На извънредно дистанционно заседание в понеделник Министерският съвет прие законопроект за промени в Закона за държавните резерви и военновременните запаси. Те предвиждат създаването на държавно предприятие "Държавна петролна компания" към министъра на икономиката, което да изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти.
"Държавната петролна компания" ще управлява настоящите петролни бази и ще изгради нови бази и бензиностанции. Поставената цел е да се "подобри конкуренцията на пазара на горива".
Според експерти обаче, действията на държавата могат да доведат до разхищение на публичен ресурс, но не и до някаква сериозна промяна на пазара на горива. По-скоро това звучи като признание, че държавата не се е справила със задачата си да осигури свободна конкуренция на пазара, коментират експертите, до които "Свободна Европа" се допита.
Какво прави правителството
Идеята беше публикувана в края на миналата седмица от Министерството на финансите. Плановете са за изграждане на близо 100 държавни бензиностанции.
На специална пресконференция в понеделник вечер министърът на финансите Владислав Горанов и министърът на икономиката Емил Караниколов обясниха, че действията на държавата идват, след като са забелязали, че "надценките в големите вериги бензиностанции са по-високи, отколкото при останалите". Те цитираха данни, според които цените в последните два месеца са варирали от 1.39 лв. до 2.10 лв. за литър от най-масовия бензин.
„Независмо, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) твърди, че този пазар работи съвършено, разликата от 30-40 % в цената на горивата между отделните търговци ни кара да мислим, че има нужда от намеса и то не за регулиране на пазара, а за преодоляване на всички пречки пред конкуренцията, ако такива съществуват“, обясни Горанов.
Финансовият министър каза още, че на база на статистиката от извънредното положение държавата е забелязала, че 91 % от данъчните складове, които дават възможност за достъп до търговия на дребно чрез съхранения на горива в режим на отложено плащане на акциз, се държат от общо 6 оператори, а един от тях притежава 78 % от общата вместимост. Става дума за "Лукойл", макар че министрите не назоваха името на фирмата.
Според Горанов и Караниколов, създаването на допълнителни данъчни складове, които да са общодостъпни за всички, както и създаването на бензиностанции, ще даде допълнителна гаранция за свободна конкуренция.
Горанов каза също, че основният акцент в предвижданите от държавата промени е свързан със създаването на верига бензиностанции, а със създаването на гаранции за търговията с горива.
Има ли смисъл това?
Свободна Европа потърси оценка на действията на правителството от Илиян Василев, бивш посланик на България в Русия и управител на консултантската компания "Иновативни решения за енергетиката", както и от старши изследователя в Института за пазарна икономика Петър Ганев.
„Безумно е държавата да започва да строи бензиностанции и да се занимава с тези публични дейности. Звучи като някакво признаване, че държавата не може да се справи с този сектор, тъй като щом се предприема такова действие, за да се гарантира конкуренция и ниски цени, значи в момента ги няма. Това е единственото обяснение. Държавата се вижда неспособна да се справи с това и прави някакъв абсурд“, коментира Петър Ганев.
„Това, че няма икономически смисъл, е ясно. За да търсиш икономически смисъл трябва да предполагаш, че хората, които са взели това решение, са го търсили или че ги е водило. Тук виждаме руския модел на енергетика, при който се предприема действие не с цел да се постигне едно или друго нещо, а да се похарчат едни пари и да се контролират едни други неща“, коментира от своя страна Илиян Василев.
Двамата експерти се обединяват около мнението, че действията на държавата няма да имат незабавен или пряк ефект и няма да решат настоящите проблеми, свързани с бюджета.
„Фокусът е върху ефекта върху цените. Относно бюджета – и досега една и съща част от парите, които плаща крайният потребител, влизат директно към държавата. По-скоро в случая потенциално печалбата на компанията може да подпомогне държавата, но там цените пък ще са по-ниски, поне такава заявка се дава. Така че положителен бюджетен ефект, сериозен, не съм убеден да има“, прогнозира Ганев.
По думите на Василев поставените от държавата срокове за построяването и въвеждането в експлоатация на всички обекти са нереалистични и ще струват много пари на данъкоплатеца. Той все пак се съгласява, че има сериозна необходимост от ефективното управление на държавния резерв, но въпреки възможните мерки в тази посока, това сега не се случва.
Кой всъщност може да спечели
Илиян Василев коментира появилите се в медии публикации за евентуално заместване на пазара на „Лукойл“ от страна на „Инса ойл“, собственост на Георги Самуилов и свързвана с депутата от ДПС Делян Пеевски. Според него това трудно може да се случи.
„По-интересно е да се обърне внимание на това, че в Русия „Лукойл“ загуби позиции. Когато те губят позиции, друга компания се намества на пазара. Тук нещата са свързани с „Инса ойл“. Самуилов взе „Общинска банка“ с Пеевски. Вижте му инвестициите в последно време. Преди година Валентин Златев пък поиска да се разследва нелегално внасяне на суров нефт на същата компания, помните с кого бяха свързани тези обвинения“, каза още Василев.
През януари 2019 г., тогавашният изпълнителен директор на „Лукойл-България“ Валентин Златев заяви, че през „БМФ Порт Бургас“, собственост на Кирил и Георги Домусчиеви, в България са влезли десетки танкери, пренасящи петрол на „Инса ойл“.
По думите на Василев в България, по подобие на Русия, големите олигарси се опитват да се възползват от ситуацията и да вземат част от бизнеса на „Лукойл“. Той също така подчерта и че разместванията се случват след като начело на „Лукойл“ вече не е смятаният за близък до премиера Бойко Борисов бивш изпълнителен директор Валентин Златев.
Според Ганев влизането на държавна компания в сектора ще доведе до съществени промени. „Влизането на държавата в този сектор е ясно, че ще го промени много сериозно. Ще промени съотношението на силите“, каза той.
В седмицата, в която беше обявено създаването на ДПК, Народното събрание прие промени, свързани с изискването за разделяне на продуктопровода на „Лукойл България“ на отделни данъчни складове. Народните представители задължиха в срок от един месец на всяка от отделните бази на компанията, свързани с продуктопровода, да бъдат инсталирани средства за измерване на входа и изхода на помпените станции, с което да се увеличи контролът върху количествата.
Източник: "Свободна Европа"
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 the truth
10:44 19.05.2020
2 барцелончо
10:44 19.05.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 барцелончо
10:47 19.05.2020
5 И ЗАЩО ПРОДАДОХА ПЕТРОЛ
Коментиран от #16
10:48 19.05.2020
6 kvy
Коментиран от #11
10:52 19.05.2020
7 Гост
11:09 19.05.2020
8 170
11:13 19.05.2020
9 Спрете тези кражби
Само в България можеш да прочетеш, предложения лишени от държавна безнес логика, като това да се харчат пари от НАП за
корупционни проекти,които предразполагат ,кражби на огромни средства.
Лукойл, може да ги заставите, да работят ,със много други данъчни похвати, а не да гледате ,още колко можем да издоим държавата.Това са и мои пари и аз не съм съгласен и протестирам.
Караниколов ,където пипне ,трева не никне.
11:15 19.05.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Тома Неверни
До коментар #6 от "kvy":
ЦЕЛТА Е ЯСНА, НЯКОЙ ТРЯБВА ДА СИ ПЛАСИРА БЕНЗИНОСТАНЦИИТЕ НА ДЪРЖАВАТА , ЗАЩОТО, НИКОЙ НЯМА ДА ГО ИНТЕРЕСУВА СТОЙНОСТТА, ВСИЧКО ЩЕ БЕЗ ТЪРГ,А АКО ГО ИМА, ТО ЗНАЕМ И НА КОГО ЩЕ ГО ДАДАТ.Честити, още два милиарда на Хунтата.
11:19 19.05.2020
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 н789
12:52 19.05.2020
15 Един
16:00 20.05.2020
16 мара
До коментар #5 от "И ЗАЩО ПРОДАДОХА ПЕТРОЛ":
пак да го продадат21:40 20.05.2020
17 Ихааа
22:12 26.05.2020