ще изправят железницата пред риска на ликвидацията.
Следващата седмица ще бъде създаден Кризисен щаб, който да се заеме с решаване на проблемите в БДЖ. В него ще се включат министърът на транспорта Ивайло Московски, заместник-министри и мениджърският екип на дружеството, съобщи БНР.
Ситуацията в железниците все повече се усложнява, след като миналия месец беше спряна държавната субсидия. Вчера изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев заяви, че се обмислят съкращения на работници и спиране на близо 200 влака. Така на практика БДЖ е пред фалит. Мениджърът намекна и че може да си подаде оставката, тъй като не получава политическа подкрепа.
От своя страна министърът на финансите Симеон Дянков заяви пред Агенция "Фокус", че ръководството на БДЖ има срок до понеделник, за да представи допълнителни реформи, за да може дружеството да си върне субсидията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 АЗ
В БДЖ се краде както винаги е било, и така и ще си остане. И накрая ще фалира и няма да има влакове.
12:53 09.08.2012